Drukarnia cyfrowa czy offsetowa? Czym się różnią?

środa, 28.2.2024 12:07 453

Ostatnio coraz częściej można się spotkać z takimi pojęciami jak druk cyfrowy i offsetowy. Osobom, które nie mają doświadczenia w branży poligraficznej, terminy te będą mówić bardzo niewiele. W czasach, kiedy ulotki czy wizytówki są drukowane na zlecenie licznych firm, z pewnością warto się zainteresować różnicami, jakie tkwią w poszczególnych rodzajach druku.

Druk cyfrowy

To bez wątpienia najbardziej powszechna i popularna forma druku. Stosowana zarówno przez drukarnie stacjonarne, jak i te, które prezentują swoją ofertę w wirtualnej przestrzeni. Metodę druku cyfrowego stosuje się przy użyciu elektrofotograficznej maszyny drukarskiej. Jedną z największych zalet tego rodzaju druku jest fakt, że docelowy projekt można dostarczyć na dowolnym nośniku, a także przesłać bezpośrednio z komputera.

Druk cyfrowy nie wymaga żadnych form drukarskich. Jest to ekspresowa metoda, która pozwala zrealizować projekt szybko i niskim nakładem kosztów. Stąd bardzo popularny jest druk wizytówek, a także ulotek i plakatów. Przykładem takiej drukarni jest Voogo, której oferta dostępna jest online. W porównaniu z laserowym drukiem, cyfrowy wypada znacznie korzystniej – zarówno pod względem czasu realizacji, jak i jakości. Drukarnia cyfrowa Voogo oferuje precyzyjny wydruk materiałów reklamowych, takich jak ulotki A5, wizytówki czy kalendarze. Klient może stworzyć własny projekt, a następnie go spersonalizować. Jedną z największych zalet druku cyfrowego jest błyskawiczna realizacja, możliwa niemalże od ręki.

Druk offsetowy

Technologia tego rodzaju druku jest bardziej złożona, co odbija się na cenie produktu. Oferta jest droższa, co najbardziej opłaca się przy zleceniach masowych i o dużym nakładzie. Projekty dedykowane pod wydruk offsetowy uniemożliwiają dokonywania zmian na bieżąco, co ma miejsce w wydrukach cyfrowych. Różnica tkwi także w gramaturze papieru. Wydruk offsetowy może zostać naniesiony niemal na każde podłoże – papier, karton, czy tkaninę. Cyfrowy odpowiednik zezwala na użycie papieru o maksymalnej gramaturze do 300 g/m2.

Istotą druku offsetowego jest konieczność stworzenia formy drukowej. Obraz zostaje na nią przeniesiony za pomocą specjalnego cylindra z obciągiem, który w środowisku poligraficznym nazywany jest gumą offsetową. Ten rodzaj druku dzieli się dodatkowo na zwojowy i arkuszowy. Różnicą jest sposób podawania podłoża drukowego na maszynę – w pierwszym przypadku pochodzi ono z rozwijanego zwoju, w drugim natomiast ze stosu arkuszy.

Jaki rodzaj druku wybrać dla swojego projektu?

Zasadniczo należy się kierować wielkością nakładu swojego projektu. Jak już wiadomo, offset jest bardziej skomplikowaną techniką druku, która wymaga przygotowania matrycy i innych elementów. Dlatego najlepiej skorzystać z niej przy projektach o bardzo dużych nakładach. Istotną różnicą jest jakość wydruku. Offset pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej rozdzielczości – nawet do 4800dpi. Warto też wspomnieć o większych możliwościach kolorystycznych: dostępne są np. odcienie srebra i złota, a także barwy z palety pantone.

Druk cyfrowy najlepiej się sprawdza przy realizacji projektów, których liczba wynosi kilkaset sztuk. To metoda, która jest stale ulepszana, oferując dziś doskonałą, niemal krystaliczną jakość wydruku przy niskim nakładzie kosztów. Technika dedykowana jest pod wizytówki online, zaproszenia, a także niezbędne materiały reklamowe do promocji firmy lub marki na lokalnym rynku. Jedną z zalet jest możliwość zmiany elementów projektu w trakcie druku, co pozwala na uzyskanie zróżnicowanych efektów w atrakcyjnej cenie.

Tradycyjny druk cyfrowy czy nowoczesny offset? Warto podkreślić, że rezultaty obydwóch technik drukowania mogą być niewidoczne dla przeciętnego odbiorcy. Specjaliści wciąż zachwalają najwyższą jakość druku offsetowego, jednak różnice jest w stanie wychwycić tylko profesjonalne oko. Stąd wybór druku cyfrowego będzie korzystniejszy pod wieloma względami dla przedsiębiorcy, właściciela firmy czy reprezentanta marki, który potrzebuje doskonałej jakości wizytówek lub materiałów reklamowych. Druk takich produktów techniką cyfrową odbywa się bez wizualnych strat.