To nie film science-fiction, ale lekcja historii w szkole podstawowej w Ołdrzychowicach Kłodzkich
Czy tak będą wyglądać teraz lekcje? Uczniowie i nauczyciele będą sami uczestniczyć w wydarzeniach, które dotąd znali jedynie z kart podręczników? Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława Sikorskiego w Ołdrzychowicach Kłodzkich wzięła udział w eksperymencie, który wkrótce może stać się rzeczywistością, nie tylko wirtualną.
W goglach VR, czyli wirtualnej rzeczywistości, które pozwalają wkroczyć w świat bohaterów, uczniowie i nauczyciele w Ołdrzychowicach Kłodzkich mogli obejrzeć filmy historyczne „Kartka z Powstania” o Powstaniu Warszawskie oraz „Wiktoria 1920” o wojnie polsko-bolszewickiej. Co w tym nowego? Seanse odbywały się z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości, a więc ich widzowie mogli rozglądać się, patrzeć, co się dzieje wokoło, być w centrum wydarzeń sprzed wielu lat! Jak w grach komputerowych...
To efekt programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Innowacyjna historia – nowe technologie w służbie edukacji”, w którym ołdrzychowicka szkoła wzięła udział, a konkretnie uczniowie klas VII-VIII i ich nauczyciele. W specjalnie przygotowanej scenografii, w sal gimnastycznej, próbowali narzędzi, które nie są już tylko melodią przyszłości.
– Trudno jest zainteresować historią młodzież, a dzięki temu, że wykorzystujemy najnowsze technologie, ta treść historyczna dociera do nich mimochodem – mówi autor projektu, Tomasz Dobosz. Inicjatywa realizowana jest w ramach rządowego projektu „Laboratoria Przyszłości”, czyli przeszło miliardowej inwestycji na nowoczesną technologię w szkołach podstawowych w całej Polsce. I to właśnie w ramach tego programu szkoły mogą zakupić niezbędne wyposażenie.
Za co, skoro w samorządach bieda? W powiecie kłodzkim wnioski o wsparcie z rządowego programu złożyły już 42 szkoły. Starają się o dotacje od 30 tys. złotych do 195 tys. 600 złotych [rekordzistą jest Szkoła Podstawowa nr 7 im. Tadeusza Kościuszki w Nowej Rudzie].
– Ja się po prostu czułam, jakbym tam była – mówiła po obejrzeniu filmów jedna z uczennic. Celem rewolucji technologicznej w nauczaniu ma być m.in. promowanie historii Polski i podniesienie poziomu wiedzy historycznej wśród młodzieży. W inicjatywie wzięło już udział blisko 20 tys. uczniów w całej Polsce, a jej twórcy chwalą się, że to największy edukacyjny projekt VR w Europie. Może doczekamy się programów, które nie będą utrwalać stereotypu, że historia Polski to jedynie pasmo nieustannych wojen? [kot]
Zdjęcia: Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława Sikorskiego w Ołdrzychowicach Kłodzkich
Przeczytaj komentarze (2)
Komentarze (2)