Nowa rowerowa rzeczywistość
W życie weszły właśnie nowe przepisy dotyczące budowy infrastruktury rowerowej. Zmiany dają samorządom nowe możliwości tworzenia udogodnień dla rowerzystów zgodnie praktyką panująca obecnie w Europie i na świecie.
Najważniejsze zmiany to:
-
dopuszczanie dwukierunkowego ruchu rowerów na drogach jednokierunkowych bez konieczności malowania na jezdni pasów (teraz wystarczają tabliczki „nie dotyczy rowerów” pod odpowiednimi znakami)
-
możliwość wyznaczania śluz dla rowerów, czyli przestrzeni na skrzyżowaniu, gdzie rowerzysta może stanąć przed samochodami (rozporządzenie podaje np. ich wymiary i minimalne odległości między nimi) – wcześniej, mimo, że pojęcie śluzy było zdefiniowane ustawowo, niektóre samorządy obawiały się ich wyznaczać, ze względu na brak przepisów wykonawczych określających szczegółowo, jak to robić.
-
Wprowadzanie nowego znaku malowanego na jezdni tzw. „sierżanta rowerowego” (piktogram rowerzysty z dwoma daszkami w kształcie odwróconego V), który wskazuje sugerowane miejsce rowerzysty na drodze – jest to bardzo użyteczny i ponoszący bezpieczeństwo znak (powszechny w wielu krajach Europy), który pozwala zachować ciągłość tras rowerowych w miejscach, gdzie nie ma fizycznie miejsca na wyznaczenie pasów czy drogi dla rowerów.
-
stosowanie nowych sygnalizatorów świetlnych (trójkomorowych i kierunkowych, możliwych do stosowania na pasach ruchu dla rowerów, drogach dla rowerów i w śluzach rowerowych) – do tej pory można było stosować tylko sygnalizatory dwukomorowe (analogiczne do sygnalizatorów dla pieszych) umieszczane za przejazdem rowerowym, co skutecznie uniemożliwiało wprowadzanie organizacji ruchu optymalnej dla rowerzysty,
-
ułatwienie wyznaczania przejazdów dla rowerzystów w przedłużeniu dróg dla rowerów i pieszych (poprzez zmniejszenie minimalnej szerokości przejścia dla pieszych) wcześniej przejazdy obok przejścia się najczęściej nie mieściły,
-
możliwość prawidłowego znakowania przejazdów dla rowerzystów z umieszczeniem znaków ustalających na nich pierwszeństwo,
-
lokalizowanie przejazdów dla rowerzystów w przedłużeniu drogi dla rowerów na drogach zamiejskich - dotychczas przepisy wymagały w takiej sytuacji zakończenia drogi dla rowerów i wyznaczania przejścia dla pieszych, po którym rowerzysta musiał przeprowadzać rower,
-
lokalizowanie przejazdów dla rowerzystów na płytowych progach zwalniających przy skrzyżowaniach – dotychczasowe przepisy dopuszczały wprost lokalizowanie na progach tylko przejść dla pieszych.
-
zwiększenie priorytetu dla rowerzystów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną przez wydłużenie czasu nadawania sygnału zielonego w sygnalizatorach rowerowych (dzięki zwiększonej tzw. prędkości ewakuacji, która wcześniej była taka sama jak dla pieszych).
źródło: rowerowy.walbrzych.pl
Dodaj komentarz
Komentarze (0)