Pomocna Pożyczka ukarana za niewykonanie decyzji

poniedziałek, 2.2.2015 12:44 282 0

Spółka Pożyczka Gotówkowa (wcześniej Pomocna Pożyczka) nie wykonała decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji i nadal stosuje niezgodne z prawem praktyki. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 132 tys. zł.

Spółka Pożyczka Gotówkowa z Warszawy (wcześniej działała jako Pomocna Pożyczka i PKF Skarbiec) oferuje kredyty konsumenckie. W roku 2013 Urząd wydał decyzję nakazującą spółce Pomocna Pożyczka zaniechanie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i nakładającą karę pieniężną w wysokości ponad 500 tys. zł.

Urząd zakwestionował m.in. pobieranie opłat przygotowawczych, które nie odpowiadają faktycznie poniesionym kosztom związanym ze sporządzeniem umowy. Ponadto spółka nie zwracała konsumentom pieniędzy, gdy nie dochodziło do zawarcia umowy kredytowej. W konsekwencji pożyczkobiorcy byli obarczani nadmiernymi kosztami. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca miał prawo zatrzymać jedynie taką część kwoty, która odpowiada faktycznie poniesionym kosztom. 

Prezes Urzędu nakazał zaniechanie stosowania tych praktyk i nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Niestety kontrola UOKiK wykazała, że przedsiębiorca kontynuuje zakwestionowane działania. Spółka dokonała jedynie symbolicznych zmian. Wysokość opłaty przygotowawczej została obniżona z 6 proc. do 5,9 proc. wnioskowanej pożyczki. Natomiast gdy nie dochodzi do umowy kredytowej Pożyczka Gotówkowa zwraca obecnie tylko jeden procent pobranej kwoty. W opinii Urzędu działania spółki są niewystarczające a nieuczciwe praktyki nie zostały zaniechane.

Kara finansowa za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK wynosi do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki. Kara nałożona na spółkę Pomocna Pożyczka to 132 710 zł. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu.

UOKiK wydał do tej pory 5 decyzji dotyczących PKF Skarbiec oraz 2 decyzje dotyczące Pomocnej Pożyczki. Łączna suma kar nałożonych na spółkę w ciągu ostatnich lat to blisko 2 mln zł. Ostatnie 4 decyzje nie są jeszcze prawomocne, toczą się postępowania odwoławcze przed SOKiK i apelacyjne przed Sądem Apelacyjnym w Warszawie.

UOKiK przypomina, że w razie sporu z instytucją finansową konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskiego rzecznika konsumentów oraz organizacji pozarządowych, w tym Federacji Konsumentów (tel. 800 889 866).

Dodaj komentarz

Komentarze (0)