Wodorowe autobusy już w Wałbrzychu

dzisiaj, 3 godz temu 0

30 września 2024 r. wypełniając obowiązek realizacji umowy Nr ZDKiUM/U-INW/127-W/2023, zawartej w dniu 22 listopada 2023 roku na dostawę, niskopodłogowych zeroemisyjnych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem Przedstawiciele Zamawiającego – ZDKiUM w Wałbrzychu dokonali końcowych odbiorów autobusów marki Solaris Urbino 12 Hydrogen - będących przedmiotem niniejszej umowy.

3 października 2024 r. na terenie Starej Kopalni, odbyła się prezentacja autobusów elektrycznych zasilanych wodorem – marki Solaris Urbino 12 Hydrogen. Tym samym zakończono wielomiesięczne starania i prace związane z postępowaniem przetargowym na zakup autobusów.

Miejsce prezentacji nie zostało wybrane przypadkowo, gdyż doskonale wpisuje się w idee dekarbonizacji. Obiekty byłej Kopalni Julia, jako symbol minionej epoki industrialnej wskazują drogę, którą obecnie podążamy, czyli drogę ku zeroemisyjności.

„Od węgla do wodoru” - to hasło wyznacza trend i staje się niejako „nośnikiem” dla naszych Urbino 12 Hydrogen.

Autobusy w praktyce – to jeżdżące „elektrownie”, które za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego – zmieniają w energię elektryczną – paliwo przyszłości, czyli wodór. 

W ramach dostawy Wałbrzych otrzymał:

  • 14 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem - Solaris Urbino 12 Hydrogen ,
  • urządzenia i narzędzia do podstawowej obsługi,
  • 2 komplety tapicerskie siedzeń pasażerskich,
  • sprzęt komputerowy z oprogramowaniem na potrzeby obsługi pojazdów – gwarancyjnej i pogwarancyjnej,
  • system poboru opłat wraz z infrastruktura towarzyszącą (oprogramowanie, urządzenia – w tym kasowniki),
  • system centralny (informatycznych system zarządzania komunikacją) wraz z serwerem w systemie SaaS
  • system monitoringu wraz z serwerem,
  • wyposażenie dodatkowe autobusu: koło zapasowe, gaśnice, kliny blokujące kola, zaczepy holownicze, uchwyt na rower, itp.

Należy wskazać, że w ramach niniejszego kontraktu, Dostawca autobusów przeprowadził szkolenie dla grupy kierowców w zakresie:

  • obsługi autobusów ich użytkowania,
  • oraz definiowania usterek, które mogą wystąpić podczas normalnej eksploatacji pojazdów.

Zgodnie ze specyfikacją zamówienia autobusy wyposażone są w szereg nowoczesnych rozwiązań m.in.

  • klimatyzacja automatyczna,
  • monitoring wizyjny
  • system informacji pasażerskiej, w tym zapowiedzi audio,
  • system kasowników dotykowych skonfigurowany do płatności kartą oraz urządzeniami wyposażonymi w system NFC,

- wyposażenie dla osób niepełnosprawnych i wymagających szczególnej troski:

w tym:

  • siedzenia w barwach kontrastowych,
  • oznaczenia piktogramowe, w tym na podłodze strefy - oznaczone kontrastowo,
  • przyciski „stop” dla osób niewidomych zaznaczone językiem Braille’a
  • pasy bezpieczeństwa dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, służących przytrzymaniu sprzętu.

Ponadto, autobusy posiadają mi.in: ładowarki USB, uchwyt dla rowerów z pasem zabezpieczającym. 

Nowością jest zastosowanie wewnętrznej tablicy informacyjnej prezentującej kolejne przystanki na trasie przejazdu i pokazujące aktualną pozycję autobusu na trasie oraz czas dojazdu do przystanków na zadanym kursie. Prezentacja trasy przejazdu emitowana będzie również na każdym z dwóch monitorów LCD, zainstalowanych w przestrzeni pasażerskiej, z przodu i w środku pojazdu.

1. Bezpieczeństwo pieszych i innych uczestników ruchu drogowego gwarantuje system ostrzegający przed nagłym wtargnięciem przed pojazd.

2. Autobusy posiadają system kontroli trzeźwości kierowcy. Autobus nie zostanie uruchomiony, zanim nie zostanie wykonany test zakończony wynikiem negatywnym, potwierdzającym trzeźwość kierowcy.

3. System rewersu drzwi, czyli chroniącym przed przytrzaśnięciem pasażerów – wsiadających i wysiadających

Każdy autobus wyposażony jest w klimatyzację, która sterowana jest w sposób automatyczny – bez udziału kierowcy i jakiekolwiek jego ingerencji.

Wyświetlacze zewnętrzne, czyli kierunkowe tablice informacyjne, wykonane są z diod LED w kolorystyce białej. Prezentowana treść emitowana może być układzie statycznym, jak i w formie „pływającego” tekstu.

4. Dla kierowcy dedykowana jest klimatyzowana kabina. Pomocna w pracy kierowcy będzie także nawigacja z trasą przejazdu na danym kursie, która jest prezentowana na 10 calowym  monitorze autokomputera,

5. Autobus posiada system kontroli trakcji – ostrzegający sygnałem dźwiękowym o przypadku najechania na linię rozdzielające przeciwległe pasy ruchu na jezdni.

 

Autobus, jak wspomniano napędzany jest silnikiem elektrycznym umiejscowionym pod pokładem, w środkowej części pojazdu, który generuje moc 150 kW.

Pojemność zbiornika wodoru wynosi 37,5 kg, co gwarantuje wykonanie pracy przewozowej na poziomie co najmniej 350 km. Oznacza to, że na jednym zbiorniku autobus przejeździ całą zmianę.

Posiadamy, ponad standardową gwarancją:

  • na nadwozie pojazdu a w szczególności blachy poszycia zewnętrznego, dachu, podłogi, uszczelnienia okien, drzwi i pokryw – 10 lat, bez limitu przebiegu kilometrów autobusów;
  • na szkielet kratownicy nadwozia oraz kratownicę/ramę podwozia - 10 lat - bez limitu przebiegu kilometrów autobusu;
  • na powłokę lakierniczą nadwozia- 5 lat – bez limitu przebiegu kilometrów autobusu;
  • na cały autobus, tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy pojazdu - gwarancja nie krótsza niż 5 lat bez limitu przebiegu,
  • na wodorowe ogniowo paliwowe, część wodorową i instalacje wodorową tzn. na wszystkie zespoły, układy i elementy tego ogniwa oraz na instalacje i magazyn paliwa (wodoru) a także wszystkie części stykające się z wodorem, z którego to ogniowo jest zasilane: - gwarancja 10 lat bez limitu przebiegu,
  • na magazyn energii układu napędowego, obejmująca wszystkie elementy systemu, w tym akumulatory/baterie trakcyjne i system zarządzania energią, - 10 lat bez limitu km.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)