Kiedy pojedziemy obwodnicą Dzierżoniowa?
Budowa trzeciego według projektu odcinka obwodnicy Dzierżoniowa dobiegła końca, inwestycja jest w trakcie odbiorów. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei nie podaje konkretnych dat, termin oddania go do użytkowania jest uzależniony od zakończenia tych procedur. Ze względu na przebudowę sieci energetycznej z użytkowania na kilka miesięcy wyłączony będzie stumetrowy odcinek obwodnicy.
Przebudowa sieci energetycznej, tymczasowy ruch ul. Strefową
- W trakcie tej inwestycji pojawiły się trudności z podpisaniem porozumienia z właścicielem sieci najwyższych napięć. Dokument ten jest niezbędny do rozpoczęcia usuwania kolizji w ciągu budowanej obwodnicy - informuje Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. Trwa postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy przebudowy sieci energetycznej - usunięcie kolizji z budowaną obwodnicą Dzierżoniowa – linią elektroenergetyczną 220 kV Świebodzice - Ząbkowice (zadanie jest podzielone na dwie części ze względu na etapy prac). Pierwszego przetargu nie udało się rozstrzygnąć, ogłoszony już jest kolejny, otwarcie ofert nastąpi 19 lutego, okres obowiązywania zamówienia – do 30 listopada 2020 roku, realizacja prac na tym odcinku obwodnicy według szacunków DSDiK ma potrwać do czerwca – lipca.
Według planów wszystkie roboty na tym odcinku miały zostać ukończone w grudniu 2019 roku, obecnie DSDiK czeka na wydanie zezwolenia na użytkowanie, jednak na czas przebudowy sieci energetycznej na odcinku około stu metrów, ruch zostanie poprowadzony ul. Strefową.
W ramach tego zadania obwodnica Dzierżoniowa została poprowadzona w nowym śladzie, na odcinku od. ul. Świdnickiej do ul. Kilińskiego. Wybudowano tu skrzyżowania z istniejącymi drogami: rondo typu średniego na ulicy Kilińskiego, skrzyżowanie skanalizowane na ul. Strefowej, rondo typu średniego na ulicy Świdnickiej, łącznik do osiedla Zielonego, wiadukt nad linią kolejową nr 137 relacji Legnica - Katowice, wiadukt nad ul. Brzegową, most nad rzeką Pilawą i ul. Nowowiejską, drogi serwisowe i dojazdowe.
Skrzyżowanie jednopoziomowe z linią kolejową
Budowa drugiego odcinka obwodnicy jest w trakcie postępowania przetargowego: Trasa Sudecka - budowa obwodnicy Dzierżoniowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382 (od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 384 ul. Batalionów Chłopskich do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 383 ul. Kilińskiego). Układ komunikacyjny w ciągu rewitalizowanej linii kolejowej 341 uniemożliwiał wykonanie skrzyżowania obwodnicy z DW 384 jako rozwiązania jednopoziomowego, rozwiązanie dwupoziomowe było natomiast sprzeczne z zapisami decyzji środowiskowej. W celu rozwiązania tej sytuacji DSDiK miało skierować wniosek do Ministra Infrastruktury o udzielenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, zgodnie z art. 9 ustawy - Prawo budowlane, co pozwoliłoby na budowę skrzyżowania jednopoziomowego.
- Wymagane rozwiązania projektowe nie ingerują w przebieg zrewitalizowanej linii kolejowej Bielawa - Dzierżoniów. Skierowaliśmy wniosek do Ministerstwa Infrastruktury, oczekujemy już ponad rok na decyzję, jednak bez tej zgody również znaleźliśmy rozwiązanie zastępcze, które pozwoli nam zrealizować skrzyżowanie jednopoziomowe – kierując się opinią projektantów, będziemy chcieli wykorzystać istniejący przejazd kolejowy jako włączenie się do drogi nr 384. Takie rozwiązania funkcjonują w całej Polsce. Nie będziemy już zmieniać projektu, wykorzystamy istniejący. Nie sądzę, by skrzyżowanie jednopoziomowe w jakikolwiek sposób zagrażało przepustowości tej drogi. Szynobus jedzie z prędkością 80 km/h, szlaban zamknie się na około 40 sekund – wyjaśnia Leszek Loch. Budowa wiaduktu nie wchodzi w grę ze względu na koszty, wstępnie szacowane na 25 mln złotych.
- Tam konieczne byłoby przebudowanie kolejnej sieci energetycznej, więc myślę, że ta kwota byłaby niewystarczająca – dodaje dyrektor.
Poprzednie postępowanie zostało unieważnione, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty (38.116.003,87 zł brutto) przewyższyła kwotę, którą Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (30.000.000 zł brutto). Zakres tego zadania obejmuje budowę obwodnicy Dzierżoniowa w nowym śladzie na odcinku od ul. Kilińskiego do ul. Batalionów Chłopskich. Projektowane skrzyżowania z istniejącymi drogami: rondo typu średniego na ulicy ul. Batalionów Chłopskich, skrzyżowanie skanalizowane na ul. Parkowej, skrzyżowanie skanalizowane na ul. Ceglanej, skrzyżowanie z linią kolejową nr 341 relacji Dzierżoniów - Bielawa, drogi serwisowe i dojazdowe, most nad potokiem Brzęczek.
Trzeci odcinek w ramach programu stu obwodnic
W kwestii ostatniego etapu obwodnicy odpowiedź DSDiK brzmi: obecnie nie ma planów budowy odcinka obwodnicy Dzierżoniowa od Piławy Dolnej do skrzyżowania z ul. Batalionów Chłopskich w Dzierżoniowie, jednak na ostatniej sesji Rady Powiatu dzierżoniowskiego szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i poseł okręgu wałbrzyskiego Michał Dworczyk zapewniał: - Trzeci etap budowy obwodnicy nie jest wpisany do WPI, ponieważ nie ma na niego pieniędzy, ale środki na ten cel pojawią się dzięki rządowemu programowi budowy stu obwodnic.
- Liczę na to, że te plany zakończenia budowy obwodnicy w ciągu najbliższych trzech - czterech lat zostaną zrealizowane. Rozmawiam o tym i lobbuję to rozwiązanie i w samorządzie województwa i wśród posłów z naszego terenu. Obwodnica jest jednym z kluczowych elementów dalszego rozwoju Dzierżoniowa i znacząco wpłynie na zmniejszenie natężenia ruchu. Odciążenie ul. Piastowskiej i Wojska Polskiego i innych dróg w mieście jest nam bardzo potrzebne. Obwodnica, co podkreślam, ma znaczenie dla całej ziemi dzierżoniowskiej. Pozytywnie wpłynie na środowisko i bezpieczeństwo. To również nowe funkcje dla sporego obszaru w jej sąsiedztwie. Skorzystają na tym również gminy Bielawa i Pieszyce. Zainteresowanie tymi terenami jest spore, właściciele nieruchomości sąsiadujących z obwodnicą dopytują o szczegóły związane m.in. z lokalizacją zjazdów z drogi – mówi Dariusz Kucharski, burmistrz Dzierżoniowa.
Aneta Pudło-Kuriata
Przeczytaj komentarze (99)
Komentarze (99)