Władze gminy i radni powiatowi o sytuacji Zespołu Szkół w Pieszycach

środa, 24.7.2019 13:25 22293 58

Pieszycka szkoła średnia znalazła się na zakręcie historii. W związku ze słabym naborem nie zostały utworze klasy pierwsze, co stawia pod znakiem zapytania dalszą działalność placówki. Na prośbę redakcji Doba.pl głos w tej sprawie zabrali przedstawiciele samorządu lokalnego.

CZYTAJ: Brak klas pierwszych! Co dalej ze szkołą w Pieszycach?

- Temat Zespołu Szkół imienia ks. Dzierżonia powraca jak bumerang każdego roku w czasie rekrutacji i od lat związany jest z brakiem dostatecznej ilości uczniów zainteresowanych tą szkołą. Gmina Pieszyce nie jest organem prowadzącym dla tej jednostki, nie ma też możliwości kształtowania i zarządzania szkołą. Mimo to Gmina od lat wspiera działania szkoły poprzez dofinansowywanie z budżetu Gminy działań prowadzonych przez funkcjonujące w szkole stowarzyszenie. Uczniowie szkół ponadpodstawowych dokonują samodzielnie wyboru szkoły, w której chcą kontynuować naukę, kierując się własnymi zainteresowaniami, chęcią świadomego kształtowania swojej przyszłości, a także renomą i ofertą proponowaną przez szkołę, często też jej lokalizacją. Szkoła pomimo dobrego zaplecza od lat boryka się z problemem naboru do klas pierwszych, co w sytuacji podwójnego rocznika szczególnie daje się zauważyć. Gmina Pieszyce nie jest w stanie przejąć i prowadzić szkoły z uwagi na brak możliwości finansowych przy niewielkim zainteresowaniu uczniów edukacją w tej placówce. Władze miasta mają ogromną świadomość sytuacji w jakiej od lat znajduje się szkoła. Jesteśmy w kontakcie ze Starostwem Powiatowym i Wydziałem Edukacji Starostwa Powiatowego w Dzierżoniowie, mając nadzieję iż wspólnie uda nam się znaleźć najlepsze rozwiązanie dla uczniów i pracowników tej placówki, a także dla miasta Pieszyce - informuje Doba.pl Dorota Konieczna – Enözel, Burmistrz Miasta i Gminy Pieszyce

Do sprawy odniosła się również radna powiatowa z gminy Pieszyce, które pełni funkcję przewodniczącej Komisji Edukacji i Kultury.

- Zespół Szkół im.ks.Jana Dzierżonia w Pieszycach jest placówką o wieloletniej tradycji, a jej kształt ulegał wielu zmianom w zależności od sytuacji w szkolnictwie. Reforma oświaty  likwidująca gimnazja spowodowała, że w Zespole Szkół przez ostatnie dwa lata wygaszano gimnazjum z czym wiąże się spadek liczy uczniów uczęszczających do szkoły oraz zmniejszenie liczy etatów nauczycieli. Co roku wielu absolwentów naszego gimnazjum podejmowało decyzję o kontynuacji nauki w naszej szkole w technikum.   W tym roku doszło po raz pierwszy  do sytuacji nieotwarcia w naszej szkole klas pierwszych. Trudno się z tym pogodzić, gdyż szkoła podejmowała wiele działań promujących naszą szkołę. Nauczyciele wraz z uczniami brali udział w prezentacjach szkół, w spotkaniach z uczniami i rodzicami w szkołach naszego powiatu, zapraszali do szkoły na różne imprezy, a mimo to nie udało się przekonać uczniów do rozpoczęcia  nauki w naszej szkole. Zespół Szkół w Pieszycach stanowi ważny element w funkcjonowaniu miasta Pieszyce uczestnicząc w życiu miasta i działając na rzecz jego mieszkańców i nie można sobie wyobrazić Pieszyc bez szkoły ponadpodstawowej. Należy więc pochylić się nad dalszym funkcjonowaniem szkoły w gronie władz powiatowych, gminnych z udziałem przedstawicieli szkoły. Z mojej strony jako radna i przewodnicząca Komisji Edukacji i Kultury dołożę wszelkich starań aby szkoła w Pieszycach mogła nadal funkcjonować - mówi Doba.pl Bernadetta Szczypka (Obywatelski Blok Samorządowy)

Stanowisko przedstawił także Klub Radnych Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Powiatu Dzierżoniowskiego.

- Klub Radnych Prawa i Sprawiedliwości Rady Powiatu Dzierżoniowskiego z dużą uwagą obserwuje sytuację Zespołu Szkół im. ks. Jana Dzierżonia w Pieszycach. Nie ulega wątpliwości, że wynik tegorocznego naboru jest dla placówki dotkliwym ciosem. Jednak w tej sytuacji należy zadać sobie pytanie dlaczego doszło do takiego stanu rzeczy? Czy w poprzedniej kadencji samorządowej władze powiatu dzierżoniowskiego dołożyły wszelkich starań by powstrzymać narastający trend odpływu młodzieży z tej szkoły? Czy tegoroczna oferta edukacyjna była właściwie przygotowana oraz odpowiednio promowana? W tym miejscu przed osobami sprawującymi władzę wykonawczą w lokalnym samorządzie staje duże wyzwanie w celu wypracowania odpowiedniej strategii dla dalszego funkcjonowania tej szkoły. My ze swojej strony jesteśmy gotowi do współpracy w celu jej realizacji. Jednocześnie dziwi nas nieco fakt, że ze strony obecnych władz powiatu dzierżoniowskiego oraz przewodniczącej Komisji Edukacji i Kultury nie widać żadnego jednoznacznego sygnału do „walki” o dalsze funkcjonowanie tej placówki - czytamy w przesłanym oświadczeniu.

Decyzja o wszczęciu procedury likwidacji szkoły prawdopodobnie zostanie podjęta jesienią bieżącego roku i będzie poprzedzona głęboką analizą oraz dyskusją lokalnych włodarzy. Z naszych informacji wynika, że uczniowie, którzy rozpoczęli edukację w Zespole Szkół w Pieszycach dokończą ją na wybranych przez siebie kierunkach.

Przeczytaj komentarze (58)

Komentarze (58)

środa, 31.07.2019 08:21
Skoro dzieci nie chcą uczyć się w tej szkole to szkoła nie ma racji bytu
Autor piątek, 26.07.2019 17:15
To są takie gatki szmatki. Winna jest minister z PiS która zlikwidowala gimnazjum. Ile to było tworzonych nowych kierunków aby ratować szkołę. Nic to nie dało. Uczniowie i rodzice zadecydowali. A tak na marginesie. Jaki procent uczniów zdawał matury ? 20 proc. Nikt szkoły nie zamyka. To uczniowie nie chcą takiej szkoły.
autor piątek, 26.07.2019 17:23
To z twojej wypowiedzi można wnioskować że, to nauczyciele doprowadzili do zamknięcia szkoły.Małe wymagania, niski poziom nauczania i teraz mają wolne, nie muszą strajkować, ale szkoły szkoda.
piątek, 26.07.2019 23:43
zalewskiej rtobota
piątek, 26.07.2019 18:04
PIS WSZYSTKO ZNISZCZY W TYM KRAJU
środa, 24.07.2019 16:10
Klub Radnych Prawa i Sprawiedliwości Rady Powiatu Dzierżoniowskiego szuka winnych tam gdzie ich nie ma, byle dalej od Nowogrodzkiej.
Autor piątek, 26.07.2019 17:20
To PiS likwiduje szkołę likwidując gimnazjum. Koniec. Kropka.
środa, 24.07.2019 20:54
a ja wam mówie ze to wieloletnia od początków PO polityka niewspierania defaworyzowania, umniejszania, stawiania zawsze za podium sprawiła to ze ta szkoła jest wyciszana. wydział edukacji o którym wspomina p. burmistrza osiąga właśnie cel!! komunikacja z powiatem "jesteśmy w kontakcie". "mamy ogromną świadomość". to puste słowa. Słowa pani burmistrz to jedno wielkie NIC.
środa, 24.07.2019 21:05
Zgadzam sie w 100% z w/w opinia, dodam tylko, ze to właśnie szkoła w Pieszycach jako pierwsza otwierała takie kierunki jak technik hotelarstwa czy technik spedytor. Oczywiście jak tylko zaczęły cieszyć się popularnością wśród młodzieży, powiat zdublować kierunki w Dzierżoniowie. To tylko jeden z wielu przykładów, które można by przytoczyć.
autor środa, 24.07.2019 21:23
I to jest właśnie wina powiatu, skoro jest jakiś kierunek w jednej szkole, po co go u*****miać w innej. Teraz wszyscy udają że, nic nie mogą, jak nic nie mogą to niech zrezygnują ze stanowisk. Za perliste uśmiechy 10 000 miesięcznie, to trochę za drogo.
autor środa, 24.07.2019 22:23
A co było złego w słowie "u*****miać" że, zostało wygwiazdkowane. Uruchomić w tym przypadku to rozpocząć, otworzyć.
czwartek, 25.07.2019 10:32
u_r.u.c.h.a_miać teraz już wiesz dlaczego?
autor czwartek, 25.07.2019 12:46
Nie dalej nie wiem, ponieważ nie jest to zwrot obraźliwy.
czwartek, 25.07.2019 14:51
Szkoła powinna istnieć. Po co tworzyć nowe klasy w Bielawie i Dzierżoniowie jak tu jest miejsce i jest kadra nie gorsza od tamtejszych. Rozsądek musi być.
autor piątek, 26.07.2019 14:13
W Dzierzoniowie zamiast pięciu klas pierwszych , jest dziesięć, będą się" kisić we własnym sosie" do 18- tej, a w Pieszycach szkołę zniszczą. To jest mądrość naszych włodarzy i w powiecie i w gminie.
piątek, 26.07.2019 06:53
smiesza mnie opinie czlonkow pis:):) sa tyle warte co zwieracze jarusia
środa, 24.07.2019 17:53
Platformiarze zaorają Pieszyce
piątek, 26.07.2019 07:04
Poznałem Pieszyce ponad 40 lat temu.Dla mnie zawsze były one zaorane.Nie szukaj więc wrogów tam,gdzie ich nie ma.
autor piątek, 26.07.2019 10:47
No nie opowiadaj bajek. Ja poznałem Pieszyce 34 lata wstecz i tetniły życiem.Oczywiście takim jak w małych miastach, nie porównuję do Wrocławia czy tym podobnych miast. Naprawdę przez te lata w Pieszycach są zmiany ale na gorsze, wszystko niszczeje, zakłady wykończone, ludzie wyjeżdżają, dlatego szkoda że, szkoła średnia podzieli los zakładów.
piątek, 26.07.2019 11:41
Tak jest jak ze szkoly rolniczej robi sie na sile szkole srednia:P):) PIS wszystko zniszczy
autor piątek, 26.07.2019 13:18
Wiesz przemyśl najpier a później napisz, profil szkoły był zmieniony już dawno, ani PO tego nie zrobiło ani PIS. Zmiana nastąpiła samoczynnie, było zapotrzebowanie na absolwentów w innych branżach. Szkoła w Pieszycach jako pierwsza w powiecie ultworzyła kierunek o profilu Hotelarz, szkoda że tak nie zostało, potem utworzyli ten sam kierunek w Dzierżoniowie.
czwartek, 25.07.2019 17:20
Co za problem?Nie ma uczniów-nie ma szkoły. I tyle w tym temacie.
piątek, 26.07.2019 07:00
Racja.Nie ma szkoły,nie ma kosztów.O co się czepiacie?Młodzież chce uciekać ze wsi do miasta.Czym chcecie zatrzymać tych młodych ludzi w tzw.pierdzidołkach?Zaczęły się czasy demokracji "po naszemu",czyli narzucania własnej woli Obywatelom.Chcieliście "inaczej",to macie.Sami pozbawiacie się praw obywatelskich za "Judaszowe srebrniki (nie obrażając Judasza).
STANISŁAW czwartek, 25.07.2019 21:30
BYŁEM UCZNIEM TEJ SZKOŁY LATA 79-81 MIŁO WSPOMINAM POZDRAWIAM WSZYSTKICH NAUCZYCIELI
czwartek, 25.07.2019 22:53
Jednym z wielu problemów na pewno jest brak częstszych kursów autobusów z Dzierżoniowa czy z Bielawy. :/
czwartek, 25.07.2019 10:48
Teraz wszyscy płaczą,ale swoich dzieci nie posyłają, jak by była taka dobra to obroniła by się sama
autor czwartek, 25.07.2019 11:13
Zlikwidowali szkołę w Pieszycach bo w Bielawie i Dzierzoniowie nie mają kompletów w klasach. Tam dyrektorzy walczą o swoje szkoły, popatrzcie ilu chetnych jest w LO w Bielawie, jednak istnieje
czwartek, 25.07.2019 11:13
Konkurencja dotarła do szkolnictwa. Wygrywa lepszy.
Grzesiek czwartek, 25.07.2019 11:22
Byłem uczniem tej szkoły w latach 95-97 bardzo fajne czasy wycieczki, fajni nauczyciele jeśli uczeń miał problem poszedł do nauczyciela ten zawsze starał się pomóc.Szkoda że szkoła chyba kończy swój żywot.Pozdrawiam Prof.Krzyszowicza, Sowę,Panią Słowińską ciężko miała z moją klasą,Niunię;) wspomnę ś.p. Prof. Walszewicza i Wulinarysa.
Sergiusz Blondyn środa, 24.07.2019 20:53
Z komentarza burmistrz Pieszyc wnioskuję, że gmina nie jest zainteresowana istnieniem szkoły w mieście. Szkoda, bo miasto - jako takie dużo na tym straci w dłuższej perspektywie czasowej. Przykre, że włodarze patrzą tylko na najbliższa przyszłość. Zamknąć coś jest łatwo, a otworzyć - to jest sztuka. Niestety to już się nie stanie. Wiadomo, że to są koszty, ale gdzie ich nie ma? Pieszyce bez tej szkoły, która istniała tu przez wiele lat na prawdę dużo stracą. Inną kwestią pozostaje, że powiat od lat nie tylko nie wspierał szkoły, ale nawet jej szkodził. Tymczasem dzisiaj mamy burmistrz, która jest przecież w dobrej komitywie w władzami powiatu, czyż nie? Chcieć, to móc. A tu...?
autor środa, 24.07.2019 21:29
Masz rację, nie rozumiem dlaczego wszyscy tak łatwo odpuścili, było 32 osoby chętne do pierwszych klas, trzeba było utworzyć klasę i wziąść się do pracy aby na przyszły rok bylo lepiej. Jak już zamkną to nic wiecej z tego nie będzie. Czy władzom Pieszyc nie jest wstyd, co to za miasto, bez średniej szkoly?.
czwartek, 25.07.2019 07:40
Ale te 32 osoby chciały uczyć się w różnych kierunkach, więc jaką klasę chcesz otworzyć? Jak ktoś chciał zostać spedytorem to nagle zrobisz z niego hotelarza? Po drugie jaką przyszłość mają te kierunki, które szkoła proponuje? Oprócz spedytora to praca za minimalną.
czwartek, 25.07.2019 11:08
klasy wielozawodowe to żadna nowość
autor czwartek, 25.07.2019 08:11
Zapoznaj się jak jest w szkolach w Bielawie czy Dzierżoniowie.' Czy uważasz że , są całe klasy fryzjerów, fotografów lub mechaników?, też są klasy łączone, a tylko przedmioty zawodowe mają osobno.
środa, 24.07.2019 23:48
A cóż takiego straci miasto? Może uzasadnisz?
autor czwartek, 25.07.2019 08:28
Masz rację, nic nie straci, bo najpierw żeby stracić, to trzeba coś mieć np: prestiż. Tak że, dalej na dno, po co edukacja w Pieszycach.
czwartek, 25.07.2019 08:36
Ponoć w tym roku jest brak miejsc w szkołach, czegoś nie rozumiem. W mediach mówią, że dla uczniów braknie miejsc w szkołach?????? Czyli władza żądżąca mówi prawdę że miejsca są.
czwartek, 25.07.2019 10:28
W dzierżoniowskich i bielawskich szkołach średnich utworzono 2 razy więcej oddziałów niż zwykle, np. w 2LO czy ekonomiku będzie 10 klas pierwszych zamiast 5. Będzie ścisk, praca do 18 ale jakoś się te dzieci upchnie. Czego Jasiu nie rozumiesz? Jak sie pisze słowo rządzący? Pisowski matołek.
Nill czwartek, 25.07.2019 08:56
Po co na siłę utrzymywać szkołę, jeśli nie ma na nią chętnych?
Powiatowy KOD czwartek, 25.07.2019 07:59
To jest przykład nieodPOwiedzialności PiS - były ostrzeżenia, że zabraknie miejsc w szkołach średnich i nic nie zrobiono aby POwiększyć liczbę przyjmowanych absolwentów! Skandal!
Podobnie było z Roztocznikiem środa, 24.07.2019 22:44
Pani radna jest nauczycielem? I nie potrafi sklecić prostej wypowiedzi? Co to ma być: "Trudno się z tym pogodzić, gdyż szkoła podejmowała wiele działań promujących naszą szkołę." Całość czyta się z dramatem w oczach. Ta pani to poprzednio była z PSL, prawda? Teraz OBS ma w Zarządzie Powiatu Domagałę i w radzie Pioruna, który pociąga za sznurki. Inny członek zarządu był też poprzednio z PSL jak pani Bernadetta. Edukacja podlega chyba Bolisędze z PO. Starosta też jest z PO. Czyli PO-PSL-OBS likwidatorami szkoły w Pieszycach.
Jak to jest likwidować własną sz środa, 24.07.2019 22:46
I jeszcze wisienka na torcie ze strony Powiatu - sylwetka starosty - Grzegorz Kosowski – ur. w 1962 r. w Bielawie. Dzieciństwo i młodość spędził w Pieszycach. Po ukończeniu Państwowego Technikum Rolniczego w Pieszycach w 1981 roku rozpoczął studia na Akademii Rolniczej we Wrocławiu itd
środa, 24.07.2019 20:28
Ludzie,prawo bytu mają tylko te szkoły,w których są uczniowie.
środa, 24.07.2019 20:35
Pani A z powiatu pracowała nad tym kilka dobrych lat i wreszcie sie udało. Wypada tylko pogratulować wytrwałości w działaniu.
środa, 24.07.2019 21:49
Ja mam, taką moją teorię na temat sytuacji w ZS Pieszyce. Pani Burmistrz likwidacja szkoły byłaby na rękę, bo pewnie ze względu na dobre relacje Pani Burmistrz (należącej do PO) z Władzami Powiatu którym rządzi koalicja Platforma Obywatelska, OBS władze powiatu przekazałyby budynki ZS Pieszyce Gminie, która zrobiłaby tam podstawówkę, by rozładować Szkołę Podstawową nr 1. Dlaczego ZS Pieszyce ma problemy z rekrutacją?. Ja widzę zasadnicze trzy. Po pierwsze duża liczba przyjęć do Techników w Dzierżoniowie. Podobną sytuację ma LO w Bielawie, gdzie duża liczba uczniów idzie do I i II LO. Druga kwestia to dublowanie kierunków. Po co jeździć do Pieszyc jak jest ten sam kierunek w Dzierżoniowie, który jako miasto powiatowe jest dobrze skomunikowane. Trzeci i ostatni moim zdaniem jest skomunikowanie Pieszyc. Likwidacja linii nr 16 z kursami i dodanie zaledwie kilku kursów do linii nr 15, a także złe skomunikowanie na linii nr 60. Od zakończenia w 2015 r. pierwszego etapu przebudowy drogi Bielawa-Pieszyce autobus nie ma równych godzin (np jazda co godzinę i drugi autobus rano i popołudniu) a jeździ np co 1 h i 5 minut, 1 h i 10 minut. itd. plus kursów jest mniej, a część uczniów ZS Pieszyce stanowili ci z Bielawy właśnie.
Ala środa, 24.07.2019 17:25
Ta szkoła nic soba nie reprezentowała od wielu lat
środa, 24.07.2019 20:22
Ala piszesz to z własnego doświadczenia, sama wiesz najlepiej jak to jest nic sobą nie prezentować.
Ja środa, 24.07.2019 21:42
Ja tam chodzilam i szkoła super. Nauczyciele tez bardzo fajni i z podejściem. Szkoda aby ta placówka sie zmarnowała, naprawde polecam
autor środa, 24.07.2019 18:44
A jaką szkołę pani skończyła?, by oceniać.
autor środa, 24.07.2019 17:08
Bicie piany i żadnych konkretów, pewne jest to że szkołę zlikwidują. Pani Bernadetta powinna zrzec się mandatu, ponieważ zawiodła.
środa, 24.07.2019 20:21
Pani Bernadetka na Ukraine sie nadaje
środa, 24.07.2019 21:07
A ty na co się nadajesz?
Mama środa, 24.07.2019 14:46
W podstawówce dzieci na dwie zmiany chodzą a można liceum i gimnazjum do nich przystosować i rozwiązał by się problem
olo środa, 24.07.2019 19:14
DOKŁADNIE! Podstawówka to jeden wielki ŚCISK
środa, 24.07.2019 20:23
I patologia!
środa, 24.07.2019 14:42
Skoro mają uwagi do władz powiatu to niech Klub radnych powiatowych PiS przedstawi propozycje rozwiązania problemu.
środa, 24.07.2019 15:21
Przecież oni potrafią tylko krytykować swoich politycznych przeciwników i węszyć afery , tam gdzie ich nie ma. Kto ma szukać rozwiązań? Nie do końca spełniony nauczyciel, czy może ślizgający się inwestor? Jakoś w ich szeregach nie widzę osób, które mogłyby przedstawić konkretne w tej sprawie propozycje. Zawsze jeszcze mogą zwrócić się do prezesa czy też drugiego po nim bożyszcza w tym kraju z pytaniem "pomożecie?", a nuż usłyszą "pomożemy".
środa, 24.07.2019 14:48
Nikogo nie można zmuszać do tego, by uczył się w konkretnej szkole. Tu żadne działania nie pomogą, jeśli nie będzie zainteresowania daną szkołą.