"Teatr musi grać!" - 26. Festiwal Zderzenie Teatrów [Program]

poniedziałek, 19.10.2020 13:35 2460 0

Teatr w Kłodzku zaprasza
19-22 listopada 2020
Teatr musi grać...
26. Festiwal ZDERZENIE Teatrów pamięci Mariana Półtoranosa


19 listopada - czwartek
18.00 Szymon Majewski Och-Teatr, Warszawa
MaminSzymek (75 min., bilet 55 zł)
Monolog o relacji Szymona Majewskiego z Matką - wszystkie historie wydarzyły się
naprawdę, choć niektórym z nich trudno będzie uwierzyć.
autor: Szymon Majewski
opieka artystyczna: Cezary Żak
projekcje: Radosław Grabski
światło: Waldemar Zatorski
producent wykonawczy: Jan MalawskiJak sam tytuł wskazuje, „MaminSzymek” to opowieść o niezwykłej więzi łączącej matkę i jej jedynego syna. (…) W swoich wspomnieniach Majewski przytacza szereg anegdot, które potrafią zarówno rozbawić, jak i wzruszyć. (…) Monolog wzbogacają tło muzyczne i pamiątki nawiązujące do przeszłości Szymona Majewskiego: od ulubionego w dzieciństwie pluszaka, po pełne uroku archiwalne zdjęcia, czy kartkę z kalendarza z zaznaczoną datą urodzin bohatera.

19.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków

20 listopada - piątek
18.00 Piotr Rogaliński / Aleksandra Kugacz-Semerci
Teatr Studio Czyczkowy / Towarzystwo Kultury Czynnej, Wrocław
dzień: noc: DZIEŃ (80 min., bilet na spektakl i recital 30 zł)
Niemcy wyjadą, Polacy przyjadą. Ziemie Odzyskane. Tyle wiemy z lekcji historii.
cz.1 Faszystowska Mać / cz.2 Być u siebie
reżyseria: Jerzy Welter

„Dzień:noc:dzień” to dwa, zestawione w nieprzypadkowy dyptyk, monodramy (…). Pierwszy, „Faszystowska Mać”, jest spowiedzią Polaka zmuszonego po wojnie do mieszkania pod jednym dachem ze znienawidzonymi wszak Niemcami, którzy nie zdążyli jeszcze zostać wywiezieni z tzw. Ziem Odzyskanych. Ta część, oparta na prawdziwych wspomnieniach Wojciecha Szczeciniaka, to przypowieść o chichocie losu i historii: Polak staje się ni stąd, ni zowąd przymusowym najeźdźcą, okupantem czyjegoś domu, grabieżcą cudzego, niemającego związku z hitleryzmem życia. (…) Druga część spektaklu, monodram „Być u siebie” (…) relacjonuje wspomnienia drugiej strony, Niemców, którzy po wojnie zostali w Polsce, uwiązani założonymi tu rodzinami, pracą, przywiązaniem do ojczystej ziemi.
19.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków

20.30 Dominika Radwan Teatr KO-KU, Kłodzko
Domina Przegina - recital (60 min., bilet 30 zł)
Wyobraźcie sobie małą, wąską uliczkę portowego miasteczka we Włoszech. Nad Waszymi głowami, na wysokości ostatniego piętra - od okna do okna, rozwieszone jest pranie… Przyjrzyjcie się... to damska bielizna. A okna? Po lewej internat szkoły dla dziewcząt... po prawej dom publiczny. Hmmm?

No właśnie, hmmm... taki jest występ Dominiki Radwan - najwyższe piętro ludzkich namiętności...
opieka artystyczna: Joanna i Marek Mazurkiewicz
muzyka i akompaniament: Waldemar Krasowski

"Domina Przegina" to autorski projekt Dominiki Radwan, balansujący nieustannie między recitalem a monodramem. Teksty Wojciecha Helińskiego są owocem przemyśleń artystki, a zderzone z klasykami poezji tworzą mieszankę wybuchową. Co wybucha w Dominie? - to, co zapewne w 20 milionach kobiet, które codziennie odkrywają siebie. Niektóre o tym myślą, niektóre mają odwagę o tym mówić, a ona o tym śpiewa.

21 listopada - sobota
16.00 Rafał Rutkowski Teatr Montownia, Warszawa
Ojciec Polski (75 min., bilet 30 zł)
One-man show dla wszystkich ojców. A zwłaszcza ich matek. Żon. I dzieci. Obudź w sobie ojca.
reżyseria: Michał Walczak
światło: Paweł Szymczyk
muzyka: Secretservice75
scenografia: Małgorzata Domańska
producent wykonawczy: Magdalena Kłosińska
współprodukcja: Magdalena Godlewska-Rutkowska, Jolanta Bielasta (80 min.)

To kolejna odsłona znanej już formuły stand-up comedy, czarnego humoru, prowokacji i doskonałego warsztatu aktorskiego Rafała Rutkowskiego. Niezapomniane doznania: poród na żywo. Cała prawda o seksie małżeńskim. Zachowania godowe u zwierząt. Jak podrywać na ojca na placu zabaw? Jak nakłonić żonę do drugiego dziecka? I wiele innych porad. Tylko dla widzów o mocnych nerwach i zdrowych przeponach.
17.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków

19.30 Joanna Szczepkowska i Jan Jurkowski Teatr Na Dole, Warszawa
Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu (120 min., bilet 55 zł) Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej (…). Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?
reżyseria: Joanna Szczepkowska

W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, dojrzała kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim - dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta? I kim jest tytułowa Pelcia?


21.30 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków

22 listopada - niedziela
16.00 Paweł Pabisiak z muzycznym udziałem Przemka Gregera
Teatr Badów im. Piotra Bikonta
Siódemka (90 min., 18+, bilet 30 zł)
Ponuro-śmieszna opowieść o drodze przez Polskę - błotnistą, listopadową, pachnącą stearyną cmentarnych zniczy.

reżyseria: Piotr Bikont
scenografia i kostiumy: Zuzanna Markiewicz
światło, dźwięk i wizualizacje: Kornel Luczek
asystent reżysera: Joanna Fidler-Sierzputowska.
„Siódemka, Siódemeczka, szos polskich królowa, droga, która jest kręgosłupem polskiego państwa”. To właśnie ta droga będzie ostatnią dla bohatera przedstawienia, Pawła, który jedzie z Krakowa do Warszawy na bardzo ważne spotkanie. Droga ta stanie się dla niego, jak i dla widzów, rachunkiem sumienia, próbą zmierzenia się z Polską, polskością i z Belfegorem, zapomnianym przyjacielem z dzieciństwa.

Spektakl nagrodzony: III miejsce - Mała Konsekwencja Teatralna w konkursie III Sopockich Konsekwencji Teatralnych


17.45 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków

19.30 Jan Peszek Kraków
Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego
(60 min., bilet 55 zł)
Spektakl-happening, (...) swoista partytura muzyczna rozpisana jakby dla utworu wokalno-instrumentalnego.
reżyseria: Jan Peszek

"Scenariusz..." można by uznać za przykład wygłupu niegdysiejszej awangardy. Jednak w fenomenalnym wykonaniu Peszka wychodzi fenomen projektu Schaeffera, będącego apoteozą sztuki, a jednocześnie kpiną z jej dumy, prezentującego artystę jako kapłana i błazna w jednej osobie. To kapitalne, że - wydawałoby się - niemożliwy projekt Schaeffera znalazł ucieleśnienie w "niemożliwym" aktorze Janie Peszku.

Spektakl nagrodzony: Festiwal Małych Form Teatralnych w Szczecinie - główna nagroda
Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu - główna nagroda
Festiwal Teatrów Jednego Aktora w Toruniu - główna nagroda
Festiwal Teatralny Krajów Europy Środkowej i Wschodniej w Nowym Yorku 1995 - Grand Prix

20.45 Dyskusja zderzeniowa z udziałem twórców i krytyków oraz zakończenie festiwalu


Festiwalowi towarzyszy wystawa 30 lat kłodzkich Zderzeń czynna w dniach 19 listopada-5 grudnia
Miejsce prezentacji i spotkań
Kłodzki Ośrodek Kultury, pl. Jagiełły 1, Kłodzko
Bilety: 30-55 zł
Kasa KOK tel. 605 903 124 oraz na www.biletyna.pl
Ze względu na stan epidemiczny:
- ilość miejsc ograniczona
- miejsca nienumerowane
- organizator zastrzega możliwość odwołania spektakli oraz zwrotu za anulowane bilety
- obowiązuje dystans społeczny, maseczki, oświadczenia uczestnika wydarzenia

Organizator:
Kłodzki Ośrodek Kultury,
pl. Jagiełły 1, 57-300 Kłodzko tel. 74/867 33 64
www.centrum.klodzko.pl ; imprezy@centrum.klodzko.pl
Dyrektor festiwalu: Marek Mazurkiewicz
Patronat
Burmistrz Miasta Michał Piszko
Starosta Maciej Awiżeń

Dodaj komentarz

Komentarze (0)