"W ostatnich latach maleje liczba wypadków drogowych"

czwartek, 3.12.2015 11:05 5298 6

Od 18 maja br.  zaczęły obowiązywać zaostrzone przepisy, szczególnie wobec kierowców przekraczających prędkość. O bezpieczeństwie, nowych przepisach i sytuacji na drogach w powiecie kłodzkim rozmawiamy z podinspRobertem Zaborowskim, naczelnikiem Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku. 

Paulina Schulz: Czy uważa Pan drogi w powiecie kłodzkim za bezpieczne? 

podinsp. Robert Zaborowski: Analiza wskaźników stanu bezpieczeństwa na drogach powiatu kłodzkiego pozwala stwierdzić, że w ostatnich latach maleje liczba wypadków drogowych. W roku 2013 doszło do 163 wypadków, w których rannych zostało 237 osób, w roku 2014 w 143 wypadkach rannych zostało 178 osób, przez 10 miesięcy 2015 roku zaistniało 105 wypadków, w których rannych zostało 131 osób, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego odnotowano 127 wypadków oraz 160 osób rannych. Maleje także liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
  Poprawia się infrastruktura drogowa, zwłaszcza w zakresie wymiany nawierzchni jezdni, powstają także nowe ciągi pieszo – rowerowe. Należy jednak pamiętać, że położenie geograficzne, ukształtowanie terenowe, licznie występujące zjazdy, podjazdy, łuki drogi oraz specyficzny górski klimat powoduje, że jazda po drogach naszego powiatu jest trudna i wymaga stałej koncentracji, przewidywania zagrożeń oraz odpowiednio szybkiej reakcji na sytuacje drogowe.
  Pamiętać należy również o tym, że większość dróg w powiecie została wybudowana w czasach kiedy struktura i natężenie ruchu było zupełnie inne. W chwili obecnej, dynamiczny rozwój transportu drogowego oraz otwartość granic sprawia, że na naszych głównych szlakach komunikacyjnych, zwłaszcza na drogach krajowych nr 8, 33 i 46, panuje tłok. Dodatkowo, atrakcyjność turystyczna powiatu kłodzkiego oraz jego położenie wzdłuż granicy z Republiką Czeską, powoduje, że miesza się tu ruch lokalny, z ruchem tranzytowym oraz turystycznym i taki stan występuje niemal przez cały rok. Ponadto, brak obwodnic dla większości miejscowości położonych wzdłuż tych dróg, brak wystarczającej ilości miejsc do bezpiecznego wyprzedzenia pojazdów ciężarowych, sprawia, że pokonanie stosunkowo niewielkiej odległości zabiera o wiele więcej czasu, a nie każdy bierze ten fakt pod uwagę, później pośpiech skłania kierowców do wykonywania niebezpiecznych manewrów i stwarzania zagrożenia na drodze.

Paulina Schulz:  Do ilu wypadków doszło na naszych drogach od początku roku? Ilu było rannych, w ilu brali udział rowerzyści i piesi? 

podinsp. Robert Zaborowski: Niewłaściwe zachowania na drodze nie dotyczą wyłącznie kierowców. W bieżącym roku piesi brali udział w 19 wypadkach drogowych, a 8 wypadków zaistniało z winy samych pieszych. W zdarzeniach tych 18 osób zostało rannych i 1 osoba poniosła śmierć W tym samym okresie rowerzyści brali udział w 8 wypadkach drogowych, w których 3 osoby zginęły, a 5 zostało rannych, rowerzyści przyczynili się do 3 z tych wypadków.

Paulina Schulz: Czy są w powiecie jakieś szczególnie newralgiczne miejsca, w których najczęściej dochodzi do wypadków? 

podinsp. Robert Zaborowski: W powiecie kłodzkim nie ma typowych miejsc szczególnie zagrożonych wypadkami czyli tzw. czarnych punktów, są jednak odcinki dróg, na których częściej dochodzi do takich zdarzeń. Należą do nich: droga krajowa nr 8, zwłaszcza na odcinkach pomiędzy Boguszynem a Kłodzkiem, Dusznikami i Lewinem Kłodzkim, kolejnym odcinkiem jest droga krajowa nr 33 pomiedzy Żelaznem a Bystrzycą Kłodzką oraz jej końcowy fragment prowadzący do przejścia granicznego. Drogi krajowe to miejsca o największym natężeniu ruchu i prawie 30 % zdarzeń drogowych odnotowujemy właśnie na tych drogach.

Paulina Schulz: Co jest najczęstszą przyczyną wypadków na naszych drogach i czy te tendencje się zmieniają? 

podinsp. Robert Zaborowski: Najczęstszą przyczyną wypadków drogowych zaistniałych na terenie powiatu kłodzkiego są: niedostosowanie prędkości do warunków drogowych (w roku 2014 z tej przyczyny doszło do 30,06% ogółu wszystkich wypadków), nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (16,78% ogółu wypadków) oraz niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (10,48% ogółu wypadków). Takie tendencje utrzymują się od lat i stanowią główną bolączkę na naszych drogach.

Paulina Schulz: Od 18 maja obowiązują nowe przepisy zaostrzające sankcje wobec kierujących pojazdami. Czy kierowcy rzeczywiście jeżdżą bezpieczniej, wolniej, bojąc się utraty prawa jazdy? (ile osób dokładnie od początku istnienia przepisów straciło uprawnienia?) 

podinsp. Robert Zaborowski: Obserwując zachowania kierowców można stwierdzić, że od momentu wejścia w życie zaostrzonych sankcji, kierowcy jeżdżą wolniej, a jeżeli już przekraczają dozwoloną prędkość, to bardzo uważają aby nie przekroczyć „magicznej 50” bojąc się utraty prawa jazdy na okres 3 miesięcy. W związku z tym wykroczeniem, w okresie od 18 maja do 16 listopada 2015 roku policjanci ruchu drogowego zatrzymali 29 praw jazdy.   

Paulina Schulz: Jakimi urządzeniami do pomiaru prędkości posługują się policjanci?

podinsp. Robert Zaborowski: W trakcie służby policjanci ruchu drogowego posługują się urządzeniami kontrolno-pomiarowymi do mierzenia prędkości takimi jak: laserowy miernik prędkośći Ultralyte LTI 20 20,  radarowy miernik prędkości Rapid 2Ka, radiowóz Alfa Romeo wyposażony w wideorejestrator marki Pol Cam oraz radar Iskra 1.

Paulina Schulz: Funkcjonariusze drogówki zajmują się szeregiem różnych działań, nie tylko kontrolą drogową. Na czym dokładnie polega praca w służbie ruchu drogowego? 

podinsp. Robert Zaborowski: Policjanci ruchu drogowego realizują na co dzień zadania w zakresie nadzoru nad ruchem oraz kontroli ruchu drogowego. Zadania realizują na przydzielonej trasie z wykorzystaniem urządzeń kontrolno-pomiarowych. Ponadto, w trakcie służby policjanci realizują zadania z zakresu: zabezpieczenia i obsługi kolizji i wypadków drogowych, wykonywania pilotaży np. pojazdów VIP – ów, uczestników rozgrywanych imprez, zabezpieczenia imprez masowych, sportowych takich jak wyścigi kolarskie, rajdy samochodowe, biegi jak również prowadzenia działalności profilaktyczno-wychowaczej z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Uczestniczenią w przeglądach dróg, ujawnianiu miejsc niebezpiecznych, nieprawidłowości w oznakowaniu dróg oraz współpracy z funkcjonariuszami Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celnej w zakresie ujawniania nieprawidłowości w transporcie drogowym oraz przestępczości transgranicznej.

Paulina Schulz: Dziękuję za rozmowę.

podinsp. Robert Zaborowski: Dziękuję. 

Przeczytaj komentarze (6)

Komentarze (6)

Jozef piątek, 04.12.2015 11:04
Wiekszosc wypadkow to przez tych bezmyslnych tirowcow!! Tiry na tory!
Tupolew sobota, 05.12.2015 14:37
A Jozef do pieca
fido piątek, 04.12.2015 11:31
A Policja już ma samochody i papier do ksero? czy...
abc czwartek, 03.12.2015 22:14
bardzo często dochodzi do kolizji na przecięciu drogi w Kłodzku...
piątek, 04.12.2015 09:25
Większość wypadków zalezy od braku kultury kierujacych i brawura......nie pomogą...
piątek, 04.12.2015 10:22
Zgadzam się!