Burza wokół zamiaru likwidacji Szkoły Muzycznej w Bystrzycy Kłodzkiej. Gmina odpowiada
Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Muzycznej II st. w Bystrzycy Kłodzkiej - to jeden z punktów obrad sesji Rady Miejskiej, jaka zaplanowana została na 28 lutego br. Temat wzbudził wiele kontrowersji zarówno wśród uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i dyrekcji placówki.
- Nie mieliśmy pojęcia o takich zamiarach, nikt tego z nami nie konsultował i nie dano nikomu nawet czasu na rozwiązanie problemu. Decyzję podjęto bez rozmów z Radą Pedagogiczną, rodzicami czy ze mną. Nie brano pod uwagę chociażby tego, że rodzice tych uczniów zainwestowali ogromnie pieniądze w instrumenty takie jak akordeon za ponad 30 tysięcy zł czy gitary, które kosztowały po kilkanaście tysięcy. Co ci ludzie mają teraz zrobić kiedy przerywa im się naukę nie kończąc cyklu nauczania, a na wydziale instrumentalnym trwa on przecież 6 lat - mówi Tadeusz Piotrowski, dyrektor Szkoły Muzycznej II st. w Bystrzycy Kłodzkiej. - O sprawie nie wiedział także Zarząd Powiatu Kłodzkiego, który wprawdzie nie jest organem prowadzącym, ale jednak ok. 50% dzieci uczących się w naszej placówce są to dzieci spoza gminy Bystrzyca Kłodzka, a więc z terenu powiatu kłodzkiego. Starosta powiedział, że gdyby wiedział wcześniej o takiej trudności tj. we wrześniu czy październiku ubiegłego roku to można by było zainterweniować czy naradzić się. Pani burmistrz twierdzi, ze napisała pismo do burmistrzów gmin, z których pochodzą nasi uczniowie. Nie wspomina jednak o tym, że zostało ono złożone w grudniu ubiegłego roku kiedy to budżety gmin były już dawno zatwierdzone.
Foto: STOP dla likwidacji Szkoły Muzycznej II st w Bystrzycy Kłodzkiej
Szkoła Muzyczna II st. w Bystrzycy Kłodzkiej powstała w 2015 roku, a obecnie kształci się w niej 28 uczniów. Organem prowadzącym placówkę jest gmina Bystrzyca Kłodzka, która w wydanym przez siebie oświadczeniu wyjaśnia powody zamiaru likwidacji szkoły.
- W związku z trudną sytuacją organizacyjno-ekonomiczną Szkoły Muzycznej II stopnia w Bystrzycy Kłodzkiej, dla której organem prowadzącym jest Gmina Bystrzyca Kłodzka, władze samorządowe rozważają możliwość zamknięcia tej instytucji z dniem 31 sierpnia 2019 r., o ile na jej dalsze poprowadzenie nie wyrazi zgody inny organ, np. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Gmina Bystrzyca Kłodzka nie jest w stanie sprostać rosnącym potrzebom szkoły o charakterze ponadgminnym. Tym bardziej w sytuacji, gdy – zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., art. 71.1 – jej podstawowym obowiązkiem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, którą jest gmina. Zgodę na zamknięcie tego typu szkoły musi wydać Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - czytamy w oświadczeniu. - Powstała 1 września 2015 r. Szkoła Muzyczna II stopnia w Bystrzycy Kłodzkiej, to wynik porozumienia zawartego w dniu 11 grudnia 2014 r. pomiędzy Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminą Bystrzyca Kłodzka. Wcześniej z zamiarem utworzenia szkół muzycznych II stopnia nosiły się samorządy Bystrzycy Kłodzkiej i Kłodzka w ramach wspólnej inicjatywy; władze Kłodzka wycofały się z tego zamiaru. Wspomniane porozumienie z MKiD umożliwiło utworzenie i poprowadzenie tej szkoły z myślą o zapewnieniu dalszej nauki absolwentom szkół muzycznych I stopnia w Bystrzycy Kłodzkiej i Kłodzku. Bystrzycką placówkę, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, umieszczono w budynku Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia przy ul. Okrzei 34. Takie rozwiązanie pozwalało na wspólne prowadzenie administracji i obsługi, optymalne wykorzystanie bazy lokalowej, instrumentów itp. Z faktu utworzenia SM II stopnia w Bystrzycy Kłodzkiej skorzystali absolwenci szkół muzycznych I st. z południowej części Dolnego Śląska, a nawet spoza niego. Z czasem, z przyczyn niezależnych od Gminy Bystrzyca Kłodzka, zaszła konieczność przeniesienia muzycznej „Dwójki” do innego lokum – zapewniono segment budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących przy ul. Sempołowskiej 13. Na jego adaptację do nowej roli Gmina musiała ponieść niemałe nakłady wyłącznie z własnego budżetu i tak nie wykonując wszystkich koniecznych robót. Z braku dostatecznych funduszy nie udało się np. przeprowadzić niezbędnego remontu sieci centralnego ogrzewania. Mimo starań czynionych przez dyrektora SM II stopnia oraz Gminę, do tej pory nie udało się wyposażyć szkoły we wszystkie niezbędne instrumenty, które pozwoliłyby zagwarantować jak najlepsze możliwości kształcenia uczniów. Poczynione przez organ prowadzący i nielicznych sponsorów zakupy sprzętu i wyposażenia są nieadekwatne do oczekiwań, w tym do wymogu podstawy programowej. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, do którego w tym zakresie skierowano dwa wnioski, nie przyznało tak koniecznych funduszy. W sytuacji, gdy wydatki SM II stopnia o charakterze regionalnym systematycznie rosną, a możliwości finansowe Gminy Bystrzyca Kłodzka, co do jej wsparcia, maleją, organ prowadzący wystąpił z wnioskami o partycypowanie w kosztach funkcjonowania placówki do gmin, z których uczniowie w niej się znajdują – stanowią oni połowę stanu. Żadna z tych gmin, tj.: Kłodzko, gmina wiejska Kłodzko, Nowa Ruda, Stronie Śląskie, Złoty Stok, Międzylesie, nie wykazała tym zainteresowania. Tymczasem trzeba wiedzieć, że w roku 2016 budżet szkoły, to kwota 298 315 zł, w r. 2017 – już 437 819 zł, zaś w roku 2018 – 658 956 zł. W tym okresie naukę w niej pobierało – odpowiednio: 24, 29 i 29 uczennic i uczniów (aktualnie 8 na wydziale wokalnym w 4-letnim cyklu nauki i 21 na wydziale instrumentalnym w cyklu 6-letnim; 4 osoby w br. zakończą naukę). Na działalność SM II stopnia Gmina Bystrzyca Kłodzka otrzymała subwencję w kwocie 251 394 zł w r. 2016, 378 968 zł w r. 2017 i 425 898 zł w r. 2018. Roczny koszt kształcenia 1 ucznia wynosi w niej aktualnie 21 251 zł. Z własnych środków Gmina przekazała 211 644 zł. Nieustającym problemem szkoły okazuje się sytuacja kadrowa. Jest w niej zatrudnionych 17 osób, wypełniających 9 etatów przeliczeniowych, oraz dwoje pracowników administracyjnych (dyrektor i sekretarka) łącznie na 1,5 etatu. Na stanowiskach nauczycieli pracuje 15 osób, w tym 3 w pełnym wymiarze, a 12 – w niepełnym; łącznie daje to 7,5 etatu. Większość z tych osób ma inne miejsce pracy bądź świadczenie emerytalne. Dyrektor SM II st. wystąpił do władz samorządowych Bystrzycy Kłodzkiej o zapewnienie co najmniej 2 mieszkań służbowych dla kadry pedagogicznej. Dalsze prowadzenie Szkoły Muzycznej II stopnia przez Gminę Bystrzyca Kłodzka w sytuacji, gdy organ prowadzący nie jest w stanie zapewnić jej niezbędnych funduszy i oczekiwań oraz gdy inne gminy, na rzecz których mieszkańców ona działa, nie udzielą wsparcia, jest nieuzasadnione. Tym bardziej, że bystrzycki samorząd musi zapewnić finansowanie zadań oświatowych, które są jego zadaniem ustawowym. Na finansowanie jednostek oświatowych gmina obecnie dopłaca niemal 6,5 mln zł (ponad subwencję). Stąd zamiar postawienia w stan likwidacji Szkoły Muzycznej II stopnia. W tej chwili trudno jest przesądzać, jak organ uchwałodawczy odniesie się do tej propozycji oraz jaką opinię wyrazi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Z oświadczeniem wydanym przez gminę nie zgadza się jednak dyrektor szkoły.
- W stanowisku gminy jest szereg nieprawdziwych informacji, które używane są jako argumenty. Po pierwsze dopłata w wysokości ponad 200 tysięcy złotych zawiera także koszty czynszu, który Szkoła Muzyczna II stopnia płaci Zespołowi Szkół Ogólnokształcących, na terenie którego ma siedzibę. To jest kwota ponad 11 tysięcy miesięcznie, co daje w skali roku ponad 100 tys. złotych. Obie szkoły są jednak prowadzone przez gminę, więc jeżeli my płacimy ZSO to te pieniądze wracają do gminy, bo Zespół Szkół Ogólnokształcących nie może prawnie się tymi pieniędzmi posługiwać na jakiekolwiek inne cele - mówi dyrektor placówki. - W stanowisku pada także stwierdzenie, że ciągle borykamy się z trudnościami kadrowymi. Wszystkie szkoły się z tym borykają również szkoły artystyczne, w tym obie z powiatu kłodzkiego I stopnia w Bystrzycy Kłodzkiej i Kłodzku. Radzimy sobie z tym bardzo dobrze i mamy w pełni wykwalifikowaną kadrę. Przez cztery lata nie musiałem pisać żadnego wniosku o zatrudnienie nauczyciela o niepełnych kwalifikacjach, gdy z nie było takiej potrzeby. To, że jest rotacja to jest normalne. Mamy trzy szkoły artystyczne w powicie kłodzkim, nasza jest najmniejsza, a z powodu zainteresowania niektórymi instrumentami nauczyciele pracują na cząstkowych etatach przez co pracują w trzech szkłach. W momencie kiedy zamkniemy szkołę II stopnia być może część nauczycieli będzie musiała rezygnować z nauczania w szkołach I stopnia, bo przestanie im się opłacać dojazd z Wrocławia czy innych miast. Kadra dojeżdżająca stanowi bowiem znaczącą część kadry wszystkich trzech szkół. Podnoszony jest także argument wyposażenia. W naszej szkole mamy niezbędne wyposażenie zarówno w instrumenty czy pomoce naukowe i nie brakuje nam niczego żeby realizować podstawę programową. Normalną rzeczą jest jednak to, że szkoły ciągle potrzebują nowych instrumentów itd. Jeśli mamy trzy fortepiany, w tym dwa użyczone to pewnie kiedyś ucieszymy się jak uda nam się kupić nowy - dodaje.
W środę, 27 lutego w sali konferencyjnej w bystrzyckim Ratuszu odbędzie się posiedzenie, na którym opinię na ten temat wyrazić ma Komisja Edukacji, Kultury i Sportu. Uchwała w sprawie likwidacji szkoły znalazła się natomiast w porządku obrad sesji Rady Miejskiej zaplanowanej na czwartek, 28 lutego.
Do tematu będziemy wracać.
Przeczytaj komentarze (53)
Komentarze (53)