GDDKiA w sprawie obwodnicy Kłodzka
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Opolu odnosi się do pisma Stowarzyszenia Ruchu Społecznego im. Lecha Kaczyńskiego na Dolnym Śląsku, przedstawiającego stanowisko w zakresie realizacji obwodnicy Kłodzka w obecnie proponowanym przebiegu. Zmiana wybranego wariantu "obwodnicy zachodniej", zdaniem GDDKiA, nie ma jednak uzasadnienia.
- Opracowana w latach 2006-2007 przez miasto Kłodzko „Wstępna koncepcja budowy wschodniej obwodnicy m. Kłodzka” dla wariantu „Obwodnicy Północnej”, wskazana przez Państwa w w/w piśmie zawierała wady i nie uwzględniała istotnych zagadnień związanych z realizacją przebiegu trasy, jak również była niekompletna z punktu widzenia celu i nie może obecnie stanowić odniesienia wobec opracowanych przez GDDKiA analiz – czytamy w piśmie kierowanym do Stowarzyszenia Ruchu Społecznego im. Lecha Kaczyńskiego na Dolnym Śląsku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazuje m.in. na brak analizy z zakresu oddziaływania na środowisko oraz wątpliwe rozwiązanie techniczne w zakresie połączenia z drogą krajową 8, w kontekście przepustowości i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zdaniem opolskiego oddziału GDDKiA, w piśmie przedstawionym przez stowarzyszenie brakuje zarówno analizy i prognozy umożliwiającej prawidłowe zaprojektowanie skrzyżowań z uwzględnieniem struktury rodzajowej i natężenia ruchu, jak i rozpoznania warunków posadowienia obiektów stanowiących o znacznym koszcie realizacji.
Wskazany koszt przedmiotowego rozwiązania nie uwzględniał większości koniecznych do wykonania robót (np. wzmocnienia gruntów, sposobów posadowienia) i innych wartościowych asortymentów tj. elementów związanych z organizacją ruchu (w tym np. sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu dk 8 z projektowaną obwodnicą), wykonaniem urządzeń ochrony środowiska.
W ocenie GDDKiA proponowana koncepcja „obwodnicy północnej” nie uwzględnia społecznej akceptacji, tj. kwestii realizacji obwodnicy na działkach zabudowanych i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA wskazuje także na obecny, zaawansowany etap prac oraz znaczne nakłady finansowe jakie zostały poniesione (ok. 14 mln 400 tys. złotych).
- Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej wyjaśnienia, tutejszy oddział nie widzi uzasadnienia, w tym biorąc pod uwagę szeroko rozumiany interes społeczny (mieszkańców Kłodzka, użytkowników dróg), oraz poniesione nakłady czasowe i finansowe, zmiany realizacji wybranego wariantu obwodnicy Kłodzka. Ponadto przyjęcie wariantu północnego, spowoduje konieczność uzyskania nowej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, co może okazać się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe – wyjaśnia dyrektor oddziału, Andrzej Kałużny.
Na realizację zadania w obecnej formie przewidziane jest dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Zdaniem GDDKiA w Opolu, rezygnacja z realizacji w obecnym zakresie spowoduje przesunięcie zadania na późniejszy okres, co wiąże się z ryzykiem wyłączenia możliwości finansowania ze środków UE i będzie to niekorzystnym rozwiązaniem dla interesu Skarbu Państwa.
Przeczytaj komentarze (10)
Komentarze (10)