Kolęda inna niż wszystkie. Parafianie oburzeni

czwartek, 19.1.2017 15:53 144249 79

Tegoroczna wizyta duszpasterska zwana popularnie kolędą, w Szalejowie Górnym, Wolanach oraz Szalejowie Dolnym miała nieco inny charakter. Ksiądz nie pojawił się bowiem w domach wiernych, a zaprosił ich na wspólną mszę kolędową, podczas której udzielił im swojego rodzaju instrukcji jak to zrobić samemu w domu.

- Sprawujemy najświętszą ofiarę, na zakończenie otrzymamy błogosławieństwo Boże, które chciejmy zabrać drodzy ze sobą, do naszych domów. Chciejmy zaśpiewać wspólnie razem znaną wam kolędę. Taką, którą będziecie w stanie rozpocząć i skończyć, a następnie warto się pomodlić chociażby Modlitwą Pańską i swoimi słowami, ojciec albo matka niech pobłogosławi dom i tych, którzy w domu będą. „Panie Boże pobłogosław ten dom, to mieszkanie, tych którzy są tu obecni. Obdarz nas zdrowiem, pokojem, radością przez Chrystusa Pana Naszego.” Można też innymi słowami, takimi na jakie Cię stać, jakie będziesz do Pana Boga kierował i kierowała. A następnie trzeba pokropić wodą święconą, mieszkanie, dom i mieszkańców, którzy są tam obecni. Jest zwyczaj także ucałowania krzyża. Jeżeli stoi krzyż na stole, są zapalone świece to także można podać do ucałowania wszystkim mieszkańcom krzyż na znak uczczenia Chrystusa obecnego na krzyżu, bo tam dokonało się nasze zbawienie – mówił podczas mszy ks. Dariusz Sakaluk, administrator parafii Św. Jerzego w Szalejowie Górnym. -  Zachęcam was drodzy właśnie do takiej postawy , do takiego przeżycia tego wieczoru, a na pewno to Boże błogosławieństwo, które tam zaniesiecie, które tam pozostawicie w waszych domach będzie wam towarzyszyło i będzie was zawsze prowadziło do Chrystusa. Po Myszy Św. chciałbym także rozdać pamiątki kolędowe, jak to jest w ramach wizyt kolędowych w waszych domach.


Sprawa wywołała sporo kontrowersji i podzieliła parafian. Jedni zdecydowali się wziąć udział we wspólnej mszy kolędowej, inni nazwali to lekceważeniem.

- Na niedzielnej mszy ksiądz ogłosił, że kolęda w tym roku odbędzie się w kościele. Wyjaśnił, że jest tu nowy i nie jest w stanie obejść tylu domów. Mówił też, że nie ma kartotek i nie może odwiedzić parafian, bo ich nie zna - mówi jedna z oburzonych parafianek. - Jak ksiądz powiedział jak będzie wyglądała ta kolęda to myślałam, że sobie żartuje. Powiedział żeby przyjść do kościoła z podpisaną kopertą, z imienia i nazwiska, z opłatą kolędową.

- Parafia liczy ok. 800 domostw. W niektórych są chore osoby, dla których naprawdę wydarzenie odwiedzin kapłana z Bożym Błogosławieństwem jest bardzo istotne, bo być może jest to ostatnie. Nie można nas w ten sposób traktować – komentuje jeden z mieszkańców parafii.

Administratorem parafii jest obecnie ks. Dariusz Sakaluk, który funkcję tę sprawuje od ponad 2 miesięcy. Dotychczasowy proboszcz parafii ks. Krzysztof Trybulec po 32 latach został odwołany przez Biskupa Diecezji Świdnickiej, Ignacego Deca.

- W parafiach prowadzi się coś takiego jak kartoteki. Ja od samego początku tego nie honoruję dlatego, że jeszcze jako wikary miałem możność popatrzeć co w takich kartotekach jest. Ja tutaj byłem ponad 30 lat w tej parafii i mnie kartoteka nie jest potrzebna. Ja znam już ludzi z nazwiska, imienia także nie mam takiej potrzeby. Uważam, że jeżeli ktoś przychodzi pełnić funkcję administratora i nie zna tych ludzi, ma z nimi tylko kontakt wizualny w kościele to aż się prosi, aby do tych domów wejść, spotkać się z tymi ludźmi, zobaczyć z jakimi problemami się borykają, jakie mają kłopoty żeby potem nawet w czasie kazania, które się głosi można było mówić do rzeczy to co ludzi interesuje - mówi ks. Krzysztof Trybulec, dotychczasowy proboszcz parafii. - Kolęda to popularne określenie wizyty duszpasterskiej proboszcza albo osoby, która go reprezentuje, wikarego, w domach parafian. W kościele katolickim wizyta taka określona jest prawem kanonicznym. O tym mówi wyraźnie kanon 529 §1. ["Pragnąc dobrze wypełnić funkcję pasterza, proboszcz powinien starać się poznawać wiernych powierzonych jego pieczy. Winien zatem nawiedzać rodziny, uczestnicząc w troskach wiernych, zwłaszcza w niepokojach i smutku, oraz umacniając ich w Panu, jak również – jeśli w czymś nie domagają – roztropnie ich korygując.— kan. 529 §1.]

- Jest taka sytuacja jaka jest i dlatego jest też taka decyzja. Każdy ma prawo mieć swoje zdanie, to jest normalne. Ja przepraszam, ale nie mogę nic więcej komentować - wyjaśnia krótko ks. Dariusz Sakaluk

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy także rzecznika prasowego Diecezji Świdnickiej.

- Wizyta duszpasterska ma różne formy, w zależności też od sytuacji jaka jest w danej parafii. W momencie kiedy został mianowany administrator są pewne sprawy, które muszą być jeszcze uzgodnione między samym administratorem, a wiernymi parafii. W związku z tym w tym roku ta kolęda może przybrać kształt taki jaki obecnie ma. Mam nadzieję, że już w przyszłym roku ta kolęda będzie wyglądała inaczej z racji, że będzie już będzie mianowany proboszcz tej parafii. Administrator wprawdzie według prawa kanonicznego ma taką możliwość, aby postępować względem parafii i parafian jako osoba wydelegowana przez księdza biskupa, ale w tym momencie najprawdopodobniej ksiądz w taki sposób postąpił z racji na sytuację jaka tam po prostu zaistniała. W związku z tym, może w tym roku jest taka forma wizyty duszpasterskiej, a w przyszłym będzie już inna – wyjaśnia ks. Daniel Marcinkiewicz. - Każdy ksiądz proboszcz nie ma jako takiej instrukcji jak ma wyglądać wizyta duszpasterska. Jest napisane w Kodeksie Prawa Kanonicznego, że ksiądz proboszcz bądź jego współpracownicy powinni bliżej poznać parafian. W związku z tym ksiądz administrator może przyjął taką formę, aby w taki sposób zapoznać się z wiernymi. To będzie taki początek, później już w kolejnym czasie mam nadzieję, że ta forma będzie inna – dodaje.

Sygnały od parafian dotarły do nas także ze wsi Tomkowa, w powiecie świdnickim, gdzie na kolędę do domów parafian oddelegowane zostały kucharka i kościelna. Jedna z kobiet miała kropidłem święcić domy a druga pobierała od wiernych koperty z datkami. - KLIKNIJ TUTAJ 

Przeczytaj komentarze (79)

Komentarze (79)

Arudim poniedziałek, 23.01.2017 19:15
Byłem w ten dzień na kolędzie, i widziałem że nagrywał to nieślubny syn ks.Trybulca napewno zrobił to na prośbę swojego Ojca, wiadomo że tonący brzytwy się chyta.
Powiem szczerze, że jestem za takim rodzajem kolędy, przynajmniej zupełnie obca osoba nie wchodzi mi do domu, nie muszę reorganizować całego dnia pracy i czekać z niecierpliwością i przynajmniej nie wie kto ile dał do koperty. Super ksiądz. Super pomysł.
poniedziałek, 23.01.2017 20:34
Też mi się taki sposób podoba i popieram
poniedziałek, 23.01.2017 20:01
Oto prawdziwy obraz polskiego katolicyzmu i wiernych... Zaznaczam, że nie pochodzę z tej parafii...
poniedziałek, 23.01.2017 12:35
Kolejny kłamliwy i stronniczy film!!! tylko jakim prawem w imieniu całej parafii wypowiada się kilka osób i to jeszcze takich, którym nie po drodze było do kościoła wiele lat. A teraz nagle wielcy obrońcy księdza, z którym nie mieli styczności. I przeszkadza im nagle ksiądz, który z szacunkiem i zaangażowaniem podchodzi do wszystkiego, jakoś większości ta zmiana bardzo pasuje, czyli tym którzy chodzą do kościoła....co do kłamstw byłego proboszcza to aż się nóż w kieszeni otwiera, nagle wszystko tak dobrze robił,szkoda tylko, że tak wiele ludzi doświadczyło jego nieuprzejmości, chociaż to za małe słowo na to co przez tyle lat wyprawiał a teraz nagle uważa się za bezbłędnego. Zmiana nastąpiła o 15 lat za późno a ksiądz jakby miał honor to by się z decyzja przełożonego pogodził. Największym skandalem jest fakt, że po odwołaniu z funkcji proboszcza ksiądz nie chce opuścić plebanii i nadal ją okupuje nie wpuszczając obecnego księdza!!!!
gość poniedziałek, 23.01.2017 18:38
Zmiany na lepsze? dobre żarty. Skoro zmianą na lepsze jest brak spowiedzi w niedziele przed mszą, zlikwidowanie niedzielnej mszy na Wolanach co jest dużym utrudnieniem dla tamtejszych mieszkańców, a szczególnie dla osób starszych, a także zaniechanie 1-szych piątków miesiąca, to ja się zastanawiam komu to pasuje..
Gall poniedziałek, 23.01.2017 19:20
Zmianą na lepsze jest to że msza jest na 12, a nie na 9tą i to że msza trwa 45min a nie 65. Ale mohery zawsze trzymają się razem. Weź lepiej wpłać swój cały dochód na rzecz rozwoju Radia Ma Ryja to może Ci ulży.
gość poniedziałek, 23.01.2017 19:27
To mnie kolego rozśmieszyłeś :D a jaki ma sens udział we mszy świętej bez sakramentu spowiedzi? :) Skoro Ci przeszkadzała godzina mszy i czas jej trwania trzeba było jeździć do Polanicy na 17. Wyspałbyś się przynajmniej :D
Jan środa, 25.01.2017 12:43
Wystarczy poprosić nowego księdza o spowiedź przed Mszą, ale po co.
gość środa, 25.01.2017 15:22
gdyby nie to, że Ksiądz przychodzi można powiedzieć, że na ostatnią chwile, to byłoby to możliwe ;) w pierwszy piątek miesiąca dzieci prosiły o spowiedź i podpis do książeczki, to im powiedział, że mają przyjść kiedy indziej ;)
poniedziałek, 23.01.2017 13:15
ojoj - jaka tragedia!!!
poniedziałek, 23.01.2017 17:09
Ks Trybulec mowi o wyjsciu do ludzi? A sam chodzil po koledzie do poludnia, mlodzi ludzi pracuja i chodzenie po koledzie do poludnia wcale nie służyło poznaniem ludzi i ich problemow!
gość poniedziałek, 23.01.2017 18:31
fakt, ale wizyta kolędowa była zawsze ogłaszana z kilkudniowym wyprzedzeniem, więc nie wiem w czym problem ;)
sobota, 21.01.2017 21:58
Czekałem patrzyłem ale raczej nie
sobota, 21.01.2017 21:54
A Ty błaźnie co to nakręcałeś po co chodzisz.do kościoła?
Szalejów Dolny piątek, 20.01.2017 01:53
Jak zwykle z Górnego Szalejewa mieszkańcom sie nic nie podoba STANDART . Ja obecnie nie mam zastrzeżeń do obecnego Proboszcza, powiem inaczej widac u niego jakies staranie sie o parafie a nie to co poprzedni ksiądz . Panu Krzysztoszowi P. Podziękujemy namieszał ma za swoje .
parafianin piątek, 20.01.2017 18:37
ks. Dariusz nie jest proboszczem, tylko administratorem, a proboszczem i tak nie zostanie ;) tak do Twojej informacji
kibic sobota, 21.01.2017 20:39
Nie wszystkim mieszkańcom,tylko garstce a i część z nich nie ma odwagi się wycofać.Zwoływani co chwilę na spotkania ,taka strategia.
sobota, 21.01.2017 20:21
Oj chyba wspaniały proboszcz miał wizytę z kuri
HAHA sobota, 21.01.2017 20:27
I co wpuścił, nie wierzę.
zdziwiona sobota, 21.01.2017 11:03
Trybulec zna potrzeby parafian i tak kocha teraz wszystkich parafian jaki on teraz dobry hahahha
mieszkaniec sobota, 21.01.2017 20:24
Widać ma krótką pamięć , teraz troskliwy ,przejmujący się problemami parafian.Przez 30 lat nazbierało się sporo ,nie wszyscy cierpią na amnezję. Za pochówek też może było brane skromnie?
sobota, 21.01.2017 18:41
Biedny Trybulec a kto kroił ministrantów na kolędzie
Rodzic sobota, 21.01.2017 20:12
To napewno zgodnie z Prawem Kanonicznym , ministrant dzieli się z księdzem pieniążkami z kolędy.Nie dziwię się ,że zrezygnowali z posługiwania .
sobota, 21.01.2017 22:03
Prawo kanoniczne?To jak chcecie mieć ministrantów
gość poniedziałek, 23.01.2017 18:26
tylko ciekawe, dlaczego jak był ksiądz Krzysztof, to było dużo ministrantów, normalnie dawali jakąś część z kolędy i nie było problemu, służyli, udzielali się itd.. a jak przyszedł ksiądz Dariusz nagle pustki.. dziwne, prawda? :) jakby przyczyną odejścia było dawanie pieniędzy z kolędy, to już dawno by nikogo nie było, a nie dopiero teraz.
parafianin sobota, 21.01.2017 17:12
Wstyd!!Dziwię się,że są osoby zaciekle broniące księdza.Trzeba być strasznie pazernym,aby kolędę sprowadzić do transakcji czysto materialnej.Oj!ciemne owce!!
Żyd sobota, 21.01.2017 10:33
Zostawcie Katabasa w spokoju!!!
szakalaka piątek, 20.01.2017 20:06
Pewnie *****.... Pokaz mi swoja koperte a powiem Ci kim jestes. Dobrze ze jakies oszczednosci niektorych madrych parafian zostaly w domu.
Oburzony parafianin czwartek, 19.01.2017 18:08
Kto upoważnił osoby na wypowiadanie się w imieniu wszystkich parafian. Oburzona Parafianko, trzeba uważnie słuchać. Datki zbierane, są przeznaczone na ubezpieczenie obiektów kościelnych. Po raz pierwszy opłatki nie były sprzedawane po domach, kto chciał mógł je wziąć z zakrystii. A poprzedni proboszcz po kolędzie chodził do kogo miał ochotę. Wielka szkoda że nikt nie nagrał niektórych" występów" poprzedniego proboszcza w kościele i nie wstawił do sieci.Może czas skończyć ten cyrk i z honorem odejść.
gość piątek, 20.01.2017 19:50
Szanowny oburzony parafianinie ;) na wstępie powiem, że nie jestem ww. parafianką. Chcę Cię tylko wyprowadzić z błędu ;) Na ubezpieczenie idą datki ze sprzedaży opłatków, a ofiara kolędowa jest dzielona na 3 części:
1 część idzie do Kurii
2 część na potrzeby Parafii
a 3 dla Księdza.

Może ta informacja przetrze oczy niektórym osobom, które są zapatrzone w ks. Dariusza jak w obrazek ;)
oburzony parafianin sobota, 21.01.2017 09:35
Taką informację, oczywiście jak ktoś dobrze słuchał podał Ksiądz administrator.Prawo kanoniczne obowiązuje WSZYSTKICH księży. Biskup odwołuje i powołuje, ma do tego prawo. Czy to jest wina ks.Dariusza ,że właśnie jego tu powołano na Administratora .Cała nienawiść jest skierowana na niego. Myślę ,że czas zakończyć tę farsę. Jako osoba z innej parafii jest Pani bardzo dobrze poinformowana co się u nas dzieje. Faktem jest że ktoś sobie postanowił skłócić mieszkańców ,tylko nie wiem za co się mści.Czy byliśmy tak złą parafią i czy musimy uczestniczyć w tych rozgrywkach. A tak na marginesie to kto powiedział ,że Administrator będzie proboszczem.
gość poniedziałek, 23.01.2017 18:30
Napisałam, że nie jestem oburzoną parafianką, która wypowiada się w artykule, a nie, że nie należę do Parafii.
Ada sobota, 21.01.2017 21:51
Jak na gościa to super orientacja w naszych sprawach. Od razu widać kto pisał. Do kościoła nie chodzimy dla księdza. Dzięki Bogu, że nie da się zabrać Pana Jezusa z Tabernakulum,bo by było jak z Księgami ,pieczęcią i kluczami od kościoła no i z nieszczęsnymi kartotekami: więc spokojnie możemy przychodzić.
gość poniedziałek, 23.01.2017 14:40
ta się składa, że 'gość' należy do Parafii i orientuje się w danej sprawie bardziej niż ktokolwiek ;) niektórzy ludzie nie znają całej prawdy, a gadają głupoty ;) radzę poczekać do rozwiązania prawdy, a połowie tu się wypowiadających będzie wstyd
czwartek, 19.01.2017 19:19
Święte słowa
Parafianka piątek, 20.01.2017 09:08
Mi się wydaje ze tu nie chodzi o jednego księdza ,ogólnie nikt ich nie rozlicza z tego co dostają a potem wakacje 2 tygodniowe.W niektórych wsiach chodzą z opłatkiem zbierają na kwiaty do Bożego grobu i wiele innych zbiórek wiec ja pytam z kad ci ludzie maja mieć na to wszystko? !
nieobecna piątek, 20.01.2017 19:31
Nie jestem z tej parafii. Nie chodzę do kosciola., zyje w konkubinacie. Wiec taka koleda w kościele jak dla mnie była by fajna. Pewnie lepiej na sumieniu by sie zrobilo. Nie musialabym o sobie opowiadać itd tylko ta koperta jest jakaś dziwna. Wiadomo, ze kto chce to wrzuci np do puszki parę groszy. Po co o tym tak rozgłaszać .
Janek piątek, 20.01.2017 18:58
Czy w instrukcji bylo ile ma byc w kopercie ??? co ci księza odpierdalają
mno piątek, 20.01.2017 16:34
Właśnie problem w tym, że w naszym kraju źle pojmowane jest pojęcie pobożności...Ta, którą proponuje nam większość kleru w Polsce - nie ma nic z nauką Chrystusa wspólnego...:-(
piątek, 20.01.2017 16:49
O to właśnie chodzi. Ponad 10 przykazań stawia się w Polsce przykazania kościelne, a to wszystko by Kościół rządził ludźmi i budował swoje imperium, także finansowe.
mno piątek, 20.01.2017 18:53
Zgadza się!
FiLL piątek, 20.01.2017 11:50
HAHAHA klękajcie dalej przed Panem i władcą tego świata klechą lokalnym... a będziecie błogosławionym dziadem z ciemnogrodu... ludzie nie potrafią odróżnić wiary, religii tylko wierzą w piekło-niebo.. żałosne
piątek, 20.01.2017 10:20
Ciemnogród - dajecie się omamiać klerowi jak te baranki.
klm piątek, 20.01.2017 10:57
Cały ten nasz naród taki...
piątek, 20.01.2017 11:02
smutna prawda...
*** piątek, 20.01.2017 10:16
dokładnie kto ich do tego upoważnił
Ksiądz! piątek, 20.01.2017 00:55
Haaaaaaaaaaahaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaa! Klecha nie chce łazić po chałupach tylko kopertki przynieście i gitara!!!!!
jorgi czwartek, 19.01.2017 21:13
A gdzies tam w Polsce po kolędzie zamiast księdza chodzila koscielna z kucharka, a wrzyszlym będzie chodzil organista z ........
katolik czwartek, 19.01.2017 23:21
To nie gdzieś tam, tylko w diecezji świdnickiej... To teraz taka moda... ;-)
on czwartek, 19.01.2017 16:54
Dramat!!! jakie koperty ?za co ? By się wstydzili na wszystko ich stać za ludzkie pieniądze.Powinien być podatek odprowadzanych i tyle a nie byle co i juz baby po wsi latają i zbierają to na kwiaty to opłatek to trzeba kościół sprzątać żenada
czwartek, 19.01.2017 16:58
Trzeba było być W kościele I posłuchać jak faktycznie było powiedziane na temat kopert a nie wierzyć tylko W to co piszą
czwartek, 19.01.2017 19:08
Szalejow dolny powinien mieć swojego księdza przeciez jest plebania tylko się marnuje. Dwie wioski utrzymały by proboszcza.
Jk czwartek, 19.01.2017 22:27
Ale to wina ludzi - po cholere dają koperty!?
Piotr czwartek, 19.01.2017 22:12
To co się teraz dzieje w kościele , jego nastawienie na kasę jest żenujące. Księża teraz to biznesmeni , wierni ich nie interesują . Tylko kasa się liczy. Po kolędzie chodzą nie duszpasterze tylko w większości inkasenci
czwartek, 19.01.2017 20:11
W TYM ROKU WYBRAŁEM WOŚP
xyz czwartek, 19.01.2017 21:55
Popieram taki wybór :-). Korzystają najbardziej potrzebujący a nie Ci żerujący na parafianach...
piątek, 20.01.2017 09:15
najbardziej potrzebujący czyli owsiak z całą świtą!
niedziela, 22.01.2017 10:40
a Ty co dobrego uczyniłeś dla ludzi skoro jedziesz po Owsiaku?
Piotrek piątek, 20.01.2017 10:19
Wiadoma sprawa, że muszą z czegoś żyć, ale jak bym przekazał Rydzykowi to tyle te pieniądze widziałem, a z WOŚP to wiem, że chociaż jakiś procent trafia do potrzebujących
mnm czwartek, 19.01.2017 19:39
W moim bloku jest 30 mieszkań. W czasie kolędy może 5 lub 7 lokatorów było obecnych i przyjęli kolędę. Tak więc nie dziwię się księdzu z Szalejowa. Jak ktoś chce przyjąć księdza w domu to może go indywidualnie zaprosić. Ksiądz z pewnością nie odmówi.
czwartek, 19.01.2017 20:04
za dodatkową opłatą ;)
Hugo czwartek, 19.01.2017 19:41
U mnie koleda przyszla meilem
abcd czwartek, 19.01.2017 18:51
I to jest właśnie znak czasów...czas kolędowania księży powinien się już skończyć, ponieważ nie jest to dobre...
axel czwartek, 19.01.2017 17:48
stary proboszcz zapisywał w kartotekach kto ile dawał,po co ktos ma go rozliczać?kler schodzi na psy,amen
koń rafał czwartek, 19.01.2017 17:35
Ale problem. Jaki problem ,problemu nie ma. To ja koń rafał
czwartek, 19.01.2017 17:08
Kartotek nie ma bo stary mu nie oddał:)) jeszcze kociarzy najdzie i dopiero będzie. a wiem ze jechowych w Szalejowie to nie brakuje
sc czwartek, 19.01.2017 16:21
A jak przychodzi to nikt drzwi nie otwiera i jak tu zrobić ludziom dobrze. Może jakieś zapisy zrobić w parafii? I wtedy z tych 800 osób kolędą zainteresowanych będzie 200.....
czwartek, 19.01.2017 17:02
Doskonale powiedziane
pa czwartek, 19.01.2017 16:54
Kasa do koperty i żeby nie zapomnieć podpisać nazwiskiem bo ksiądz musi wiedzieć ile kto dał
czwartek, 19.01.2017 17:00
Ofiary mogą być dobrowolne więc nikt nikogo nie zmusza da ten kto chce I już więc W czym problem najlepiej wystawiać komentarze tylko na podstawie tego co ktoś powie W taki sposób tworzą się plotki brak słów
czwartek, 19.01.2017 16:20
To jest gorzej jak dramat. Rodzice z dziećmi muszą przed komunia czy bierzmowaniem przynajmniej rok wcześniej na spotkania chodzić i nie ma ze nie mogą bo jakieś karteczki czy obecność sprawdzana jest a im samym raz w roku nie chce się dupska ruszyć i to nie za darmo. Masakra dosłownie!!!
ps czwartek, 19.01.2017 16:52
Dokładnie, zaczynam tracić resztki jakiegokolwiek szacunku do tej mafii w czarnych strojach...
czwartek, 19.01.2017 17:31
dobrze napisane, w Kłodzku biskupi mają swojego "pieska" Roberta L. właściciela biedronki na pks-ie i kręcą lody jak sie patrzy..
czwartek, 19.01.2017 16:43
Sami ich uczycie i pozwalacie im na to żeby robili z Wami co im się podoba
asfghb czwartek, 19.01.2017 16:13
Gdyby było rondo, do wypadku by nie doszło.
ps czwartek, 19.01.2017 16:16
Tiry na TORY!
Parafianin czwartek, 19.01.2017 20:39
To nie tiry tylko my parafianie od pierwszej mszy jesteśmy przez plotkarza Dariusz wprowadzania na prawidłowe tory
czwartek, 19.01.2017 16:15
Wszystko co czarne to pojjebane..
ps czwartek, 19.01.2017 16:05
To jest dramat