Czy biedne południe dogoni bogatą północ Dolnego Śląska? Deklaracja Sudecka podpisana. Mamy gonić razem
Pierwsi swoje podpisy pod dokumentem „Deklaracja Sudecka 2035” złożyli wojewoda dolnośląski Anna Żabska, marszałek województwa Paweł Gancarz i prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej, pomysłodawca przedsięwzięcia. Za nimi stanęło około 100 samorządowców. Po co? By biedne południe regionu dogoniło bogatą północ Dolnego Śląska.
„Celem naszych wspólnych działań we współpracy z władzami województwa dolnośląskiego oraz Rządem RP jest doprowadzenie do stworzenia programu finansowego, który wspierać będzie obszary zmarginalizowane i miasta tracące funkcje społeczno- gospodarcze obu subregionów” – napisano w dokumencie. W skrócie: mieszkańcom ma się żyć tu lepiej.
Samorządowcy z dawnych województw wałbrzyskiego i jeleniogórskiego zjechali 10 marca do Wlenia, by „na nowo rozpocząć debatę na temat zbyt dużej różnicy rozwojowej pomiędzy południem a północą naszego regionu”. Tak chce Roman Szełemej, lider inicjatywy, który podkreśla, że „jakość życia na południu, obiektywnie rzecz biorąc, jest niższa niż na północy”.
Teraz razem mają lobbować na rzecz rozwoju w naszym zapóźnionym regionie infrastruktury transportowej, obszarów wiejskich, przedsiębiorczości, uzdrowisk oraz działania w obszarze zdrowia, edukacji i turystyki. Według prezydenta Wałbrzycha, w 2017 roku różnica między południem województwa a północą wynosiła 22 proc., dziś – aż 30 proc.
– Każde współdziałanie samorządów jest ważne i potrzebne, bo w jedności siła, aby wspólne cele osiągać. W ten sposób łatwiej jest pozyskać środki – mówiła podczas podpisania Deklaracji wojewoda Anna Żabska. A zadanie jest bardzo ambitne. Do 2035 roku samorządowcy chcą doprowadzić do zniwelowania różnic między północą i południem Dolnego Śląska.
Kto z samorządowców z ziemi kłodzkiej przyłączył się do tej inicjatywy? Na zdjęciach rozpoznaliśmy [podajemy w kolejności alfabetycznej]: Michała Cisakowskiego – członka Zarządu Powiatu Kłodzkiego, Dariusza Chromca – burmistrza Stronia Śląskiego, Adama Jaśnikowskiego – radnego wojewódzkiego, Mateusza Jellina – burmistrza Polanicy-Zdroju, Małgorzatę Jędrzejewską-Skrzypczyk – starostę kłodzkiego, Tomasza Kilińskiego – burmistrza Nowej Rudy, Joannę Klimek-Szymanowicz – wójta Lewina Kłodzkiego, Jarosława Kwolka – radnego Dusznik-Zdroju, Tomasza Nowickiego – burmistrza Lądka-Zdroju, Michała Piszko – burmistrza Kłodzka, Anetę Potoczną – burmistrza Kudowy-Zdroju, Anetę Sitarz – sekretarza gminy Szczytna i Zbigniewa Tura – wójta Gminy Kłodzko. [kot]
Przeczytaj komentarze (13)
Komentarze (13)
Biała Księga Transportu
W marcu 2011 r. Komisja Europejska zaaprobowała do wdrożenia strategię (Transport 2050) konkurencyjnego systemu transportu, który zwiększy mobilność, usunie główne bariery w kluczowych obszarach i spowoduje wzrost zatrudnienia. W tym samym czasie padły propozycje, aby - do roku 2050 - znacznie ograniczyć zależność Europy od importu ropy i zredukować emisję dwutlenku węgla w transporcie o 60%. Stąd w białej księdze transportu pojawił się podtytuł: "W kierunku konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu
Biała Księga Transportu formułuje 10 strategicznych celów. Poniżej przedstawione zostały cztery z nich, będące głównym celem projektu TRANSFORUM:
Cel nr 1: Zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r.; eliminacja ich z miast do 2050 r.; osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w dużych ośrodkach miejskich do 2030r. (cel 1 projektu);
Cel nr 3: Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało odpowiedniej infrastruktury (cel 2 projektu).
Cel nr 4: Ukończenie szybkiej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich. Do 2050 r. większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości powinna odbywać się koleją (cel 3 projektu).
Cel nr 8: Do 2020 r. ustanowienie ram europejskiego systemu informacji, zarządzania i płatności w zakresie transportu multimodalnego (cel 4 projektu).
http://www.ikolej.pl/wydarze
nia/biala-ksiega-transport-w-roku-2050/