Dworczyk interpeluje ws. likwidacji przejazdów kolejowych

piątek, 25.11.2016 15:20 4421 8

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Michał Dworczyk wystąpił do ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie działań zmierzających do likwidacji przejazdów kolejowych w ciągu dróg wewnętrznych na terenie powiatów kłodzkiego i ząbkowickiego.

 

Treść interpelacji:

Szanowny Panie Ministrze,

na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. z dnia 20 października 2015 roku, poz 1744), PKP podjęły działania zmierzające do likwidacji wybranych przejazdów kolejowych w ciągu dróg wewnętrznych.

Z informacji, które otrzymałem, na terenie powiatów kłodzkiego i ząbkowickiego toczą się postępowania w sprawie likwidacji przejazdów konkretnych linii kolejowych w ciągu dróg wewnętrznych – dróg transportu rolnego.

Według włodarzy, zarządców dróg wskazane przez PKP przejazdy kolejowo-drogowe, mimo że są usytuowane w ciągu dróg wewnętrznych, użytkowane są jako publiczne. Stanowią one bowiem dogodne połączenia między miejscowościami, pozwalają na dojazd do pól, lasów będących własnością Skarbu Państwa oraz terenów rekreacyjnych, mają znaczenie turystyczne lub wykorzystywane są przez rowerzystów, grzybiarzy. Każdy z przedmiotowych przejazdów, zaproponowany do likwidacji, wymaga odrębnej, szczegółowej analizy. Włodarze gmin rozważali możliwości nadania przedmiotowym drogom statusu dróg publicznych i wywnioskowali, że dostosowanie parametrów do wymogów przepisów prawa wiąże się z koniecznością poniesienia znaczących kosztów a ponadto, co do większości przypadków, nie jest to technicznie możliwe.

Panie Ministrze, jakie istnieją możliwości rozwiązania tego problemu, mając na uwadze dotychczasową dobrą współpracę PKP z samorządami lokalnymi? Czy resort widzi lub rozważa możliwość potraktowania tych dróg, jako publicznych, gdyż, według stanu faktycznego, korzystają z nich mieszkańcy, rolnicy i turyści odwiedzający region? Zdaniem j.s.t. dostosowanie parametrów tych dróg do wymogów przepisów prawa w większości przypadków jest technicznie lub finansowo kłopotliwe bądź wręcz niemożliwe. Specyfika dróg transportu rolnego na terenach wiejskich stanowi o tym, że mają one charakter transportu publicznego, chociaż nie są drogą publiczną w rozumieniu ustawy o drogach publicznych.

Panie Ministrze, proszę o informację, jakie jest stanowisko resortu w tej sprawie, ponieważ z pewnością nie jest to odosobniony problem.

Łączę wyrazy szacunku
Michał Dworczyk

 

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński

Szanowny Panie Marszałku

zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. 2015 r., poz. 1744), dalej „rozporządzenie”, przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu dróg wewnętrznych zalicza się do kategorii F i wyposaża w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub w urządzenia analogiczne do stosowanych w przypadku kategorii A lub B – półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe. Użytkowanie przejazdu kolejowo-drogowego kat. F następuje na podstawie umowy zawartej między jego użytkownikiem a zarządcą kolei.

Przejazdy kolejowo-drogowe usytuowane w ciągu dróg publicznych zaliczane są do kategorii A, B, C lub D. W związku z powyższym, o ile dany przejazd kolejowo-drogowy znajduje się w ciągu drogi, mającej status drogi publicznej, powinien on być zaliczony do kategorii A, B, C lub D. Jeżeli natomiast znajduje się on w ciągu drogi nie posiadającej statusu drogi publicznej, nie może mieć on kategorii innej niż F.

Należy również zauważyć, że zakwalifikowanie przejazdu do kat. F nie powoduje utraty możliwości dojazdu do gruntów rolnych przez rolników uprawiających ziemię, ogranicza natomiast dostęp osób niepożądanych, podnosząc jednocześnie poziom bezpieczeństwa na tym przejeździe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2015 r., poz. 460), dalej „ustawa”, zaliczenie danej drogi do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu. W przypadku braku stosownej uchwały, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, droga jest uznawana za drogę wewnętrzną.

Zarządca infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., realizując obowiązki nałożone rozporządzeniem przystąpił do weryfikacji kategorii poszczególnych przejazdów kolejowo-drogowych na zarządzanej przez siebie sieci, co jest w ocenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa postępowaniem jak najbardziej zasadnym.

Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych w ciągu dróg niepublicznych uzależniona jest od decyzji jednostek samorządu terytorialnego, a także potencjalnych użytkowników tych przejazdów. Możliwe do podjęcia działania to przekwalifikowanie przejazdu na kat. F, pozostawienie kategorii istniejącej, pod warunkiem nadania przez jednostkę samorządu terytorialnego drodze statusu drogi publicznej lub likwidacja, w przypadku braku zainteresowania ze strony potencjalnych użytkowników. Opisywany przez Pana Posła przypadek użytkowania przejazdów kolejowo-drogowych w ciągach dróg niepublicznych, jako przejazdów użytku publicznego stanowi przesłankę dla władz samorządowych do podjęcia działań zmierzających do nadania takim drogom statusu dróg publicznych i tym samym nadania przejazdom usytuowanym w ciągach tych dróg kategorii A, B, C lub D.

Zgodnie z obecnie obowiązującym porządkiem prawnym, w oparciu o art. 28 ustawy oraz § 13 rozporządzenia, w przypadku konieczności przekwalifikowania przejazdu do kat. F (a więc zmiany sposobu zabezpieczenia) czynności te zobowiązany jest wykonać zarządca infrastruktury kolejowej, przy czym kwestie finansowania, użytkowania oraz utrzymania przejazdu uregulowane są w umowie zawieranej pomiędzy zarządcą i użytkownikiem.

Z wyrazami szacunku,

Kazimierz Smoliński

Sekretarz Stanu

Przeczytaj komentarze (8)

Komentarze (8)

autor środa, 30.11.2016 19:10
A co z trasą S-8 do Wrocławia- sprawa nagle ucichła.
sobota, 26.11.2016 07:11
Lansuje się już jak Monisia:):):)
autor sobota, 26.11.2016 17:10
musi, wszak czas szybko leci.
sobota, 26.11.2016 11:35
Na stacji Kłodzko Główne przejście nad torami zamknięte. Tylko likwidować i zamykać.
Rolnik z Zagórza Kłodzko sobota, 26.11.2016 08:15
Zapewne pan poseł interpelując do ministra uzna , że załatwił sprawę,nic bardziej mylnego ( minister tylko przytoczył wykładnię prawną , którą my użytkownicy/rolnicy dobrze znamy - ale z nich nie jesteśmy zadowoleni) ponieważ ogranicz się nam dojazd do gruntów rolnych znajdującymi się "za torami" ,PKP tę likwidację metodycznie czyni od kilku lat np.na linii Kłodzko Nowe - Kłodzko Zagórze ( linia do Kudowy ZDR) zlikwidowano nie pytając rolników w minionych latach kilka przejazdów przez tory które służyły rolnikom , teraz próbuje się zlikidować kilka ostatnich . Konkluzja z interpelacji pana posła i odpowiedzi ministra jest taka - wy rolnicy zawrzyjcie umowy przy przejazdach F z PKP , zapłacie za ich użytkowanie , administrujące je , i odpowiadacie za bezpieczeństwo innych użytkowników ( ponieważ tacy po za rolnikami będą) ,a jak tylko rolnik będzie chciał aby ten przejazd przez tory jedynie dla niego służył, to będzie musiał zatrudnić dróżnika który będzie nadzorował i pilnował ze względu na bezpieczeństwo dostępu osób nie upoważnionych do przejazdu - paranoja użędnicza - panie Pośle , rolnicy mają orać i siać , a nie pilnować przejazdów kolejowych od tego są PKP i samorządy gminne, tak więc można stwierdzić, że nie załatwił Pan sprawy , jedynie ją pan podjął ? Brak dostępu rolników do ich gruntów rolnych będzie naruszeniem prawa w obrocie gospodarczym ( ograniczeniem dostępu do ich warsztatów pracy) natomiast podatek rolny od każdego m2 rolnik do gminy płaci obligatoryjnie ( nakaz płatniczy podatku rolnego ) czy będzie miał dostęp i uprawy ziemi czy też nie ,to jak to jest w Państwie prawa i sprawiedliwości ?
sobota, 26.11.2016 07:13
Na Zabkowic kiej dobie.pl pyta się o 8 tu o PKP. Dziwne bo kampania wyborcza dopiero za 2 lata....
PKP-ista piątek, 25.11.2016 15:38
ZLIKWIDOWAĆ ! Wszyscy jeżdżą autami ! Niech Dworczyk pokaże bilet kiedy sam jechał koleją !
piątek, 25.11.2016 18:02
Jeździsz samochodem ? Pokaż prawo jazdy.