Na SOR nie idzie się w razie niestrawności! Szpital w Polanicy-Zdroju przypomina, gdzie w wakacje szukać pomocy lekarskiej
„Jak co roku czas wakacji to wzmożona praca naszych oddziałów, ale przede wszystkim Szpitalnego Oddziału Ratunkowego” – pisze do nas Zarząd Specjalistycznego Centrum Medycznego im. św. Jana Pawła II w Polanicy-Zdroju. Ten tekst trzeba koniecznie doczytać do końca. Każdy wie, „jak jest” z naszą służbą zdrowia? Zanim zaczniemy narzekać, poznajmy kilka zasad, które pozwolą nam uniknąć nerwów i zadbać – jeśli zajdzie taka potrzeba – o zdrowie nasze lub naszych bliskich.
Wakacje i ładna pogoda to czas sprzyjający zwiększonej aktywności na świeżym powietrzu. Sport, zabawy rodzinne, wycieczki górskie – te wszystkie przyjemności mogą – niestety! – wiązać się ze zwiększonym ryzykiem powstawania drobnych urazów. Bardzo często domowe środki wystarczą, aby zaopatrzyć ranę i przynieść ulgę. Aby dobrze postępować w różnych typach urazów, należy nauczyć się je prawidłowo rozróżniać.
Sprawdź, co należy mieć w domowej apteczce, aby opatrzyć drobny uraz:
• gaza jałowa,
• bandaże,
• plastry,
• chusta trójkątna,
• rękawiczki,
• nożyczki,
• środki odkażające, np.: woda utleniona,
• maść z działającym miejscowo antybiotykiem,
• żelowe wkłady chłodzące,
• leki przeciwbólowe: paracetamol, ibuprofen.
• maść łagodząca użądlenia owadów.
Nasz szpital w czasie wakacji świadczy pomoc medyczną nie tylko stałym mieszkańcom powiatu kłodzkiego, ale i wielu osobom przyjezdnym, którzy tak chętnie odwiedzają piękną Kotlinę Kłodzką. Szczególnie widoczne to jest w Szpitalu, Przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, ale zwłaszcza w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Dlatego, jak co roku pragniemy również i tym razem przypomnieć, że w ramach Szpitalnego Oddziału Ratunkowego świadczymy całodobową pomoc w nagłych wypadkach, szczególnie w stanach zagrożenia życia.
Pamiętajmy, że SOR nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej.
Na SOR nie idziesz w razie przeziębienia czy niestrawności. Nie jest to też miejsce, do którego przychodzisz po receptę na leki lub skierowanie na badania.
W szpitalnym oddziale ratunkowym nie obowiązuje kolejność zgłoszeń według czasu przybycia. To pracownik medyczny (nie pracownik rejestracji) decyduje na podstawie stanu zdrowia pacjentów, kogo ratować w pierwszej kolejności.
Szpital prowadzi wśród pacjentów SOR triaż. To metoda segregacji pacjentów na tych, którzy potrzebują pomocy natychmiast bądź pilnie, i tych, którzy mogą z medycznego punktu widzenia na pomoc poczekać.
Podstawowe kody triażu:
• czerwony – bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia – pomoc musi być udzielona natychmiast;
• żółty – przypadek pilny – pacjent powinien być przyjęty jak najszybciej;
• zielony – przypadek stabilny – nie ma zagrożenia życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – pacjent zostanie przyjęty po pacjentach z kodem czerwonym i żółtym.
W trosce o pacjentów, aby zminimalizować czas oczekiwania na przyjęcie i udzielenie świadczenia pragniemy poinformować, że na terenie Kotliny Kłodzkiej działa tzw. nocna
i świąteczna opieka zdrowotna, potocznie zwana całodobową, która znajduje się w:
– ZOZ w Kłodzku, ul. Szpitalna 1, 57-300 Kłodzko , tel.: 74 865 12 38
oraz
– Bystrzyckim Centrum Zdrowia, ul. Stefana Okrzei, tel.: 74 8 111 577
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lekarze dyżurują od godz. 18:00 do godz. 8:00 dnia następnego, a w dni świąteczne całą dobę. Zatem z opieki medycznej mogą korzystać nie tylko mieszkańcy powiatu kłodzkiego, ale również przyjeżdżający do nas turyści.
Jeżeli więc na przykład pacjent podejrzewa u siebie zapalenie oskrzeli i niepokoją go jakiekolwiek dolegliwości ( poza stanem zagrożenia zdrowia czy życia) to powinien się zgłosić do godz. 18:00 do swoich lekarzy w ramach POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej) przyjmujących na terenie powiatu kłodzkiego.
Jeżeli jesteśmy turystami, możemy się zgłaszać w każdej przychodni POZ. Natomiast po godz. 18:00 zgłaszamy się do lekarza całodobowej opieki medycznej działającej w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Przypominamy również, że nie obowiązuje rejonizacja, co oznacza, że pacjent może zwrócić się do dowolnej placówki medycznej w celu udzielenia świadczeń ambulatoryjnych jak i szpitalnych.
Pacjent przy przyjęciu powinien okazać dowód tożsamości ze zdjęciem, paszport lub prawo jazdy, który jest niezbędny w tzw. systemie planowym przy rejestracji. Jeżeli sytuacja jest nagła i wymaga interwencji lekarzy SOR-u to najważniejsze jest zdrowie pacjenta. Później podejmujemy działania administracyjne. Niemniej jednak, posiadanie dokumentu jest niezwykle ważne. Jeżeli zgłaszamy się do rejestracji z dzieckiem do przychodni POZ, powinniśmy znać przynajmniej jego PESEL, a najlepiej by było gdybyśmy przedstawili dokument potwierdzający tożsamość dziecka zawierający właśnie numer PESEL.
Zarząd Specjalistycznego Centrum Medycznego im. św. Jana Pawła II spółka akcyjna, Polanica-Zdrój