Taniec i niepełnosprawność - laboratoria taneczne w Lądku-Zdroju

wtorek, 28.6.2022 09:22 311 0

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca organizuje laboratoria tańca dla artystek i artystów z niepełnosprawnościami i bez niepełnosprawności tworzących w obszarze tańca (tancerzy, twórców tańca, choreografów). Tematem tegorocznych warsztatów będą: regeneracja, troska, ukojenie, równowaga. Wydarzenie jest organizowane w ramach 4. edycji projektu Taniec i niepełnosprawność.

W tym roku laboratoria odbędą się stacjonarnie w dniach od 28 czerwca do 8 lipca w Lądku-Zdroju  w formie warsztatu-coachingu. Ich celem będzie praca w przestrzeni miejskiej pod okiem Tatiany Cholewy - tancerza z niepełnosprawnością i choreografa oraz Alicji Czyczel - choreografki i edukatorki.  Tematami tegorocznej edycji będą: regeneracja, troska, ukojenie, równowaga. Podsumowaniem warsztatów jest pokaz, który będzie miał miejsce 7 lipca 2022 roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca im. Olgi Sawickiej.

Praca będzie podejmowana w zamkniętej grupie liczącej ok. 10 osób. Zapewniamy dostępność miejsca na laboratoria i rozplanowanie czasu pracy, uwzględniające potrzeby uczestników. W razie potrzeby udostępniona zostanie dodatkowa pomoc w zakresie komunikacji, w tym tłumaczenie na polski język migowy.

Biogramy prowadzących

Tatiana Cholewa − tancerz, performer. Od ponad 20 lat osoba o alternatywnej motoryce. W 2001 roku zaczęła uprawiać sport jako formę poznawczą ciała nienormatywnego, a w 2006 – taniec towarzyski, który pozwolił jej odkryć możliwości własnego ciała i sposoby wyrażania siebie przez ruch. Te doświadczenia uświadomiły jej, że ciało o alternatywnej motoryce jest unikatowym narzędziem do pracy. Od 2008 roku działa na polu teatralno-performatywnym, m.in. w spektaklach: Na chwilę (reż. J. Karcz, grupa „Kierunek” przy Bytomskim Centrum Kultury), Popatrz (solo), Gatunki chronione (reż. R. Urbacki), Erynie niech zostaną za drzwiami (reż. R. Urbacki, działanie performatywne trwające 24 h, Teatr Stary w Krakowie), Taniec na Rymera (projekt R. Urbackiego), Im/Mobility w reż. Lotte Mueller, Perfect Man w reż. Ł. Wójcickiego. Brała udział w rezydencji w Hadze (przygotowanie spektaklu na festiwal DanceAble#3, reż. Marc Brew), w projekcie Kwarantaniec (akcja społeczna Tancerzy podczas pandemii) oraz laboratoriach tanecznych Taniec i niepełnosprawność w ramach projektu Europe Beyond Access organizowanym przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz British Council. Uczestniczyła w wielu warsztatach prowadzonych m.in. przez Justynę Wielgus, Rafała Urbackiego, Magdalenę Przybysz, Ewę Sobiak, Marca Brewa, Sylwię Hefczyńską-Lewandowską, Paulinę Wycichowską, Adama Bejamina.

Alicja Czyczel – choreografka, edukatorka. Choreografię, improwizację tańca i somatykę, którymi dzieli się z dziećmi i dorosłymi, postrzega jako narzędzia do wyrażania emocji, pogłębiania empatii, stawiania oporu i budowania wspólnoty. Studiowała filmoznawstwo, międzyobszarowe studia humanistyczne i choreografię w Krakowie, Warszawie, Paryżu i Montpellier. W swojej praktyce artystycznej korzysta z umiejętności opiekuńczych oraz współtworzy działania nastawione na współpracę, dzielenie się i pogłębianie empatii. Choreografie tworzy kolektywnie (LAGMA, 2020) i solo (ciało, na głos, 2019). Od maja 2020 roku współtwórczyni Przestrzeni Wspólnej − nieformalnej i oddolnej inicjatywy skupiającej środowisko choreografii eksperymentalnej i tańca współczesnego. Performerka w projektach artystki Joanny Piotrowskiej i choreografa Vincenta Duponta. Współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako edukatorka, publikowała w magazynie o muzyce współczesnej „Glissando”. Była stypendystką Młodej Polski 2018 MKDiN, Alternatywnej Akademii Tańca 2018, danceWEB 2019, Kultury w Sieci 2020, Stypendium artystycznego m.st. Warszawy (2021) oraz Stypendium Twórczego Grażyny Kulczyk (Art Stations Foundation).

Organizatorem projektu Taniec i niepełnosprawność jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, sfinansowane z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)