[FOTO] Po raz 70. – jubileuszowy sezon RSMP wystartował w Świdnicy
W ten weekend (26-27 kwietnia) 53. edycja Rajdu Świdnickiego otwiera tegoroczną odsłonę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski – najważniejszej serii w tej dyscyplinie w naszym kraju. Od 1955 roku czempionat rozgrywany jest jako cykl składający się z kilku rund organizowanych w różnych częściach Polski. To oznacza, że nadchodząca rywalizacja o miano najlepszych w kraju będzie 70., jubileuszowym sezonem RSMP rozstrzygniętym w tej formule. Start w Świdnicy zaanonsowało łącznie 81 załóg, w tym 27 w samochodach historycznych.
Rywalizacja sportowa za kierownicą samochodu ma w Polsce bardzo długą tradycję. Pierwsze tego typu zawody organizowano już w 1927 roku jako mistrzostwa Polski w jeździe automobilowej. Sześć lat wcześniej odbyła się pierwsza edycja Rajdu Polski – imprezy, od której dłuższą historię ma jedynie Rajd Monte Carlo.
W powojennej rzeczywistości rywalizację wznowiono w 1949 roku i przez sześć lat mistrzów wyłaniano w ramach jednodniowej jazdy konkursowej. W gronie kierowców rekordzistą RSMP jest Sobiesław Zasada. Po tytuł sięgał ośmiokrotnie, wliczając triumfy w klasach – w latach, w których nie wyłaniano mistrzów w klasyfikacji generalnej. Siedem razy najlepszy w Polsce był Marian Bublewicz. Czterokrotnie z mistrzostwa cieszyli się Andrzej Koper, Leszek Kuzaj i Kajetan Kajetanowicz, przy czym ten ostatni dokonał tego cztery razy z rzędu, podobnie jak Bublewicz.
Wśród pilotów najwięcej, bo aż siedem tytułów rajdowego mistrza Polski w klasyfikacji generalnej mają Ryszard Żyszkowski i Jarek Baran. Żyszkowski pierwszy raz triumfował z Maciejem Stawowiakiem, a kolejne tytuły zdobywał już z Marianem Bublewiczem. Również Jarek Baran w drodze do mistrzostwa Polski pilotował dwóch kierowców – Janusza Kuliga (3 tytuły) i Kajetana Kajetanowicza. Warte odnotowania jest również pięć tytułów Ewy Zasady, małżonki Sobiesława.
Po raz ósmy w dekadzie – inauguracja ponownie w Świdnicy
Podobnie, jak w trzech poprzednich sezonach, także i w tym roku Rajd Świdnicki otwiera zmagania w mistrzostwach Polski. Aż osiem razy w ciągu ostatniej dekady to właśnie w Świdnicy zaczynała się walka o tytuły.
W tym roku zespół organizatora zawodów – Automobilklubu Sudeckiego – przygotował trasę o długości 455,6 km, z czego blisko 150 km to łączny dystans 11 odcinków specjalnych. Zawody zostaną rozegrane w sprawdzonej, kompaktowej formule sobota-niedziela.
Pierwszy dzień rozpoczął się od odcinka testowego. Zawodnicy jeździli na odcinku z Bystrzycy do Julianowa, liczącym 6,55 km długości. Popołudniu ruszy rywalizacja na odcinkach specjalnych. W planie są cztery próby: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – 3,1 km, od 15:30), Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km, od 16:37), Kamionki – Sierpnica (16,3 km, od 17:23) i drugie starcie na ulicach Świdnicy (3,1 km, od 19:20).
Harmonogram niedzielnego etapu składa się z trzech oesów. Zawodnicy dwukrotnie pokonają odcinki z Miłkowa do Kamionek (12,9 km, od 8:35 i 12:41) i Jodłownika do Srebrnej Góry (15 km, od 9:18 i 13:24). Z kolei na próbie wiodącej z Bystrzycy do Zagórza Śląskiego (18 km) rajdowe załogi zmierzą się trzy razy (od 7:28, 11:34 i 15:40). Ostatni przejazd tego oesu będzie rozegrany jako Power Stage, a więc próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
W związku ze śmiercią papieża Franciszka i ogłoszoną przez prezydenta RP żałobą narodową w dniu 26 kwietnia, organizatorzy zmienili program rajdu. Odwołano spotkanie z zawodnikami, pierwotnie zaplanowane na 25 kwietnia, a także uroczyste rozpoczęcie rajdu, które miało się odbyć w sobotę. – Dołożymy wszelkich starań, aby godnie uczcić ten dzień i okazać należny szacunek papieżowi Franciszkowi oraz wszystkim, dla których był autorytetem duchowym i moralnym – informuje Roman Grygianiec, dyrektor rajdu.
Szejowie bronią, Grzyb powalczy o rekord
Przed wyzwaniem obrony tytułu mistrzów Polski stają Jarek i Marcin Szejowie. W poprzednim sezonie bracia z Ustronia po raz pierwszy w karierze triumfowali w klasyfikacji generalnej krajowego czempionatu. Drogę do tego sukcesu zaczęli od czwartego miejsca w ubiegłorocznej edycji Rajdu Świdnickiego, wygrywając po drodze Valvoline Rajd Małopolski oraz Marma 33. Rajd Rzeszowski. W odpieraniu ataków rywali Szejom pomóc ma nowy samochód.
– W zeszłym roku przeskok z Hyundaia do Skody był ogromny, tak teraz przenosiny do Fabii RS Rally2 przebiegły o wiele sprawniej. Czuję, że jesteśmy dobrze przygotowani. Mamy świetny samochód i zespół. Dużo testowaliśmy i pojechaliśmy rajd treningowy. Wszystko jest dokładnie tak, jak powinno. Mamy odpowiednie tempo do walki o najwyższe cele – deklaruje Jarek Szeja, który jak na mistrza przystało otrzymał pierwszy numer startowy.
Z kolei Grzegorz Grzyb (nr 2, Skoda Fabia RS Rally2), który w poprzednim sezonie przegrał z Szeją walkę o tytuł, przyjechał do Świdnicy nie tylko po punkty i zwycięstwo, lecz także po rekord. Trzykrotny mistrz Polski jest jednym z trzech kierowców, którzy mają na swoim koncie aż pięć triumfów w Rajdzie Świdnickim. Pozostała dwójka to nieodżałowani mistrzowie – Janusz Kulig (z Jarkiem Baranem), i Marian Bublewicz (z Ryszardem Żyszkowskim). Zwycięstwo da Grzybowi miano samodzielnego rekordzisty zawodów.
Do walki o najwyższe laury włączyć chce się również Jakub Brzeziński (nr 9, Citroen C3 Rally2), wracający po przerwie do startów samochodem Rally2, a więc najbardziej zaawansowaną i najszybszą rajdówką, jaką można się ścigać na polskich oesach. – Mam niedokończone sprawy związane z walką o mistrzostwo Polski. W przeszłości brakowało niewiele. Jak będzie? O tym powiedzą pierwsze odcinki Rajdu Świdnickiego. Wtedy się okaże, gdzie jesteśmy. Chciałbym popatrzeć w kamerę i powiedzieć do moich konkurentów „Idę po was”, ale to byłoby za mocne. Muszę zobaczyć, gdzie będziemy – zaznacza kierowca, który w Świdnicy dwukrotnie stawał na drugim stopniu podium.
Dziewiątka w Rally2
Oprócz wspomnianych Szei, Grzyba i Brzezińskiego, jeszcze sześciu kierowców przywiozło do Świdnicy rajdówki Rally2. Trójkę otrzymał trzeci kierowca ubiegłego sezonu – Zbigniew Gabryś (Skoda Fabia RS Rally2), który do współpracy ponownie zaprosił Daniela Dymurskiego. Czwarty numer na rajdówkę naklei zespół Jakuba Matulki (Skoda Fabia RS Rally2). W poprzedniej edycji Rajdu Świdnickiego 24-latek zaliczył pierwszy start samochodem Rally2 na krajowych oesach i pierwsze podium w klasyfikacji generalnej rundy RSMP. Na sezon 2025 Matulka zmienił i samochód – na Skodę Fabię Rally2 oraz pilota – na Damiana Sytego.
W niezmienionym składzie wystartują Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy zamykają pierwszą piątkę listy zgłoszeń. – Na razie pozostaliśmy przy poprzedniej generacji, a więc Fabii Rally2 Evo. Trudno w tej chwili mówić o konkretnych celach. Nadal mam bardzo dużo frajdy z jazdy tym samochodem. Jak szybcy będziemy? To wyjaśni bezwzględny stoper. Obiecujemy dać z siebie wszystko – mówi Łukasz Byśkiniewicz. W Świdnicy wicemistrz Polski z sezonu 2023 rozpocznie swój 15. rok startów w rajdach samochodowych.
Konstrukcjami Rally2 będą dysponowały również załogi Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (nr 6, Skoda Fabia RS Rally2), Piotr Krotosztyński/Adrian Sadowski (nr 8, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Szymon Talik (Hyundai i20 N Rally2).
Mistrzowskie starcie w klasie 3
Siedem załóg powalczy o zwycięstwo w klasie 3 – kategorii przeznaczonej dla zawodników w samochodach Rally3. To konstrukcje stanowiące „pomost” między samochodami Rally4 – napędzanymi na jedną oś – a topowymi rajdówkami Rally2. Są nieco mniej zaawansowane i słabsze od aut Rally2, ale zastosowano w nich napęd 4×4.
W 2024 roku mistrzostwo Polski w klasie 3, w przekonującym stylu, zdobyli Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Renault Clio Rally3), których w Rajdzie Świdnickim zobaczymy z dziesiątym numerem startowym. Mistrzów czeka starcie z ubiegłorocznym triumfatorem „ośki”, czyli klasyfikacji samochodów z napędem na jedną oś (2WD). Michał Chorbiński, bo o nim mowa, zdecydował się na przesiadkę do Renault Clio Rally3, którym pojedzie z Adamem Chrzanowskim.
Pod „nieobecność” mistrza, w „ośce” zmierzy się 38 duetów. Pięć załóg z tego grona skorzysta z rajdówek klasy 4 (Rally4). Do klasy 4R2 zgłoszono dwa samochody, po jednym w NAT3 i NAT5, 10 w RN1, 3 w RN2 oraz 4 w RN3. Najliczniej reprezentowaną klasą w 2WD jest NAT4 (12 samochodów).
26 rajdówek 4×4 i konstrukcje z WRC
26 ze wszystkich 81 załóg wystartuje rajdówkami z napędem na wszystkie koła. Szesnaście to duety zgłoszone w ramach rundy RSMP. Pozostała dziesiątka to uczestnicy Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Stawkę tej serii otwiera ubiegłoroczny mistrz Polski – Marcin Majcher (Subaru Legacy 4WD), który tym razem pojedzie z Mateuszem Adamskim.
Podczas Rajdu Świdnickiego debiut w historycznym czempionacie zaliczą dwie załogi w Skodach Octaviach WRC. W sezonach 1999-2003 takimi samochodami zawodnicy czeskiego producenta ścigali się w mistrzostwach świata. Pierwszym z „WuRCów” pojadą Rafał Molgo i Rafał Marton, a drugim Jakub Grochola (nie podał jeszcze nazwiska pilota).
Kolejną konstrukcją znaną ze światowego czempionatu jest Ford Escort Cosworth. Za jego kierownicą usiądzie Marek Suder – mistrz Polski w rajdach historycznych, a także triumfator Rajdu Świdnickiego, którego pilotować będzie Marcin Kowalik.
[PDF] Lista zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2025
[PDF] Lista zgłoszeń do 53. Rajdu Świdnickiego – 1. runda Millers Oils HRSMP 2025
Program 53. Rajdu Świdnickiego
Sobota, 26 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 37,3 km):
9:00-12:00 – odcinek testowy: Bystrzyca – Julianów (6,55 km)
15:30 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
16:37 – OS 2: Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km)
17:23 – OS 3: Kamionki – Sierpnica (16,3 km)
18:47 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
19:20 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
19:30 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min)
Niedziela, 27 kwietnia (7 odcinków specjalnych, łącznie 109,8 km):
7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min)
7:28 – OS 5: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
8:35 – OS 6: Miłków – Kamionki (12,9 km)
9:18 – OS 7: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
10:51 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
11:34 – OS 8: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
12:41 – OS 9: Miłków – Kamionki (12,9 km)
13:24 – OS 10: Jodłownik – Srebrna Góra (15 km)
14:57 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min)
15:40 – OS 11: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (Power Stage, 18 km)
18:30 – ceremonia zakończenia zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica).
Trwa pierwszy odcinek specjalny 53. Rajdu Świdnickiego - "Świdnica - Fundusz Regionu Wałbrzyskiego". Zobaczcie jak przedstawiają się nieoficjalne rezultaty na tej próbie:
WYNIKI - https://wyniki.pzm.pl/2025/Rajd%C5%9Awidnicki/RSMP/results/OSS%201
Dodaj komentarz
Komentarze (0)