[FOTO/PREZENTACJA] Nowe linie i przystanki, usprawnienie siatki połączeń. Jakie zmiany czekają pasażerów od lipca?

środa, 13.3.2024 20:59 865 1

Od lipca szykują się duże zmiany w świdnickiej komunikacji miejskiej. Miasto zorganizowało pięć spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami, podczas których pasażerowie mogli przedstawić swoje uwagi, sugestie i propozycje. Odbyły się na osiedlu Młodych, na Zarzeczu, Zawiszowie, Kraszowicach i w centrum miasta. Podczas ostatniego spotkania w środę, 13 marca w Centrum Wspierania Inicjatyw Lokalnych przedstawiono zakładaną, nową siatkę połączeń autobusowych w Świdnicy.

Jedną z najważniejszych planowanych zmian jest likwidacja linii okólnych 50 i 52. Zostaną one zastąpione przez nowe linie, których przebieg szczegółowo opiszemy poniżej. Główną przesłanką usunięcia "50" i "52" są duże opóźnienia, generowane przez długą, zawiłą trasę, zawierającą newralgiczne punkty miasta, w tym najbardziej zakorkowane ulice czy dwa przejazdy kolejowe. Jak podkreślał prowadzący spotkania dyrektor Wydziału Transportu UM Sławomir Kwiatkowski, to właśnie te dwie linie generowały największą frustrację wśród pasażerów. Sam wydział również borykał się z trudnościami dotyczącymi ułożenia optymalnych rozkładów jazdy. Nowe linie będą zastępować linie 50 i 52 na różnych odcinkach, ale zapewnią szybkie i bezpośrednie połączenia osiedli z centrum miasta.

Linia 1 pojedzie w relacji Strzelińska - E. Plater (i z powrotem) ulicami Westerplatte, Towarową, Kopernika, Jodłową, ponownie Westerplatte, następnie zmienioną trasą przez ul. Śląską, Pionierów Ziemi Świdnickiej, Sprzymierzeńców i później aleją Niepodległości, przez pl. Grunwaldzki, ul. Ofiar Oświęcimskich (z powrotem Zamenhofa i Sikorskiego), Riedla, Wyszyńskiego i Prądzyńskiego do pętli Emilii Plater. Niektóre kursy nadal przedłużone będą do Komorowa. Główną zmianą jest poprowadzenie "jedynki" przez ul. Sprzymierzeńców, Pionierów i Śląską, aby zapewnić dojazd m.in. do cmentarza przy ul. Brzozowej, ale również skierowanie wszystkich kursów do ul. Strzelińskiej.

Linia 2 kursować będzie w relacji Strzelińska - Krzywoustego (i z powrotem). Będzie to nowa linia autobusowa częściowo zastępująca zlikwidowane "50" i "52". "Dwójka" pojedzie ulicą Westerplatte, Bystrzycką, Kraszowicką, Przyjaźni, Zieloną (gdzie powstaną stałe przystanki autobusowe; dotychczas były one tylko montowane na okres Wszystkich Świętych), Śląską, Pionierów Ziemi Świdnickiej, Sprzymierzeńców, pl. Grunwaldzki, pl. św. Małgorzaty, ul. Kościelną, Saperów, Gdyńską (gdzie powstaną nowe przystanki autobusowe na potrzeby zakładów i nowego osiedla), Łukasińskiego, K. Wielkiego, B. Śmiałego i zakończy trasę na nowej pętli przy ul. Krzywoustego na osiedlu Zawiszów. Warto zaznaczyć, że będzie wracać ulicami Pobożnego i Odnowiciela. Nie tylko usprawni komunikację na Kraszowicach, ale również zapewni dojazd do cmentarzy przy ul. Łukasińskiego i Brzozowej oraz poprawi dostęp do komunikacji miejskiej w rejonie ul. Gdyńskiej.

Linia 3 będzie jeździć w relacji E. Plater - Słowiańska (i z powrotem). Będzie to kolejna, nowa linia autobusowa wypełniająca częściowo likwidację linii 50 i 52. Pojedzie "dołem" osiedla Młodych przez ul. Marcinkowskiego, następnie Riedla, Zamenhofa, Strzegomską, Łukasińskiego, Pobożnego, Odnowiciela, ponownie Łukasińskiego, przez pl. św. Małgorzaty, pl. Grunwaldzki i aleją Niepodległości, ul. Westerplatte, Bystrzycką, Kraszowicką, Przyjaźni do pętli przy ul. Słowiańskiej. Razem z linią nr 6 będą głównymi liniami miejskimi i kursować będą w takcie względem siebie. Linia 3 pojedzie również przez E.Leclerc. Zapewni dojazd mieszkańcom os. Młodych i Zawiszowa do cmentarza przy ul. Słowiańskiej oraz Kraszowic.

Linia 4 będzie kursować w dotychczasowej relacji Kopernika - Colgate (i z powrotem) przez ul. Jodłową, Westerplatte, 1 Maja, Łukasińskiego, Pobożnego, Odnowiciela, Andersa i K. Wielkiego.

Linia 5 będzie główną linią zastępującą zlikwidowane "50" i "52". Pojedzie w relacji Kopernika - Krzywoustego (i z powrotem) ulicą Wodną, Mieszka I, Saperów, Kościelną, 1 Maja, pl. św. Małgorzaty, pl. Grunwaldzki, Wałbrzyską, Korczaka, Leśną, Brzozową, Jałowcową (gdzie powstaną nowe przystanki autobusowe), Fieldorfa, Okulickiego (z powrotem Bora-Komorowskiego), Skłodowskiej-Curie, Zamenhofa, E. Plater, Prądzyńskiego, Wyszyńskiego, Riedla, Zamenhofa, Strzegomską, Łukasińskiego (z powrotem Pobożnego i Odnowiciela), K. Wielkiego i B. Śmiałego do nowej pętli "Krzywoustego" na osiedlu Zawiszów. Będzie to najdłuższa linia miejska, jej długość oscylować będzie w okolicach 12 kilometrów. Wariantowo będzie wydłużona z Kopernika do Wokulskiego.

Linia 6, czyli główna miejska linia w Świdnicy pozostanie niezmieniona poza kilkoma wyjątkami. Pojedzie "górą" osiedla Młodych przez ul. Prądzyńskiego, będzie również "zahaczać" o E.Leclerc,  a także nie będzie miała wariantów do ulicy Strzelińskiej. Pojedzie w relacji E. Plater - Kopernika (i z powrotem) ulicami Prądzyńskiego, Wyszyńskiego, Riedla, Zamenhofa, Strzegomską, Łukasińskiego, Pobożnego, Odnowiciela, Łukasińskiego, pl. św. Małgorzaty, pl. Grunwaldzki, al. Niepodległości, Westerplatte, Jodłową do przystanku końcowego przy ul. Kopernika. Niektóre kursy wydłużone zostaną do Inżynierskiej, część kursów pojedzie do Wokulskiego, a część kursów do Pszenna, przy czym te do Pszenna nie pojadą przez Wokulskiego, tylko "prosto" ulicą Przemysłową do ul. Szarych Szeregów. Wspólnie z "trójką" będą tworzyć takt.

Linia 7 pozostanie praktycznie niezmieniona. Nadal będzie kursować w relacji E. Plater - Colgate (i z powrotem), a kursy "pozapracownicze" skierowane zostaną do nowej pętli przy ul. Krzywoustego. Kursować będzie ulicami Prądzyńskiego, Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich, pl. Grunwaldzki, al. Niepodległości, Wrocławską, Łączną, Stęczyńskiego, K. Wielkiego, B. Śmiałego do pętli Krzywoustego, a kursy pracownicze do "Colgate" pojadą od Stęczyńskiego przez Pobożnego, Odnowiciela, Andersa, K. Wielkiego. 

Linia 8 będzie nową linią kursującą w relacji Strzelińska - Sikorskiego (i z powrotem). "Ósemka" pojedzie ze Strzelińskiej ulicą Westerplatte, al. Niepodległości, pl. Grunwaldzki, Komunardów, Ofiar Oświęcimskich, Zamenhofa i Sikorskiego. Zapewni szybkie połączenie "północ-południe" rejonu ul. Strzelińskiej z centrum miasta oraz dalej, okolicy ul. Sikorskiego.. Linia 30 nie będzie już miała wariantowych kursów do Sikorskiego, wszystkie zakończą swój bieg na pl. Grunwaldzkim. 

Linia 9 pojedzie w relacji E. Plater - Wschodnia (i z powrotem). Pojedzie "dołem" osiedla Młodych przez ul. Marcinkowskiego, następnie ulicami Riedla, Zamenhofa, Łukasińskiego, Pobożnego, Odnowiciela, ponownie Łukasińskiego, Gdyńską, Parkową, Kościelną, pl. św. Małgorzaty, pl. Grunwaldzki, ul. Wałbrzyską, Korczaka, Leśną i Główną do pętli "Wschodnia".

Linia 10 nadal kursować będzie w relacji Modliszów/Pogorzała - pl. św. Małgorzaty (i z powrotem) z tą różnicą, że zostanie skierowana przez ul. Korczaka i Leśną, aby zapewnić dojazd do szpitala "Latawiec". Niektóre kursy w godzinach pracowniczych zostaną wydłużone z pl. św. Małgorzaty do "Colgate".

Linia 11 to nowa linia komunikacyjna, która docelowo kursować ma w relacji Kopernika - Leśna Szpital (i z powrotem). Pojedzie ulicą Jodłową, Westerplatte, Bystrzycką, Kraszowicką, Przyjaźni, Słowiańską, Wałbrzyską i Korczaka. Będzie miała warianty przedłużające ją z obu stron. Od strony Kopernika niektóre kursy pojadą do Wokulskiego, a od strony szpitala wybrane kursy pojadą ulicą Jałowcową, Fieldorfa do Okulickiego. Przy ul. Słowiańskiej powstaną nowe przystanki autobusowe na wysokości cmentarza, przy jezdni. Nie będzie konieczności wjeżdżania na pętlę. Ponadto, "jedenastka" nie będzie zawracać na pętli przy szpitalu, a wróci ulicą Leśną na ulicę Wałbrzyską, obsługując przystanek "Wałbrzyska Kusocińskiego".

Nowa linia 12 pojedzie w relacji Inżynierska - Sikorskiego (i z powrotem) ulicami Przemysłową, Kopernika, Jodłową, Westerplatte, al. Niepodległości, pl. Grunwaldzki, Komunardów, Ofiar Oświęcimskich, DK35 do E. Plater, Prądzyńskiego, Wyszyńskiego, Rielda, Zamenhofa i Sikorskiego. Niektóre kursy wydłużone będą do pętli przy ul. Pogodnej. Docelowo miała kursować tylko do Kopernika, ale na wniosek mieszkańców została wydłużona do Inżynierskiej.

Linia 13 będzie nadal kursować w relacji E. Plater - Inżynierska (i z powrotem) dotychczasową trasą z tą różnicą, że pojedzie "dołem" osiedla Młodych przez ul. Marcinkowskiego, następnie Zamenhofa, Łukasińskiego, Stęczyńskiego, Szarych Szeregów, Wokulskiego, Metalowców i Przemysłową. 

Linia 20 nadal kursować będzie w relacji Wieruszów - pl. Grunwaldzki (i z powrotem) z małą korektą. Kursy w godzinach szkolnych pojadą ulicą Jodłową, Kopernika, Mieszka I i pl. św. Małgorzaty.

Linia 30 nadal będzie kursować w relacji Lubachów - pl. Grunwaldzki (i z powrotem) z tą różnicą, że wszystkie szczytowe kursy pojadą przez Kraszowice, a w pozostałych porach ul. Śląską. Komunikację na Kraszowicach zapewnią linie 2 i 3.

Linie 41 i 43 pozostaną niezmienione.

Linie 50 i 52 zostaną zlikwidowane.

Linia 60 nadal kursować będzie w relacji Stachowice/Lutomia Górna - pl. Grunwaldzki (i z powrotem). W przyszłości wprowadzone zostaną "kieszeniowe" kursy przez osiedle Sudeckie w rejonie ul. Bystrzyckiej, aby zapewnić komunikację z centrum, szczególnie dojazd uczniów do szkół. Kursy kieszeniowe to wjazd autobusu w dany rejon, obsługa przystanku, nawrócenie i wyjazd do tego samego punktu.

Mieszkańcy pytali m.in. o konieczność postoju autobusów blisko ich okien w rejonie pl. Grunwaldzkiego, większą ilość biletomatów, częstotliwość poszczególnych linii oraz inne kwestie związane z nową siatką połączeń. Dyrektor Kwiatkowski podkreślał, że na komunikację miejską przeznaczane jest ok. 16 mln złotych rocznie, a usprawnienie siatki połączeń nie spowoduje wzrostu kosztów, tylko stworzenie bardziej optymalnej oferty. Częstotliwość kursów będzie podobna, ale dysponując tym samym budżetem miasto chce stworzyć lepszy układ komunikacyjny.

Warto pamiętać, że wszystkie linie będą jeździć w podanych relacjach i z powrotem. Numer w obu kierunkach będzie ten sam, w przeciwieństwie do obecnych "50" i "52", które w zależności od kierunku jazdy zmieniają numer. Wprowadzenie powyższych zmian planowane jest od lipca tego roku.

foto, opr. doba.pl

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

Tomek czwartek, 14.03.2024 11:42
A czy MPK za plakaty kandydatów na przystankach pobrało...