Co z rogatkami lub lustrem na przejeździe kolejowym w Marcinowicach? PKP "widzi potrzebę", ale od ponad 2 lat nic się nie zmieniło
Linia kolejowa nr 285 Wrocław Główny - Świdnica Kraszowice została reaktywowana 12 czerwca 2022 roku. Uruchomiono nowe stacje kolejowe, m.in. na terenie gminy Marcinowice. Naturalnie, po wznowieniu ruchu pociągów zmieniono oznakowanie przejazdów kolejowych. Jeden z takich znajduje się w ciągu ulicy Kolejowej w Marcinowicach, w ciągu drogi powiatowej nr 2879D.
Rada Gminy Marcinowice wnioskowała do PKP PLK S.A. o rozważenie montażu rogatek ze względu na ograniczoną widoczność i poprawę bezpieczeństwa. Spółka odpowiedziała, że nie dysponuje środkami finansowymi na ten cel. W odpowiedzi na propozycję mieszkańców, gmina wystosowała do PKP kolejne pismo z propozycją montażu luster poprawiających widoczność na przejeździe. Przedstawiciel zarządcy kolei odpowiedział, że takie rozwiązanie również nie jest możliwe ze względu na uwarunkowania prawne oraz rozporządzenie w sprawie skrzyżowań kolejowych z drogami.
Przedstawiciel gminy wystosował prośbę o umożliwienie montażu luster na podstawie odstępstwa. Argumentował to poprawą bezpieczeństwa i apelował o szybką reakcję i przekazanie stanowiska państwowej spółki. Przedstawiciele PKP PLK S.A. w odpowiedzi na prośbę przyznali, że widzą potrzebę zabezpieczenia przejazdu w urządzenia zabezpieczające, zgodnie z warunkami rozporządzenia. Przedstawiciel gminy Marcinowice przedstawił konieczność montażu sygnalizacji świetlnej oraz rogatek, argumentując to uwarunkowaniami lokalnymi, utrudnieniami dla pojazdów ciężarowych oraz poruszaniem się wzdłuż drogi uczniów wraz z opiekunami.
24 listopada zamontowane zostały jedynie "spowalniacze" w postaci oznakowania poziomego (linie akustyczno-wibracyjne). Na odcinku przed przejazdem kolejowym obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a przed przejazdem widnieje jedynie znak B-20 (STOP). Szczegóły stanowisk obu stron poniżej:
30 grudnia Biuro Bezpieczeństwa Wydziału Monitorowania Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wystosowało do Rady Gminy Marcinowice kolejne pismo. W drugim akapicie czytamy, że omawiany przejazd kolejowy "nie został uwzględniony w zakresie podwyższenia kategorii i zabudowy samoczynnej sygnalizacji przejazdowej".
W obrębie przejazdu wprowadzone zostało natomiast ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h. PKP PLK przywołało również zamontowane w listopadzie 2024 roku przez Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu oznakowanie poziome, które mają ostrzegać kierowców przed zbliżaniem się do niebezpiecznego miejsca.
PKP PLK S.A. poinformowało, że 24 sierpnia 2022 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli spółki z reprezentantami gminy Marcinowice, którego tematem był montaż luster, ale propozycja została wówczas odrzucona ze względu na "brak podstaw prawnych" i do tej pory przepisy w tej kwestii nie uległy zmianie.
W 2017 roku Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło konsultacje publiczne w celu zmiany rozporządzenia, w wyniku których wykazano, że lustra na przejazdach kolejowych "zaburzają perspektywę, co w przypadku znacznych prędkości pociągów może zmniejszyć poziom bezpieczeństwa użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych".
PKP PLK S.A. podkreśla, że mimo wszystko widzi potrzebę powstania sygnalizacji na omawianym przejeździe drogowo-kolejowym w Marcinowicach i w związku z tym podjęto działania zmierzające do pozyskania środków finansowych na ten cel, w tym przeprowadzenie kompleksowej modernizacji przejazdu.
O przebiegu spraw będziemy informować.
/źródło: Artur Fiołek/FB/
Przeczytaj komentarze (1)
Komentarze (1)