Dofinansowanie do in vitro w Świdnicy. Będą zbierać podpisy

poniedziałek, 9.12.2019 08:19 21993 25

21 grudnia w Galerii Świdnickiej odbędzie się zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem uchwały popierającej dofinansowanie z kasy miasta procedury in vitro, dla par, które nie mogą mieć dzieci. 

- Podczas spotkania dowiesz się o zapłodnieniu pozaustrojowym, będzie możliwość porozmawiania ze specjalistą kliniki, gdzie szukać pomocy. Będzie również możliwość oddania swojego głosu, popierając inicjatywę obywatelską - zapowiada Anna Gromek, pomysłodawczyni projektu.

Nowa technologia jaką jest in vitro pomaga na całym świecie parom, które z różnych powodów zdrowotnych nie mogą w sposób naturalny spłodzić dziecka. Program Leczenia Niepłodności Metodą Zapłodnienia Pozaustrojowego, powszechnie zwany rządowym programem in vitro, ruszył 1 lipca 2013 roku i miał potrwać do końca 2019 roku. Niestety, w 2016 roku rząd PiS stwierdził, że to za duże obciążenie dla budżetu i finansowanie zlikwidował. W zamian pacjentki otrzymały „dostęp” do naprotechnologii, metody naturalnego zajścia w ciążę opierającą się m.in. na obserwacji organizmu. W sieci próżno jednak szukać dziś miarodajnych wyników efektywności takiego leczenia, ponieważ rząd zaprzestał ich kontrolowania. I choć program kosztuje podatników ok. 100 milionów rocznie, to wiadomo jedynie tyle, że z ok. 600 par, które zgłosiły się w początkowej fazie trwania projektu, u 70 (czyli nieco ponad 8,5 proc.) potwierdzono ciążę. Dla porównania program in vitro kosztował ok. 260 milionów złotych. Z danych na kwiecień 2019 roku wynika, że urodziło się wówczas aż 22 tys. dzieci, przy czym pary wciąż mogą korzystać z zamrożonych zarodków.

Są rzeczy ważne i są rzeczy ważniejsze. Dla mnie możliwość wspierania wszystkiego, co dotyczy zdrowia jest rzeczą priorytetową. Sam pomysł, aby dofinansować procedurę In vitro, szczególnie teraz, kiedy pary starające się o dziecko nie mogą liczyć na takie jak wcześniej wsparcie ze strony rządu uważam, że jest to dla samorządów  bardzo ważne. Znam dzieci z In vitro, znam rodziny, które zdecydowały się, nie mogąc w inny sposób doczekać się potomstwa, na taką niełatwą przecież drogę. To cudowne dzieci, wspaniale się rozwijają. Przypomnę, że w Świdnicy propozycja wprowadzenia programu dotyczącego dofinansowania In vitro już kiedyś padła. Była to inicjatywa złożona przez klub radnych SLD, którego wtedy byłam członkiem. Sięgnęliśmy wtedy do wzorców częstochowskich, gdzie rozwiązania takie funkcjonują od lat. Coraz więcej miast decyduje się na ten krok, bo to rzecz wręcz cudowna móc wspomóc ludzi, którzy starają się o to, by mieć własne, biologiczne dzieci. Jeżeli radni będą skłonni taki projekt poprzeć, będę bardzo szczęśliwa i myślę, że wiele przyszłych mam także - mówiła w listopadzie prezydent Świdnicy, Beata Moskal-Słaniewska.

Akcja zbierania podpisów odbędzie się 21 grudnia w godz. 14 do 18 w Galerii Świdnickiej.

Przeczytaj komentarze (25)

Komentarze (25)

Sprzeciw piątek, 12.06.2020 18:38
Nie z budżetu. To wbrew Bogu dopadnie was wirus wszystkich bez wiary bezboznikow. SPRZECIW!!!
czwartek, 14.05.2020 17:44
I narodzi się z zarodku z BAMBUKO i powodzą ze to genetyka pradziadek był z tej wyspy!
sobota, 09.05.2020 21:53
To co narzekają miasto kasę ma zaoszczędziło na zimie ani grosza nie poszlo na imprezach bo ich nie ma i nie było. Sponsor SLD dlugu nie ma może dołożyć, Amazonki mogą dorzucić, Te czarne ci w rynku tańcowali czyli nie doje----e
Lena poniedziałek, 20.04.2020 04:15
Lepiej wynająć chłopa niech zrobi swoje w sposób naturalny albo kobietę a nie dziecko z peóbuwki
środa, 11.12.2019 14:31
Nie dla in vitro z budżetu miasta Świdnicy. Niech zainteresowani płacą ze swoich prywatnych pieniędzy.
skapło mi poniedziałek, 09.12.2019 11:03
Jak wszyscy zdrowi zarówno na ciele jak i na umyśle wiemy , do korzystania z metody in vitro nikt nigdy , nikogo nie zmuszał ... Do transplantacji organów również niema przymusu ... Skoro medycyna czyni takie postępy (za nasze pieniądze ) to czemu nie dać szansy kobietom które straciły już wszelakie nadzieje na pozostanie matkom (tatusiom również ) Ps. Przychodnie wspomagające alkoholików , narkomanów etc. również utrzymywane są z naszych podatków ...
poniedziałek, 09.12.2019 11:40
Nie mieszaj spraw które nie mają ze sobą powiązania.In vitro to nie postęp tylko manipulacja.Nie można stosować takich praktyk gdzie ktoś rodzi się kosztem życia innych ludzi.Gdzie ktoś w wyniku selekcji wybiera ,że ten żywy zarodek się wszczepi a tamten zamrozi a potem wyrzuci.Temu żyjącemu damy życie a temu nie damy.Tak robić nie wolno.Przeważnie też tak jest,że ci co są za in vitro są też za aborcją.Z jednej strony za życiem a z drugiej przeciw życiu.A tak naprawdę w jednym i drugim przypadku za śmiercią.Nikt nigdy nikogo nie zmusza do in vitro.Ale promując takie zabiegi promuje się coś co jest złe i niegodne człowieka.Człowiek powinie przychodzić na świat z miłości dwojga ludzi płci przeciwnej.A nie oddając nasienie w oderwaniu od miłości czasami a nawet i często obcej nie znanej osobie.
poniedziałek, 09.12.2019 12:55
Popieram w całej rozciągłości. Pani prezydent niestety nie rozróżnia życia od śmierci? Jest zarówno za in vitro, za czarnymi marszami, za aborcją, a potem lata do biskupa. Hipokryzja i niekonsekwencja.
A co do danych w artykule o naprotechnologii są zmanipulowane i nieprawdziwe i z całą pewnością pochodzą ze źródeł związanych z libertyńskim podejściem d o życia. Naprotechnologia jest o wiele skuteczniejsza od in vitro, okazuje się , że pomogła tam, gdzie wielokrotne in vitro dla danej pary nie zadziałało. A dane o "sukcesach" in vitro są zakłamywane z bardzo prostego powodu-in vitro jest szalenie dochodowe.
jestem za poniedziałek, 09.12.2019 18:56
W Polsce procedury nie pozwalają jak piszesz: "wyrzucic zarodkow". Najpierw się dowiedz, a później osądzaj, szczególnie jeśli używasz przy tym słowa aborcja.
wtorek, 10.12.2019 17:29
To proponuje włożyć swoje dziecko do zamrażarki. Brzmi okropnie? A co robią z tymi zarodkami dziecięcymi? To są dzieci, nie rzecz, którą można się pobawić. Na kogo wypadnie na tego bęc. A może to nie są dzieci?
środa, 11.12.2019 13:55
Zarodek to nie dziecko. Po za tym z jednego protokołu jak wyjdzie 5 zarodków i przyjmie się jeden to wszyscy są szczęśliwi. Inv powinno być dofinansowywane, ale w tym chorym kraju to raczej nierealne, niestety. Lepiej dać zulom
środa, 11.12.2019 15:55
Ależ oczywiście że dziecko, potrzebujące tylko czasu i mamy. A dla niezorientowanych, to nawet ten niemoralny zachód to potwierdził: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskie, Luksemburg, 18 października 2011 r. Wyrok w sprawie C-34/10
Oliver Brüstle / Greenpeace eV
I cytat:”…w związku z tym Trybunał stwierdził, że za „embrion ludzki” należy uważać każdą ludzką komórkę jajową, od momentu jej zapłodnienia…”
wtorek, 10.12.2019 19:56
akurat jestem dobrze zorientowana i powiem tak: procedura procedurą, to raz, a dwa, to jak myślisz? co się robi z tymi zarodkami i ile tak leżakują? I co dalej.......
MM wtorek, 10.12.2019 20:42
Z całym szacunkiem dla Pani Ani, ale argumentów przeciw jest tak wiele, że mam nadzieję, że ten kontrowersyjny pomysł nie wejdzie w życie. A jeśli tak, to ja poproszę dofinansowanie z miejskich funduszy do leczenia raka i innych chorób.
poniedziałek, 09.12.2019 11:55
Jak potem takie dziecko z in vitro będzie się czuło jak się kiedyś dowie,że żeby się urodziło to kilka jego braci czy sióstr musiało zginąć ,by on ,ona się urodził(a).Bo tylko on, ona w wyniku selekcji został(a)wybrany(a)A reszta żyjących już ludzkich zarodków wiadomo co....
Hhh poniedziałek, 09.12.2019 13:50
Co ty pieprzysz czlowieku????normalnie bedzie zylo. Lecz sie na glowe
poniedziałek, 09.12.2019 14:07
Mówi prawdę. Nie wiesz, co się dzieje podczas tej "procedury"? To zbyt poważny temat, żeby się wypowiadać bez podstawowej wiedzy o nim. Rzeczywiście jeden zarodek jest wybierany, reszta idzie do zamrażalnika, a po jakimś czasie mały człowiek wędruje do śmieci - nie dano mu szans na przeżycie, taka jest brutalna prawda. I tych odrzuconych ludzi jest bardzo wielu.
poniedziałek, 09.12.2019 17:50
Wszczepia się min. 3 zarodki. Często jest tak, że nawet te trzy zarodki nie ,,wyjdą". Dla niezorientowanych: kobieta często roni samoistnie, nawet o tym nie wiedząc. Więc o jakim zabijaniu zarodków przy inv mowimy? Wueksze
wtorek, 10.12.2019 19:59
Nawet niech wszczepia się 5, to i tak zawsze zostaje do kilkunastu!!!!!
poniedziałek, 09.12.2019 17:53
Wszczepia się min. 3 zarodki. Często jest tak, że nawet te trzy zarodki nie ,,wyjdą". Dla niezorientowanych: kobieta często roni samoistnie, nawet o tym nie wiedząc. Więc o jakim zabijaniu zarodków przy inv mowimy? Większej bzdury nie słyszałam. Naprotechnologia to nic innego niż naturalne planowanie rodziny. Jak fizycznie jest wszystko ok to może i wyjdzie. Jak np. jajowody są przytkane to cudów nie ma.
poniedziałek, 09.12.2019 18:35
A widzisz różnicę jak coś się stanie niezależnego od człowieka.Np.jak kobieta samoistnie poroni.A tym jak ktoś komuś specjalnie celowo odbierze życie?Tak jak to jest w przypadku żywego zarodka, który skazuje się na zagładę,bo wszystkich się przecież nie wszczepi, a z którego przy dobrym jego potraktowaniu też może narodzić się dziecko.Jak tej różnicy nie widzisz to dyskusja z Tobą jest bezcelowa.Czasami też po kilku próbach zabiegu in vitro nic nie wychodzi.I tu jest właśnie ta manipulacja .Człowiek chce zajmować miejsce Boga i decydować o życiu.Kto ma żyć a kto nie.In vitro,aborcja,eutanazja.
poniedziałek, 09.12.2019 14:13
Dziennikarz powinien pisać prawdę. Dane są zmanipulowane. Proszę zajrzeć do wielu źródeł, a znajdziecie zupełnie inne liczby. Naprotechnologia jest metodą o wiele skuteczniejszą od in vitro, a do tego moralną i zdecydowanie tańszą i, co też jest ważne, leczącą i kobietę i mężczyznę zachowując ich godność.
poniedziałek, 09.12.2019 12:59
Oburza mnie postawa prezydentki przeciw życiu, tak jasno zdeklarowana, szkodzi tym najmniejszym i bezbronnym.
poniedziałek, 09.12.2019 09:59
Zgadzam się. Niestety zaraz nas tu hejt zaleje :( Bo dziś nie można mieć innego zdania niż to nowoczesne. Trzeba popierać LGBT+, popierać aborcję a tuz obok in vitro. Czy nie lepiej tych co chcą abortować zapoznać z tymi co nie mogą mieć własnych dzieci?
poniedziałek, 09.12.2019 09:20
In vitro to nie jest żadna metoda leczenia.Kobieta jak jest bezpłodna tak nadal będzie bezpłodna.In vitro nie leczy.Tak samo jak ślimak nie jest rybą.A został zapisany przez tych (mądrych) w UE jako ryba.In vitro jest to metoda sztucznego zapłodnienia gdzie stwarza się wiele żywych zarodków z których przeważnie tylko jeden ma szanse przeżycia.A tymczasem z każdego zarodka mogłoby się narodzić dziecko.Dziecko które nie jest towarem ani rzeczą,którą każdy kto chce to powinien mieć za wszelką cenę.Nawet za cenne życia innych.Niestety pozostałe zarodki zostają zamrożone a potem i tak przeważnie giną.