Problemy rodzin, które przez telefon chcą uzyskać informacje o stanie bliskiego

piątek, 2.4.2021 08:42 6994 7

Rodziny osób chorych mają spory problem z uzyskaniem informacji o stanie zdrowia swoich bliskich. Alarmują, że nawet przez kilka dni nie mogą dodzwonić się do szpitala i nie wiedzą co dzieje się z członkiem ich rodziny. 

- Babcia została przewieziona do szpitala kilka dni temu, a ja do dzisiaj nie wiem nawet czy żyje i w jakim jest stanie. Gdy już dodzwoniłem się usłyszałem, że nikt mi informacji nie udzieli, bo mają teraz większe problemy. Ja rozumiem, że jest pandemia, ale medycy muszą zrozumieć nasz niepokój - opisywał sytuację w szpitalu Latawiec, pan Tomek, mieszkaniec Świebodzic.

Rzeczywiście, od kiedy szpitale zostały zamknięte dla odwiedzających, problem z uzyskaniem informacji pojawia się bardzo często. Albo telefonu nikt nie odbiera, albo jest ciągle zajęte, a gdy uda się w końcu dodzwonić, personel nie udziela takich informacji, bo jest zajęty. Szczególnie widać to teraz, kiedy przez nasz kraj przechodzi trzecia fala a chorych z koronawirusem przybywa lawinowo. Tak jak i "umierających" z niepokoju o bliskich rodzin.

Czy da się tej sytuacji jakoś zaradzić?

Niestety funkcjonowanie szpitala w sytuacji pandemii jest znacznie utrudnione i mimo wszelkich starań ze strony szpitala, nie wszystkich problemów jesteśmy w stanie uniknąć. Informacje w sprawie stanu zdrowia pacjenta, rodzinie może przekazać wyłącznie lekarz, co wyklucza możliwość oddelegowania z personelu osoby, która byłaby odpowiedzialna za telefoniczne udzielanie takich informacji. W tym szczególnym czasie personel lekarski jest w pełni zaangażowany w ratowanie zdrowia i życia hospitalizowanych pacjentów, których w związku z kolejną falą pandemii przyjmujemy obecnie nadmiarową ilość. Stąd też mogą mieć miejsce sytuacje, w których kontakt telefoniczny w sprawie stanu zdrowia osób u nas hospitalizowanych jest ograniczony, za co z góry przepraszamy, prosząc jednocześnie o wyrozumiałość i cierpliwość przy ewentualnych ponownych próbach kontaktu - tłumaczą pracownicy szpitala. - Przekazujemy wykaz numerów do sekretariatów poszczególnych oddziałów SPZOZ w Świdnicy. Pod wskazanymi numerami w dni robocze, w godzinach 7.00-14.00 można kontaktować się w celu uzyskania informacji o stanie zdrowia najbliższych osób

Za Wyborcza.pl

Niektóre wytyczne UODO w sprawie udzielania telefonicznie informacji o stanie zdrowia pacjentów:

• Kontakt na odległość (rozmowa telefoniczna, videorozmowa) stanowi formę przekazania informacji.  

• Rozmowa z rodziną pacjenta lub osobami upoważnionymi powinna zmierzać do tego, aby potwierdzić tożsamość kontaktującego się jako osoby uprawnionej do otrzymania informacji o pacjencie. Np. zadając kilka pytań weryfikujących o PESEL pacjenta, jego drugie imię.

• Informacje można przekazać: osobie upoważnionej przez pacjenta lub osobie bliskiej. Osobą bliską jest małżonek, krewni lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub osoba wskazana przez pacjenta.

• Należy sprawdzić, czy pacjent udzielił upoważnienia do przekazywania informacji.

• Do kontaktu na odległość powinien być przygotowany specjalny sprzęt (np. nie mogą być to prywatne komórki personelu medycznego).

• Przy przyjęciu pacjenta należy poprosić o wskazanie osób (wraz z danymi umożliwiającymi kontakt, takich jak numer telefonu, adres e-mail), które upoważnia on do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia. Poprosić pacjenta o przekazanie ustalonych kodów kontaktu do osób upoważnionych. Pacjenta należy poinformować o możliwości wskazania więcej niż jednej osoby.

• Pacjent może w każdej chwili odwołać upoważnienie, co należy odnotować w dokumentacji.

• Jeżeli pacjent jest przytomny, można poprosić go o weryfikację tożsamości osoby dzwoniącej.  

• Można udzielać informacji za pośrednictwem telefonu pacjenta, w jego obecności, np. poprzez zestaw głośnomówiący (przy zapewnieniu poufności rozmowy) lub zestaw słuchawek dostarczony przez podmiot leczniczy.

• Udzielając informacji, należy je przekazać w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy.

• Informacje powinny być udzielone szybko.

• Podmiot leczniczy jest obowiązany w razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta, powodującego zagrożenie życia lub w razie jego śmierci, niezwłocznie zawiadomić wskazaną przez pacjenta osobę lub instytucję, lub przedstawiciela ustawowego pacjenta.

• Nagrywanie rozmów nie jest rekomendowane. Jeśli są utrwalane, powinna o tym być informowana osoba dzwoniąca.

• Zaleca się podmiotom leczniczym zakup sprzętu umożliwiającego videorozmowy (np. telefon komórkowy), który będzie dysponował oprogramowaniem pozwalającym na zachowanie poufności i bezpieczeństwa połączeń.

• W przypadku przekazywania dokumentów, np. e-mailem, powinny być w odpowiedni sposób zaszyfrowane.

• Informacje o sprzęcie, jak i sposobie korzystania z niego, powinny być udostępnione dla całego personelu i na bieżąco aktualizowane.

 

Przeczytaj komentarze (7)

Komentarze (7)

Pacjent czwartek, 08.04.2021 19:11
Podane numery telefonów większości oddziałów są do sekretariatów . Sekretariat...
O sobota, 03.04.2021 11:26
Proponuję udzielanie informacji w godz. 21-6.00. Nie sądzę żeby w tych...
niedziela, 04.04.2021 19:08
.....o tej porze to sie na drugi bok juz
niedziela, 04.04.2021 18:45
hahahh dobre
Monika piątek, 02.04.2021 13:46
Moj tato 3tydz lezy na intesywnej terapi.Codziennie dzwonimy i dostajemy informacje.Co prawda czasem zastanawiamy sie czy napewno nie pomylili pacjentow bo sa sprzeczne ze soba ale dostajemy.Jednego dnia sa dobre informacje zeby na drugi dzien dobic totalnie czlowieka.Mysle ze personel medyczny nawet nie zaglada do karty.
piątek, 02.04.2021 16:52
Personel medyczny nie zagląda nie tylko do karty, ale podejrzewam,...
piątek, 02.04.2021 15:31
Moja matka leżała 3 tygodnie w szpitalu z połamanymi nogą...