[FOTO] Nie chcą drogi obok swoich domów. Za nami kolejne spotkanie informacyjne
W poniedziałek 21 listopada odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące przebiegu proponowanych wariantów drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków przez teren powiatu świdnickiego oraz łącznika istniejącej drogi krajowej nr 35 z projektowaną S5. Spotkanie zorganizowane zostało przez firmę Multiconsult Polska Sp. z o.o. działającą na zlecenie GDDKiA. W wydarzeniu uczestniczyli zainteresowani mieszkańcy gmin: Świdnica, Jaworzyna Śląska, Marcinowice i Świebodzice. Spotkanie w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kasprowicza w Świdnicy zgromadziło kilkudziesięciu mieszkańców miejscowości, przez których obszary zaplanowane zostały trzy warianty drogi ekspresowej S5 oraz drogi krajowej nr 35.
Autorzy projektu (firma Multiconsult Polska Sp. z o.o.) zaprezentowali warianty przebiegu drogi ekspresowej S5 przez teren powiatu świdnickiego.
– Zakres budowy drogi S5 obejmuje odcinek o długości ok. 52 kilometrów. Początek trasy, w zależności od wariantu, zaczyna się w rejonie przecięcia z drogą ekspresową S8 lub na przecięciu z autostradą A4. Przebiegi drogi ekspresowej S5 są zasadniczo zbliżone. Budowa trasy ekspresowej planowana jest na lata 2028-2030 – mówił przedstawiciel firmy Multiconsult Polska, Marek Bacała.
Według mieszkańców powiatu świdnickiego każdy z wariantów znacząco ingeruje w obszary zlokalizowane w dużym zbliżeniu do terenów zabudowanych miejscowości. To z kolei budzi ich obawę w zakresie negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na ich zdrowie i jakość życia.
Z wniosków zebranych we wszystkich gminach znajdujących się na trasie planowanej drogi, I wariant przebiegu trasy poparło 540 ankietowanych, do wariantu II przychyliło się 3141 ankietowanych, natomiast za III wariantem oddano 298 głosów. Żadnego z nich nie poparło 1121 ankietowanych.
Stanowisko mieszkańców jest jasne. Niejednokrotnie wskazywali oni na konieczność takiego poprowadzenia drogi, aby możliwie maksymalnie oddalić ją od terenów zabudowanych i ograniczyć negatywne skutki jej budowy na obszarze gmin.
Mieszkańcy Mokrzeszowa oraz fundacja Pro Silesia opracowali własny wariant przebiegu łącznika drogi ekspresowej, który ma prowadzić od nowego węzła Wałbrzych do Świebodzic i istniejącej „trzydziestki piątki”. Przedstawiciele firmy Multiconsult Polska wzięli pod uwagę tą propozycję.
- Został wypracowany wariant pośredni, który uwzględnia zarówno postulaty wsi Mokrzeszów, jak również postulaty mieszkańców dzielnicy Ciernie, dla których pierwotny wariant biegnący wzdłuż cieku Lubiechowska Woda nadmiernie zbliżałby się do zabudowy – dodał Bacała. Przedstawiciele firmy Multiconsult Polska odrzucili wariant, który został zgłoszony przez Urząd Miejski w Jaworzynie Śląskiej, ponieważ według nich ma on zbyt dużą krętość oraz niekorzystny kąt przecięcia z linią kolejową oraz większą liczbę zbliżeń do zabudowy mieszkalnej.
- 90% ludzi nie chce tej drogi. Nie wiem, co państwu trzeba zrobić, żebyście w końcu zrozumieli, że my tej drogi w tym miejscu, a zwłaszcza pomiędzy Marcinowicami a Gruszowem, nie chcemy. Nie wiem, co trzeba jeszcze zrobić, żadne, nasze argumenty do państwa nie docierają. Proszę zwrócić uwagę, że między Marcinowicami a Gruszowem mamy trzy warianty różniące się od siebie o kilkadziesiąt metrów. Na marginesie powiem, że w państwa danych o odległościach od najbliższych zabudowań są błędy. Zapraszamy do Marcinowic, tam, pomiędzy najbliższymi według państwa zabudowaniami a planowaną drogą powstały już co najmniej dwa nowe domy. Te odległości są więc nieaktualne – mówił mieszkaniec Marcinowic.
Celem budowy drogi S5 jest łączenie odległych rejonów kraju, w taki sposób, aby prowadzić duże natężenie ruchu na dużych relacjach. - Droga będzie przynosić korzyści jeżeli chodzi o społeczeństwo i gospodarkę naszego kraju. Jesteśmy krajem o dużym zagospodarowaniu, mamy dość gęstą zabudowę, trudno znaleźć tutaj miejscowości, które będą oddalone od siebie w większych odległościach. Obszar świdnicki jest zagospodarowany szczególnie intensywnie i mamy dosyć specyficzny układ zabudowy. Mamy dużo elementów kolizyjnych i kolizji z miejscowościami bardzo ciężko jest uniknąć – mówił Marek Bacała z Multiconsult Polska.
Do sprawy wrócimy.
Foto - Doba.pl
Przeczytaj komentarze (5)
Komentarze (5)