Czy w Świdnicy stanie pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej? Weź udział w konsultacjach społecznych

czwartek, 20.2.2020 08:53 40351 64

Zapraszamy mieszkańców Świdnicy do aktywnego udziału w konsultacjach społecznych dotyczących zagospodarowania skweru Lecha Kaczyńskiego, znajdującego się w historycznym centrum miasta u zbiegu ulic Muzealnej, Zamkowej i Kotlarskiej. Zasięgnięcie opinii świdniczan ma na celu pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej usytuowania w tym miejscu jednej z trzech propozycji pomników złożonych do Urzędu Miejskiego w Świdnicy przez niezależne grupy inicjatywne.

Wpłynęły następujące propozycje:

  • Pomnika Polskiego Państwa Podziemnego - złożona przez Społeczny Komitet Patriotyczny w Świdnicy;

  • Pomnika Księcia Bolka Świdnickiego - złożona przez Towarzystwo Regionalne Ziemi Świdnickiej;

  • Pomnika pamięci Ofiar Katastrofy Smoleńskiej - złożona przez Społeczny Komitet Budowy Pomnika Ofiar Tragedii Smoleńskiej 2010 w Świdnicy. 

W ramach publicznych konsultacji prosimy o wskazanie, który Państwa zdaniem,
z zaproponowanych pomników powinien stanąć na skwerze u zbiegu ulic Muzealnej, Zamkowej i Kotlarskiej.

Konsultacje prowadzone będą w terminie od 3 marca do 2 kwietnia br.
w formie zbierania uwag poprzez: 

  • Wypełnienie elektronicznego formularza ankiety dostępnego na stronie internetowej
    www.um.swidnica.pl.

  • Pobranie druku i wypełnienie ręczne formularza ankiety dostępnego w następujących punktach na terenie miasta:

  • Urząd Miejski w Świdnicy, ul. Armii Krajowej 49 - Biuro Obsługi Klienta pok. 1a,

  • Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych, ul. Długa 33,

  • Miejska Biblioteka Publiczna siedziba główna ul. Franciszkańska 18 oraz filie:
    nr 1-ul. Wrocławska 44, nr 2-tymczasowa siedziba przy SP nr 2, ul. Ofiar Oświęcimskich 30, nr 5-ul. Kraszowicka 55, 

  • Świdnicki Ośrodek Kultury, Rynek 43, 

  • Muzeum Dawnego Kupiectwa, Rynek 37,

  • Dzienny Dom „Senior – Wigor”, ul. Saperów 27,

  • Informacja Turystyczna, ul. Wewnętrzna 2 (Rynek).

  • Wycięcie z biuletynu informacyjnego „Moja Świdnica” formularza ankiety, wypełnienie go i złożenie w jednym z punktów wymienionych w punkcie 2.

Każdy pełnoletni mieszkaniec Świdnicy, biorący udział w konsultacjach, może wypełnić jeden formularz w najbardziej dogodnej dla siebie formie i dostarczyć go elektronicznie bądź tradycyjnymi drogami przekazu do punktów wskazanych powyżej. Do zweryfikowania mieszkańców Świdnicy, którzy wezmą udział w konsultacjach służyć będą dane podane
w formularzu. Bez nich oddany w ankiecie głos będzie nieważny.

Konsultacje poprzedzi otwarte, informacyjne spotkanie z mieszkańcami, które odbędzie się w sali narad Urzędu Miejskiego w Świdnicy, ul. Armii Krajowej 47 we wtorek 3 marca, o godz.17.00.  

 

Przeczytaj komentarze (64)

Komentarze (64)

Jasiczek wtorek, 03.03.2020 20:50
Może pieniądze na budowę pomnika trzeba przekazać na budowę hospicjum i niech hospicjum będzie pomnikiem im. ofiar katastrofy smoleńskiej
czwartek, 05.03.2020 08:19
Bardzo dobrą propozycją, popieram
Tom środa, 04.03.2020 07:54
nauczmy nasze dzieci skąd nazwa i jak powstało nasze miasto.
dzieci uczą się o faraonach, a nie wiedzą nic na temat Świdnicy czy okolic.
może taki pomnik byłby dobrym początkiem projektu wprowadzenia do szkół nauki o naszym mieście
jestem za projektem Pomnik Księcia Bolka Świdnickiego
ANTY PIS środa, 04.03.2020 00:46
Bolko. Promocja miasta, brak kontrowersji. Niech ten radny z Kraszowic zrobi sobie ołtarzyk smoleński w piwnicy.
wtorek, 03.03.2020 11:44
Pomnik Smoleński .... Już tak skompromitowana inicjatywa przez radnego Lewandowskiego , że obecnie wywołuje tylko odróch wymiotny .... Wycieranie swych zdradzieckich i nastowionych na wymiernrne korzyści polityczne mord ( ryjów ? ) , musi spotkać się ze stanowczym wetem ....
środa, 04.03.2020 06:53
Po trzykroć :WETO ! Tylko jeden oszołom polityczny z Kraszewic upiera się przy tym pomyśle ...
zagwozdka wtorek, 03.03.2020 16:55
Jeden z Wrocławskich księży podczas mszy św. stwierdził że koronawirus to kara za homoseksualizm ! Wobec tego powinni pozamykać kościoły , klasztory etc . Co sądzicie w tym temacie ?
środa, 04.03.2020 06:51
Pozamykać i ogrodzić fosą z aligatorami !
wtorek, 03.03.2020 14:30
Chyba wystarczy tych granatów i to na tak małej przestrzeni, małą fontanną, kwiatki i więcej ławeczek. Mam wrażenie że nasza informacja turystyczną nie działa ok. Tam mieszkają starsi ludzie i latem nie jest im potrzebny nagrzany kamień. Pomysłodawcy czy kiedykolwiek usiedli przy tym skwerku raczej nie. Jak już to może przejeżdżali no chyba że przechodzili
weksyl wtorek, 03.03.2020 11:31
Bolka Świdnickiego -bo co ma Świdnica wspólnego ze Smoleńskiem nie dajmy się zwariować cała polska jak nie Smoleńsk to Kaczyński itp.Świdnica ma swoich zasłużonych obywateli więc zadbajmy o tych ludziach wszystkie nazwy czy to ronda,ulice pomniki itp powinny nosić nazwy zasłużonych Świdniczan
piątek, 21.02.2020 16:20
Pomnik smoleński, ludzie z całej Polski zginęli.Tusk za oddanie śledztwa Rosji i organizację lotu powinien pójść siedzieć razem z Millerem za przekręty w śledztwie.To nie jest sprawa wiary tylko faktów,żadna brzoza nie rozwali samolotu. Wystarczy spojrzeć jak ścięty był las po katast. z Anną Jantar.Jednak w postradzieckiej Świdnicy to się nie uda, konkurs celowo wywlekany po to by podgrzać atmosferę
apostazja+ piątek, 21.02.2020 17:46
To w tym czasie Tusk rządził? Zdawało mi się że PiS tak się na Rosję uparł że wpakowali się wszyscy w jeden samolot i za wszelką cenę lądowali. Brzoza samolotu z pewnością nie rozwali ( zrób sobie papierowy samolocik i puść na gałązkę w ramach testu) za to samolot brzozę jak najbardziej! Tylko mi nie mów że przy złej widoczności ląduje się na brzozach! Jeśli ktoś zyskał na tej katastrofie to z pewnością pozostali z PiS-u i kler .Czarna i ciemna ta Świdnica i najlepsze ,,światełko" nie pomoże. Wywlekacie czyjąś śmierć kolejne lata nie bacząc na uczucia rodzin bliskich. Podgrzewanie polityczne i propaganda na czyimś nieszczęściu.
niedziela, 23.02.2020 09:40
Jak wyglądać powinno śledztwo widać po katastrofie Malesia Airlines.Rządził w 2010 rząd p.Tuska, jak wyglądał las kabacki po katastrofie też można sprawdzić. Nikt nie zyskał wszyscy stracili. Kto wywleka chyba już ktoś napisał. Katastrofa jednak do tej pory nie została wyjaśniona.Wystarczy pomyśleć
niedziela, 23.02.2020 21:27
Zyskał Putin, do czego jest zdolny pokazał w Gruzji, Ukrainie, Syrii, Czarnogórze itd. Najważniejsza jest prawda. Mylisz się, że zyskał PiS. Pozdrawiam
poniedziałek, 24.02.2020 14:43
Myślisz czasami o fredzie ....
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:10
Chyba było by lepiej... Nawet jak to wspomnienia z przeszłości :-)))
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:06
Pierwszy rząd Donalda Tuska – Rada Ministrów pod kierownictwem Donalda Tuska, powołana przez PREZYDENTA RP Lecha Kaczyńskiego. Czy idąc tym tokiem myślenia premier ,,porządził " PREZYDENTEM? Nikt nie broni jechać do lasu. Pewnie jeszcze są ślady po katastrofie. Tak to jest jak się MUSI LĄDOWAĆ pomimo że widoczność jest kiepska i lotnisko nieprzystosowane - zapomnieli wyciąć wszystkie drzewa i wyasfaltować las na ten przylot? Wszyscy nie stracili - wywindowała się masa ludzi z cienia PiS-U i kleru. Byli też tacy ( nie wszyscy)co się wzbogacili na tej katastrofie. Bez skrupułów- władza i kasa...
wtorek, 03.03.2020 10:30
Pani Apostazjo lot organizował Min.Arabski konkretna osoba wymieniana nawet w raporcie Millera. Minister w rządzie p.Tuska. Prezydent jak pani wie zgodził się na to, nie miał wiele do gadania. Choć były obiekcje. Zgadza się piloci nie musieli lądować, a mogli wykonać kilka podejść. Jeśli jednak na co wskazują dowody samolot się rozleciał w powietrzu, a nie o brzozę to nie mogli nic. Pozdrawiam
brzoza płacząca sobota, 22.02.2020 08:51
Sądzę że ty , i ludzie twojego pokroju szafujący haniebnymi oszczerstwami mogą Panom ;D. Tuskowi , Milerowi co najwyżej "pomarszczyć " freda w tzw. przysiadzie ...
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:17
Ooooo.... Co jak co ale ...tu się pozwolę raczej nie zgodzić !!! ;-))) Komu jak komu ale tym Panom nie mogą pomarszczyć ...! Stąd ta frustracja! Pozostaje im tajniacka zabawa w swoim gronie. ( za marzenia nie karają)
niedziela, 23.02.2020 12:55
Sami fachowcy od katastrof lotniczych
wtorek, 03.03.2020 10:20
Z drugiej strony ja się pytam skąd na to pieniądze? Red Baron, Park miejski, drogie imprezy, przecież Świdnica za to wszystko jest zadłużona. A na realne potrzeby brak pieniędzy ostatnio ceny śmieci podwyższone przez samorząd
czwartek, 20.02.2020 14:28
Pomnik ofiar katastrofy Smoleńskiej, zginęli tam ludzie wszystkich opcji politycznych, jest to największa katastrofa ostatnich lat. Do tej pory nie wyjaśniona i wszystkie opcje polityczne powinny dążyć do jej wyjaśnienia
czwartek, 20.02.2020 14:59
JESZCZE NIE DOTARŁO ŻE NIE POWINNI WTEDY LĄDOWAĆ?
niedziela, 23.02.2020 12:59
Jak widać nie,albo inaczej widać tylko jak to zaakceptować?
niedziela, 23.02.2020 20:07
A WIESZ ŻE MOGLI WTEDY WSZYSTKO? ODLECIEĆ, PRÓBOWAĆ WYLĄDOWAĆ? DRZWI WBITE W GLEBĘ, TYSIĄCE KAWAŁKÓW W JEDNYM MIEJSCU, CIAŁA BEZ UBRAŃ, WIDZIAŁEŚ INNE KATASTROFY? ALE GDYBY SAMOLOT ROZWALIŁ SIĘ W POWIETRZU TO CO DALEJ MOGLIBY ODLECIEĆ? TY WSZYSTKO ŁYKASZ JAK PELIKAN?
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:27
Co tak wrzeszczysz? Masz żałobę? Wystarczyło polecieć dalej na nowocześniejsze lotnisko I NIE UPIERAĆ SIĘ na przymus. Nie musieli tam być za wszelką cenę. Przez upór zarozumialców politycznych - zginęło tyle niewinnych osób! Gdyby.... ale nie! Pelikan- nażarłeś się trujących ropuch? Nie masz bieżących problemów do wy- gdybania???
wtorek, 03.03.2020 10:15
Skąd wiesz, że "upierano się na przymus" na lądowanie tam? Czyżby jeszcze jedna bzdura wymyślona przez tvn? A jeżeli samolot rozlatuje się w powietrzu to dalej może lecieć gdzie chce? Normalne jest, że pilot zanim odleci na inne lotnisko, kilka razy spróbuje podejścia. A chyba dużymi literami ktoś już wcześniej napisał może Ty?
czwartek, 20.02.2020 15:01
Pan Antoni już konsultował ze wszystkimi ( nawet z masarzami ; serdelki ) , ostatnio przebywał w San Escobar gdzie spotkał się z ekspertami MMS ( marsjańskie służby specjalne ) którzy po krótkiej wymianie zdań chcieli Pana Antoniego owlec w specjalny , sznurowany kaftan lecz Antoni wyczuł pismo nosym i szybko się teleportował do Kobierzyna na kurację ....
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 15:08
Miejmy nadzieję że znajdzie się dla niego odpowiednio zabezpieczone miejsce w izolacji od wszystkich.
Andy czwartek, 20.02.2020 23:27
Ilu mieszkańców głosowało za samolotem RED BARONA i co gdzie postawili?
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:48
Niczym czerwone g...o w lesie. I prawidłowo. Miejsce niemieckich bohaterów jest w lesie. ( za wyjątkiem jeszcze zachowanych- brak) Swojej historii nie upamiętniamy... Śladami śląska , zamków książąt ŚLĄSKICH....Archeo- MY SŁOWIANIE... książęta , matki królów europy... Teraz my tu mieszkamy. Historię trzeba znać i uszanować ale życie toczy się dalej i tworzy nową historię tych ziem.
rym cym cym...i hopsa sa czwartek, 20.02.2020 15:09
Skoro pseudo prawnicy wyczyniają takie chopsztosy z prawem to stwórzmy przy tej okazji paragraf który będzie przewidywał karę 100 batów na gołą d. za wycieranie swej zdradzieckiej gęby wypadkiem lotniczym w Smoleńsku , w celu osiągnięcia korzyści politycznych !
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 15:24
Jestem za! Czy aby 100 batów wystarczy? Może dodać przepadek wyłudzonego mienia i baty publicznie - w Rynku?
niedziela, 23.02.2020 12:50
Np.raz w miesiącu dla pamięci
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:33
Faktycznie - to działa! Wiece ,,miesiączkowe" przy pieczeniu kaczki! ;-)))
Ś-ca niedziela, 23.02.2020 12:53
BOLKO !!!
apostazja+ poniedziałek, 24.02.2020 22:29
TO SIĘ ROZUMIE ZE ZROZUMIENIEM!!! :-)))
czwartek, 20.02.2020 09:48
Może nie powstać żadne z nich, bo to kompetencja rady miasta? Konsultacje ok tylko może powinna być opcja żaden? tylko ładne zagospodarowanie?
czwartek, 20.02.2020 10:44
Racja ladnie zagospodarowac jako zielony skwerek,a jezeli juz koniecznie ten pomnik to tylko Bolka Swidnickiego.
niedziela, 23.02.2020 12:46
Bolko od zawsze kojarzy się ze Świdnicą,jak najbardziej zasłużył na upamiętnienie.
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 18:19
Bolko , skwerek i chociaż fajna tablica informacyjna ze zdjęciami pozostałości po zamku i studni ( niedostępne dla zwiedzających)
zadokamera czwartek, 20.02.2020 11:15
Zawsze powinna być alternatywa ....BOLKO ŚWIDNICKI .......lub rzeżba Srającego Chłopka ( patrioty ,notabene ).... Lewandowski niechaj w Kraszowicach co roku stawia jakiś pomnik ....Najlepiej swoje popiersie w kapeluszu z szerokm rondem ( nowo moda dla nowo bogackich ) ...
niedziela, 23.02.2020 12:41
Jestem za
otoczka prawdy czwartek, 20.02.2020 11:22
W niedalekiej przeszłości najmłodszy radny już raz pogonił to towarzystwo miłośników katastrof lotniczych wraz z ich chorymi wizjami ... Powtórka z rozrywki ? Może znajdzie się grupka radnych ( wtedy radny mógł liczyć tylko na siebie ) którym zależy na tym aby Świdnica nie była oszpecana pomysłami oszołomów politycznych wykorzystujących tragedię do osiągania fruktów politycznych ...
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 15:21
Toż cały czas w tym miasteczku na czyjejś śmierci się wzbogacają! To już jest prawie miasteczko - hospicjum. Senioralny zaścianek.Czas na młodych i przyszłość a nie wyłącznie żałoby : po Jezusie , wszystkich św. , zmarłych w wojnach , po wojnach czy polityczny ,,nośnik" PiS- u - Smoleńsk. Nie ma co ściemniać . Przez butę zginęło tyle ludzi tylko dlatego że MUSIELI TAM LĄDOWAĆ! Wysokie mniemanie o sobie nie zawsze idzie w parze z prawami natury typu np. pogoda. już sama nie wiem jakie jeszcze rozrywki nas tu czekają. Na pewno na ich śmierci skorzystali i wzbogacili się pozostali i wstyd że na tym wydarzeniu ciągle żerują. Wieczne odpoczywanie.... (ile kasy wydoili na tej żałobie? nie wszyscy.)
JurekeM piątek, 21.02.2020 10:29
Apostazję popieram! Dość, według mnie, tych politycznych zagrywek! Ludzie zginęli, chociaż nie musieli...... I nie jest ważne, że ze wszystkich opcji politycznych. "Ktoś" jednak tak zarządził i jest dalej bezkarny. A nawet czerpie z tego ciągle profity. A to nie jest ładnie?
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 15:06
W Kraszowicach jest skwerek- idealne miejsce dla reklamy ,,kapelusznika na samolocie". Może siedzieć na nim okrakiem i reklamować siebie jako żałobnika. Srającego chłopka szkoda. Mógł by stanąć przy toalecie miejskiej na Małgorzaty. Na widoku i w odpowiednim miejscu.
czwartek, 20.02.2020 15:30
Kapelusznik z Kraszowic od czasu jak go pogonili z tym jego pierwszym "pomnikiem " smoleńskim , w każdych wyborach startował z innego ugrupowania ...Gdzie ci wyborcy z jego okręgu mają nosa politycznego ... Ps. Cała Polska miała bekę na widok tej szkaradnej rzeżby którą ten mąż stanu z obrzeży świdnicy chciał zaśmiecić ten skromny skwer ...
obserwator czwartek, 20.02.2020 15:52
Tych "chorych w kapeluszach" należy intensywnie leczyć.
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 18:15
No tak ale... jak ich zmusić skoro NFZ obsadzony , wypróżniony dla niepracujących , a geriatria i psychiatria - rozłożona !
apostazja+ piątek, 21.02.2020 18:06
Piloci próbowali wylądować na lotnisku Smoleńsk-Siewiernyj – byłej bazie wojskowej – w gęstej mgle, przy widzialności zmniejszonej do około 500 metrów. Samolot schodził znacznie poniżej normalnej ścieżki podejścia, aż uderzył w drzewa, przetoczył się odwrócony i uderzył w ziemię, zatrzymując się na zalesionym pasie ziemi w niewielkiej odległości od pasa startowego.
Zarówno rosyjskie, jak i polskie oficjalne dochodzenia nie wykazały żadnych usterek technicznych w samolocie i doszły do wniosku, że załoga nie przeprowadziła podejścia w bezpieczny sposób w danych warunkach pogodowych. Z taaaką ekipą piloci musieli próbować
Zginęło w niej 96 osób, wśród nich:dowódcy wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP.
Sami najmądrzejsi a tyle ofiar! To chcecie upamiętniać i hołdować? N dodatek w samym centrum historii miasta?
propisior czwartek, 20.02.2020 21:16
Antoniego pomnik w czapce pajaca. W koło pomnika reszta krasnali z ekipy i koniecznie podkład muzyczny,,Bania u Cygana do rana''
piątek, 21.02.2020 17:55
...o latających kaczkach i facetach w sukienkach oby nie zapomnieli ! Może w końcu jakaś impreza w miasteczku się rozkręci i dołączymy! ,,Ale w koło jest wesoło"...:-)
czwartek, 20.02.2020 14:44
Światowid. Swego czasu stał na kopcu w parku centralnym, to czemu nie reaktywować?
adaś piątek, 21.02.2020 12:27
Ilekroć tamtędy przejeżdżam lub przechodzę, oczekuję widoku Światowida na pagórku. Niestety obecnie istniejąca wieżyczka przypomina mi straszliwe zdjęcia z Hiroszimy.....Jest taka fotografia z ruinami bodajże katedry.....
czwartek, 20.02.2020 15:01
Myślę że właśnie tam powinien powrócić Światowid. Do parku centralnego.
Rafał piątek, 21.02.2020 07:48
Z całym szacunkiem dla ofiar katastrofy .Ale myśle ze chyba już dosyć ludzie maja wałkowania tego tematu.To powinno być miejsce dla każdego mieszkańca ,zwolenników i przeciwników tego pomysłu .Moim zdaniem to powinno być miejsce gdzie można sobie usiąść czyli skwerek z ławkami i dużą ilością zieleni .Bo takich miejsc niestety brakuje w Świdnicy .
gość01 piątek, 21.02.2020 05:14
No faktycznie bo Świdnica nie ma ważniejszych potrzeb..lepiej zadłużać miasto na pomniki niż np. wyremontować niektóre podwórka w mieście aby lokatorzy mieli możliwość parkowania, albo kamienice z których tynk spada płatami bo odnawiane są budynki w rynku i okolicach a co z reszta Śródmieścia?
MM czwartek, 20.02.2020 20:07
Bolko Świdnicki
apostazja+ czwartek, 20.02.2020 19:04
W wielu miastach w Niemczech nad odkrytymi fundamentami najstarszych historycznych zabudowań , stawiają szklane piramidy , osłony lub szklane bruki , gdzie w dole widać najstarsze odkryte i zabezpieczone pozostałości . Bywa że atrakcją dla zwiedzających są piwnice (np,. w Kolonii pod katedrą gdzie eksponowane są najstarsze zachowane mury. Akwizgran- przeszklone piwnice najstarszych zabudowań. w centrum.Wszystko opisane tablicami i zdjęciami. Świdnica nie powstała po wojnie ani po Smoleńsku . Dziwi mnie , że zamiast eksponować śląską historię miasta , ktoś chce akurat tam współczesną politykę uprawiać. Przypomnę O księstwie...,, Bolko w celu zabezpieczenia swojej dzielnicy rozpoczął jej intensywną fortyfikację (m.in. budując zamki we Wleniu, Świdnicy, Strzegomiu i Kamiennej Górze)...Bolko w opinii potomnych zachował się jako władca wybitny, wyróżniający się wśród rozrodzonych krewnych. Był z pewnością niezwykle ambitny...Bolko I Surowy zmarł nagle 9 listopada 1301 roku. Pozostawił po sobie trzech synów: Bernarda, Henryka i Bolka II (miał także czwartego syna również Bolka zmarłego w dzieciństwie) oraz pięć córek (były to: Judyta – żona Stefana I Wittelsbacha, Beatrycze – żona cesarza rzymskiego i księcia Bawarii Ludwika IV, Anna – opatka klasztoru klarysek w Strzelnie oraz Elżbieta Piastówna, matka Bogusława V Pomorskiego. Małgorzata zmarła w dzieciństwie.) Opiekę nad potomstwem przejął wraz matką szwagier Bolka margrabia brandenburski Herman (nad księstwem wrocławskim i legnickim rządy opiekuńcze roztoczył król czeski Wacław II). Wdowa po Bolku Beatrycze po odchowaniu dzieci poślubiła wkrótce księcia kozielskiego Władysława...Był Bolko także nietuzinkowym strategiem i dobrym gospodarzem, dzięki czemu najbiedniejsza dotąd część Dolnego Śląska mogła niebawem (za rządów wnuka Bolesława – Bolka II świdnickiego) pokusić o ostatnią próbę skonsolidowania Śląska w opozycji do Czech."
Do dziś np. w Bawarii ( Monachium)pamiętają o pochodzącej stąd Beatrycze- żonie cesarza rzymskiego i księcia Bawarii Ludwika IV. Mogłam iść do kościoła w samym centrum i zobaczyć grób krajanki z przeszłości. Szkoda że jako mieszkańcy , nie potrafimy szanować własnej historii i,,zapychamy "nasze życie propagandą obecnie nam,,PANUJĄCYCH". Na cmentarzu sobie postawcie pomnik i za swoje pieniądze . Pomnik nieznanego żołnierza przemawia za wszystkie ofiary wojny- zadbajcie o ten który już jest!
czwartek, 20.02.2020 14:50
3 marca tj wtorek
czwartek, 20.02.2020 14:51
Proszę o korektę.
czwartek, 20.02.2020 09:06
Oczywiscie
Bolko Swidnicki