Burzliwa dyskusja nad petycją dot. finansowania z budżetu miasta programu in vitro

piątek, 22.5.2020 11:32 39793 65

22 maja podczas sesji rady miasta radni głosowali nad petycją dot. programu in vitro ze środków budżetowych na lata 2020-2023.

Technologia jaką jest in vitro pomaga na całym świecie parom, które z różnych powodów zdrowotnych nie mogą w sposób naturalny spłodzić dziecka. Program Leczenia Niepłodności Metodą Zapłodnienia Pozaustrojowego, powszechnie zwany rządowym programem in vitro, ruszył 1 lipca 2013 roku i miał potrwać do końca 2019 roku. Niestety, w 2016 roku rząd PiS stwierdził, że to za duże obciążenie dla budżetu i finansowanie zlikwidował. W zamian pacjentki otrzymały „dostęp” do naprotechnologii, metody naturalnego zajścia w ciążę opierającą się m.in. na obserwacji organizmu. W sieci próżno jednak szukać dziś miarodajnych wyników efektywności takiego leczenia, ponieważ rząd zaprzestał ich kontrolowania. I choć program kosztuje podatników ok. 100 milionów rocznie, to wiadomo jedynie tyle, że z ok. 600 par, które zgłosiły się w początkowej fazie trwania projektu, u 70 (czyli nieco ponad 8,5 proc.) potwierdzono ciążę. Dla porównania program in vitro kosztował ok. 260 milionów złotych. Z danych na kwiecień 2019 roku wynika, że urodziło się wówczas aż 22 tys. dzieci, przy czym pary wciąż mogą korzystać z zamrożonych zarodków.

Koszt łączny programu w Świdnicy wyniósłby 190 tysięcy złotych, a w tym roku byłaby to kwota 40 tysięcy złotych.

Dofinansowanie miałoby wynieść 5 tysięcy złotych dla jednej pary jednorazowo. Populacja kwalifikująca się do projektu to ok. 38 par.

Radny Andrzej Ora przytoczył kilka argumentów, które wysuwają przeciwnicy metody in vitro. 

- Metoda in vitro staje się tylko metodą umożliwiająca ciąże. Manipuluje się organizmem kobiety, po to by metoda stała się bardziej skuteczna. Zastosowanie in vitro może zaskutkować poczęciem dziecka poza małżeństwem np. przez osoby samotne czy osoby homoseksualne - wygłosił w oświadczeniu radny PiS Andrzej Ora, który zaznaczył, że nie jest to jego własne zdanie, ale opinia lekarzy i środowisk Ordo Iuris. - W praktyce staje się to środkiem wsparcia dla alternatywnych stylów życia (...). Metodę leczenia stanowi tylko naprotechnologia.

- To oświadczenie to jest brak wrażliwości. Mówienie o tym, że to dziecko będzie niegodne, jest przerażające. Zwłaszcza, że na sali znajdują się osoby, które nie mogą mieć dzieci. I program skierowany jest do par heteroseksualnych - dodał przewodniczący rady, Jan Dzięcielski.

Głos zabrała prezydent Świdnicy.

- Mam to szczęście, że jestem matką i zaszłam w ciążę w sposób naturalny. Tego szczęścia nie ma ok. 20 % par, które nie mogą zajść w ciążę. Chciałabym uporządkować to wszystko co usłyszeliśmy. Zwłaszcza, że jest mi przykro, że o zdrowiu kobiety wypowiadają się mężczyźni, którzy nigdy matkami nie zostaną. Nie odmawiamy prawa posiadania dzieci tym parom, które mogą skorzystać z nowoczesnych metod leczenia, które są jednocześnie skuteczne (...). Dzisiaj dyskutujemy nad petycją, co warto podkreślić. Ilość zmanipulowanych informacji przedstawionych przez państwa, jest ogromna - mówiła Beata Moskal-Słaniewska. - Za opracowanie tej metody brytyjski naukowiec otrzymał nagrodę Nobla. Chciałabym żebyście dzisiaj stanęli na przeciwko jednego dziecka urodzonego z metody in vitro i powiedzieli mu, że niepotrzebnie się urodziłeś. Zastanówcie się co wy w ogóle mówicie. Jak patrzę jak Państwo się śmieją w trakcie tego gdy mówię, to proszę sobie odpowiedzieć czego to jest świadectwem.

Wniosek formalny o zamknięcie dyskusji zgłosił radny Marcin Paluszek.

- To nie jest czas na cyrki, więc dajmy radnym zagłosować zgodnie ze swoim sumieniem - podkreślał radny.

- Nie usłyszałem w wystąpieniu radnego Ory nic takiego co by mogło spowodować, że należy go tak rugować, jego i myślących podobnie. To jest opinia części Polaków. Metoda in vitro nie jest jednoznaczna. Są tu dylematy natury moralnej i etycznej. Nie wolno nam ojcom odbierać prawa do tacierzyństwa. Powinniśmy się zastanowić czy my jako samorząd chcemy zajmować się tym tematem - mówił radny Krzysztof Lewandowski

O trudnej drodze do macierzyństwa opowiadała na prośbę radnych pomysłodawczyni petycji, Anna Gromek.

- Od czterech lat staramy się z mężem o drugie dziecko. Niestety ze względu na to, że chorują na endometriozę, nie mamy na to najmniejszej szansy. Podczas zbierania podpisów spotkałam się z ogromną przychylnością wśród świdniczan - mówiła Anna Gromek.

- Mamy tu festiwal demagogii, i dlatego każdy powinien zagłosować w zgodzie ze swoim sumieniem. Szkoda, że tematem z tym zajmują się politycy, a nie specjaliści, którzy się na tym znają. Jest to niezrozumiałe podejście nas radnych do tego tematu. Odstawmy przynależności - zaapelował radny Wiesław Żurek. - Zachowujmy się przyzwoicie i nie poruszajmy się w tematach, na których się po prostu nie znamy. 

- Jest to niezgodne z wiarą kościoła katolickiego i dlatego mamy mieć prawo swoje zdanie. Jest wiele dzieci w domach dziecka i można je przygarnąć, ale tego nikomu nie narzucam. Proszę panią prezydent, aby na nas nie krzyczała - powiedziała radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska.

- Czy zapytała pani ile dzieci zostało zabitych w tej metodzie? Mamy prawo do różnych poglądów, to nie są dla nas łatwe tematy. Pani tym krzykiem próbuje nam udowodnić, że jesteśmy gorsi. To jest bardzo wrażliwy temat. Nie potępiam kobiet, które dążą do zapłodnienia pozaustrojowego, sama nie wiem jakbym się zachowała - mówił radna Luiza Nowaczyńska.

Za uwzględnieniem petycji zagłosowało 14 radnych, 8 było przeciwnych i nikt nie wstrzymał się od głosu.

Przeczytaj komentarze (65)

Komentarze (65)

Odpowiadasz na komentarz:
czwartek, 01.01.1970 01:00
Często Ci byli "bardzo pobożni" i bardzo blisko z Kościołem jak obecną władza w kraju. Zawsze taki układ kończy się źle dla społeczeństwa.
Dweteran sobota, 23.05.2020 14:03
Brawo dla tych co byli za, wierzący wiedzą, że PB kocha wszystkie dzieci, ale one też będą pracowały i będzie to taka sama satysfakcja.brawo, brawo i jeszcze raz brawo!!!!!
sobota, 23.05.2020 17:58
Jak można kochać dzieci będąc za aborcją?Absurd.
sobota, 23.05.2020 19:32
Co ma aborcja do in vitro? Zamiast ideologii poczytaj o procesach biologicznych i nie mieszaj do tego duszy i Boga. Może zrozumiesz? Inaczej dalej będziesz mało rozumiał ludzi, którzy mają problem z bezpłodnością. Tylko proszę nie pisz, że widocznie tak chciał Bóg?
niedziela, 24.05.2020 11:40
Niestety ale obawiam się,ze nie zrozumiesz co ma aborcja do in vitro.Ciężko zwolennikom in vitro zrozumieć ,że nie można być z jednej strony przeciw życiu za aborcją a z drugiej strony niby za życiem ,za in vitro.Z jednej strony za życiem a z drugiej przeciw.Pisze niby za życiem bo w wyniku in vitro tracą życie żywe zarodki z których też mogłyby się narodzić ludzie.Niestety tak się dzieje jak człowiek odrzuca Boga i sam stawia się na Jego miejscu i zaczyna decydować który zarodek się wszczepi i da się mu szanse na życie a który nie.W kraju który tak strasznie ucierpiał w czasie II wojny światowej w którym była selekcja ludzi w obozach koncentracyjnych ,taka selekcja nie powinna mieć miejsca.Dziecko to nie rzecz,że każdy kto chce to powinien je mieć.Są w śród nas bezdomni ,niepełnosprawni i wielu innych ludzi którzy też chcieliby mieć dzieci.I co jak chcą nie się zapładniają sztucznie,bo chcą mieć dzieci?Absurd.Bez Boga człowiek sam siebie nie potrafi zrozumieć.A tym bardziej swoich problemów które chce wbrew zdrowemu rozsądkowi rozwiązywać ,kosztem życia innych dzieci które już zostały poczęte.Nie potrafisz nawet zrozumieć ,że życie jednego dziecka kosztem życia innych dzieci to nie jest żadne szczęście.W czasie Wojny niemcy mordowali polaków uznając za gorszą rasę,za pod ludzi .Tak samo jak terazz polacy o poglądach lewicowych ,będąc niewierzącymi nie uznają życia ludzkiego w żywym zarodku.Albo człowieka w łonie matki. Tylko chcą selekcji i decydowania kto ma żyć a kto nie.To już było...
niedziela, 24.05.2020 12:28
Tak było jest i będzie odbywa się selekcja naturalna, a co do wojen to zawsze za nią stoi ideologia związana czy to z wiarą, fanatyzmem czy kultem wodzą.
niedziela, 24.05.2020 13:01
Mylisz pojęcia.Celowe i świadome pozbawienie kogoś życia to nie jest selekcja naturalna.
niedziela, 24.05.2020 13:15
Wojny religijne i ideologiczne nie są celowe? W imię wiary w imię ideogii w imię kultu wodzą? To jest naprawdę świadome mordowanie jedni drugich.
niedziela, 24.05.2020 15:41
W moje wierze obowiązuje mnie moralność chrześcijańska ,która mówi piąte nie zabijaj.W ideologiach lewicowych nie ma moralności i zasad obowiązujących nie tylko w chrześcijaństwie.Ale i w cywilizacji łacińskiej na której wyrosła Europa.Tam można wszystko.Wystarczy tylko uchwalić,że coś nienormalnego jest normalne .A będzie to obowiązywało.A na to zgody nie ma.
niedziela, 24.05.2020 19:36
O ile wiem to przekazanie jest od bardzo dawna, a w imię Boga przez wieki ludzi mordowano i dalej morduje...
piątek, 22.05.2020 16:11
Dziękuję radnym którzy poparli petycję. Tym przeciwnym nie życzę by musieli przeżywać bezpołodność swoją lub swoich dzieci, wnuków. Wtedy niech sobie przypomną co wygadywali i jak pouczali ludzi dotkniętych problemem bezpłodności.
niedziela, 24.05.2020 08:18
Bezpolodność to choroba cywilizacji a jej przeciwnikami są ludzie zacietrzewieni ideologiczne. Nie rozumieją, że para heterosexualna będąc w związku w przeważającej większości pragnie dziecka. Ci fanatycy chcą im to uniemożliwić. Najciekawsze, że zabraniają ks a Ci powinni żyć w celibacie, a jak żyją każdy widzi.
piątek, 22.05.2020 16:27
Tylko czy oni to zrozumieją?
DSW piątek, 22.05.2020 17:25
Trzeba zrozumieć że nie poprawia się natury. Poprawiamy i coraz bardziej szkodzimy sobie i przyszłym pokoleniom. Nie jestem przeciwnikiem invitro, lecz nie chce aby było to refundowane z publicznych pieniędzy. Proszę zrobić referendum miejskie, jeżeli wolą większości będzie możliwość refundacji z miejskiej kasy, to przyjmę to z pokorą. Radni głosują nad wydawaniem nie swojej kasy bez porozumienia z wyborcami. Gdzie demokracja. Socjalizm już znikł jakieś 30 lat temu. Jest to nasze miasto a nie radnych. A swoją drogą proszę nie uprawiać demagogii w postaci "przeżywać swoją bezpłodność itp..." . Na oświatę, zdrowie brak kasy a tu lekką ręką wydać można kilkadziesiąt tys. Zł. jak nie więcej.
sobota, 23.05.2020 10:26
In vitro jest to metoda sztucznego zapłodnienia,gdzie stwarza się wiele ludzkich żywych zarodków z których przeważnie tylko jeden ma szanse na przeżycie.Ot taka współczesna selekcja.Ten się wszczepi a tamte wyrzuci.Coś okropnego,jak tak można manipulować życiem ludzkim.Jest to nie ludzkie .Przeważnie też tak jest u tych z lewicowej opcji ,że z jednej strony są za in vitro .A z drugiej strony za aborcją.Z jednej strony za życiem a z drugiej przeciw.Coś okropnego .
niedziela, 24.05.2020 00:13
Czemu w dobie i tvn nie ma nic o celebrytach pedofilach, o księżach bardzo chętnie piszą
Róża T. von Adolf niedziela, 24.05.2020 01:24
No bo to jest lewactwo liberalne. Im nie zależy na dzieciach. Wszystko traktują instrumentalnie.
sobota, 23.05.2020 10:27
Totalna hipokryzja ze strony p.Moskal. Wcześniej nie miała pieniędzy na szpital"Latawiec". Co do samej metody, największe osiągnięcia w tej metodzie mieli Niemcy w obozach koncentracyjnych, gdzie wykonywano eksperymenty medyczne na ludziach (choćby KL Ravensbruck). Czyli dokładnie tak jak napisał poprzednik
sobota, 23.05.2020 10:27
No właśnie, zabić to poczęte naturalnie, ale w zamian stworzyć w sztucznych warunkach. To się nazywa hipokryzja !!!!
piątek, 22.05.2020 11:51
Masakra! Podajcie statystyki ilu parom udaje się zachować ciąże po pierwszej inseminacji (tak, tak inseminacji)? Natury nie da się oszukać :( Niestety. Brutalne? Ale prawdziwe. A teraz proszę o hejt, bo nie jestem poprawna politycznie. Jestem przeciw tej metodzie.
sobota, 23.05.2020 20:26
Inseminacja to metoda in vivo, mówiąc kolokwialnie "podanie" nasienia do pochwy. Bardziej stosowana u zwierząt niż ludzi. I z zupełnie innych powodów..
piątek, 22.05.2020 12:27
Inseminacja to zupełnie inna metoda niż in vitro. Doczytaj trochę
ena piątek, 22.05.2020 13:11
Pani prezydent z przybocznymi w czarnym marszu - za zabijaniem dzieci, a sztuczne zapłodnienie na tak. Mam nadzieję, że los wyrówna rachunki ludzi którzy sa za zabijaniem dzieci.
sobota, 23.05.2020 20:24
Kiedy prymitywie słyszałeś, żeby pani prezydent była za zabijanie dzieci? Bo ja słyszałam, że jest za ochroną kobiet w ciąży i za pomocą dla samotnych matek. Słyszałam, bo tam byłam. Zamilcz, bo cię ogień piekielny pochłonie za kłamstwa.
BA piątek, 22.05.2020 15:56
A co ze "składowanymi" ZARODKAMI LUDZKIMI, których pozostaje od jednej pary od kilku do kilkunastu, na które w praktyce już nie ma "zapotrzebowania"? To, co ledwie widać, jest już człowiekiem, jedynym i niepowtarzalnym, potrzebującym tylko miłości by wzrosnąć.............
sobota, 23.05.2020 20:21
Pani Bogu-Milo jako bezdzietna stara panna niech pani raczej nie zabiera głosu w tej dyskusji, bo to żenujące. Wstyd, hipokrytko.
piątek, 22.05.2020 16:35
Radny Jaskowiak ile ma lat? Ile dzieci? Bo chyba ideologiczne tylko przeciw?
sobota, 23.05.2020 13:55
Trauma wraca oby tak nie było w tym przypadku.
piątek, 22.05.2020 16:21
Gdyby z tego programu in vitro (w Świdnicy) choć 1 dziecko się narodziło i uszczesliwiło rodziców i rodzinę znaczy że było warto!!!!
piątek, 22.05.2020 16:30
a co z pozostałymi jego braćmi i siostrami, którzy zostali odrzuceni?
piątek, 22.05.2020 16:33
Zaadoptuj
piątek, 22.05.2020 18:36
A co z tymi co też mogli się urodzić .Ale się nie urodzili,bo w wyniku selekcji zostali unicestwieni?Dziwne to szczęście i pozbawione refleksji ,że to dziecko które się urodziło,urodziło się kosztem życia innych dzieci ,które mogłyby też się urodzić i żyć.Ale niestety nie mieli szczęścia i jakiś człowiek wybrał nie ten tylko inny żywy zarodek.Horror po prostu horror.Człowiek bawi się w Pana Boga i decyduje kto ma żyć a kto nie.
Mało nawet mówią kto jest człowiekiem a kto nie ,że dziecko w łonie matki ,że to jeszcze nie dziecko itd. Masakra...
piątek, 22.05.2020 19:33
A może to Bóg chciał by tak było skoro pozwolił by człowiek wynalazł tą metodę?
sobota, 23.05.2020 08:59
Człowiek wynalazł bombę atomową.Uważasz ,że ma prawo ją użyć?
sobota, 23.05.2020 10:41
Już kiedyś użył.... Ile wojen było w tym "krucjat krzyżowych" palenia na stosach.. Niestety ile jeszcze wojen religijnych w imię "wiary".
sobota, 23.05.2020 10:52
Bo myślał tak samo jak ty,że ma do tego prawo.A o krucjatach krzyżowych nie wspominaj,bo mało wiesz.Wspomnij lepiej o bliższych nam czasach ,gdzie żyją jeszcze ludzie i są żywi świadkowie tech bezbożnych ideologi jakimi był komunizm i nazizm w wyniku to których ideologii zginęło ponad 100 mil.ludzi na całym świecie.Oni też robili selekcje ludzi w obozach koncentracyjnych.Jednych kierowali na prawo do morderczej pracy a drugich od razu na lewo na śmierć.Takie to są skutki bezbożnych ideologii.
sobota, 23.05.2020 13:54
Często Ci byli "bardzo pobożni" i bardzo blisko z Kościołem jak obecną władza w kraju. Zawsze taki układ kończy się źle dla społeczeństwa.
DSW piątek, 22.05.2020 21:54
Postęp. Chęć posiadania. Reszta na dalszy plan.
piątek, 22.05.2020 16:16
In vitro gdy było dostępne urodzonych 21 tysięcy dzieci, naprotechnologia 70. I o czym mowa? Trzeba odrobiny samodzielnego myślenia, a nie indoktrynacji partyjno_kościelnej. Tak dla dzieci nie dla ideologii.
sobota, 23.05.2020 10:12
Można w necie znaleźć całkiem inne dane, w których widać, że naprotechnologia wyprzedza in vitro pod wieloma względami.
piątek, 22.05.2020 16:36
I wszystko jasne.
piątek, 22.05.2020 17:27
Invitro nie z publicznych pieniędzy, zresztą żadna metoda nie z publicznych. Są ważniejsze cele.
piątek, 22.05.2020 19:57
Tak dla życia, tak dla dzieci' tak dla in vitro! Bravo!
DSW piątek, 22.05.2020 21:49
Za prywatne pieniądze. Nie z budżetu.
piątek, 22.05.2020 12:23
To może zagwarantujmy każdemu mężczyźnie kobietę i każdej kobiecie mężczyznę.Niestety a może stety nie każdy może mieć dzieci i nie wolno tego za cenę innych ludzkich żyć zmieniać.Metoda in vitro jest to metoda sztucznego zapłodnienia ,gdzie stwarza się wiele ludzkich żywych zarodków z którym mogły by się narodzić dzieci.Niestety dochodzi do selekcji i tylko jeden zarodek ma szansę na przeżycie.No cóż to za szczęście może być dla matki która rodząc dziecko z in vitro ma świadomość ,że to dziecko przyszło na świat kosztem innych dzieci,które mogły by być tego dziecka braćmi i siostrami.Takiej selekcji nie wolno robić.Jest to metoda nie godna człowieka.Przeważnie też tak jest,że ci co są za in vitro ,niby za życiem ,są też za aborcją .Przeciw życiu.
DSW piątek, 22.05.2020 12:53
Sama metoda jest przyjęta, nie szkodliwa, a selekcja - jest przez całe nasze życie, gdzie by się nie poszło, w szkole, w pracy, w banku, gdziekolwiek. Są lepsi są gorsi, najpierw to zmieńmy. Nie zgadzam się tylko na sponsorowanie metody z publicznych pieniędzy.
piątek, 22.05.2020 18:52
Jak jest nie szkodliwa.Człowieku co ty piszesz.Przecież w wyniku in vitro powstaje wiele żywych ludzkich zarodków .Z których tylko jeden ma szanse na przeżycie.To już są ludzie .Mają swój kod dna .Z tych pozostałych zarodków mogliby się urodzić siostry i bracia temu urodzonemu z in vitro.Niestety się nie urodzą.Trafią do zamrażalki a tam też długo nie pozostaną.Jaką ty masz selekcję w szkole w pracy.Że są lepsi i gorsi to nie jest selekcja.Tylko normalna sprawa w społeczeństwie.Wszyscy jesteśmy równi ale nie tacy sami.
DSW piątek, 22.05.2020 21:46
Piszesz o moralności, a gdzie ona jest. Chrześcijanie chodzą do kościoła zachowują się pobożnie. A za murami zapominają o 10 przykazaniach. Selekcja odbywa się na każdym etapie życia. Kod DNA ma już plemnik, chłopak, onanizujacy się ubija przyszła potomstwo? Na to wychodzi że powinno to być karalne. Invitro pomaga zajść w ciążę leczy niepłodność, nie jestem przeciwnikiem metody, lecz nie powinna być sponsorowana. Takie jest moje stanowisko.
sobota, 23.05.2020 08:55
Po pierwsze in vitro niczego nie leczy.Jak kobieta była bezpłodna tak nadal będzie.A po drugie z samego plemnika żadnego potomstwa nie będzie.Do szkoły nie chodziłeś?Dopiero jak jest zarodek.Żywy zarodek ,który rośnie ,rozwija się i z niego kształtuje się w łonie matki człowiek.A po trzecie nie tobie oceniać chrześcijan .Każdą ocenę należy zacząć od siebie.A nie ,że ten to ,tam ten to. to ja też .Bo to jest tylko takie usprawiedliwianie swoich złych czynów ,cudzymi czynami,często nie wiele mającymi wspólnego z prawdą.In vitro jest to niegodna człowieka metoda sztucznego zapłodnienia ,gdzie przeważnie tylko jeden ma szanse na przeżycie.Człowiek nie jest panem życia i śmierci.Ani jego dawcą.Jedynie może współpracować z Bogiem przekazując życie .Ale nie kosztem innego życia.Nie metodą selekcji i wybierania tego zarodka który niby najlepiej wygląda a reszta żywych,z których też mogłyby się narodzić dzieci zniszczyć.To jest nieludzkie i okropne.
DSW sobota, 23.05.2020 09:28
Wypowiedzialeś swoje zdanie na temat invitro. Ja się z nim nie do końca zgadzam, nie mieszam Boga w to. Każdy ma wolną wole, wolność działania, wybiera, lecz moje stanowisko jest takie aby za ten wybór leczenia zapłodnienia płaciły pary z własnych pieniędzy.
piątek, 22.05.2020 15:34
Petycję w sprawie finansowanie z budżetu miasta in vitro podpisało 842 z 45 000 mieszkańców Świdnicy, co stanowi 1,87 % Niech tylko Ci co podpisali petycję finansują ten program.
piątek, 22.05.2020 20:29
o likwidację straży miejskiej podpisało 4000 tysiące a LOCHA odrzuciła.
DSW piątek, 22.05.2020 17:28
Prawidlowo.
piątek, 22.05.2020 20:51
Co prawidłowo to sobie kup robota albo ruską babuszke co jest lalka w lalce od dużej do małej
DSW piątek, 22.05.2020 21:48
Dziwna ta rozmowa, piszę o swoim stanowisku wobec invitro z budzetu, a gość odpowiada jak dziecko z przedszkola.
piątek, 22.05.2020 17:04
ja też jestem przeciw ,nie samej metodzie ale finansowaniu, dlaczego z moich podatków ,zaraz następne wystąpią że chcą mieć wielkie cycki lub faceci ze chcą mieć wiekszego .Ale co tam zaraz BABA JAGA nie wydaje ze swoich
Borys piątek, 22.05.2020 15:58
Ci co się z tego śmiali to prości ludzie mówiąc dosadnie tępi ludzie nie wiedzą co to znaczy in vitro dlaczego to się tak robi i po co. Jestem facetem ale przeszedłem cały etap jaki musi przejść kobieta i popieram to co robi medycyna , a ta metoda powinna być dofinansowana w 100% przez NFZ bo to jest potrzebne. Dużo by pisać ale tępy człowiek nie zrozumie nic z tego bo jest po prostu tępy.
DSW piątek, 22.05.2020 17:36
Będziesz opowiadał dzieciom że ci co mieli inny pogląd niż ty to tępi ludzie. Człowieku trochę ogłady na opinie innych. Jest demokracja, każdy może się wypowiedzieć na ten temat. Jak narazie to okazałeś się ubogi umysłowo obrażając "przeciwnika". Założyć można fundację, zbierać datki, 1 proc. Proszę bardzo. Rozwiązanie jest.
piątek, 22.05.2020 17:40
Chyba ks?
ena piątek, 22.05.2020 13:57
Pani Luizo, czuje się pani gorsza? Na litość Boską ci którzy głosują za in vitro to biedni ludzie którym miasto kupuje dziecko, coś strasznego. Nigdy nie zaznają spokoju bo los nie zapomni, że odeszli od Boga. Może nie powinnam wspólczuć - ALE BÓJCIE SIĘ BOGA!
piątek, 22.05.2020 16:22
Życzę spokoju i mniej jadu i nienawiści do innych inaczej mśacych.
DSW piątek, 22.05.2020 12:43
Nigdy nie słyszałem Panie Dzięcielski, aby ktoś argumentował że dziecko z invitro jest niegodne. Dla mnie to populizm. Nie zgadzam się opłacania z publicznych pieniędzy zapłodnień invitro. Bardzo duża większość tych rodzin jest dobrze sytuowanych, więc może sobie sama opłacić.
piątek, 22.05.2020 16:19
Jak rodzinę stać to w życiu nie będzie prosić miasta o wsparcie!!! To jest dla par bezpłodnych bardzo trudny temat. Przyjdą Ci dla których jest to jedyna możliwość. Nie stygmatyzujmy tych par a już na pewno nie ich dzieci.
piątek, 22.05.2020 12:44
A skąd wiesz jak jest sytuowana?
DSW piątek, 22.05.2020 13:06
Z autopsji. Koszt leczenia niepłodności to kwoty rzędu 8000 -13000 PLN , więc nie są to kwoty małe ale też nie aż tak tragicznie duże. Kredyt i spłacać z 500 plus 3 lata i spłacone. Jak nie można zajść mimo leczenia. Natura tak chciała. Dzieci to przyszłość i inwestycja. Jesteśmy społeczeństwem materialnym, trzeba liczyć zyski i straty. Naszym pociechom sie pomaga, aby wyszły na swoje, inwestuje w ich naukę, aby mogły sobie poradzić w życiu. Więc każda wydana złotówka każdego rodzica na dziecko to inwestycja. Dlaczego państwo ma nam pomagać w każdej prywatnej inwestycji. Mamy 500 plus, szkoły bezpłatne, studia częściowo bezpłatne. Chcesz mieć dzieci zainwestuj.
piątek, 22.05.2020 12:28
Nie zgadzam się, żeby moje podatki były przeznaczone na in vitro !!