Otwarto nowy odcinek S3 z Kamiennej Góry do Lubawki. Jaki jest planowany przebieg dróg ekspresowych w naszym regionie?

piątek, 6.10.2023 14:42 4056 1

Trwa rozbudowa infrastruktury drogowej w województwie dolnośląskim. Niedawno otwarto nowy odcinek drogi ekspresowej S3 z Lubawki do Kamiennej Góry, a w planach są kolejne przedsięwzięcia. Jaki jest planowany przebieg dróg ekspresowych w okolicy Świdnicy? Czy powiat uzyska szybkie połączenie drogowe z Wrocławiem oraz pozostałymi drogami szybkiego ruchu?

Nowa S3 dotarła do granicy czeskiej

Droga ekspresowa S3 biegnie zachodnią częścią kraju od Świnoujścia do Lubawki. W piątek, 29 września zakończono budowę odcinka 15,31 km od granicy państwa w okolicy Lubawki do węzła "Kamienna Góra-Północ". Koszt tego zadania to prawie 880 mln złotych. Udostępniony do ruchu został fragment ponad 12 km od węzła S3 z DW369 w okolicy Lubawki do  węzła "Kamienna Góra-Północ", a pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 roku.

Jedyny, brakujący dolnośląski odcinek drogi S3 to 16-kilometrowy fragment między Bolkowem a Kamienną Górą, na którym powstaną dwa tunele, a  jego koszt wynosi ponad 1,5 mld złotych. Zakończenie budowy planowane jest na maj 2024 roku. Biorąc pod uwagę całość drogi S3, w realizacji pozostaje jeszcze ok. 50-kilometrowy odcinek między Świnoujściem a Troszynem w województwie zachodniopomorskim.

Ekspresówką ze Świdnicy do Wrocławia i nie tylko

Zaprojektowano również przebieg innych dróg ekspresowych na terenie Dolnego Śląska. W okolicy Świdnicy przebiegać ma nowa droga ekspresowa S5. Będzie to odcinek Sobótka - Bolków o długości ok. 50 kilometrów, przebiegający podobnie jak obecna droga krajowa nr 35, a następnie DK34. Rozpoczęcie budowy planowane jest na rok 2026, a realizacja ma trwać około 4 lat. Ta inwestycja drogowa z pewnością zapewni szybkie połączenie dla mieszkańców powiatu świdnickiego z Wrocławiem oraz Bolkowem, który z kolei stanowić będzie węzeł komunikacyjny, bo to właśnie tam przecinać się będą drogi S3 i S5. Przedłużenie drogi ekspresowej S5 w Republice Czeskiej umożliwi natomiast sprawny dojazd do Pragi z większego obszaru województwa dolnośląskiego.

Jak będzie wyglądał dojazd do Wrocławia?

Dojazd ze Świdnicy i okolic do Wrocławia polegać będzie na dotarciu drogą S5 do węzła z drogą ekspresową S8 w okolicach Kobierzyc. "Ósemka" na odcinku Magnice - Kłodzko powstawać będzie odcinkowo. Pierwszy fragment to Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe (7,5 km), następnie Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski (13,8 km) i to właśnie na tym odcinku odchodzić będzie droga S5 w kierunku Świdnicy i Bolkowa, kolejnym odcinkiem jest Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód (11,2 km), później Łagiewniki Zachód - Ząbkowice Śląskie Północ (17,3 km), Ząbkowice Śląskie Północ - Bardo (ok. 14 km) oraz Bardo - Kłodzko (ok. 23 km).

Przebudowa DK3 w kierunku Jeleniej Góry

Na lata 2027-2029 zaplanowano rozbudowę drogi krajowej nr 3 na odcinku ok. 17,5 km z Bolkowa do Jeleniej Góry. Powstanie obwodnica miejscowości Kaczorów. Nie powstanie tam jednak droga ekspresowa, zaplanowano jedynie modernizację infrastruktury drogowej, wliczając oznakowanie, przebudowę skrzyżowań, montaż ekranów akustycznych itp.

Feralny odcinek A4 do przebudowy

W planach jest również rozbudowa autostrady A4 na kontrowersyjnym odcinku Bielany Wrocławskie - Legnica i dalej aż do Krzyżowej (rozjazd A4 i A18). Dlaczego kontrowersyjnym? Otóż fragment ten nie posiada pasa awaryjnego, co stanowi jeden z podstawowych kryteriów przy budowie dróg tej kategorii, a mimo to trasa posiada status autostrady. Dodatkowo, na komfort podróży wpływa nierówna, betonowa nawierzchnia, duże natężenie ruchu i częste wypadki, korki oraz ograniczenie do zaledwie 110 km/h.

Rozbudowa obejmować będzie 80 km autostrady A4 na odcinku Bielany Wrocławskie - Krzyżowa. Odcinek będzie posiadał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ponadto powstanie brakujący pas awaryjny. Przebudowane zostaną węzły oraz obiekty inżynierskie i powstaną nowe MOP-y. Przebudowa ma trwać do roku 2030.

 

opr.: doba.pl na podstawie informacji GDDKiA - Oddział Wrocław, grafiki: GDDKiA

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)