Rozpisano przetarg na przebudowę Alei Niepodległości w Świdnicy

niedziela, 27.12.2020 10:51 1613 0

Aleja Niepodległości jest jedną z ważniejszych arterii Świdnicy, pozostającą pod zarządem województwa. Jej przebudowa jest inwestycją oczekiwaną od lat przez wielu mieszkańców. Na mocy porozumienia z zarządcą drogi Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei miasto wzięło na siebie ciężar prac przygotowawczych przebudowy tej drogi. Właśnie rozpisany został przetarg na wyłonienie wykonawcy przebudowy I etapu.

Wizualizacja przebudowy sprzed kilku lat

Ze względów logistycznych i finansowych zadanie podzielone zostało na III etapy. Pierwszy z nich obejmie odcinek od placu Wolności do skrzyżowania z ul. 8 Maja. W kolejnym przebudowany zostanie odcinek od skrzyżowania z pl. 1000-lecia do ulicy Nauczycielskiej i w ostatnim etapie pozostanie do zrealizowania fragment do skrzyżowania z placem Grunwaldzkim. Planowane zmiany zakładają nie tylko przebudowę jezdni, chodników i budowę ścieżki rowerowej, ale też uporządkowanie miejsc postojowych wzdłuż ulicy, wymianę całej infrastruktury technicznej drogi, przebudowę sygnalizacji świetlnej oraz oświetlenia ulicznego, w tym budowę doświetlenia przejść dla pieszych. Niezwykle ważnym elementem projektu jest również zieleń uliczna, nawiązująca do uwarunkowań historycznych.

W 2017 roku sporządzona została koncepcja przebudowy alei Niepodległości, w ramach której sporządzono inwentaryzację zieleni, wykonano badania geologiczne, rozpoznano rozwiązania sytuacyjno-wysokościowe i terenowo-prawne, a także przyjęto warianty rozwiązań komunikacyjnych.

W kwietniu 2018 roku podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Do połowy 2019 roku trwały uzgodnienia i prace związane ze wstępnym ustaleniem Planu Zagospodarowania Terenu (PZT). Wytyczne przekazane na początku projektantowi przez miasto były zmieniane w zakresie: zwiększenia miejsc postojowych, poszerzenia jezdni z 6 do 7 metrów - tego domagało się DSDiK). Były więc sporządzane kolejne koncepcje, uwzględniające przepisy bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery), wymagania zarządcy drogi (szerokość jezdni), oczekiwania mieszkańców (ilość miejsc postojowych) oraz przepisy szczegółowe, dotyczące m. in.: infrastruktury podziemnej (np. kable energetyczne rurociągi, itp. muszą znajdować się w odpowiedniej odległości od innych sieci, korzeni drzew itp.), wymagań konserwatora zabytków.

Wreszcie udało uzyskać się stosowne pozwolenia i rozpisano przetarg. Koszt prac I etapu wyceniono na blisko 7 milionów złotych ( z czego 70% środków pokrywa zarząd województwa, 30% – miasto Świdnica. Koszty kolejnych etapów zostaną określone po zakończeniu prac projektowych, które określą rozmiar przebudowy). Potencjalni wykonawcy swoje oferty mogą zgłaszać do 29 stycznia. Roboty mają zostać wykonane do końca maja 2022 roku.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)