„smART history" – czyli jak uczyć historii w miejscach pamięci

wtorek, 26.2.2019 09:12 1175 0

W dniach 21- 27 lutego w Krzyżowej odbywa się polsko-niemiecko-francuskie szkolenie na temat edukacji historyczno-obywatelskiej w miejscach pamięci. Biorą w nim udział trenerzy i edukatorzy, którzy na co dzień pracujący z młodzieżą. Podczas spotkania uczestnicy poznają techniki teatralne i wspólnie pracują nad tematami francusko-niemieckiego oraz polsko-niemieckiego pojednania. Projekt wpisuje się w działania realizowane w ramach Jubileuszu 30-lecia Fundacji „Krzyżowa”.

Szkolenie jest bardzo zróżnicowane. Poza elementami edukacji historycznej, warsztaty teatralne dają możliwość rozszerzenia perspektywy na historię i historie jej bohaterów i bohaterek oraz praktycznego i wypróbowania metod w międzykulturowej grupie.

Zuzanna Kornet z Fundacji „Krzyżowa”, która realizuje projekt podkreśla: Szkolenie jest ciekawe, bo przynosi perspektywę francusko - niemiecką i polsko -niemiecką na procesy pojednania i pozwala na refleksję dotyczącą historycznych i politycznych uwarunkowań, jakie je umożliwiają. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiają się też czy pojednanie jest procesem zakończonym, czy też ciągłym, czy w sferze edukacji pozaformalnej dla młodzieży jest to ciągle temat żywy, czy też jesteśmy już w fazie post-pojednania i co 
to oznacza dla pracy edukacyjnej.

- Dzięki pracy teatralnej pojawia się z kolei możliwość wejścia głębiej i zastanawiania się, czym jest pojednanie na poziomie jednostki i jak wypełnić to pojęcie znaczącymi treściami, jak przekazać doświadczenie przemocy, cierpienia, przebaczenia poprzez sztukę – dodaje koordynatorka.

Szkolenie jest organizowane przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego we współpracy z organizacjami z Niemiec (Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.) oraz Francji (Histoire de Savoirs). Projekt jest współfinansowany w ramach programu Erasmus + oraz przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży.

Warsztaty teatralne prowadzi Aleksandra Kugacz-Semerci i Jerzy Welter.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)