Znasz najstarsze auto w historii?

piątek, 22.7.2022 15:44 896

Dziś nie wyobrażamy sobie sprawnej komunikacji bez samochodów, jednak auta w historii ludzkości są stosunkowo świeżym wynalazkiem, znanym zaledwie od kilku pokoleń. Czy wiesz, który samochód zasługuje na miano pierwszego? Odpowiedź na to pytanie zależy od przyjętych kryteriów!

Pierwsze pojazdy samobieżne

Ludzie zawsze marzyli o konstruowaniu pojazdów samobieżnych, ale nie istniało źródło energii wystarczająco wydajne do ich napędzania. Pierwsze względnie udane projekty pojawiły się w epoce renesansu. Chodzi o żaglowozy napędzane wzorem okrętów siłą wiatru. Autorem pierwszego znanego projektu jest Roberto Valturio żyjący w latach (1405–1475). Nieco później podobną koncepcję stworzył Leonardo da Vinci. W roku 1600 pochodzący z Niderlandów inżynier Simon Stevin skonstruował przełomowy dwumasztowy żaglowóz. Niestety siła wiatru była zbyt słaba, aby umożliwić skuteczne poruszanie się tego typu pojazdami.

Pierwszy samochód napędzany parą

Koncepcja pojazdu samobieżnego poruszającego się przy pomocy silnika parowego została opisana już w XVII wieku przez działającego w Chinach belgijskiego misjonarza Ferdinanda Verbiesta. Na realizację jej założeń należało jednak poczekać około 100 lat. Motorem napędowym innowacji jak wiele razy w historii okazało się wojsko. W 1765 roku Francuz Nicolas Josepha Cugnot stworzył samobieżny ciągnik artyleryjski o napędzie parowym testowany następnie we francuskiej armii. Pojazd osiągał prędkość 3,6 km/h i był w stanie poruszać się przez 20 minut. Później przez kolejne 20 minut należało czekać na wypełnienie ogromnego kotła gorącą wodą, aby wyprodukować parę i kontynuować jazdę. Niestety ciągnik okazał się zbyt mało efektywny na ówczesnym polu walki.

Pierwszy współczesny samochód

W drugiej połowie XIX wieku w wielu częściach świata pracowano nad pojazdami napędzanymi ropą naftową oraz jej pochodnymi. Wskazanie pierwszej udanej konstrukcji, która przypominałaby współczesne auta jest nieco kłopotliwe, ale większość ekspertów za protoplastę motoryzacji uznaje Patentwagen Nr. 1 skonstruowany w 1886 roku przez Carla Benza. Pojazd poruszał się na trzech kołach, ponieważ ważący blisko 100 kg silnik nie nadawał się do zastosowania w rowerze. Rdzeniem konstrukcji była rama wykonana z giętych rur stalowych, a za amortyzację odpowiadały podobnie jak we współczesnych autach proste sprężyny i resory piórowe. Ręczny hamulec wyposażony w skórzane okładziny w niezbyt efektywny sposób oddziaływał na tylne koła.

Za paliwo poruszające tłokiem służyła ligroina – pochodna ropy naftowej używana wówczas przede wszystkim do zmywania farby olejnej. Auto spadało 10 l na 100 km, a w baku mieściło się zaledwie 1,5 l płynu, więc podróż wymagała częstego uzupełniania. W roli gaźnika wystąpiło proste naczynie, z którego paliwo po prostu sączyło się do silnika. Patentwagen Nr. 1 osiągał prędkość około 15 km/h.

Pierwsze auto produkowane seryjnie

Chociaż pierwsze auto pozostawiało wiele do życzenia, nic nie mogło już zahamować rozwoju motoryzacji. Pierwszym samochodem, który wszedł do seryjnej produkcji trwającej od 1901 do 1907 roku był Oldsmobile Curved Dash. Ogólnie powstało około 19 000 egzemplarzy tego pojazdu. Z kolei w roku 1908 Henry Ford zaprezentował słynny model Ford T wykonywany w sposób innowacyjny na taśmie montażowej. Od tej pory z fabryki rocznie wyjeżdżało nawet kilkaset tysięcy aut. Tak zaczęła się historia motoryzacji.

Szukasz części do swojego auta? Odwiedź sklep internetowy Aparts, w którym być może nie znajdziesz części zamiennych do Patentwagen Nr. 1 lub Froda T, jednak podzespoły do wszystkich mniej i bardziej popularnych w naszym kraju aut są tam dostępne w naprawdę atrakcyjnych cenach!