asniedziela, 27.11.2016 21:14
czerwona zaraza jest nie zna słowa uczciwość
poniedziałek, 28.11.2016 16:24
Przecież to Solecki jest czerwony. On już zaliczył wzzystkie kolory. Nie pamiętacie?
Członek SMpiątek, 25.11.2016 18:36
spółdzielcy! wyodrębnijcie mieszkania ! tylko w ten sposób będzie można założyć wspólnotę i obniżyć koszty utrzymania mieszkania ! a większość z was ma spółdzielczo własnościowe mieszkania......... koszt tylko akt notarialny 1200 zł czy aż tak dużo w stosunku do pełnej własności .......
Członek SMpiątek, 25.11.2016 18:45
Rozważania poniższe dotyczą wyszukania korzyści jakie może osiągnąć właściciel lokalu w spółdzielni mieszkaniowej, decydując się na przekształcenie formy prawnej posiadanego lokalu z prawa własnościowego na odrębną własność lokalu. Dla omawianego zagadnienia zasadnicze znaczenie mają przepisy następujących ustaw:
Kodeks cywilny
O własności lokali
O spółdzielniach mieszkaniowych
O księgach wieczystych i hipotece
Rozpocząć wypada od określenia różnicy w sytuacji prawnej spółdzielczego prawa do lokalu a lokalu stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności. Różnica jest zasadnicza, chociaż dla laika nie mającego przygotowania prawniczego mało uchwytna. Mianowicie spółdzielcze prawo do lokalu jest tzw. „ograniczonym prawem rzeczowym”, czyli prawem ustanowionym na innym prawie, w tym wypadku prawie własności lub użytkowania wieczystego budynku i gruntu (nieruchomości) przysługującym spółdzielni mieszkaniowej. Jest to wprawdzie prawo zbywalne, dziedziczne, podlega obciążaniu, egzekucji ale pomimo mylącej nazwy nie jest pełnym prawem własności. Natomiast lokal mieszkalny stanowi własność osoby lub osób do których należy. W związku z tym zauważyć należy pierwszą różnicę:
przy spółdzielczym prawie do lokalu, prawo dysponowania gruntem i budynkiem na którym znajduje się mieszkanie przysługuje niepodzielnie spółdzielni mieszkaniowej i w związku z tym może go np. obciążyć hipoteką. Natomiast lokal mieszkalny posiada udział we własności nieruchomości gruntowej (w której znajduje się mieszkanie) wyrażony ułamkiem i tym ułamkiem spółdzielnia mieszkaniowa bez udziału właściciela lokalu nie może dysponować, a więc np. obciążyć hipoteką.
przekształcenie w pełną własność naszego mieszkania otwiera drogę do przejęcia zarządu nad wspólną nieruchomością przez Wspólnotę Mieszkaniową właścicieli lokali w budynku, oczywiście przy zastosowaniu procedur określonych w ustawach: O spółdzielniach mieszkaniowych i O własności lokali.
dla lokalu mieszkalnego musi zostać założona księga wieczysta, natomiast dla spółdzielczego prawa do lokalu tylko może być założona, ale nie musi.
należy zwrócić uwagę na to, że rynek nieruchomości zaczyna różnicować wartość spółdzielczych praw do lokali od lokali stanowiących pełną własność, na korzyść tego drugiego. Logika nakazuje przyjąć założenie, że także w przyszłości lokale stanowiące pełną własność powinny być więcej warte niż spółdzielcze prawa do lokali. Po piąte nie widać specjalnych różnic w wysokości kosztów eksploatacyjnych związanych ze spółdzielczym prawem do lokalu czy lokalem stanowiącym odrębną własność. W obu przypadkach ich właściciele ponoszą koszty podatków od nieruchomości, opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie gruntów, opłacają fundusz remontowy, itp., różnica polega tylko na tym, czy opłaca się spółdzielni w czynszu czy też bezpośrednio do miasta/gminy.
W związku z powyższym widzę następujące korzyści wynikające z przekształcenia:
Uzyskuję pełną kontrolę nad sytuacją prawną i faktyczną mojego mieszkania,
W niedalekiej perspektywie czasowej mój lokal będzie na rynku więcej wart niż spółdzielcze prawo do lokalu,
W przypadku upadłości lub likwidacji spółdzielni nie muszę martwić się losem prawnym mojego mieszkania.
sobota, 26.11.2016 11:06
Przeczytałem uważnie.To jest tylko teoria.Nigdy nie będziesz miał pełnych praw właścicielskich ponieważ ustawa o własności lokali pozbawia należytych praw współwłaścicieli lokali i Twoją własnością i współwłasnością będzie zarządzała większość we wspólnocie która powstaje z mocy prawa.Konstytucja RP chroni własność,lecz u o.w.l chroni ją tylko do 7 współwłaścicieli gdzie na czynności przekraczające zwykły zarząd wymagana jest zgoda wszystkich współwłaścicieli,Natomiast o czynnościach przekraczających zwykły zarząd decyduje większość, nierzadko w zmowie i tracisz niestety władztwo nad swoja własnością.W mojej ocenie, te zapisy u o.w.l są niezgodne z Konstytucją.Jeśli prawo własności jest pod szczególną ochroną państwa(współwłasność też jest własnością),to według mojej oceny nie może mieć znaczenia ilu współwłaścicieli ma daną nieruchomość we władaniu.W praktyce sądowej jednak na razie jest inaczej i mam nadzieję na zmianę niekonstytucyjnych przepisów.
ryszard kucsobota, 26.11.2016 17:47
Nie masz racji w Świdnicy istniejże spółdzielnie mieszkaniowe. I może powstac tez trzecia. Zgadzam sie że trzeba wiele wysiłku i znajomosci prawa oraz wypracowaniu ściezki dojścia do takie sytuacji aby to stała sie faktem. Dyskutując nic nie zrobisz, Ale przy odpowIednim wysiłku i pomocy prawnej można to zrobić. Rzecz w tym aby sie chciała przełamywac takie kłopoty i zrobić cos co dla innych wydaje się niemożliwe. Nasza spółdzielnai zrobiła taki ruch i złozyła wniosek do WFOŚ, aby pozyskać dodatkowe środki na remonty mieszkan w tym zakresie. Jeżeli się uda i wniosek zostanie zaakceptowany to ok. 1mln. zł. będzie dodatkowo na te remonty dla spółdzielni. Mamy jeszcze dalsze plany, gdybyśmy z góry zakładali, że się nie uda, to po działać w Radzie Nadzorczej Spółdzielni.
ryszard.kucsobota, 26.11.2016 07:43
Spółdzielnia jest zainteresowana usamodzielnieniem sie lokatorów, juz podpisze takie porozumienie np. z mieszkanczmi bloków na ul. Siostrzanej. Dlatego RN powinna sie wstrzymac z planowanymi remontami na chodników, dachów, elewacji i ocieplen budynków. Niech robia mieszkancy na swo koszt, którzy chca sie oddzielic od spółdzielni.
sobota, 26.11.2016 08:54
a teraz kto za to płaci ????? też spółdzielcy więc co za bzdury pan tu pisze !!!! nikt nic za darmo nie dostaje !!! i jeszcze was utrzymujemy !!!! proszę pamiętać !!!!!
ryszard.kucsobota, 26.11.2016 15:52
Do autora !
Wid0aći prawa spółdzielczego i zasad działania spółdzielni. Przede wszystkim spódzielnia w takim jak obecnie stananie pozyskuje dodatkowe srodki ze sprzeddaży nieruchomości wynajmu lokali uzżytkowych, składania wniosków o pozyskania dodatkowych środków z WOŚ czy UE, itd. Takich uprawnienie nie posiadają takich uprawnien i jest to wąska grupa osób, która by musiała gromadzić olbrzynie śrdoki na fundusz remontowy by sprostać niektórym remontom czy naprawa. Zreszta mamy w Świdnicy wspólnoty mieszkaniowe i popytajcie jak im sie w tym azakresie powodziu, to bedziecie mieli doświadczenie jak postapic. Ponadto jednostkowe "konflikty" w wspólnotach mieszkaniowych powodują, że wiele ciekawych pomysłó nie da się zrealizować. W dużej spółdzielni jak nasza, łatwiej jest rozwiązywac takie problemy, ponieważ indywidualny wpływ członka spółdzielni na decyzje jest ograniczony organami kolegialnymi jakimi sa Walne Zgromadzenie czy Rada Nadzorcza. Stąd po okresie zachłystnięcia sie taki rozwiazaniami, coraz mniej powstaje wspólnot mieszkaniowych. Ale osobiście popieram każde próby usamodzielnienia sie mieszkanców w tym zakresie.
ryszard kucsobota, 26.11.2016 15:58
Do autora !
Widać u Pana brak znajomości prawa spółdzielczego i zasad działania spółdzielni. Przede wszystkim spódzielnia w takim jak obecnie stanie pozyskuje dodatkowe środki ze sprzeddaży nieruchomości wynajmu lokali użytkowych, składania wniosków o pozyskania dodatkowych środków z WOŚ czy funduszy spółdzielczych czy UE, itd. Takich uprawnień nie posiadają wspólnoty, bo to wąska grupa osób, która by musiała gromadzić olbrzynie śrdoki na fundusz remontowy by sprostać niektórym remontom czy naprawom. Zresztą mamy w Świdnicy wspólnoty mieszkaniowe i popytajcie jak im się w tym zakresie powodziu, to bedziecie mieli doświadczenie jak postapić. Ponadto jednostkowe "konflikty" w wspólnotach mieszkaniowych powodują, że wiele ciekawych pomysłów nie da się zrealizować. W dużej spółdzielni jak nasza, łatwiej jest rozwiązywać takie problemy, ponieważ indywidualny wpływ członka spółdzielni na decyzje jest ograniczony organami kolegialnymi jakimi są Walne Zgromadzenie czy Rada Nadzorcza. Stąd po okresie zachłystnięcia się takimi rozwiązaniami, coraz mniej powstaje wspólnot mieszkaniowych. Ale osobiście popieram każde próby usamodzielnienia się mieszkanców w tym zakresie
niedziela, 27.11.2016 10:23
to ciekawe jak spółdzielcy przestaną płacić czy starczy na pana wynagrodzenie ?
piątek, 25.11.2016 09:10
Panie Ryszardzie! Skoro miasto posiada taką dużą ilość działek,to dlaczego nie sprzedaje ich po cenie 100 zł. za 1m. tylko po 250 zł. Czy to jest cena rynkowa? Proszę nie obrażać też wiedzy i inteligencji innych,bo inni też swój rozum mają.Dla mnie jest to ewidentny "wałek".Czy ten grunt aż tak spółdzielnię parzył?
ryszard.kucpiątek, 25.11.2016 12:21
Do autora !
Nie jestem wszechwiedzący, ale odpowiem Panu. W zakresie zasad sprzedaży i wyceny można zawsze skorzystać z informacji w biurze przetargów lub wydziale geodezji miasta. Osobiście wiele razy korzystam z opinii wielu znawców tematu, pytam u źródła i nim wypracuję swój komentarz analizuję daną sytuację na podstawie dostępnych mi materiałów. Nie ukrywam, że w ponad 25 letniej pracy w urzędach administracji rządowej i samorządowej miałem doświadczenie w organizacji i rozstrzyganiu przetargów.
W tym konkretnym przypadku właśnie chodziło mi o to, aby osoby odpowiedzialne w SM za sprawy majątkowe, bardziej wstrzemięźliwie się wypowiadały czy oskarżały innych, na podstawie dokumentów a nie przypuszczeń czy podejrzeń.
Bo to jest niewłaściwa droga do osiągania celu. Wcześniej czy później obróci się ona przeciwko takiej osobie. A jeżeli ma się dowody, to po to ustawodawca wprowadził w kpk art. 304, który nakłada obowiązek zgłaszanie tego faktu do odpowiednich władz a nie chodzenie po mediach i podawania nieprawdziwych lub półprawdziwych opinii. A tak na marginesie, jeżeli jest Pan tak bardzo zainteresowany sprawą, to zapraszam do spółdzielni na rozmowę i zapoznania się z odpowiednimi dokumentami.
sobota, 26.11.2016 10:38
Panie Ryszardzie!Dokumenty mają to do siebie,że samemu można je wytworzyć,natomiast pieniądze już nie.
ryszard kucsobota, 26.11.2016 18:27
Panie Wacławie to nie prawda !
Są ogromne możliwości pozyskiwania środków na rózne działalności. Mogą to robic podmioty gospodarcze i indywidualne osoby prowadzące działalnośc gospodarczą. I wiele osób to realizuje z lepszym lub gorszym skutkiem. Inaczej nie było by milionerów i bogatych spółek prywatnych. Rzecz w tym, ze trzeba miec pomysł, konsekwntnie go realizować wdrażać, podejmować ryzyko i umieć poruszac się umiejetnie na rynku gopodarczym naszego miasta, powiatu czy województwa. Osobiście znam takie osoby, którym się to udało i wcale nie miały na początku większego kapitału czy spadku. Ale jest inna sprawa niz spóldzielnia i o tym nalezy podyskutować, poz sprawami spółdzielni.
Ronpiątek, 25.11.2016 11:08
Z tą działką coś dziwnego się dzieje. Dlaczego zniknęła możliwość pobrania planów zagospodarowania terenu Osiedla Młodych z biuletynu informacji publicznej ? Całe miasto można pobierać oprócz tej dzielnicy mimo, że przed tym zamieszaniem z działką mapa była bez problemu dostępna. Notabene mam ją wcześniej pobraną i porównam sobie jak już się pojawi ponownie.
ryszard kucczwartek, 24.11.2016 20:51
Najgorsze wtym wszystkim jest to, że wypowiadają sie osoby nie mające odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w zakresie przeprowadzania przetargów i zasad gospodarowania nieruchomościami. Do tego brak im odwagi pisać pod własnym nazwiskiem i pod pseudonimem, jak "tchórze" piszą głupstwa. W dotychczasowej polemice, nie spotkałem wypowiedzi merytorycznych odnoszących się do zasad prawnych związanych z tym przetargiem, sytuacji popytuy i podarzy na kupno/sprzedaż nieruchomosci w naszym rejonie, co stało sie podstawa do wyszacowannia sprzedawanej działki.
czwartek, 24.11.2016 17:03
A ja bym w tym kontekście przywołała zakup przez dzisiejsze władze na początku kadencji Domosu za "jedyne" 2 mln. , który teraz ma iść do wyburzenia (przecież też nie za darmo)-to dopiero tania cena za działkę! A tu proszę za 600 tys. można było. Bardzo gospodarna jest nasza prezydentka :)
Alaczwartek, 24.11.2016 17:14
Zakup Domosu był za 500 tys. zł
ryszard kucczwartek, 24.11.2016 16:23
To jest bardzo isottne stanowsko dla tej sprawy. Wszystkie wypowiedzi, poglądy i podawanie wysokich cen zakupu takiej działki, nie miały potwierdzenia w realnym / prawdziwym zakupie za ponad 1 mln. zł tej działki. Podstawą do sprzedaży takich działek jest przetarg a wszystkie działania pozaprawe i poza przetargiem i jego rostrzygnięciem w tym wypadku, byłyby nie tylko naruszeniem prawa, ale jego złamaniem. Ktoś kto chce kupić taką działkę za 1.2 mln. zł. przy wycenie na 600 tys. zł. to przede wszystkim wystartowałby w przetargu i przebił by tą cenę wywoławczą, wygrywając przetarg. Tym bardziej, gdy od grudnia, a więc na 2 miesiące przed ogłoszeniem przetargu dobrze wiedział, ze działka będzie sprzdawana poprze forme przetargowa nieograniczonego. Dostał taką informację na piśmie od spółdzielni już 18 grudnia 2015 r.
Ma rację Z-ca Prezydenta, iz samorząd nie może w sposób "spekulacyjny" handlować działkami. Gdyby była taka możliwośc to wiele samorzadów mogły by uprawiać handel spskulacyjny działkami. Koś kto chce być wiceprezesem spółdzielni i zarządzać jej majątkiem powinien znać dokładnie nie tylko prawo, ale i rynkowe zasady wyceny nieruchomości i tendencje dotyczące popytu na działki w danym terenie. Ten developer nie jest "frajerem", który kupi działke, która wyceniona jest przez rzeczoznawcę majatkowego, posiadającego uprawnienia państwowe i odpowiedzialnego swoim majątkiem za prawidłowość dokonywanych wycen.
Cała ta sprawa dyskwlifikuje takie osoby, które nim sprawdzą wszystkie wątki prawne i biznesowe, wydają "gupawe" opinie wprowadzając opinię publiczną w błąd.
Komentarze (20)
Kodeks cywilny
O własności lokali
O spółdzielniach mieszkaniowych
O księgach wieczystych i hipotece
Rozpocząć wypada od określenia różnicy w sytuacji prawnej spółdzielczego prawa do lokalu a lokalu stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności. Różnica jest zasadnicza, chociaż dla laika nie mającego przygotowania prawniczego mało uchwytna. Mianowicie spółdzielcze prawo do lokalu jest tzw. „ograniczonym prawem rzeczowym”, czyli prawem ustanowionym na innym prawie, w tym wypadku prawie własności lub użytkowania wieczystego budynku i gruntu (nieruchomości) przysługującym spółdzielni mieszkaniowej. Jest to wprawdzie prawo zbywalne, dziedziczne, podlega obciążaniu, egzekucji ale pomimo mylącej nazwy nie jest pełnym prawem własności. Natomiast lokal mieszkalny stanowi własność osoby lub osób do których należy. W związku z tym zauważyć należy pierwszą różnicę:
przy spółdzielczym prawie do lokalu, prawo dysponowania gruntem i budynkiem na którym znajduje się mieszkanie przysługuje niepodzielnie spółdzielni mieszkaniowej i w związku z tym może go np. obciążyć hipoteką. Natomiast lokal mieszkalny posiada udział we własności nieruchomości gruntowej (w której znajduje się mieszkanie) wyrażony ułamkiem i tym ułamkiem spółdzielnia mieszkaniowa bez udziału właściciela lokalu nie może dysponować, a więc np. obciążyć hipoteką.
przekształcenie w pełną własność naszego mieszkania otwiera drogę do przejęcia zarządu nad wspólną nieruchomością przez Wspólnotę Mieszkaniową właścicieli lokali w budynku, oczywiście przy zastosowaniu procedur określonych w ustawach: O spółdzielniach mieszkaniowych i O własności lokali.
dla lokalu mieszkalnego musi zostać założona księga wieczysta, natomiast dla spółdzielczego prawa do lokalu tylko może być założona, ale nie musi.
należy zwrócić uwagę na to, że rynek nieruchomości zaczyna różnicować wartość spółdzielczych praw do lokali od lokali stanowiących pełną własność, na korzyść tego drugiego. Logika nakazuje przyjąć założenie, że także w przyszłości lokale stanowiące pełną własność powinny być więcej warte niż spółdzielcze prawa do lokali. Po piąte nie widać specjalnych różnic w wysokości kosztów eksploatacyjnych związanych ze spółdzielczym prawem do lokalu czy lokalem stanowiącym odrębną własność. W obu przypadkach ich właściciele ponoszą koszty podatków od nieruchomości, opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie gruntów, opłacają fundusz remontowy, itp., różnica polega tylko na tym, czy opłaca się spółdzielni w czynszu czy też bezpośrednio do miasta/gminy.
W związku z powyższym widzę następujące korzyści wynikające z przekształcenia:
Uzyskuję pełną kontrolę nad sytuacją prawną i faktyczną mojego mieszkania,
W niedalekiej perspektywie czasowej mój lokal będzie na rynku więcej wart niż spółdzielcze prawo do lokalu,
W przypadku upadłości lub likwidacji spółdzielni nie muszę martwić się losem prawnym mojego mieszkania.
Wid0aći prawa spółdzielczego i zasad działania spółdzielni. Przede wszystkim spódzielnia w takim jak obecnie stananie pozyskuje dodatkowe srodki ze sprzeddaży nieruchomości wynajmu lokali uzżytkowych, składania wniosków o pozyskania dodatkowych środków z WOŚ czy UE, itd. Takich uprawnienie nie posiadają takich uprawnien i jest to wąska grupa osób, która by musiała gromadzić olbrzynie śrdoki na fundusz remontowy by sprostać niektórym remontom czy naprawa. Zreszta mamy w Świdnicy wspólnoty mieszkaniowe i popytajcie jak im sie w tym azakresie powodziu, to bedziecie mieli doświadczenie jak postapic. Ponadto jednostkowe "konflikty" w wspólnotach mieszkaniowych powodują, że wiele ciekawych pomysłó nie da się zrealizować. W dużej spółdzielni jak nasza, łatwiej jest rozwiązywac takie problemy, ponieważ indywidualny wpływ członka spółdzielni na decyzje jest ograniczony organami kolegialnymi jakimi sa Walne Zgromadzenie czy Rada Nadzorcza. Stąd po okresie zachłystnięcia sie taki rozwiazaniami, coraz mniej powstaje wspólnot mieszkaniowych. Ale osobiście popieram każde próby usamodzielnienia sie mieszkanców w tym zakresie.
Widać u Pana brak znajomości prawa spółdzielczego i zasad działania spółdzielni. Przede wszystkim spódzielnia w takim jak obecnie stanie pozyskuje dodatkowe środki ze sprzeddaży nieruchomości wynajmu lokali użytkowych, składania wniosków o pozyskania dodatkowych środków z WOŚ czy funduszy spółdzielczych czy UE, itd. Takich uprawnień nie posiadają wspólnoty, bo to wąska grupa osób, która by musiała gromadzić olbrzynie śrdoki na fundusz remontowy by sprostać niektórym remontom czy naprawom. Zresztą mamy w Świdnicy wspólnoty mieszkaniowe i popytajcie jak im się w tym zakresie powodziu, to bedziecie mieli doświadczenie jak postapić. Ponadto jednostkowe "konflikty" w wspólnotach mieszkaniowych powodują, że wiele ciekawych pomysłów nie da się zrealizować. W dużej spółdzielni jak nasza, łatwiej jest rozwiązywać takie problemy, ponieważ indywidualny wpływ członka spółdzielni na decyzje jest ograniczony organami kolegialnymi jakimi są Walne Zgromadzenie czy Rada Nadzorcza. Stąd po okresie zachłystnięcia się takimi rozwiązaniami, coraz mniej powstaje wspólnot mieszkaniowych. Ale osobiście popieram każde próby usamodzielnienia się mieszkanców w tym zakresie
Nie jestem wszechwiedzący, ale odpowiem Panu. W zakresie zasad sprzedaży i wyceny można zawsze skorzystać z informacji w biurze przetargów lub wydziale geodezji miasta. Osobiście wiele razy korzystam z opinii wielu znawców tematu, pytam u źródła i nim wypracuję swój komentarz analizuję daną sytuację na podstawie dostępnych mi materiałów. Nie ukrywam, że w ponad 25 letniej pracy w urzędach administracji rządowej i samorządowej miałem doświadczenie w organizacji i rozstrzyganiu przetargów.
W tym konkretnym przypadku właśnie chodziło mi o to, aby osoby odpowiedzialne w SM za sprawy majątkowe, bardziej wstrzemięźliwie się wypowiadały czy oskarżały innych, na podstawie dokumentów a nie przypuszczeń czy podejrzeń.
Bo to jest niewłaściwa droga do osiągania celu. Wcześniej czy później obróci się ona przeciwko takiej osobie. A jeżeli ma się dowody, to po to ustawodawca wprowadził w kpk art. 304, który nakłada obowiązek zgłaszanie tego faktu do odpowiednich władz a nie chodzenie po mediach i podawania nieprawdziwych lub półprawdziwych opinii. A tak na marginesie, jeżeli jest Pan tak bardzo zainteresowany sprawą, to zapraszam do spółdzielni na rozmowę i zapoznania się z odpowiednimi dokumentami.
Są ogromne możliwości pozyskiwania środków na rózne działalności. Mogą to robic podmioty gospodarcze i indywidualne osoby prowadzące działalnośc gospodarczą. I wiele osób to realizuje z lepszym lub gorszym skutkiem. Inaczej nie było by milionerów i bogatych spółek prywatnych. Rzecz w tym, ze trzeba miec pomysł, konsekwntnie go realizować wdrażać, podejmować ryzyko i umieć poruszac się umiejetnie na rynku gopodarczym naszego miasta, powiatu czy województwa. Osobiście znam takie osoby, którym się to udało i wcale nie miały na początku większego kapitału czy spadku. Ale jest inna sprawa niz spóldzielnia i o tym nalezy podyskutować, poz sprawami spółdzielni.
Ma rację Z-ca Prezydenta, iz samorząd nie może w sposób "spekulacyjny" handlować działkami. Gdyby była taka możliwośc to wiele samorzadów mogły by uprawiać handel spskulacyjny działkami. Koś kto chce być wiceprezesem spółdzielni i zarządzać jej majątkiem powinien znać dokładnie nie tylko prawo, ale i rynkowe zasady wyceny nieruchomości i tendencje dotyczące popytu na działki w danym terenie. Ten developer nie jest "frajerem", który kupi działke, która wyceniona jest przez rzeczoznawcę majatkowego, posiadającego uprawnienia państwowe i odpowiedzialnego swoim majątkiem za prawidłowość dokonywanych wycen.
Cała ta sprawa dyskwlifikuje takie osoby, które nim sprawdzą wszystkie wątki prawne i biznesowe, wydają "gupawe" opinie wprowadzając opinię publiczną w błąd.