Oszuści wyłudzają pieniądze podczas transakcji internetowych. Kobieta straciła kilkanaście tysięcy

wtorek, 13.8.2019 15:16 6496 4

Oszuści ciągle modyfikują swoje metody i wykorzystują każdą nadarzającą się okazję, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego niepodejrzewających osób. Od pewnego czasu oszuści stosują nową metodę wyłudzania pieniędzy "na BLIK-a”. Najczęściej polega ona na wykradaniu kont w mediach społecznościowych, a następnie wyłudzaniu od znajomych pieniędzy, ale  nie tylko, o czym boleśnie przekonała się mieszkanka powiatu ząbkowickiego, która straciła oszczędności.

fot. ilustracyjne, pixabay

 

- 2 sierpnia 28-letnia mieszkanka powiatu ząbkowickiego zgłosiła na policję, że padła ofiarą oszustwa. Podczas dokonywania transakcji internetowej przez aplikację banku, zatwierdziła kod autoryzacyjny otrzymany sms-em. W wyniku tego straciła z konta kilkanaście tysięcy złotych - mówi kom. Ilona Golec z ząbkowickiej policji. 

Większość tego typu przestępstw zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Przestępcy za ich pomocą rozsyłają prośby do znajomych o opłacenie jakiegoś zamówienia czy też pożyczkę. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej znajomych o podanie hasła „Blik”. Dodają, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność.

O innym sposobie wyłudzania pieniędzy podczas zakupów na facebookowych grupach, czy platformach handlowych, co mogło się przydarzyć właśnie mieszkance powiatu, informuje portal Zaufana Trzecia Strona (dokładny opis w linku). W skrócie oszuści wykorzystują fałszywy panel płatności przelewy 24 i przekierowują na fałszywe panele logowania do banku. Złodziej obserwuje tę stronę na bieżąco i odczytuje login i hasło do konta równocześnie włamując się na konto ofiary. Tam przelewa środki ofiary na swoje konto. Ofiara oszustwa dostaje kod autoryzacyjny i jeśli dokładnie nie przeczyta treści sms-a, a jedynie machinalnie wpisze tylko kod myśląc, że płaci za zakupy, traci oszczędności. 

Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Dokładnie sprawdzajmy adresy stron internetowych.  Czytajmy także dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji. Taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. 

Policjanci przypominają więc wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:

  • Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych.
  • Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.
  • Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
  • Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
  • Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.
Przeczytaj komentarze (4)

Komentarze (4)

wtorek, 13.08.2019 15:45
Głupich i najwnych nie brakuje
środa, 14.08.2019 08:55
NIe głupich i naiwnych nie brakuje, ale kary dla oszustów...
środa, 14.08.2019 15:09
Jakie kary? Czym więcej ukradnie tym mniejsza kara, Polska!
Mieszkaniec środa, 14.08.2019 22:30
Moim zdaniem gorsze jest to że oszuści coraz lepiej i łatwiej wykorzystują naszą nieostrożność i robią to tak ostrożnie że nawet ciężko jest takiego sprawcę znaleźć aby go ukarać. A najgorsze że możemy się przed tym skutecznie bronić przez takie praktyki jak : nie podawanie nikomu naszego kodu blik, dwuetapowa weryfikacja konta itd. Tylko nasza świadomość ich przydatności lub w ogóle ich istnienia jest bardzo mała. Może PSD2 coś zmieni. A oprócz tego takie strony (doba/express miejski) czy nawet gmina na fb mogłaby publikować lub udostępniać artykuły odnośnie nowych metod oszustów. Ewentualnie organizować jakieś spotkania, prelekcje czy wykłady w celu pokazania mieszkańcom jak nie paść ofiarą tego typu zdarzeń.