Jak nie stracić pieniędzy podczas świątecznych zakupów przez internet? [PORADY]
Wielu z nas, w okresie przedświątecznym zamiast chodzić po sklepach i wybierać prezenty na Święta Bożego Narodzenia siada przed komputerem i korzysta z usług portali aukcyjnych i sklepów internetowych. Przypominamy, że w sieci możemy paść ofiarą przestępstwa - nie wirtualnego ale prawdziwego. Jak się przed tym uchronić?
fot. ilustracyjne, pixabay
Już wkrótce Święta Bożego Narodzenia. Rozpoczyna się okres szalonych zakupów i prezentów świątecznych. W tym czasie coraz popularniejsze stają się zakupy w sieci. Często ceny są niższe, wybór ogromny ale zwykle kierujemy się wygodą i pozorna oszczędnością czasu. Musimy pamiętać, że podczas internetowych zakupów również możemy paść ofiarą oszustów. W ciągu ostatniego roku, ząbkowiccy policjanci odnotowali kilkadziesiąt oszustw podczas zakupów w Internecie. Kupujący zachęceni okazyjną ceną wpłacili pieniądze na konto bankowe sprzedającego, a mimo to nie otrzymali zamówionego towaru…
Jak w miarę bezpiecznie zamówić prezenty w sieci? Oto kilka wskazówek:
- Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego.
- Uważajmy na "super okazje". Nie zawsze to, co widoczne jest na zdjęciu musi być takie samo w rzeczywistości lub nabyte przez sprzedawcę w sposób legalny. Jeśli towar oferowany jest w cenie zdecydowanie niższej niż rynkowa to również powinno wzbudzić nasze podejrzenia.
- Korzystajmy z komputerów, do których dostęp ma ograniczona liczba osób. Nigdy nie zachowujmy w pamięci komputera loginów i haseł dostępu.
- Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
- Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić.
- Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.
- Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
- Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
- Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi.
- Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji".
- Jeśli mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Gdy już padłeś ofiarą oszustwa:
- Poinformuj jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
- Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp.
- Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej w Twoim miejscu zamieszkania jednostki policji.
Zgłaszając się na Policję trzeba będzie podać:
- Datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę.
- Nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy.
- Sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres.
- Sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
Oficer prasowy KPP w Ząbkowicach Śl.
kom. Ilona Golec
Przeczytaj komentarze (1)
Komentarze (1)