Mieszkańcy protestują przeciwko przebiegowi S8 przez Bardo

piątek, 31.5.2019 18:28 32742 44

Mieszkańcy Barda zwierają szeregi, by protestować przeciwko przebiegowi planowanej S8 przez Bardo. W wariantach opracowanych w STEŚ dla Barda zaproponowano cztery przebiegi trasy. Dwa z nich, A1 i A3, wytyczają drogę przez Bardo i Przełom Nysy Kłodzkiej, co zdaniem mieszkańców bezpowrotnie zniczy dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe miasteczka. Optują za wariantem mijającym Bardo, biegnącym zboczami gór w stronę Dzbanowa i Laskówki. Podkreślają, że mieszkańcy Barda muszą się zmobilizować, zareagować i głośno wypowiedzieć swoje zdanie, póki nie zapadły jeszcze żadne decyzje. 

Mieszkańcy i miłośnicy Barda organizują protest w związku z opublikowanymi przez GDDKiA wariantami przebiegu planowanej drogi S8 przez Bardo i Przełom Nysy Kłodzkiej. Dwa z czterech planowanych wariantów tej drogi mają przebiegać bezpośrednio przez Bardo, w tym przez cenne przyrodniczo obszary Natura 2000, Przełom Nysy Kłodzkiej i zespół przyrodniczo-krajobrazowy "Obryw Skalny", niszcząc przy tym krajobraz, zabytki i przyrodę - główne atuty tej dolnośląskiej miejscowości. Jak mówią mieszkańcy, nikt nie jest przeciwko S8, ta droga jest niezbędna i potrzebna, ale nie w tych dwóch destrukcyjnych dla Barda i jego walorów wariantach. Mieszkańcy argumentują, że najbardziej optymalnym wariantem jest wariant omijający Góry Bardzkie od wschodu, dłuższy, ale pozwalający zachować krajobraz i przyrodę w myśl polskiego przysłowia „wilk syty i owca cała”.

6 czerwca 2019 r. o godz. 16:00 w Centrum Kultury i Biblioteka w Bardzie zaplanowane są konsultacje i spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące przebiegu drogi S8 przez Góry Bardzkie. Wszyscy mieszkańcy, którzy nie chcą przebiegu planowanej S8 według wariantów A1 i A3, powinni przyjść i wyrazić swoje zdanie, by zostało ono usłyszane i wzięte pod uwagę.

Trzy warianty S8 w okolicach Barda: A1 - przez Obryw Skalny - krzyż na urwisku, ruiny zamku średniowiecznego i dolną część drogi krzyżowej oraz kaplic boleści, A3 - przez Wzgórze Różańcowe, Miejsce Hrabiowskie i Opolnicę a w niej między innymi przez Ekoosadę i A2 - droga mijająca Bardo, idąca zboczami gór w stronę Dzbanowa i Laskówki - przebieg tej drogi od dawna wpisywany jest w dokumenty strategiczne Gminy Bardo. Który wariant będzie wybrany zależy od nas! Od nas zależy czy stracimy bezpowrotnie krajobraz Barda, turystów, pielgrzymów! Powiedzmy NIE wariantom S8 przez Bardo. Zapraszamy na spotkanie 6 czerwca 2019 roku o godz, 16.00 do sali CKiB w Bardzie, ul. Kolejowa 12. W tym dniu przedstawiciele GDDKiA prezentować będą przebieg różnych wariantów. Pokażmy nasz sprzeciw dla S8 przez Bardo! – zachęcają działacze Bardzkiej Pozytywki, którzy zaangażowali się w protest wspólnie z pasjonatem i popularyzatorem lokalnej historii Tomaszem Karamonem, ekologami i mieszkańcami miasta.

 

Już teraz mieszkańcy podpisują ankiety z poniższym protestem:

"Bardo jest miastem o unikatowej wartości krajobrazowej, przyrodniczej i kulturowej w skali całego kraju. Specyfiką krajobrazu Barda otoczonego ze wszystkich stron Górami Bardzkimi jest integralne powiązanie historycznego, średniowiecznego układu osadniczego związanego z początkami polskiej państwowości na Śląsku (gród chroniący przejścia przez Nysę Kłodzką i Przełom Nysy Kłodzkiej wymieniany po raz pierwszy już w 1096 r.) oraz ośrodka kultu religijnego związanego z Figurą Matki Bożej Bardzkiej - najstarszej drewnianej rzeźby w Polsce (XI w.).

Wartości krajobrazu, środowiska przyrodniczego i kulturowego, tworzące harmonijną całość, rozwijanie, pielęgnowane i kultywowane od wieków przy udziale wielu narodów, kultur i religii, przy współudziale lokalnej społeczności, stanowią o turystycznej atrakcyjności Barda i są podstawą rozwijania gospodarki opartej na obsłudze ruchu turystycznego i pielgrzymkowego.

Dowodem wyjątkowości w/w walorów jest objęcie Gór Bardzkich po północnej i południowej stronie Barda oraz Przełomu Nysy Kłodzkiej obszarem Natura 2000. Obszar miasta obejmujący masyw Kalwarii z Obrywem Skalnym podlega ochronie jako strefa krajobrazu kulturowego. W 2008 r. Obryw Skalny uchwałą Rady Miejskiej został powołany ponadto zespołem przyrodniczo-krajobrazowym w celu szczególnej ochrony jego wartości kulturowych, przyrodniczych i krajobrazowych jako strefy ekspozycji panoramy Barda i Przełomu Nysy Kłodzkiej. Realizacja drogi S8 w wariancie A1 i A3 uniemożliwi ponadto wpisanie najcenniejszych zabytków Barda jako krajobrazu kulturowego na listę pomników historii – najcenniejszych i najważniejszych obiektów i obszarów zabytkowych w Rzeczypospolitej Polskiej.

Następstwem budowy planowanej drogi S8 w szczególności w destrukcyjnym wariancie A1, a także A3 będzie nieodwracalne naruszenie kluczowych struktur krajobrazu przyrodniczego i kulturowego Barda (stanowiących wyznacznik i wyróżnik krajobrazowy w skali kraju). Trwale zostanie zniszczony Obryw Skalny, ruiny średniowiecznego zamku poniżej Obrywu Skalnego związane z początkami historii naszej miejscowości, zniszczona zostanie dolna część Drogi Kalwaryjskiej na szczyt Kalwarii i znacznemu przeobrażeniu w efekcie prowadzonych robót ulegną zbocza i stoki Góry Bardzkich w bezpośredniej bliskości Barda.

W/w warianty niosą też nie dające się wycenić skutki społeczne związane z rozbiciem lokalnej społeczności, zniszczeniu więzi społecznych opartych na związku z miejscem zamieszkania, na współdziałaniu w ramach organizacji pozarządowych, które umacniają poczucie tożsamości i budowanie kapitału społecznego, a przede wszystkim znaczące osłabienie Barda i jego wartości marketingowej wynikającej z posiadania unikatowych w skali kraju zabytków, przyrody, a przede wszystkim krajobrazu kulturowego obejmującego panoramę Barda i Przełomu Nysy Kłodzkiej.

Zniszczenie walorów krajobrazowo-widokowych w obu wariantach poprzez stworzenie dominant w postaci wiaduktów, tuneli, nasypów, które zdeformują krajobraz nie może spotkać się z akceptacją lokalnej społeczności. Nie można wyrazić zgody na zniszczenie wartościowych struktur i elementów środowiska przyrodniczego poprzez m.in. całkowitą lub częściową likwidację siedlisk licznych zwierząt i roślin, w tym naruszenie ekosystemów objętych ochroną na obszarze Natura 2000 „Góry Bardzkie” oraz „Przełom Nysy Kłodzkiej”.

Bardo ma za sobą w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wiele prób zniszczenia jego walorów krajobrazowych i kulturowych. Np. w latach 80/90-tych doprowadzono do zmiany zatwierdzonej już dokumentacji na nadziemny przebieg przez Bardo wodociągowej magistrali „Sudety”, której rura o średnicy 1m na kilkumetrowych betonowych podporach zniszczyłaby krajobraz miasteczka. W wyniku uporu, protestów i kontrpropozycji magistrala znalazła się pod ziemią, w tym dwukrotnie pod rzeką. Ten sam upór doprowadził do uratowania przed degradacją panoramy Barda. Na doskonale eksponowanym Wzgórzu Różańcowym upatrzono sobie lokalizację i uzyskano pozwolenie na budowę wielopiętrowego, typowego na tamte czasy hotelu robotniczego. Udało się go nie tylko zmniejszyć, ale również przenieść w miejsce neutralne krajobrazowo. Przykłady takich działań można by mnożyć. Wystarczy przypomnieć plany PKP z 2015 r. zmierzające do wybudowania w samym centrum Barda, na osi widokowej, 42 metrowej wieży telekomunikacyjnej. Dzięki uporowi i zaangażowaniu mieszkańców udało się zmienić tę decyzję.

Droga S8 jest potrzebna i konieczna, ale nie w wariantach A1 i A3 trwale niszczących krajobraz i walory Barda oraz Przełomu Nysy Kłodzkiej. Nie może być zgody na „poświęcenie” w/w walorów tylko i wyłącznie dla skrócenia przebiegu planowanej drogi przez Przełom Nysy Kłodzkiej. Począwszy od lat 90-tych XX w. przebieg planowanej drogi ekspresowej przez teren Gminy Bardo był ujęty w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego w wariancie zgodnym z zaproponowanym wariantem A2. W tym wariancie (tj. A2) w Gminie Bardo droga funkcjonuje w świadomości lokalnej społeczności już od ponad 30 lat. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie zgodne z wieloletnimi planami wokół którego powinna toczyć się dyskusja i dalsze prace".

 

 grafika: SIS Bardzka Pozytywka i Bardo - na tropie tajemnic historii

 

Przeczytaj komentarze (44)

Komentarze (44)

KAT wtorek, 04.06.2019 18:25
Bardzo to obskurne szare i ponure miasto o ile można tą dziurę miastem nazwać. Kto może ucieka stamtąd gdziekolwiek bo nic tam nie ma ciekawego. Mogłoby być urokliwe miasteczko gdyby mieszkańcy zadbali o nie. Droga S8 powinna już dawno być od Kudowy do Wrocławia. Teraz to co jest to stara dziurawa przeciążona a przede wszystkim niebezpieczna droga którą 100 kilometrów robi sie autem w 2,5 godziny
zebol poniedziałek, 03.06.2019 16:18
Bardo Miasto cudów..... cud, że się tam takie barany uchowały....
poniedziałek, 03.06.2019 17:09
Ładne mielibyście widoki w tym mieście,ale Wam góry wszystko zasłaniają.
Zachowujecie się jak góralskie zakute łby przy budowie zakopianki - drogę chcą , ale nie przez ich ziemie.
Radny niedziela, 02.06.2019 21:28
Drogę wam zrobią za 30 lat . To pewne . W gminie Bardo z planem zagospodarowania wsi Opolnic nie dają rady przez 10 . Przepraszam to już chyba będzie 13 lat . Mają czas .
Ja sobota, 01.06.2019 04:32
S8 do Kłodzka?Szybciej człowiek na Marsie nogę postawi
tyrlytyty sobota, 01.06.2019 22:02
Nie ma drogi jest płacz, chcą zrobić drogę też płacz...
Mieszkaniec sobota, 01.06.2019 10:56
Walczcie dalej żeby nie było drogi a puzniej będziecie płakać że duże bezrobocie bo nikt nie będzie jeździł
sobota, 01.06.2019 08:19
Najpierw płacz że niebezpiecznie teraz nie chcemy zawsze coś nie tak
? sobota, 01.06.2019 08:22
Większośc turystów udaje sie do Kłodzka, Polanicy, Dusznik, Kudowy, Zieleńca. Idiota by jeżdził do tych miejscowości przez Laski i Podzamek. Wszyscy rozgarnięci pojadą i tak najkrótsza trasą, przez ŚRODEK Barda.
; sobota, 01.06.2019 08:10
Niszczenie krajobrazu zapoczątkował Bolesław Chrobry. Należy więc wyburzyć domy , wysiedlić ludzi z Barda . Zniwelować teren, posadzić las i przywrócić pierwotny stan tego miejsca. Człowiek ma żyć w lesie blisko natury, jak przed wiekami.
Ja sobota, 01.06.2019 08:13
Popieram!A przez środek lasu S8
sobota, 01.06.2019 13:49
Plan droga była by już w budowie ale po dojściu do władzy jedynej słusznej partii stwierdzono ze są pilniejsze wydatki. W listopadzie będzie podobnie. Ale co ja tam wiem przecież są super dali 500+
sobota, 01.06.2019 15:03
Gdyby nie zmiana poprzedniej władzy nie byłoby nic. Nic nie zrobili przez 8 lat i nie zrobiliby nigdy. Większość Polaków już o tym wie. Pozdrawiam
Lukullus sobota, 01.06.2019 20:11
Tak naprawdę dopiero decyzja Morawieckiego, spowodowała, że mówimy o projekcie ekspresówki w układzie 2+2. Nieudolne działania naszej lokalnej posłanki Wielichowskiej dawały nam tylko projekt przebudowy istniejącej DK8 w układzie pasów 2+1. To tak jeśli chodzi o fakty.
niedziela, 02.06.2019 08:31
Kuźwa Mac przestańcie patrzeć na tą przyrodę ona da sobie radę sama i się odbuduje a inwestycje trzeba robic
niedziela, 02.06.2019 12:11
Komuno wróć ! Wtedy nikogo się nie pytano o zdanie robiono swoje dla dobra ludu. Kto był przeciw był przeciw suwerenowi. Jeszcze trochę i tak będzie bo PiS do tego dąży
Domel niedziela, 02.06.2019 13:19
Ile płacą za metr kwadratowy ziemi pod drogę ktoś wie ??
v niedziela, 02.06.2019 17:07
Wariant A-3, lub A-1 będzie również bardzo korzystny dla połączenia Nowej Rudy z drogą S-8.
Radny niedziela, 02.06.2019 19:19
A co wy się tak palicie z tą drogą. Zanim coś w gminie ruszą to tak jak z planem zagospodarowania dla Opolnicy . Coś w rodzaju Yeti. Wszyscy o nim mówią a nikt go nie widział .
Obserwator piątek, 31.05.2019 21:14
Zaorac to bardo wiecej tam meneli jak w zabkowicach
Var niedziela, 02.06.2019 13:15
Menel to cię zrobił
Kopur piątek, 31.05.2019 19:01
Rewelacja, dawać S8 przez gminę Złoty Stok :)
Mieszkaniec Złotego Stoku piątek, 31.05.2019 19:38
To jest debilizm... Już niebezpiecznie jest w tym momencie, a co dopiero jakby mieli tu poprowadzić S8....
Kopur sobota, 01.06.2019 23:18
Polecam przejechać się kiedyś drogą klasy S w Polsce a dopiero potem opiniować.
Jeny piątek, 31.05.2019 19:53
Nie wyobrażam sobie połączenia ruchu pochodzącego z S8 i z K46 na odcinku Laski - Jaszkówka. Kto jeździ tą trasą, ten wie co tu się dzieje zimą. Nawet dobudowanie po drugim pasie niewiele da przy takim ruchu i górkach pod które tiry nie wyjeżdżają.
Piotr piątek, 31.05.2019 19:56
To będzie całkiem nowa droga. Niedobudowana. Wystarczy wejść na http://dk8.pl/spotkania-stes/ i nie pisać głupot.
piątek, 31.05.2019 23:37
Nie pozwólmy niszczyc ladnych miast
piątek, 31.05.2019 20:15
Brawo dla Mieszkańców Barda! Walczcie o zabytki i przyrodę. Wariant A2 nie robi wielkiej różnicy. Przy drodze ekspresowej 20 km różnicy nawet się nie odczuwa jadąc! A zniszczyć można coś co było przez pokolenia!
Turystyka sobota, 01.06.2019 07:11
Zgadzam się, nie niszczmy pięknych miejsc jeśli tylko jest taka możliwość.
Prawy i Sprawiedliwy sobota, 01.06.2019 19:07
Zawsze można pojechać starą, krótszą drogą.
sobota, 01.06.2019 12:08
"nie robi różnicy" no nie w ogóle xDD Ktoś z Ząbkowic do Kłodzka zamiast 25km jechałby 40km
T piątek, 31.05.2019 21:35
Wiesz mi wariant A1 i A3 tez nie robi różnicy....***** wielkiej....
piątek, 31.05.2019 19:25
żeby nie było jak z zakopianką od dziesięcioleci nie mogą zbudować coraz ktoś protestuje
piątek, 31.05.2019 19:31
Życie jakiegoś ptaszka ważniejsze niz zycie ludzkie, którzy giną na tej drodze bardzo często
Mars piątek, 31.05.2019 20:06
To nie droga zabija tylko idioci za kierownicą. Wyprzedzanie na trzeciego, jazda na zderzaku...
piątek, 31.05.2019 19:56
Najlepiej ogrodzić całe to śmieszne miasto drutem kolczastym i nie dopuścić do budowy drogi ...
Mars piątek, 31.05.2019 20:04
Skoro jesteś taki mądry to podpisz się z imienia i nazwiska. Kolejny bohater w necie pi..a w świecie.
Mieszkaniec barda piątek, 31.05.2019 21:13
Ty platwusie nie wiesz ze jest Rodo bekarcie z pisu
mieszkaniec piątek, 31.05.2019 20:08
Może dla Ciebie śmieszne, dla innych niezwykle urokliwe, a ten urok zapewnia właśnie otaczająca przyroda, krajobraz, zasoby architektoniczne i kulturowe, i to one właśnie przyciągają turystów i sprawiają, że Bardo jest miejscem magicznym i zapadającym w pamięci. Skoro są inne wyjścia, inne możliwości wytyczenia trasy nowej drogi nie dewastujące istniejącego piękna przyrody to jest to powód do grodzenia czegokolwiek drutem kolczastym ?? Zaiste specyficzny sposób myślenia prezentujesz.
franek nowak piątek, 31.05.2019 20:12
To nie tylko urok miasteczka, ale miejsca pracy. Gdy powstanie droga niszcząca krajobraz splajtują hotele, agroturystyki, firmy turystyczne. Jest możliwość wytyczenia drogi inną trasą. Dlaczego nie skorzystać?
piątek, 31.05.2019 20:07
Mi się podoba opcja trasy zboczami gór.... Tak nowocześnie....
tutejszy piątek, 31.05.2019 21:03
a ciekawe jak to będzie w Ząbkowicach: z jednej strony ma iść od strony Jaworka, gdzie nowe domki ludzie pobudowali, z drugiej przez Olbrachcice, gdzie też nowe domki stoją
drogowiec piątek, 31.05.2019 21:10
Witam. Potrzebna jest droga kat. A a nie kat S. to jest pierwsza sprawa. Druga jest taka że w związku z bardzo utrudnionymi pracami przy budowie (góry, rzeki, linie kolejowe) naturalną rzeczą jest to że wariant przebiegu trasy został już dawno wybrany (względy ekonomiczne). Życzę wszystkim powodzenia w walce z wiatrakami lecz niestety taka jest rzeczywistość...
hwdo piątek, 31.05.2019 23:27
i w ten sposób skończyła się cywilizację, S 8 powinna przechodzić najlepiej przez Wałbrzych przecież jest taka koncepcja, a tiry dalej niech rozjeżdżają bardo, ja jadąc z zabkowic do kłodzka nie będę pchał się przez złoty stok czy laskówkę tylko najkrótszą prosto przez bardo