Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego

wtorek, 24.11.2020 18:08 12543 23

Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych przewiduje projekt ustawy wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

 

Rada Ministrów 24 listopada 2020 r. przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć - jest to priorytet polskiego rządu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Większa ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych

Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.

Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na  pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

Nie korzystamy z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię

W projekcie ustawy zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska. Rozwiązanie to będzie miało wpływ na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zostanie ono osiągnięte poprzez uzupełnienie art. 14 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, określającego zakazy dla pieszych w ruchu drogowym.

Koniec z jazdą na zderzaku

Niezachowanie odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach, jak wynika z policyjnych statystyk, jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok  niedostosowania prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Zachowanie zbyt małego odstępu pomiędzy pojazdami często bywa przyczyną niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Nagminną na polskich drogach jest tzw. „jazda na zderzaku”, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowana praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję. W przypadku niezachowania odpowiedniej odległości ograniczone jest również pole widzenia, uniemożliwiając zidentyfikowanie przeszkody znajdującej się przed poprzedzającym pojazdem. Nagłe wyhamowanie pojazdu jadącego z przodu zmusza jadących z tyłu do gwałtownego hamowania, przez co nierzadko dochodzi do karambolu.

W projekcie zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h w dzień i w nocy

Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. 

***
Przyjęta przez Radę Ministrów nowelizacja to niejedyne działanie Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na rzecz poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Przeczytaj komentarze (23)

Komentarze (23)

XXX środa, 25.11.2020 07:21
Z pieszymi będzie wręcz przeciwnie ☹️ teraz już będą całkiem jak święte krowy chodzić
środa, 25.11.2020 07:33
Dokładnie, większość się potrafi zachować ale są i tacy którzy dość mocno i chaotycznie wymuszają zatrzymanie samochodu.
środa, 25.11.2020 08:28
ciekawe, bo badania przeprowadzone w PL mówią co innego. Chyba, że możesz poprzeć swoją tezę badaniami to dawaj.

https://www.krbrd.gov.pl/pl/mo
nitori
ng-zachowan.html
czwartek, 26.11.2020 05:36
Papier przyjmie wszystko. Wsiądź za kierownicę to zobaczysz jakie są fakty.
czwartek, 26.11.2020 09:45
wisadłem i dalej nie widzę mas rzucających się na pasy. Dlatego wolałbym odniesienie do badań (bo to nie papier tylko suma faktów).
środa, 25.11.2020 07:50
Kiedyś uczono w szkole patrz w lewo w prawo i w lewo i jak nic nie jedzie to przechodź. A teraz każą wchodzić wprost pod jadące auto bo niby pieszy ma pierwszeństwo.
sobota, 28.11.2020 18:28
To znaczy, że tylko tacy jak ty powodują wypadki na przejściach.
środa, 25.11.2020 09:37
Pierwszeństwo do nieba :-)
czwartek, 26.11.2020 09:41
Przez te bzdurne przepisy będzie tylko więcej korków.Miasta będą zatkane w godzinach szczytu.Pieszych korków jeszcze nie widziałem więc wystarczy by samochody miały bezwzględne pierwszeństwo a pieszy zamiast gapić się w smartfon rozglądał się dookoła czy może bezpiecznie przejść.
Kierownica międzynarodowy środa, 25.11.2020 10:47
PL to jedyny kraj w którym w terenie zabudowanym można jechać 60km/h ale są kraje jak Belgia gdzie można jechać 70km/h w terenie zabudowanym (głównie wioski) oraz UK gdzie jeździ się nawet z prędkością 80km/h
Kierownica międzynarodowy środa, 25.11.2020 11:02
Zaobserwowana zależność ograniczenia prędkości w Belgii w terenie zabudowanym to: jeżeli chodnik przylega bezpośrednio do jezdni to prędkość jest ograniczona do 50km/h, gdy chodniki są oddalone (odseparowane np pasem zieleni) to z reguły pojawia się znak z ograniczeniem do 70km/h
... środa, 25.11.2020 09:44
A na przejazdach kolejowych pieszy też ma pierwszeństwo ? Jak auto poczeka to pociąg poczeka...
środa, 25.11.2020 18:17
I 40 tonowa ciężarówka...
TOJA środa, 25.11.2020 09:43
Przepisy, przepisami a kierowcy-rajdowcy w d....maja wszelkie przepisy.Zmorą Piławy Górnej są ciężarówy gnające nocą po zapadniętych studzienkach.Dobrze,że burmistrza ten hałas nie dotyczy.
BWA środa, 25.11.2020 09:39
Powinien być jeszcze zakaz grzebania w torebce podczas przechodzenia przez pasy !Jeszcze jedno, to nie prawda że na pasach mniej boli !
środa, 25.11.2020 09:03
Czekam kiedy wejdą przepisy aby przed pieszym zatrzymać się i rozwinąć czerwony dywan i przeprowadzić bezpiecznie !!! może niech piesi chodzą po jezdni a samochody jeżdżą chodnikami ?? wtedy zmotoryzowani będą mieć pierwszeństwo ! ?
środa, 25.11.2020 07:22
Teraz to przed każdymi pasami trzeba się będzie zatrzymać. A piesi jak święte krowy chodzą, kaptur słuchawki i idzie pod koła bo ma pierwszeństwo)
środa, 25.11.2020 08:29
Tych z kapturami i słuchawkami nie widać w badaniach.

https://www.krbrd.gov.pl/pl/monitori

ng-zachowan.html
wtorek, 24.11.2020 20:35
Za łatanie dziur się zabierajcie, to wtedy poprawicie bezpieczeństwo !
Do urwy nędzy.
wtorek, 24.11.2020 22:05
Właśnie powinno być więcej dziur
wtorek, 24.11.2020 20:54
Racja
haha wtorek, 24.11.2020 18:17
Czysty de..lizm. Czyli teraz w miastach kierowcy będą jeździć max 30km/h żeby uniknąć nagłego hamowania gdy na przejściu pojawi się pieszy? Wzrośnie liczba potrąceń na pasach, ale id..ci z PiSu tego nie wiedzą. Banda nieudaczników.
wtorek, 24.11.2020 18:50
kultura jazdy juz dawno wymagała zachować ostrożność przy przejściu dla pieszych i przepuszczenie pieszego a wtargnięcia na jezdnie zawszy był i będą ktoś jak nie ma wyobrazni czy po jednej stronie czy po drugiej zawsze doprowadzi do wypadku i raczej przepis nie przeszkadza w normalnej jezdzie po mieście z dozwoloną prędkością