Uwaga na telefony i maile od oszustów!

piątek, 21.5.2021 12:33 3682 1

Cyberprzestępcy wciąż modyfikują swoje metody, aby wyłudzić dane bankowe i ukraść nasze oszczędności. Bankowość elektroniczna bardzo uprościła nasze życie. Niemniej jednak przyniosła też nowy rodzaj zagrożeń. Świadomość internautów w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz konieczności ochrony danych osobowych systematycznie wzrasta. Mimo to wciąż zdarzają się oszustwa.

Uzyskiwanie danych personalnych lub danych do logowania w różnych serwisach, poprzez wprowadzanie w błąd lub za pomocą złośliwego oprogramowania, to dziś częste sposoby działania oszustów. Złodzieje pozyskują Twoje dane z wycieków, np. ze sklepu internetowego, facebooka. Mają imię, nazwisko, numer telefonu i często cztery ostatnie cyfry karty płatniczej, którą opłaciłeś zamówienie. Sposób działania oszusta w większości przypadków jest ten sam:

  1. Złodzieje dzwonią do Ciebie z prawdziwego numeru Twojego banku i prawie zawsze mają wschodni akcent. Numer jest prawdziwy, bo pod numery telefonów można się podszyć.

  2. Złodzieje twierdzą, że bank wykrył podejrzaną transakcję na Twoim rachunku i jest ona wynikiem infekcji Twojego smartfona złośliwym oprogramowaniem

  3. Złodzieje nalegają na to, by “zgodnie z regulaminem banku”, pracownik działu technicznego przeskanował Twoje urządzenie pod kątem wirusów. W tym celu chcą się połączyć z Tobą przez aplikację Teamviewer, QuickSupport lub Anydesk, którą rzekomo masz mieć zainstalowaną, a jeśli jej nie masz, to musisz ję zainstalować, bo “regulamin banku tego wymaga”

  4. Złodzieje z Twoją pomocą wykonują operacje “weryfikacji” na Twoim koncie. Widzą wszystko, co Ty, także kody potrzebne do autoryzowania wszelkich transakcji. W ten sposób przejmują kontrolę nad rachunkiem i okradają Cię z pieniędzy, ale z punktu widzenia banku, to Ty dokonałeś tych transakcji sam i jak dojdzie do Ciebie co się stało, to Twoja reklamacja często zostanie odrzucona.

Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem to można być pewnym, że jest to oszustwo. Pamiętajmy by w przypadku, gdy osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i zadzwonić do biura obsługi klienta banku.

W ostatnim czasie duża liczba osób dostała fałszywego maila o "powołaniu do cyberwojska". Link w wiadomości prowadzi do formularza zbierającego dane osobowe. Kliknięcie w ten link może być bardzo kosztowne. Wiadomości wysyłane są z różnych adresów e-mail. Pamietajmy nie klikajmy w podejrzane linki!

Przeczytaj komentarze (1)

Komentarze (1)

piątek, 21.05.2021 16:54
To złodzieje uczą policjantów jak kraść