Zaczęło się od rozmowy. Skończyło kredytem i stratą 40 tysięcy złotych

poniedziałek, 26.5.2025 08:32 1043 0

Policja z Ząbkowic Śląskich prowadzi postępowanie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padła 42-letnia mieszkanka naszego powiatu. Kobieta, przez niemal rok, utrzymywała internetowy kontakt z mężczyzną podającym się za funkcjonariusza policji. Przestępca wyłudził od niej ponad 40 tysięcy złotych.

Do zdarzenia doszło na przełomie 2023 i 2024 roku. Mężczyzna, z którym kobieta nawiązała kontakt przez internet, twierdził, że jest policjantem. Przez kolejne miesiące utrzymywał z nią regularną komunikację. Rozmowy miały osobisty charakter i służyły budowaniu zaufania. Z czasem poinformował kobietę, że choruje na nowotwór i potrzebuje środków na leczenie. Twierdził, że leczenie jest kosztowne, ale ma wsparcie ze strony wpływowych osób i sam planuje spłacać wszelkie zobowiązania.

Początkowo kobieta przekazywała mu niewielkie kwoty za pomocą przelewów BLIK i bezpośrednio na wskazany rachunek bankowy. Z czasem przestępca zaproponował, aby wzięła kredyt na pokrycie dalszego leczenia. Kobieta przystała na tę prośbę, wierząc, że mężczyzna odda jej pieniądze. Po przekazaniu łącznej kwoty ponad 40 tysięcy złotych kontakt się urwał.

Sprawę zgłoszono do Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich, która prowadzi czynności wyjaśniające. Policja potwierdza, że tego rodzaju oszustwa, oparte na manipulacji emocjonalnej i długofalowym zdobywaniu zaufania, stają się coraz powszechniejsze.

"Oszuści coraz częściej stosują socjotechnikę opartą na manipulowaniu emocjami, odwołują się do empatii, chęci pomocy, litości, a także budują poczucie bliskości i zaufania. Zaczynają od rozmów, obserwują reakcje, badają granice. Dopiero po czasie, kiedy wiedzą, jak i gdzie uderzyć, proszą o pieniądze". - informuje podkom. Katarzyna Mazurek.

Pamiętajmy:

  • Nie przekazujmy pieniędzy osobom poznanym wyłącznie przez internet, nawet jeśli rozmowa trwa wiele miesięcy.
  • Nigdy nie bierzmy kredytów dla kogoś, kogo nie widzieliśmy na żywo i nie znamy osobiście.
  • Nie udostępniajmy swoich danych, loginów, kodów BLIK czy informacji o sytuacji majątkowej.
  • Porozmawiajmy z kimś zaufanym zanim podejmiemy niedające się cofnąć decyzje.
  • Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się z bliskimi lub zgłoś się do Policji. Wątpliwość nie kosztuje nic, zaufanie może kosztować bardzo dużo.

/podkom. Katarzyna Mazurek, KPP Ząbkowice Śląskie/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)