„Zawodowi transformersi” – rozpoczyna się największy projekt edukacyjny Powiatu Ząbkowickiego za ponad 7 milionów!

czwartek, 22.2.2024 11:33 2900 5

Starostwo Powiatowe w Ząbkowicach Śląskich rozpoczyna realizację największego, jak dotychczas, projektu edukacyjnego pt. „Zawodowi transformersi”. W minionych latach Powiat realizował już  zadania tego typu, jak np. „Szkoła kompetencji”, czy „Inwestycja w kwalifikacje”, ale jeszcze nigdy nie uzyskał tak wysokiej kwoty dofinansowania. W związku z powyższym, Zarząd Powiatu Ząbkowickiego na posiedzeniu Zarządu podpisał umowę z Instytucją Zarządzającą na dofinansowanie projektu.

Całkowita wartość projektu: 7.123 508,28 zł

Dofinansowanie:5.695 940,58 zł w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Budżet Państwa

Partnerami w projekcie są: SYNTEA S.A. oraz Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.

Celem projektu jest podniesienie jakości i atrakcyjności i dostosowanie do potrzeb zielonej transformacji, kształcenia zawodowego i ogólnego w sześciu szkołach wymienionych poniżej, dla których organem prowadzącym jest Powiat Ząbkowicki:

  • Technikum w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich
  • Szkoła Branżowa I Stopnia w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich
  • Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach
  • Szkoła Branżowa I Stopnia w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach
  • Liceum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach
  • Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich  

Cały projekt będzie składać się z 7 zadań, które szczegółowo opisano poniżej:

  1. Doposażenie szkół z projektu w narzędzia poprawiające jakość dydaktyki

To zadanie projektu ma na celu poprawę kształcenia praktycznego oraz podniesienie oferty i jakości kształcenia w zawodach. Duży nacisk zostanie położony na stworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej. Zostanie zakupione wyposażenie/doposażenie
w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne dla pracowni w zawodach/na kierunkach, w których kształcą szkoły objęte programem. Co ważne, wyposażenie, bądź doposażenie wynikają z indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół zawodowych w tym zakresie.

Warto wspomnieć, że realizacja tego zadania zakłada poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy, poprzez zrównanie szans na starcie kariery dzięki innowacyjnym kompetencjom praktycznym potrzebnym w gospodarce, czy otwarcie drogi do lepiej płatnych stanowisk kierowniczych, jak i również, przełamanie stereotypu gorszego przygotowania kobiet do pracy w zawodach technicznych.

  1. Szkolenia dla wszystkich nauczycieli z projektu, poprawiające proces kształcenia i jakość kadr edukacji

W tym zadaniu nacisk kładzie się, przede wszystkim, na rozwijanie umiejętności dydaktycznych kadry nauczycielskiej z Powiatu Ząbkowickiego, poprzez zdobycie nowych umiejętności. Innymi słowy, chodzi o to, by proces kształcenia dostosowany był do potrzeb rynku pracy oraz dostosowany w zakresie kształcenia i rozwoju umiejętności na rzecz zielonej transformacji. Poziom kształcenia ma być dostosowany do tego, by sprostać, zmieniającym się wymaganiom rynku pracy.

  1. Szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności uczniów z Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich

Realizacja tego zadania zakłada zdobycie nowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do sprostania zmieniającym się wymaganiom rynku pracy wynikającym z zachodzącej transformacji.
W wyniku zadania prowadzone będą dodatkowe kursyz danej dziedziny, dzięki którym uczniowie będą mogli podnieść swoje kompetencje oraz nabyć umiejętności praktyczne, takie jak np.: nauka prowadzenia obsługi biura; zarządzanie konfliktami w organizacji; serwis napojów mieszanych
i alkoholi; przygotowanie deserów restauracyjnych; wykonywanie usług kelnerskich; tworzenie witryn internetowych; programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D; projektowanie grafiki komputerowej.

Wszystkie, tego typu szkolenia, kończyć będą się egzaminem zewnętrznym, potwierdzającym nabycie danej kwalifikacji.

  1. Szkolenie podnoszące kwalifikacje i umiejętności z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach (uczniowie technikum, liceum i szkoły branżowej I st.)

To zadanie zakłada zdobycie nowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do sprostania zmieniającym się wymaganiom rynku pracy wynikającym z zachodzącej transformacji. Podobnie, jak
w przypadku L.O. im. Władysława Jagiełły, uczniowie będą mogli brać udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe, takich jak: prowadzenie obsługi biura; programowanie
i obsługiwanie procesu druku 3D; serwis napojów mieszanych i alkoholi; zarządzanie relacjami
z klientem z wykorzystaniem CRM; montowanie stolarki budowlanej; projektowanie grafiki komputerowej; przygotowywanie deserów restauracyjnych; obsługa dronów; wykonywanie usług kelnerskich; radzenie sobie ze stresem; przygotowywanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi
i zasadami zdrowego żywienia.

Podobnie, jak w przypadku L.O. w Ząbkowicach Śląskich, szkolenia zakończą się egzaminem zewnętrznym, potwierdzającym nabycie kwalifikacji. W ramach zadania przewidziano również podejście do egzaminów zewnętrznych i certyfikację następujących kwalifikacji (bez szkoleń):

  • projektowanie grafiki komputerowej
  • prowadzenie obsługi biura
  • przygotowanie deserów restauracyjnych
  • trychologia

 

  1. Szkolenie podnoszące kwalifikacje i umiejętności uczniów z Zespołu Szkół Zawodowych (technikum i szkoła branżowa I st.) im. Stanisława Staszica w Ząbkowicach Śląskich

Podobnie, jak w dwóch poprzednich szkołach, to zadanie również zakłada zdobywanie nowych kwalifikacji i umiejętności, na które jest zapotrzebowanie na rynku pracy oraz zdobycie nowych umiejętności i kompetencji niezbędnych do sprostania zmieniającym się wymaganiom rynku pracy wynikającym z zachodzącej transformacji.

W ramach zadania uczniowie również będą mogli skorzystać z kursów, takich, jak: projektowanie grafiki komputerowej; tworzenie witryn internetowych; programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D; zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem CRM; przygotowywanie potraw zgodnie z trendami rynkowymi i zasadami zdrowego żywienia; serwis napojów mieszanych
i alkoholi; przygotowywanie deserów restauracyjnych; prowadzenie obsługi biura; obsługa kas fiskalnych; operator wózka jezdniowego podnośnikowego z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą, podnoszoną wraz
z ładunkiem; spawanie blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG.

  1. Doradztwo zawodowe i warsztaty z pracodawcami dla wszystkich uczniów z projektu, rozwijające kompetencje kluczowe i zielone.

Ten aspekt projektu zakłada towarzyszenie uczniom w drodze do lepszego zrozumienia samego siebie w odniesieniu do środowiska pracy oraz podnoszenie i doskonalenie kompetencji uczniów
w zakresie kształcenia i rozwoju umiejętności na rzecz zielonej transformacji. Celem doradztwa jest umożliwienie realistycznego wyboru lub zmiana zatrudnienia, ale także osiągnięcie właściwego zastosowania zawodowego. W ramach doradztwa przewidziane są spotkania
z nauczycielem doradcą oraz warsztaty grupowe (zajęcia z pracodawcami w formie warsztatowej), w celu rozwijania kompetencji: kluczowych, zielonych i przyszłości (związanych z zieloną transformacją).

Zakres doradztwa skupia się na wielu aspektach, między innymi na:

  • zielonych umiejętnościach, tj. umiejętnościach zawodowych i ogólnych niezbędnych
     w zielonych zawodach oraz innych zawodach, na które wpływ ma zielona transformacja, czy zielona świadomość, tj. świadomość wpływu działalności człowieka na środowisko
  • prezentacji narzędzi do wirtualnej rzeczywistości, które wykorzystywane są w różnych branżach i zawodach
  • casestudy – każda grupa będzie miała za zadanie przygotować, we współpracy
    z prowadzącymi, konkretny projekt
  • zadanie realizowane przez trenerów-praktyków

        Celem warsztatów jest rozwinięcie przez uczniów kompetencji przekrojowych:

  • w zakresie myślenia krytycznego
  • w zakresie pracy zespołowej
  • w zakresie eksplorowania i eksperymentowania z nowatorskimi i niekonwencjonalnymi podejściami w celu osiągnięcia wartościowych rezultatów
  • w zakresie analitycznego rozwiązywania problemów 
  1. Staże, w tym staże uczniowskie dla uczniów z projektu

W tym zadaniu cel projektu zakłada zdobycie doświadczenia zawodowego w rzeczywistych warunkach pracy. W stażach weźmie udział 290 uczniów z projektu. Każdy uczeń odbędzie 180 h stażu u pracodawcy z Dolnego Śląska.

Opracowane zostaną programy staży, zaangażowani zostaną opiekunowie. Na zakończenie, zostanie wystawiony odpowiedni dokument potwierdzający jego przebycie. 

Reasumując – powstały projekt jest odpowiedzią na dynamiczny rynek pracy i indywidualne potrzeby poszczególnych szkół. Absolwenci, po zakończeniu edukacji, szukając zatrudnienia, będą posiadali niemałe zaplecze umiejętności praktycznych; nie będą czuć wykluczenia, czy wyobcowania.

Dzięki powstałym wachlarzu możliwości, zarówno młodzi, jak i nauczyciele będą mogli dokształcać się, korzystać ze staży, a także z najnowszych osiągnięć współczesnej techniki (modelowanie 3D, obsługa drona, obsługa okularów do wirtualnej rzeczywistości; programy graficzne).

Realizacja projektu zakończy się 31.01.2026 r.

Projekt pn. „Zawodowi transformersi” nr FEDS.09.03-IZ.00-0004/23 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 współfinansowany ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji

 

 

Przeczytaj komentarze (5)

Komentarze (5)

autor sobota, 24.02.2024 14:27
a Wyższa Szkoła Wypasania Bydła w Henrykowie nie dostała żadnej...
mnm piątek, 23.02.2024 08:40
Taki sposób na przemielenie pieniędzy. Efekty tego będą żadne, ktoś...
czwartek, 22.02.2024 12:03
No to dopiero będzie co przekręcać!!! Złoty biznes dla...
Autor piątek, 23.02.2024 10:22
Każdy sądzi według siebie. Krytykować najłatwiej, lepiej pomyśl zanim...
Asdg czwartek, 22.02.2024 17:10
Tak się przepuszcza kasę niedługo nikt do szkoły nie będzie...