3 główne obowiązki firm w zakresie organizacji odzysku opakowań
Organizacja odzysku opakowań – najważniejsze zobowiązania firm
Prawo zobowiązuje określone przedsiębiorstwa do szeregu działań dla skutecznej ochrony środowiska naturalnego. Dzięki odpowiedniej organizacji odzysku opakowań możliwe jest m.in. zmniejszenie zużycia surowców, energii czy ilości odpadów. Zapoznaj się z obowiązującymi przepisami i zasadami!
- Głównym aktem prawnym w opisywanym zakresie jest ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
- Podstawowe obowiązki, jakie narzuca organizacja odzysku opakowań, to sporządzanie raportów, recykling odpadów i prowadzenie kampanii edukacyjnych.
- Specjalistyczne usługi pomagają przedsiębiorcom wywiązywać się z ustawowych zobowiązań.
Jedną z podstawowych powinności, jakie nakłada ustawa, jest obowiązek sporządzania raportów i sprawozdań w zakresie opakowań i związanych z nimi odpadów. Taką dokumentację muszą sporządzać m.in. producenci opakowań, sklepy, hurtownie, eksporterzy i importerzy – więcej przykładów na https://ekocykl.org/uslugi/sprawozdania-o-odpadach-opakowaniowych/. W zależności od zasięgu działalności roczne sprawozdania firmy powinny trafiać najpóźniej 15 marca do odpowiedniego marszałka województwa lub wojewódzkiego inspektoratu środowiska.
W zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych przedsiębiorstwa często korzystają z usług fachowców
Outsourcing ustawowych zadań to zdecydowanie niższy koszt od opłaty produktowej. Jak czytamy na https://ekocykl.org/przejecie-obowiazku-odzysku-recyklingu-odpadow-opakowaniowych/, obowiązek recyklingu dotyczy przede wszystkim firm wprowadzających do obrotu opakowania danego typu. Nikt nie wymaga, by surowce wtórne pozyskiwać z dokładnie tych samych wyrobów. Konieczność uzyskania odpowiedniego poziomu odzysku masy opakowań dotyczy tego samego rodzaju odpadów. Najlepiej zobrazować to przykładem.
Niektóre produkty, zanim trafią na sklepowe półki i do rąk klientów, wymagają wielokrotnego zabezpieczenia – np. pojedyncze sztuki najpierw pakowane są do folii bąbelkowej i w kartony, a podczas transportu na palecie całe partie owijane są folią. W takim przypadku przedsiębiorstwo musi uzyskać odpowiedni poziom recyklingu opakowań następujących rodzajów:
- z tworzyw sztucznych (bo zostały użyte folie);
- z tektury (ze względu na kartony);
- z drewna (z powodu palet).
Firmy mają też obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych na temat ekologii
Efektywna organizacja odzysku opakowań wymaga, by konsumenci jako ostateczni odbiorcy dbali o właściwą segregację odpadów i tym samym dostarczali możliwie najwięcej materiałów do recyklingu. Bez wykreowania oczekiwanych postaw autentycznej troski o środowisko naturalne do recyklingu będzie trafiać zdecydowanie za mało surowców. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na https://ekocykl.org/publiczne-kampanie-edukacyjne-realizacja/, na publiczne kampanie edukacyjne przedsiębiorstwa powinny przeznaczać:
- 2% wartości netto wprowadzanych na krajowy rynek opakowań;
- 0,1% przychodów ze sprzedaży elektroniki;
- 0,03 zł za każdy kilogram baterii i akumulatorów.
Wywiązywanie się z tych wszystkich obowiązków stanowi spore wyzwanie, logistyczne i finansowe. Dlatego przedsiębiorcy często decydują się na współpracę z podmiotami, które gwarantują profesjonalną obsługę w tych dziedzinach. To dużo mniejsze obciążenie w porównaniu z karami finansowymi za nieprzestrzeganie przepisów.