6 rzeczy, o których trzeba pamiętać, otwierając restaurację

piątek, 24.11.2023 17:51 166

O otwarciu własnej restauracji marzy docelowo większość uczniów szkół gastronomicznych, ale też wiele osób spoza branży, które chciałyby zerwać z rutyną charakterystyczną dla etatu i sprawdzić się  w dziedzinie przynoszącej tak wiele satysfakcji. Prowadzenie restauracji wymaga jednak znacznie szerszych umiejętności, niż wyłącznie gotowanie smacznych posiłków. Trzeba być dobrym organizatorem, skrupulatnym planistą a także skutecznym marketingowcem. Z czasem, gdy biznes zacznie przynosić spore dochody, będziesz mógł zatrudnić pomocników, na początku jednak przeważnie musisz wszystkim zająć się osobiście. Czy to w ogóle możliwe? Tak, ale przy tym bardzo trudne. Warto zatem skorzystać z doświadczenia poprzedników i dopilnować sześciu punktów kluczowych dla otwarcia dochodowej gastronomii.

Sprawdź, czy będziesz miał klientów

Podstawą otwierania jakiegokolwiek biznesu powinno być rozpoznanie rynku. Sprawdź, czy to, co planujesz, ma szansę przynosić realne dochody. W przypadku gastronomii powinieneś przede wszystkim zorientować się, czy w danym miejscu potrzebna jest kolejna restauracja. Może się okazać, że lokalny rynek jest już wysycony albo że owszem, potrzebuje nowego lokalu, ale serwującego zupełnie inne dania niż te, na których planowałeś oprzeć swoje menu.

Otwórz się również na niestandardowe sposoby sprzedaży. Jeśli dysponujesz nieruchomością w nieatrakcyjnym miejscu – postaw na współpracę z firmami kurierskimi, oferującymi dowóz jedzenia w ramach aplikacji, albo skieruj swoją ofertę do osób organizujących różnego rodzaju imprezy rodzinne i firmowe.

Dopełnij wszystkich formalności

Z otwieraniem restauracji wiąże się również szereg wymogów natury formalnej, których bezwzględnie należy dopełnić, aby działać legalnie. Na początku trzeba oczywiście otworzyć działalność gospodarczą, zgłosić ją do ZUSu i do Urzędu Skarbowego.

W przypadku pewnych branż (w tym gastronomii) konieczne będzie również zdobycie specjalnych dokumentów. Niezbędna jest pozytywna opinia Sanepidu, wydawana na podstawie zaakceptowania projektu technologicznego lokalu (obszerne informacje na ten temat znajdziesz tutaj: https://horeca-design.pl/). Jeśli chcesz sprzedawać alkohol, potrzebna będzie również wydawana czasowo koncesja.

Wyposaż kuchnię w niezbędne sprzęty

W żadnej kuchni nie może zabraknąć podstawowego wyposażenia: chłodziarek i zamrażarek, zmywaków i zmywarek, stołów i blatów roboczych, przestrzeni magazynowej i pojemników na odpady. Każdy konkretny typ kuchni wymaga natomiast specyficznych urządzeń i sprzętów.

W restauracji włoskiej konieczny jest piec do pizzy, w tajskiej – wok, w hinduskiej – piec tandori, w japońskiej – specjalistyczne noże do precyzyjnego krojenia surowej ryby. Warto postawić na specjalizację – jeśli chcesz serwować potrawy z różnych stron świata, może okazać się, że w kuchni po prostu nie ma miejsca na potrzebne wyposażenie.

Zadbaj o komfort i klimat w lokalu

Na kuchni musi panować ergonomia i bezpieczeństwo. Dla klientów liczy się również komfort – w końcu wizyta w restauracji kojarzy się z przyjemnością. Nawet przy ograniczonym budżecie warto zatem zadbać o wytworzenie klimatu.

Wygodne stoliki, nastrojowe oświetlenie, przyjazny system audio, kilka dekoracyjnych detali – urządzanie restauracji wcale nie musi pochłonąć ogromnych nakładów finansowych. Warto zabezpieczyć także kącik dla najmłodszych, znudzonych rozmowami dorosłych.

Zbierz dobrą kadrę

Żaden biznes nie ma szans powodzenia, jeśli nie stoją za nim odpowiedni ludzie. To właśnie profesjonalna, ale także zgrana i optymistyczna ekipa, będzie stanowić najważniejszą wartość lokalu.

Wybierając pracowników, kieruj się własnym kluczem. Mogą to być twoi znajomi ze szkoły albo zupełnie obce, zrekrutowane osoby. Mistrzowie w swoim fachu albo nowicjusze chętni do nauki. Najważniejsze, aby razem stworzyć przyjazny zespół.

Rozreklamuj swój biznes

Aby klienci dowiedzieli się o nowej restauracji, potrzebna jest reklama – a to niestety spory koszt. Na szczęście nowe technologie dają możliwość prowadzenia marketingu praktycznie bez inwestycji.

Nagrywaj krótkie filmy i rolki. Wrzucaj zdjęcia do mediów społecznościowych. Prowadź bloga z wartościowymi informacjami. Proś klientów o pozostawianie opinii w aplikacji czy w Google. Internet daje niemal nieskończone opcje!

Początki są trudne – i dotyczy to każdej branży, choć faktycznie przed nowymi restauratorami stoi szczególnie dużo wyzwań. Motorem napędowym jest jednak satysfakcja z każdej pozytywnej recenzji i z każdego powracającego klienta. Warto zatem nastawić się optymistycznie, aby łatwiej przetrwać trudny czas. Jeśli zadbasz o wymienione elementy, sukces masz prawie gwarantowany. Powodzenia!