Cyberodporni w szkole - doświadczenia i pomysły na przyszłość
Już 30 stycznia 2025 roku na kampusie Coventry University we Wrocławiu odbędzie się konferencja poświęcona interdyscyplinarnemu podejściu do edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa w szkołach średnich. Wydarzenie, wyróżniające się międzynarodowym charakterem oraz naciskiem na przełożenie teorii w praktykę edukacyjną, będzie doskonałą okazją do wymiany doświadczeń między ekspertami akademickimi, praktykami oraz decydentami z obszaru szkolnictwa.
Współczesne systemy edukacyjne stają przed wyzwaniem implementacji strategii przygotowujących młodzież do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie cyfrowym, gdzie zagrożenia takie jak phishing, cyberprzemoc czy wycieki danych osobowych stały się nieodzowną częścią rzeczywistości online. Projekt Cybersec EduCheck, realizowany przez Coventry University Research Institute Europe we współpracy z partnerami z Polski i Czech, stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby kształtowania kompetencji cyfrowych i budowania cyberodporności.
„Projekt Cybersec EduCheck to nie tylko analiza współczesnych wyzwań, ale przede wszystkim próba ich przezwyciężenia poprzez współpracę międzysektorową oraz międzynarodową wymianę dobrych praktyk. Wyniki badań jasno wskazują, że uczniowie mają trudności z podstawowymi zagadnieniami z zakresu cyberbezpieczeństwa, takimi jak identyfikacja bezpiecznych metod autoryzacji czy unikanie zagrożeń typu phishing” - mówi Mateusz Pękala, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w Coventry University Research Institute Europe.
Program konferencji
Konferencja Coventry University Research Institute Europe (CURIE) rozpocznie się od oficjalnego otwarcia, w ramach którego partnerzy projektu Cybersec EduCheck zarysują zakres prac badawczych i wdrożeniowych. Następnie Weronika Kędzierska, ekspertka w dziedzinie innowacji edukacyjnych, zaprezentuje potencjał kreatywnego myślenia jako narzędzia wspierającego krytyczne podejście do rozwiązywania problemów cyfrowych. Kolejne wystąpienie Mateusza Pękali, eksperta Coventry University Research Institute Europe, skoncentruje się na praktycznych aspektach budowania kultury cyberbezpieczeństwa w szkołach, bazując na wynikach badań oraz rekomendacjach wynikających z projektu.
Szczególnym punktem programu będzie keynote speech Jakuba Osmaniego, inżyniera ds. bezpieczeństwa z firmy CATO Networks, który podzieli się spostrzeżeniami na temat zachowań młodzieży w mediach społecznościowych. W drugiej części dnia uczestnicy skupiają się na wyzwaniach edukacji w dobie sztucznej inteligencji ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań prawnych i technologicznych w szkołach. Eksperci z SDZ Legal, Antologic oraz LogicalTrust wskażą kwestie wymagające zmian oraz wdrożenia odpowiednich zasad ochrony danych.
Podsumowaniem konferencji będzie sesja dyskusyjna w formule Fishbowl, pozwalająca na swobodną wymianę myśli między uczestnikami. „Konieczność radzenia sobie z cyberprzemocą, której - jak wynika z przeprowadzonych badań - doświadczyło 25% uczniów, wymaga od nas wszystkich zintegrowanych działań i podejścia opartego na współpracy wielopłaszczyznowej. Tego typu debaty są kluczowym krokiem w budowaniu edukacji szytej na miarę rzeczywistych wyzwań” - Martyna Wilk z Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego, która będzie moderatorką panelu.
Niepokojące wnioski zbadańprojektu Cybersec EduCheck
Uczestnicy konferencji będą mieli okazję szczegółowo zapoznać się z wynikami badań, przeprowadzonych w ramach projektu, obejmujących ponad 640 uczniów i 22 nauczycieli z Polski i Czech. Badania wykazały m.in., że uczniowie często nie potrafią skutecznie chronić swoich danych w sieci, a nauczyciele zgłaszają potrzebę bardziej zaawansowanych narzędzi dydaktycznych do nauczania tych umiejętności. Wyniki te wskazują na potrzebę wdrożenia kompleksowych programów edukacyjnych. Nauczyciele zgłosili potrzebę dostępu do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych oraz szkoleń. „Projekt Cybersec EduCheck to nie tylko analiza zagrożeń i potrzeb, ale także zbiór rekomendacji, które należy wdrożyć” - mówi Mateusz Pękala.
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji nauczycieli, badaczy, decydentów oraz wszystkich zainteresowanych przyszłością edukacji cyfrowej. Wydarzenie stanowi unikalną okazję do wymiany doświadczeń oraz rozwinięcia wspólnej wizji edukacji w erze cyfrowej transformacji.
Wydarzenie odbędzie się na kampusie Coventry University Wrocław (Centrum Południe Budynek D, ul. Powstańców Śląskich 17, 53-332 Wrocław) w dniu 30.01.25 (czwartek).
Program konferencji:
- 09:00–09:30 Rejestracja uczestników i poranna kawa
- 09:30–09:45 Otwarcie konferencji i przedstawienie partnerów projektu Cybersec EduCheck
- 09:45–10:00 „Kreatywne myślenie jako element krytycznego myślenia – scenariusze lekcji”
– Weronika Kędzierska, facylitatorka zmian, ekspertka Coventry University Research Institute Europe - 10:00–10:30 „Budowanie kultury cyberbezpieczeństwa w szkołach”
– Mateusz Pękala, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa, Coventry University Research Institute Europe - 10:30–11:00 Keynote Speech – Jakub Osmani, Security Engineer w CATO Networks (Czechy)
Wystąpienie tłumaczone konsekutywnie z języka angielskiego - 11:00–11:15 Przerwa kawowa
- 11:15–11:45 „Zagrożenia w edukacji w dobie AI – wyzwania prawne i technologiczne”
– przedstawiciele SDZ Legal, Antologic i LogicalTrust - 11:45–12:30 Interaktywna dyskusja pomiędzy uczestnikami w formule Fishbowl
Dodaj komentarz
Komentarze (0)