Czy dziś można rozpoznać kobietę i mężczyznę po ich decyzjach zakupowych w sieci?

piątek, 17.6.2022 13:53 419

Wszyscy mamy swoje nawyki i potrzeby. Często też odmienne czynniki mają wpływ na nasze decyzje. Czy podobnie jest w świecie konsumenckim? Czy jesteśmy w stanie rozpoznać profil użytkownika, a dokładniej jego płeć, na podstawie tego, w jaki sposób, co, kiedy oraz za ile kupuje? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule, odnosząc się do najnowszych raportów i danych. Sprawdzimy, które powszechne założenia o e-zakupach są nieaktualne, a które mogą posłużyć źródło cennych informacji dla właścicieli sklepów działających na platformach e-commerce.

źródło grafiki: pixabay.com

Zachowania zakupowe przedstawicieli obu grup 

2022 rok przyniósł nam obszerny raport nawyków zakupowych w sieci opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Badaniami zostali objęci: kobiety, mężczyźni oraz seniorzy. Raport Mr. & Mrs E-commerce omawia popularne założenia, które można uznać szybciej za  stereotypy dotyczące e-klientek i e-klientów, a nie rzeczywiste zachowania. Z danych wynika, że odmienność w przyzwyczajeniach konsumpcyjnych między kobietami i mężczyznami zdecydowanie się zaciera, co zresztą potwierdzają statystyki dla obu grup. Ich przedstawiciele wydają też zbliżone kwoty i z podobną częstotliwością robią zakupy w sieci. Odchodzi się zatem od powszechnego stwierdzenia, że rozrzutność to cecha charakterystyczna kobiet. 

Zadbaj o swoją witrynę - zadbaj o SEO

Należy uważnie przeanalizować opublikowane dane, aby przygotować wszelkie działania na swojej stronie pod daną grupę docelową. Warto zwrócić uwagę na różnice (niewielkie) w nawykach zakupowych między kobietami a mężczyznami i sprawdzić, jakie zachowania zakupowe charakteryzują konkretną grupę wiekową. W tym momencie warto wspomnieć o Search Engine Optimization, czyli SEO. Dzięki tym działaniom nie musisz martwić się o funkcjonowanie swojego sklepu internetowego. Profesjonalna agencja SEO Boo.pl, zaczynając od audytu, zaplanuje odpowiednią optymalizację pod kątem pozycjonowania. Według wielu specjalistów bardzo skutecznym rozwiązaniem okazuje się łączenie działań SEO i UX, czyli wzbogacenie optymalizacji o User Experience, czyli doświadczenia osoby odwiedzającej witrynę. Decydując się na współpracę z agencją, możesz liczyć na kompleksowe podejście do tematu.

E-zakupy czas start!  

Z reguły jednym z pierwszych kroków ścieżki zakupowej wśród badanych jest poszukiwanie informacji i zasięganie opinii. Ponad 66% z nich przed zakupem produktu bądź skorzystaniem z usługi wykonuje research online.To argument przemawiający za tym, żeby zadbać o sekcje na własnej witrynie – opisy, recenzje, blog. Te działania  nie tylko wpłyną na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, ale również rozwieją ewentualne wątpliwości klientów. 

16% ankietowanych pań opiera swoje decyzje zakupowe na rekomendacjach bliskich, a 15% z nich musi utwierdzić się w swoim przekonaniu za pomocą treści na blogach czy poradników/ opinii na vlogach. Ankietowani panowie w kwestii źródeł informacji mają dość odmienne preferencje. Najczęściej odwiedzają fora internetowe (14%), ale równie często korzystają z opcji porównywarek cen. Z perspektywy właściciela sklepu internetowego na pewno warto inwestować na stronie w treści blogowe, a także recenzje danych produktów, gdyż to one dostarczają użytkownikom pożądanych przez nich informacji. Wartościowe wpisy, także w postaci komentarzy dotychczasowych klientów, wspierają w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Być może nie zdajesz sobie sprawy, ale content to jeden z podstawowych elementów procesu pozycjonowania stron. To działanie, jak już wspomnieliśmy, jest bardzo ważne, jeśli chcesz osiągnąć sukces w Internecie. Warto dowiedzieć się więcej i sprawdzić https://boo.pl/seo-co-to-jest-i-ile-kosztuje/.

W przypadku, gdy grupą docelową są głównie seniorzy, można rozważyć założenie infolinii lub czatu ze sprzedawcą. Badania wskazują bowiem, że aż 33% ankietowanych seniorów zasięga opinii u rodziny i sprzedawców. Zdecydowanie wolą werbalny kontakt od czytania recenzji, blogów czy przeglądania vlogów.

Kobiecy a męski wirtualny koszyk zakupowy

Wedle badań panie najczęściej sięgają po produkty związane z branżą modową, kosmetykami, a także akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni zaś wybierają sprzęt elektroniczny, gadżety oraz artykuły z sektorów beauty & fashion. Dość zaskakujące, prawda? Nie jest więc prawdą, że branża modowa oraz urody są zdominowane wyłącznie przez kobiety. Powinni mieć to na uwadze wszyscy właściciele sklepów internetowych w tych branżach, którzy stoją właśnie przed tworzeniem planu optymalizacji.

Możliwości oferowane przez sklepy internetowe coraz odważniej wykorzystują współcześni e-konsumenci. Korzystają z darmowych zwrotów i decydują się na zakup kilku produktów online, żeby dobrać najodpowiedniejszy, a pozostałe bez problemu odesłać. Aż 44% ankietowanych klientek przyznaje się do takich działań.  Mężczyźni, którzy korzystają z tej opcji, stanowią 41% ankietowanych.

Gdzie decydują się robić zakupy internetowe mężczyźni, a gdzie kobiety?

Blisko ⅓ badanych internautek przyznaje, że preferuje sklepy internetowe, portale zakupowe oraz aukcyjne. Mężczyźni wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z tychże platform. Ponadto decydują się na zakupy internetowe dużo chętniej w sklepach z aplikacjami mobilnymi. 

Zakupy internetowe są już niemal codziennością. 8 na 10 badanych robi zakupy w sieci. W ciągu miesiąca do dwóch razy składają oni zamówienia internetowe. Dane te dotyczą przedstawicieli obu płci i grupy seniorów. 

Za pomocą czego panie i panowie kupują online?

Chyba nikogo nie zdziwi, że e-konsumenci obu grup najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów w sieci. Smartfony wykorzystywane są do tego celu nawet w 40%. Z kolei laptopy są tuż za telefonami. Z nich głównie korzystają seniorzy. Zadeklarowało to aż 83% z nich, a 41% ankietowanych przyznało używanie komputerów stacjonarnych. Wśród urządzeń stosowanych do e-zakupów pojawił się również smartwatch. Aż 10% mężczyzn zadeklarowało robienie zakupów w Internecie przy użyciu zegarka, a wśród kobiet to jedynie 2%. Na tym polu widzimy zdecydowane różnice.

W tym miejscu koniecznie warto zaznaczyć, że wyszukiwania fraz na sprzedaż” i na sprzedaż w pobliżu” na urządzeniach mobilnych wzrosło o 250% w latach 2017-2019. Tak więc w przypadku sklepów online, które działają również stacjonarnie, warto pozycjonować się lokalnie i zadbać przy tym o działania poza stroną. Przykładem może być założenie konta GMF oraz e-wizytówki sklepu. Jeżeli więc Twoja firma wedle założeń ma podbić warszawski rynek, powinieneś skorzystać z pomocy lokalnych agencji (mają bowiem lepsze rozeznanie na rynku regionalnym). Specjaliści doskonale będą wiedzieć, jak powinno przebiegać https://boo.pl/pozycjonowanie-warszawa/, aby przyniosło jak najlepsze rezultaty.

Wydatki w sklepach online - jak wyglądają u mężczyzn, a jak u kobiet?

Zakupy internetowe wbrew pozorom przebiegają bardzo podobnie w przypadku obu grup. Świadczą o tym niemal takie same wydatki. W skali miesiąca są to: 201-400 zł, co zadeklarowało blisko ⅓ ankietowanych. Przedział 51-100 zł to z kolei jednorazowy wydatek. Wyniki badań pokazują, że dotychczasowe przeświadczenia o tym, że to kobiety mają większe tendencje do rozrzutności i wydatków w sieci, straciły na ważności. 

Co więcej, obie badane grupy zgodnie przyznają, że do zakupów online przekonują ich opcje bezpłatnej dostawy, realizacja zamówienia w ciągu kilku dni oraz proste metody płatności, np. BLIK i przelew.

Summa summarum

Czy dziś można rozpoznać kobietę i mężczyznę po ich decyzjach zakupowych w sieci? Może być z tym ciężko. Nie ma już bowiem tak radykalnych różnic w tej kwestii. Panowie i panie zdecydowanie częściej spotykają się na ścieżce zakupowej, niż się na niej mijają. 

Taka analiza nawyków konsumpcyjnych na pewno przyda się firmom ukierunkowanym na danych odbiorców. Pomimo że różnice w zachowaniach zakupowych obu grup się zacierają, warto zagłębić się w modele zachowań zakupowych dla ich członków, szczególnie jeśli grupą docelową danego e-sklepu są wyłącznie kobiety lub mężczyźni. Raport pokazał, że różnice pojawiają się przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego tak ważne jest dostosowanie e-sklepu właśnie w odniesieniu do wieku klientów.

Prowadząc sklep online, warto sprawdzać na bieżąco tego typu dane, by w pełni zadbać o analitykę własnego biznesu. Dzięki temu utworzenie właściwego profilu odbiorców oraz dostosowanie do niego działań marketingowych będzie dużo łatwiejsze.