Czym jest zastrzeżony znak towarowy i po co go w ogóle rejestrować?

poniedziałek, 2.10.2023 11:05 145

Rynek rozwija się bardzo dynamicznie, a potrzeby i oczekiwania klientów nieustannie rosną. Do tego rośnie też ryzyko nieuczciwej konkurencji. Tych kilka przyczyn sprawiło, że przedsiębiorcy zaczęli szukać sposobu na ochronę swojej marki i ciężko wypracowanej pozytywnej opinii oraz zaufania klientów. Bardzo pomocnym narzędziem, które nie tylko chroni, ale również pomaga w pozytywnej komunikacji z klientami, jest znak towarowy. Tym określeniem możemy nazwać wszystko, co służy do identyfikowania usług, jak i towarów, które pochodzą od konkretnej firmy. Z drugiej jednak strony, aby coś mogło stać się znakiem towarowym, konieczne jest spełnienie kilku istotnych warunków! Sprawdź, jakie to są warunki, jak na przestrzeni lat zmieniły się przepisy prawa, jakie znaki nie mogą zostać zarejestrowane oraz po co w ogóle zajmować się rejestracją znaku!

Przepisy prawa a znak towarowy

Jeszcze całkiem niedawno znak towarowy musiał być przedstawiany w formie graficznej. Taki wymóg został jednak zniesiony. Podyktowane zostało to wciąż rozwijającą się technologią, która pozwoliła na oznaczanie usług lub produktów przy użyciu nieco odmiennych elementów.

Choć zmiany w przepisach prawa są ogromne, trzeba zwrócić uwagę na to, że podstawowe funkcje oznaczeń pozostały niezmienione. W znaku towarowym chodzi o to, by właściciel firmy mógł skutecznie zabezpieczyć ciężko wypracowaną markę przed nieuczciwym naśladowaniem, kopiowaniem czy bezczelną kradzieżą. Z kolei w ten sposób klient będzie miał 100% pewności, że nie kupuje produktu podrobionego, a ten oryginalny.

Co może stać się znakiem towarowym Twojej marki?

Co to jest znak towarowy zastrzeżony? To specjalne oznaczenie, będące swego rodzaju wyróżnieniem ważnym w obrocie gospodarczym produktów. Zazwyczaj występują znaki w postaci:

  • słownej — nazwa, wyraz, slogan reklamowy, zbitki liter,
  • graficznej — rysunek, emblemat, logo, symbol, zestawienie kolorystyczne czy ornament,
  • przestrzennej — kształt opakowania lub samego towaru,
  • słowno-graficznej — elementy literowe czy słowne połączone z logo, rysunkiem czy ornamentem.

Jakich znaków towarowych nie można zarejestrować?

Jak mówią przepisy prawa, podstawowa funkcja znaku towarowego to odróżnianie towarów oraz usług jednej firmy od drugiej. Z tego powodu odrzucane są propozycje znaków, które nie spełniają tej funkcji. Jakie są to znaki? Głównie te, które praktycznie niczym nie różnią się od znaków, które zostały już zastrzeżone, a więc mają realną ochronę. Nie można też zarejestrować znaków, które składają się z wyrażeń lub słów używanych na co dzień. Chodzi głównie o takie proste słowa, jak np. “super”, “studio” czy “jedzenie”.

Znakami towarowymi nie powinny być kształty konkretnych produktów. Jeśli wygląd konkretnego towaru uwarunkowany jest względami technicznymi czy naturą towaru, nie powinno dojść do jego rejestracji. Żadna firma nie może wyprodukować identycznego klocka, jak i takiego samego klocka.

Po co zajmować się rejestracją znaku towarowego?

Jeśli zastanawiasz się, po co rejestrować znak towarowy, odpowiedź jest bardzo prosta. Marka, która wypracowała zaufanie wśród klientów, która wyróżnia się spośród konkurencji, jest podatna na krzywdzące działania z zewnątrz. Niezastrzeżona marka jest łatwym celem — może ją wykorzystać każdy, kto będzie chciał zaszkodzić wypracowanej renomie. Może się też zdarzyć tak, że ktoś ubiegnie Twoje działania. W takiej sytuacji Twój znak zostanie zastrzeżony przez innego przedsiębiorcę, a Twoja ciężka praca pójdzie na marne. Jeśli rejestracja znaku przez innego przedsiębiorcę dojdzie do skutku, Twoja firma może zostać wezwana do zaprzestania korzystania z podobnego znaku towarowego, jak i z domeny internetowej. Z tego właśnie powodu lepiej wyjść na prowadzenie i zarejestrować znak towarowy jak najszybciej! Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie https://zastrzezone.pl/co-to-jest-znak-towarowy/.

 

 

Foto: https://unsplash.com/photos/FyD3OWBuXnY