Dolny Śląsk infrastrukturalnym sercem Europy. Debata ministrów z UE i prezesów spółek kolejowych o przyszłości kolei
W stolicy Dolnego Śląska debatowali dziś najważniejsi decydenci z branży kolejowej - ministrowie i prezesi spółek kolejowych całej Unii Europejskiej. Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, a gospodarzem spotkania był marszałek Paweł Gancarz. - Dziś Dolny Śląsk to nie tylko infrastrukturalne serce Polski, ale całej Europy - mówił marszałek, otwierając wydarzenie.
Podczas konferencji, która odbyła się 29 kwietnia we Wrocławiu, miały miejsce debaty dotyczące przyszłości i rozwoju siatki kolejowej w Unii Europejskiej. Wśród gości nie zabrakło ministrów infrastruktury całej Wspólnoty.
– Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski, skutecznie od lat inwestujemy w kolej i nasz sukces widać nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Oprócz remontów, rewitalizacji i zakupów nowych pociągów pracujemy też nad wspólnym biletem na wszystkie środki transportu w regionie. To wszystko robimy z myślą o mieszkańcach regionu – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Dolny Śląsk został wybrany gospodarzem tego spotkania nieprzypadkowo – jak podkreślał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, sukces kolei w naszym województwie może służyć za przykład, jak jej dobra organizacja może zmienić nawyki mieszkańców i przekonać do wyboru transportu publicznego. Na Dolnym Śląsku kursują najszybsze pociągi regionalne w Polsce, do sieci kolejowej w ostatnich latach włączono miejscowości, w których żyje ponad 200 tys. osób. Liczba korzystających z usług Kolei Dolnośląskich w ostatnich dziesięciu latach wzrosła z pięciu do blisko dwudziestu pięciu milionów osób rocznie.
– Dziś, ze względu na rangę naszego spotkania, możemy śmiało stwierdzić, że Dolny Śląsk i Wrocław są europejskimi stolicami kolei. Gościmy tu ponad 20 delegacji rządowych, a także gości z najważniejszych unijnych instytucji oraz ekspertów branży kolejowej. Podczas paneli mówiliśmy o przyszłości i roli kolei w Polsce i Unii Europejskiej – mówi Dariusz Klimczak. – Rozmawialiśmy o tematach niezwykle aktualnych, m.in. czekamy na odpowiedź od naszych partnerów z Austrii i Słowenii w sprawie połączenia Warszawa - Rijeka – dodaje minister.
Coraz więcej biletów kolejowych w Polsce sprzedawanych jest online. Niektóre spółki kolejowe notują już ponad 50 proc. sprzedaż biletów przez internet. Rocznie z kolei w Polsce korzysta już ponad pół miliarda pasażerów, a odsetek na jednego mieszkańca w poszczególnych województwach Polski dochodzi już do ponad 10 podróży rocznie. Oznacza to, że jako kraj zaczynamy podwyższać europejskie średnie.
– Nieprzypadkowo spotykamy się na Dolnym Śląsku, który w skali Polski odniósł największy sukces w ostatnich 15 latach jeśli chodzi o nowe pociągi, rozwój liczby połączeń i wzrost liczby pasażerów – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
Jeden z paneli dyskusyjnych dotyczył przyszłości szybkich kolei w Polsce, a debatowano o utworzeniu m.in. szybszego połączenia z Warszawy do Wrocławia.
– Wpięcie Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia Głównego od strony Łodzi, Sieradza i Kępna będzie szansą na blisko dwukrotne skrócenie czasu przejazdu między stolicą a trzecim największym miastem w Polsce. To ogromna szansa do tego, by wreszcie Wrocław uzyskał dedykowaną linię kolejową do Warszawy, ale też umożliwi dalszy rozwój siatki połączeń regionalnych Dolnego Śląska, szczególnie w jego wschodniej części: do Oławy, Oleśnicy, Sycowa czy Międzyborza – podkreśla Michał Rado, wicemarszałek Dolnego Śląska odpowiedzialny w nim za kolej.
W trakcie konferencji poruszono także kwestie finansowania inwestycji, innowacji technologicznych w kolei oraz roli transportu szynowego w polityce mobilności miejskiej i regionalnej. Ważnym elementem była również perspektywa budowy w Polsce kolei dużych prędkości, oraz rozwój towarowego transportu kolejowego. Wydarzenie zakończyła debata ekspertów oraz przedstawicieli operatorów kolejowych. Konferencja stanowi ważny krok w budowaniu partnerstwa na rzecz nowoczesnego, efektywnego i konkurencyjnego transportu kolejowego w Polsce.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)