Jak dobrze napisać CV?

piątek, 13.11.2020 08:58 210

CV to podstawowy dokument, o który przyszły pracodawca prosi kandydata na dane stanowisko. Jak napisać CV, aby zaprezentować się z jak najlepszej strony, a przy okazji nie minąć się z prawdą? O jakich punktach pamiętać, a co lepiej pominąć? Więcej na ten temat w poniższym artykule.

Curriculum vitae, czyli w skrócie CV, ma na celu podsumować dotychczasowe doświadczenie kandydata ubiegającego się o dane stanowisko. Przyjęło się, że dokument tego typu powinien mieć syntetyczną, zwięzłą formę – inaczej niż list motywacyjny. Poznaj najważniejsze sekcje, które powinno zawierać dobrze napisane CV.

Po pierwsze: dane osobowe

W górnej części dokumentu powinny znaleźć się Twoje dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, data urodzenia oraz informacje kontaktowe (e-mail i telefon). Zdecydowanie lepsze wrażenie na osobie rekrutującej do pracy zrobi CV ze zdjęciem kandydata, choć z formalnego punktu widzenia nie stanowi ono elementu obowiązkowego.

Po drugie: doświadczenie

Twojego przyszłego pracodawcę w największym stopniu interesuje, jak bogatym doświadczeniem (skorelowanym ze stanowiskiem, na które się ubiegasz) możesz się pochwalić. Dlatego selekcjonuj informacje, które znajdą się w tej sekcji CV – przykład: jeśli ubiegasz się o posadę social media managera i masz na swoim koncie pracę w tym zawodzie, wskaż przede wszystkim na nią. Pierwsze zarobkowe zajęcia zupełnie niezwiązane z tematem, na przykład sezonowy zbiór owoców, możesz całkowicie pominąć. W tej sekcji przyjęło się trzymać odwróconej chronologii, to znaczy jako pierwsze w dokumencie powinna pojawić się ostatnio ukończona szkoła.

Po trzecie: wykształcenie

Tu również masz do czynienia z odwróconą chronologią, choćby dla zachowania spójności dokumentu. Rozpocznij od ostatniego miejsca swojej edukacji. Wymieniaj od szkoły średniej w górę.

Po czwarte: umiejętności

Przyjrzyj się swoim umiejętnościom pod kątem ich przydatności na stanowisku pracy, na które aplikujesz. Na przykład umiejętność pisania w taki sposób, aby każdy tekst czytało się łatwo i z przyjemnością czy też zdolność do syntetycznego myślenia to atuty w przypadku osób aplikujących na stanowisko copywritera, scenarzysty czy social media managera. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie https://cveasy.pl/Jak-napisac-CV.

Po piąte: ukończone kursy i szkolenia

Dziś zakończenie edukacji na etapie studiów magisterskich, bez dalszego zgłębiania wybranej dziedziny, to zdecydowanie za mało. Dlatego warto uczęszczać na specjalistyczne kursy i szkolenia, aby mieć więcej ścieżek rozwoju i możliwości szybszego awansu. W tej sekcji możesz wymienić zarówno kursy stacjonarne, jak i te zrealizowane online.

Po szóste: znajomość języków obcych

Znajomość języków obcych jest szczególnie pożądana w dzisiejszych czasach, zwłaszcza w kontaktach z klientami z międzynarodowych korporacji. Jeżeli możesz się pochwalić świetną znajomością języka obcego popartą certyfikatem, warto wyeksponować to właśnie w tej sekcji.