Kilkadziesiąt kolejnych nowoczesnych autobusów w komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej
Kilkadziesiąt fabrycznie nowych autobusów, w części zeroemisyjnych - dostosowanych do obsługi pasażerów o ograniczonej mobilności oraz ograniczeniach sensorycznych. Takie nowości czekają pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących liniami miejskimi po zachodniej części stolicy Dolnego Śląska oraz liniami aglomeracyjnymi łączącymi Wrocław z Miękinią oraz Kątami Wrocławskimi. Wydział Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia właśnie ogłosił nowy przetarg na obsługę tych linii.
Jakich linii dotyczy przetarg
Przetarg pozwoli wyłonić przewoźnika, który przez 6 lat zapewni obsługę linii miejskich: 101, 104, 117, 123, 137, 138 i 327, linii aglomeracyjnych: 917, 923, 937, 938 i 948 obsługujących Gminę Miękinia oraz wybranych kursów linii 909, która łączy Wrocław z Gminą Kąty Wrocławskie.
Nowa linia miejska 327 kursować będzie z Kozanowa do Maślic, a w dni nauki szkolnej również do Pracz Odrzańskich. Umożliwi to dojazd uczniów do placówki oświatowej na ulicy Białostockiej.
Zmiany zauważą także pasażerowie korzystający z linii aglomeracyjnych. Zwiększy się liczba kursów linii 938 i 948, które zapewniają połączenie z jednym z najszybciej rozwijających się obszarów mieszkaniowym i przemysłowych w Gminie Miękinia. Dodatkowo część kursów linii 948 zostanie skierowana przez centrum wsi Wróblowice oraz Lutynia, tworząc postulowane przez mieszkańców połączenie.
- Od poprzedniej kadencji w sposób konsekwentny i systemowy rozwijamy komunikację aglomeracyjną. A w kontekście tego przetargu wzmacniamy jednocześnie linie miejskie obsługujące zachodnie rejony Wrocławia. Coraz mocniejsza współpraca stolicy Dolnego Śląska z sąsiednimi gminami skutkuje konkretnymi rozwiązaniami dla mieszkańców. A to sprawia, że korzystanie z komunikacji zbiorowej staje się dla nich bardziej dostępne i coraz bardziej atrakcyjne– mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu UM Wrocławia.
Jakie autobusy dostarczy wybrany operator?
Wszystkie podstawowe pojazdy będą fabrycznie nowe, a co piąty z nich będzie autobusem zeroemisyjnym. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe, we wszystkich będzie można podładować przenośnie urządzenia przez USB oraz skorzystać z ogólnodostępnego Wi-Fi. Oprócz już standardowego wyposażenia pojazdów dodatkowo autobusy będą posiadały udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Będą wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz innowacyjne bramki liczące pasażerów, które poza standardowym zliczaniem pasażerów wsiadających i wysiadających będą w stanie rozpoznać czy do autobusu wsiadł pasażer z rowerem czy też rodzic z wózkiem dziecięcym. Zwiększona zostanie również liczba miejsc dostępnych dla pasażerów poruszających się na wózku, w tym również w mniejszych autobusach typu midi. A to nie wszystko, bo każdy nowy autobus będzie wyposażony w defibrylatory AED.
Stawiamy na rozwiązania niskoemisyjne
W porównaniu do dotychczasowych postępowań, Wydział Transportu UM Wrocławia w omawianym przetargu premiuje zastosowanie rozwiązań ograniczających emisję dwutlenku węgla również w autobusach tradycyjnych – zasilanych silnikiem diesla. W przypadku autobusów zeroemisyjnych premiowany będzie ich zasięg uzyskany na jednym ładowaniu. Dodatkowe punkty można będzie również uzyskać za zaoferowanie autobusów wyposażonych w asystenta hamowania. Z kolei system wykrywania pieszych i rowerzystów z prawej strony autobusu będzie już standardowym wymogiem.
Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie i ile ich będzie?
Przewoźnik wyłoniony w postępowaniu przetargowym zobowiązany będzie do wprowadzenia do ruchu łącznie 31 fabrycznie nowych autobusów. 26 to standardowe autobusy typu solo - 6 z nich będzie posiadało napęd zeroemisyjny. Listę uzupełni 5 autobusów typu midi.
Zamawiający przewidział możliwość zwiększenia liczby pojazdów w trakcie trwania umowy o kolejne 4 autobusy solo, w tym 2 zeroemisyjne. Na dostarczenie wymaganej liczby pojazdów oraz rozpoczęcie świadczenia usług operator będzie miał maksymalnie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Oznacza to, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji w wakacje 2026 roku.
Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 23 kwietnia 2025 r. do godziny 12:00.
Komentarze (0)