Konsultacje społeczne o tramwaju na Psie Pole. Przed nami spotkania z mieszkańcami
Psie Pole - Zawidawie to jedno z najliczniejszych osiedli Wrocławia. Co prawda jest tam pociąg – ale z powodu braku przepustowości w centrum miasta, na razie miasto z koleją nie mogą dołożyć tylu składów, by w szczycie pociąg był alternatywą w stylu kolei miejskiej. Dlatego tramwaj. Miasto właśnie pyta mieszkańców: którędy ma pojechać przez osiedle.
Na przestrzeni kilku lat Wrocław planuje duże rozszerzenie swojej sieci tramwajowej. – Plany są ambitne i dążymy do ich zrealizowania. Pracujemy nad budową pięciu nowych tras tramwajowych. Za trzy lata tramwaje mają kursować na Swojczyce. W 2028 roku mieszkańcy będą mogli dojechać tramwajem na Jagodno. W zbliżonym czasie planowane jest także uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych – na Maślice i Klecinę, trwa projektowanie trasy do Szpitala przy Borowskiej. Teraz zaczynamy rozmowy z mieszkańcami o ważnej dla nich i wyczekiwanej przez wrocławian inwestycji - tramwaju na Psie Pole – wylicza Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Warianty tras tramwaju na Psie Pole
Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, w styczniu Miasto przedstawiło mieszkańcom „Studium korytarzowe” – opracowanie, w którym eksperci wskazali dwa najbardziej korzystne rozwiązania.
- Analiza skupiała się na kluczowych dla budowy trasy aspektach, takich jak m.in. zapewnienie jak największej liczbie mieszkańców swobodnego dostępu do tramwaju oraz optymalizacja kosztu inwestycji w przeliczeniu na mieszkańca, wzięto pod uwagę nawet fakt by jak najmniej ingerować w tereny cenne przyrodniczo, czy potencjalne profile łuków skrętu – tak by tramwaje jechały jak najszybciej – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek.
Przy analizie wielokryterialnej brano bowiem pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2035 i 2050), szacunkowy koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży czy wpływ na klimat. Odrzucone warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo, wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów i byłyby droższe.
Najbardziej optymalnesą trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Następnie tramwaj jechałby wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego i przez nowy most nad Widawą. - Wariant 1 - liczący około 5,93 km - to trasa prowadząca bliżej Widawy w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. Pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze Trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Pozwala na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie, omija historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy wykazały, że tylko w ciągu doby na nowym odcinku trasy korzystałoby z niego ok. 20 tys. pasażerów. Wariant 2 - 5,74 km - prowadzi przez rondo Lotników Polskich, ulicę Kiełczowską do cmentarza Kiełczowskiego. Według analiz przewiezie na dobę najwięcej – ok. 25 tys. - pasażerów i ma mniej kolizji z zielenią – wymienia Monika Kozłowska-Święconek.
Jak wskazywali jednak mieszkańcy w czasie konsultacji przed tygodniem (rowerowy przejazd mieszkańców i urzędników po korytarzach trasy) torowisko przez centrum osiedla czyli „rynek Psiego Pola” może być zagrożeniem dla tamtejszych kamienic, ponieważ niektóre nie mają podpiwniczeń i mają płytkie fundamenty. Ich zdaniem tramwaj jadący pod oknami a wcześniej budowa może zagrozić statyce budynków. Inni podnosili, że przez centrum trasa będzie musiała biec także jezdnią, co utrudni ruch samochodów. Z kolei przeciwnicy trasy wzdłuż ulicy Dywizjonu 303 mówili, że lepiej, by ta ulica była dwujezdniowa i czteropasmowa, a wiec by druga jezdna powstała w miejscu rezerwy na tramwaj.
Konsultacje społeczne dotyczące tramwaju na Psie Pole
Teraz pora na spotkanie stacjonarne. O proponowanych wariantach Urząd Miejski wraz z autorami Studium korytarzowego porozmawia z mieszkańcami Wrocławia, a w szczególności Psiego Pola. Konsultacje zakończą się 6 kwietnia. – To ważny etap procesu inwestycyjnego, dający mieszkankom i mieszkańcom możliwość opiniowania istotnej dla nich inwestycji. Mieszkańcy mogą podzielić się z nami swoimi opiniami na temat przebiegu trasy czy lokalizacji przystanków, doprecyzować, jakie mają oczekiwania związane z przyszłą trasą. Zbieramy także ich rekomendacje co do tego, który wariant w ich opinii powinien być realizowany – mówi Krzysztof Ziental, kierownik Działu Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia i zachęca mieszkańców do wzięcia udziału w konsultacjach. - Przed nami ważne spotkania: 15 marca wszystkich mieszkańców, którzy zechcą przyjść, oraz spotkanie sondażowe, które odbędzie się 22 marca w formie kilkugodzinnych warsztatów, do których zaprosimy osoby, które zgłoszą się za pomocą e-formularza – informuje Krzysztof Ziental. W konsultacjach będą mogli wziąć również udział młodzi mieszkańcy miasta. Każdy z mieszkańców może też wypełnić e-formularz dostępny na stronie wroclaw.pl/konsultacje.
Efektem tych spotkań oraz rozmów i wypełnionych formularzy będzie raport z konsultacji.
– Po konsultacjach społecznych i ich podsumowaniu ostatecznie wybrany zostanie wariant i wtedy będziemy mogli ogłosić przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną. Gdy ona powstanie, będziemy mogli wyłonić projektanta nowej trasy, który przygotuje dokumentację projektową i pozyska niezbędne do budowy decyzje. Powstanie projekt budowy torowiska i sieci trakcyjnej, obiektów inżynierskich, przebudowy jezdni, budowy oświetlenia, chodników, przejść dla pieszych czy przejazdów rowerowych. Przygotujemy dokumentacje dla nowych przystanków. Każdy z tych wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków - wylicza Marek Żabiński, koordynator projektu z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują to zadanie.
Dopiero po przygotowaniu projektu i zebraniu dokumentacji – czyli za około trzy-cztery lata - będzie można ogłosić przetarg na budowę tramwaju.
Jak wziąć udział w konsultacjach?
15 marca o godz. 11 odbędzie się spotkanie konsultacyjne w sali bankietowej PODANO znajdującej się przy Lotniczych Zakłady Naukowych (ul. Kiełczowska 43), na które może przyjść każdy.
22 marca odbędzie się spotkanie sondażowe z udziałem osób wyłonionych zgodnie z osobnym regulaminem. W tych warsztatach weźmie udział zróżnicowana grupa maksymalnie 55 osób, zarówno mieszkających na osiedlu Psie Pole-Zawidawie (75 proc.), jak i w pozostałych częściach Wrocławia (25 proc.). Osoby zainteresowane udziałem w tym spotkaniu powinny zgłosić się przez formularz rejestracyjny dostępny na stronie www.wroclaw.pl/konsultacje w zakładce dotyczącej tramwaju na Psie Pole (bezpośredni link do zapisów na spotkanie sondażowe: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeGws2KaSgyNoUgEcOhx9Ov6hRJwHqPNAfXkNSRzoRrfiZ4DQ/viewform )
Natomiast 13 marca o godz. 17 w CAL-u Psie Pole-Zawidawie (ul. Kiełczowska 43 bud. 6), odbędą się warsztaty dla młodzieży.
Tramwaj na Psie Pole to też korzyści dla centrum Wrocławia
Szacowane koszty inwestycji to 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru – a do obsługi każdego z dwóch wariantów potrzeba 12 tramwajów. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej oraz w al. Słowackiego, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum.
Uruchomienie komunikacji tramwajowej na ulicy Wyszyńskiego uelastyczni sieć tramwajową we Wrocławiu, dając alternatywę dla trasy na ulicy Jedności Narodowej. Uruchomienie komunikacji tramwajowej na Psie Pole to także dodatkowe tramwaje w obszarze centrum miasta oraz Śródmieścia. Pętla i parking Park&Ride przy cmentarzu Kiełczowskim stworzą alternatywę dojazdu do centrum dla kierowców spoza Wrocławia.
Konsultacje realizuje Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.
Dodaj komentarz
Komentarze (0)