Kontrola Sanepidu – jak się przygotować do inspekcji?
Inspekcja Sanepidu to stresujące wydarzenie dla wielu restauratorów. Często od wyniku kontroli zależy pomyślne otwarcie lokalu lub kontynuowanie jego dalszej działalności. Nic więc dziwnego, że wizyta inspektorów w restauracji spędza sen z powiek ich właścicielom. Jak się przygotować do kontroli Sanepidu? Jakie dokumenty należy przygotować? Odpowiadamy w artykule!
Spis treści:
- Co sprawdza Sanepid w restauracji?
- Jakie dokumenty należy przygotować dla inspekcji Sanepidu?
- Inspekcja Sanepidu w lokalu gastronomicznym – co warto wiedzieć?
Co sprawdza Sanepid w restauracji?
Pracownicy Sanepidu szczegółowo sprawdzają, czy dany lokal przestrzega obowiązujących norm i zasad pracy w gastronomii. Co to oznacza w praktyce? Kontroli podlega m.in.:
- higiena pracy – Sanepid upewnia się, czy pracownicy przestrzegają zasad bezpieczeństwa pracy, czy mają odpowiednie szkolenia, umowy i kwalifikacje oraz stosowne wyposażenie na stanowiskach,
- przechowywanie i przygotowywanie żywności – Sanepid sprawdza, czy żywność w restauracji jest przechowywana w odpowiednich warunkach (temperaturze, wilgotności, pomieszczeniach). Kontroli podlega również sposób jej przygotowywania i podawania,
- warunki w lokalu – sprawdzany jest stan techniczny lokalu wewnątrz i z zewnątrz, ogólny stan lokalu i jego wyposażenie, uchylność okien, stan instalacji elektrycznej.
Trzeba pamiętać, że zgłoszenie odbioru lokalu przez Sanepid należy złożyć najpóźniej do 14 dni przed jego otwarciem. Musimy też liczyć się z opóźnieniami na tym polu – dokładna kontrola i wydanie decyzji może zająć inspektorom więcej niż 2 tygodnie.
Jakie dokumenty należy przygotować dla inspekcji Sanepidu?
Do kontroli Sanepidu warto się skrupulatnie przygotować. Przede wszystkim musimy poznać wszelkie wymogi prawne, jakie są związane z otwarciem i prowadzeniem działalności gastronomicznej. Jeśli jesteśmy bogatsi o taką wiedzę, to powinniśmy zgłosić lokal do odbioru przez Sanepid i złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dokumenty, jakie należy przygotować dla inspekcji, to m.in.:
- książka do celów sanitarno-epidemiologicznych,
- dokumentacja HACCP lub GMP/GHP,
- szkolenie BHP,
- akt własności lub umowa najmu lokalu,
- projekt technologiczny lokalu,
- umowa na wywóz śmieci,
- wyniki badania wody.
Kontrola może zostać odpowiednio zapowiedziana w myśl zasady: „Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli”. Jednak nie jest to żelazną regułą. Sanepid może sprawdzić lokal bez wcześniejszego powiadomienia.
Inspekcja Sanepidu w lokalu gastronomicznym – co warto wiedzieć?
Choć kompletowanie dokumentacji, jak i sama kontrola Sanepidu, może wydawać się męczącym, skomplikowanym oraz długim procesem, to warto uzbroić się w cierpliwość i poświęcić mu czas. Prowadzenie lokalu bez uzyskania zgody Państwowej Inspekcji Sanitarnej po pierwsze jest karalne (podlega karze grzywny), a po drugie naraża zdrowie naszych gości. Trzeba pamiętać, że taka kontrola nie ogranicza się wyłącznie do sytuacji, w której otwieramy restaurację. Inspektorzy mogą nam złożyć wizytę również w trakcie naszej działalności.
Przeczytaj więcej: https://www.restaumatic.com/blog/kontrola-sanepidu-w-restauracji-jak-wyglada-i-co-sprawdzaja/