Kontrola Sanepidu – jak się przygotować do inspekcji?

piątek, 28.4.2023 10:00 142

Inspekcja Sanepidu to stresujące wydarzenie dla wielu restauratorów. Często od wyniku kontroli zależy pomyślne otwarcie lokalu lub kontynuowanie jego dalszej działalności. Nic więc dziwnego, że wizyta inspektorów w restauracji spędza sen z powiek ich właścicielom. Jak się przygotować do kontroli Sanepidu? Jakie dokumenty należy przygotować? Odpowiadamy w artykule!

Spis treści:

  1. Co sprawdza Sanepid w restauracji?
  2. Jakie dokumenty należy przygotować dla inspekcji Sanepidu?
  3. Inspekcja Sanepidu w lokalu gastronomicznym – co warto wiedzieć?

Co sprawdza Sanepid w restauracji?

Pracownicy Sanepidu szczegółowo sprawdzają, czy dany lokal przestrzega obowiązujących norm i zasad pracy w gastronomii. Co to oznacza w praktyce? Kontroli podlega m.in.:

  • higiena pracy – Sanepid upewnia się, czy pracownicy przestrzegają zasad bezpieczeństwa pracy, czy mają odpowiednie szkolenia, umowy i kwalifikacje oraz stosowne wyposażenie na stanowiskach,
  • przechowywanie i przygotowywanie żywności – Sanepid sprawdza, czy żywność w restauracji jest przechowywana w odpowiednich warunkach (temperaturze, wilgotności, pomieszczeniach). Kontroli podlega również sposób jej przygotowywania i podawania,
  • warunki w lokalu – sprawdzany jest stan techniczny lokalu wewnątrz i z zewnątrz, ogólny stan lokalu i jego wyposażenie, uchylność okien, stan instalacji elektrycznej.

Trzeba pamiętać, że zgłoszenie odbioru lokalu przez Sanepid należy złożyć najpóźniej do 14 dni przed jego otwarciem. Musimy też liczyć się z opóźnieniami na tym polu – dokładna kontrola i wydanie decyzji może zająć inspektorom więcej niż 2 tygodnie.

Jakie dokumenty należy przygotować dla inspekcji Sanepidu?

Do kontroli Sanepidu warto się skrupulatnie przygotować. Przede wszystkim musimy poznać wszelkie wymogi prawne, jakie są związane z otwarciem i prowadzeniem działalności gastronomicznej. Jeśli jesteśmy bogatsi o taką wiedzę, to powinniśmy zgłosić lokal do odbioru przez Sanepid i złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 

Dokumenty, jakie należy przygotować dla inspekcji, to m.in.:

  • książka do celów sanitarno-epidemiologicznych,
  • dokumentacja HACCP lub GMP/GHP,
  • szkolenie BHP,
  • akt własności lub umowa najmu lokalu,
  • projekt technologiczny lokalu,
  • umowa na wywóz śmieci,
  • wyniki badania wody.

Kontrola może zostać odpowiednio zapowiedziana w myśl zasady: „Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli”. Jednak nie jest to żelazną regułą. Sanepid może sprawdzić lokal bez wcześniejszego powiadomienia. 

Inspekcja Sanepidu w lokalu gastronomicznym – co warto wiedzieć?

Choć kompletowanie dokumentacji, jak i sama kontrola Sanepidu, może wydawać się męczącym, skomplikowanym oraz długim procesem, to warto uzbroić się w cierpliwość i poświęcić mu czas. Prowadzenie lokalu bez uzyskania zgody Państwowej Inspekcji Sanitarnej po pierwsze jest karalne (podlega karze grzywny), a po drugie naraża zdrowie naszych gości. Trzeba pamiętać, że taka kontrola nie ogranicza się wyłącznie do sytuacji, w której otwieramy restaurację. Inspektorzy mogą nam złożyć wizytę również w trakcie naszej działalności.

Przeczytaj więcej: https://www.restaumatic.com/blog/kontrola-sanepidu-w-restauracji-jak-wyglada-i-co-sprawdzaja/