Mkną po szynach z epoki tramwaje. Zabytkowe pojazdy znowu na ulicach Wrocławia!

dzisiaj, 5 godz temu 135 0

Niemal miesiąc szybciej niż w ubiegłym roku, bo już 1 maja, w miasto wyjadą zabytkowe pojazdy Wrocławskich Linii Turystycznych WRO-TA. Tramwaje i autobusy w klimacie retro będą kursować w soboty, niedziele, święta oraz w dni w ramach długich weekendów (2 maja, 20 czerwca).

Organizatorem przewozów jest Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, we współpracy z MPK Wrocław i przy wsparciu Miasta Wrocław. 

Wrocławskie Linie Turystyczne to już stały punkt sezonu turystycznego. Zabytkowe tramwaje kursują po Wrocławiu w letnim okresie urlopowym od 2008 roku. Stare autobusy – od 2021 roku. Odwiedzają najbardziej malownicze i najchętniej odwiedzane przez turystów miejsca. Można nimi dostać się w bezpośrednie sąsiedztwo ZOO, Hali Stulecia, Ogrodu Botanicznego, Ostrowa Tumskiego, Starego Miasta, Dworca Głównego, Hydropolis.

- Wiele miast na świecie traktuje zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej jako jeden ze sposobów budowania marki. Ikonicznym widokiem z San Francisco jest wspinający się stromą ulicą tramwaj linowy. W Lizbonie ludzie stoją przed głównym wejściem do katedry specjalnie po to, by uchwycić moment, gdy zza kamieniczki wyłania się charakterystyczny żółty wagonik – przypomina wiceprezydent Renata Granowska. - Przecież Wrocław również ma fenomenalnie długie tradycje tramwajowe. Coraz więcej starych pojazdów odzyskuje blask. Chwalmy się tym. Nasze tramwaje i autobusy mijają przepiękne miejsca – dodaje Renata Granowska.

Będzie rekord frekwencji?

W sezonie 2023 wrocławskie zabytkowe linie przewiozły 14,3 tysiąca osób. W 2024 – już 15,1 tys. osób. W tym roku jest duża szansa na znaczne  poprawienie tego wyniku, bo dawne pojazdy będą kursować dłużej. Sezon 2025 obejmuje okres od 1 maja do 28 września. W ubiegłym roku zabytkowe tramwaje i autobusy jeździły od 30 maja do 1 września. Wydłużenie terminu kursowania wynika z zapotrzebowania na tę ofertę.

- Zaczynamy kolejny sezon świetnej, autentycznej opowieści o tym, jakie owoce może wydawać współpraca Miasta i prawdziwych pasjonatów. Chciałbym podziękować członkom Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego za to, co robią. Podróżujemy na co dzień coraz nowocześniejszymi, coraz bardziej komfortowymi tramwajami i autobusami, ale ten dawny tabor rozbudza piękne wspomnienia – mówi wiceprezes MPK Przemysław Nowicki.

W każdy weekend Wrocławskie Linie Turystyczne WRO-TA będą obsługiwane przez dwa tramwaje (te będą jeździć do września włącznie) i jeden autobus (trasa obsługiwana do końca sierpnia). Obowiązuje miejska taryfa biletowa (4,6 zł - bilet normalny oraz 2,3 zł - bilet ulgowy). Bilety na linie zabytkowe można kupić u konduktora – honorowane są płatności kartą i gotówką.

- Tabor, który obsłuży kursy, będzie urozmaicony i praktycznie każdego dnia inny. Jeśli chodzi o tramwaje, będzie można przejechać się między innymi charakterystycznym przegubowym Konstalem 102Na, pierwszym powojennym polskim tramwajem typu N, czy też przedwojennym Linke-Hofmann Standard, który okazał się tak udaną konstrukcją, że służył we Wrocławiu do obsługi regularnych kursów pasażerskich aż do końca lat siedemdziesiątych – wylicza Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. W tym roku przypada setna rocznica rozpoczęcia produkcji tramwajów LH Standard w ówczesnym Breslau. W związku z tym KSTM przygotowuje niespodziankę, o której będzie informował niebawem.  

W sezonie 2025 na wrocławskich torach pojawi się też jedna nowość: doczepa Konstal ND z 1952 roku, którą Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wyremontował z miejskiej dotacji w ubiegłym roku. Może być ciągnięta zarówno przez tramwaje przedwojenne, jak i powojenne. Zobaczymy ją w mieście w obu tych konfiguracjach.

- Ciekawa flota pojazdów obsłuży również trasę autobusową: pojawią się Jelcze M11 oraz PR110, Ikarusy 280 oraz konstrukcja opracowana jeszcze w latach 50. – Jelcz 043, czyli słynny „ogórek” – przypomina Krzysztof Kołodziejczyk. W jeden z weekendów linia będzie obsługiwana przez zabytkowy autobus MPK Poznań, a w formie wymiany pojazd wrocławskiego Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego będziemy mogli spotkać w stolicy Wielkopolski.

Wrocławskie Linie Turystyczne mają swój fanpage na facebooku (facebook.com/WLTWRO). Będzie publikować informacje o tym, jakie pojazdy wyjadą na wrocławskie ulice danego dnia. Rozkłady jazdy oraz bieżące informacje o kursowaniu Wrocławskich Linii Turystycznych można znaleźć także na stronie www.kstm.pl.

Warto przypomnieć, że Klub Sympatyków Transportu Miejskiego aktywnie uczestniczy w życiu Wrocławia nie tylko poprzez obsługę linii turystycznych. Bierze udział w Nocy Muzeów (17 maja), w ramach której będą organizowane bezpłatne przejazdy po Starym Mieście. Na przełomie września i października odbędzie się też tradycyjny Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, podczas którego każdy będzie mógł obejrzeć zabytkowy wrocławski tabor, przechowywany w tamtejszych halach.

To już prawie 150 lat

Pierwszy tramwaj, wtedy jeszcze konny, wyjechał na ulice ówczesnego Breslau w lipcu 1877 roku. Oznacza to, że już za dwa lata będziemy mieli 150. rocznicę inauguracji wrocławskiego ulicznego transportu szynowego. W 1893 roku pojawiły się natomiast tramwaje elektryczne – Wrocław to pierwsze miasto w obecnych granicach Polski, które zdecydowało się na tę nowinkę.   

 

Szczegóły kursowania linii:

Po Wrocławiu będą kursować dwie linie - tramwajowa „T” oraz autobusowa „B” (we wrześniu kursować będzie jedynie linia tramwajowa). Punktem startowym tramwaju i autobusu będzie przystanek muzealny zlokalizowany na pl. Teatralnym przy Operze Wrocławskiej. Poniżej publikujemy trasy stałe linii „T” i „B”, obsługiwanych zabytkowym taborem:

Linia tramwajowa „T”

Opera – Świdnicka – Arkady – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny).

Odjazdy z przystanku Opera o godzinach: 10:45, 12:00, 12:30, 13:30, 14:00, 15:00, 15:30, 16:30, 17:00, 17:45, 18:15 (dwa ostatnie kursy to zjazdy do zajezdni).

Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny) – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – Katedra – Wyszyńskiego – Ogród Botaniczny – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – Most Piaskowy – Hala Targowa – św. Katarzyny – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Odjazdy z przystanku Hala Stulecia/ZOO o godzinach: 11:25, 12:45, 13:15, 14:15, 14:45, 15:45, 16:15, 17:15, 17:45.

Linia autobusowa „B”

Opera – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Swobodna – Stawowa – Dworzec Główny  (Peronowa) – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Wróblewskiego – Na Grobli – Hydropolis – Okólna – Rakowiecka – Na Niskich Łąkach – Krakowska – Aleja Wielkiej Wyspy – Wróblewskiego – Wystawowa (Hala Stulecia).

Odjazdy z przystanku Opera o godzinach: 10:00, 11:30, 13:00, 14:30, 16:00.

Wystawowa (Hala Stulecia) – Mickiewicza – Aleja Wielkiej Wyspy – Krakowska – Na Niskich Łąkach – Rakowiecka – Okólna – Hydropolis – Na Grobli – pl. Wróblewskiego – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Odjazdy z przystanku Wystawowa (Hala Stulecia) o godzinach: 10:55, 12:25, 13:55, 15:25, 16:45.

Autobusy będą zatrzymywać się tylko na wybranych przystankach, więc przed wybraniem się w podróż polecamy zapoznać się z szczegółowym rozkładem jazdy.

Uwaga - ważna informacja!

Z powodu remontu torowiska na ulicy Piotra Skargi, linia tramwajowa „T” początkowo będzie kursować objazdem od Dworca Głównego przez ul. Małachowskiego, Pułaskiego, pl. Wróblewskiego do Mostu Grunwaldzkiego i dalej po stałej trasie do Zoo (pominięcie ul. Kołłątaja, Skargi i Galerii Dominikańskiej). Utrudnienia powinny zakończyć się jeszcze w maju. Oto przebieg tymczasowej trasy linii „T”. Godziny odjazdów z Opery i z Hali Stulecia podane wyżej nie ulegną zmianie.

Opera – Świdnicka – Arkady – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Małachowskiego – Pułaskiego – pl. Wróblewskiego – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny).

Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny) – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – Katedra – Wyszyńskiego – Ogród Botaniczny – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – Most Piaskowy – Hala Targowa – Grodzka – Uniwersytet Wrocławski – Nowy Świat – Rynek – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera.

 

Mkną po szynach z epoki tramwaje. Zabytkowe pojazdy znowu na ulicach Wrocławia! 


Niemal miesiąc szybciej niż w ubiegłym roku, bo już 1 maja, w miasto wyjadą zabytkowe pojazdy Wrocławskich Linii Turystycznych WRO-TA. Tramwaje i autobusy w klimacie retro będą kursować w soboty, niedziele, święta oraz w dni w ramach długich weekendów (2 maja, 20 czerwca).

Organizatorem przewozów jest Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, we współpracy z MPK Wrocław i przy wsparciu Miasta Wrocław. 

Wrocławskie Linie Turystyczne to już stały punkt sezonu turystycznego. Zabytkowe tramwaje kursują po Wrocławiu w letnim okresie urlopowym od 2008 roku. Stare autobusy – od 2021 roku. Odwiedzają najbardziej malownicze i najchętniej odwiedzane przez turystów miejsca. Można nimi dostać się w bezpośrednie sąsiedztwo ZOO, Hali Stulecia, Ogrodu Botanicznego, Ostrowa Tumskiego, Starego Miasta, Dworca Głównego, Hydropolis.

- Wiele miast na świecie traktuje zabytkowe pojazdy komunikacji miejskiej jako jeden ze sposobów budowania marki. Ikonicznym widokiem z San Francisco jest wspinający się stromą ulicą tramwaj linowy. W Lizbonie ludzie stoją przed głównym wejściem do katedry specjalnie po to, by uchwycić moment, gdy zza kamieniczki wyłania się charakterystyczny żółty wagonik – przypomina wiceprezydent Renata Granowska. - Przecież Wrocław również ma fenomenalnie długie tradycje tramwajowe. Coraz więcej starych pojazdów odzyskuje blask. Chwalmy się tym. Nasze tramwaje i autobusy mijają przepiękne miejsca – dodaje Renata Granowska.

Będzie rekord frekwencji?

W sezonie 2023 wrocławskie zabytkowe linie przewiozły 14,3 tysiąca osób. W 2024 – już 15,1 tys. osób. W tym roku jest duża szansa na znaczne  poprawienie tego wyniku, bo dawne pojazdy będą kursować dłużej. Sezon 2025 obejmuje okres od 1 maja do 28 września. W ubiegłym roku zabytkowe tramwaje i autobusy jeździły od 30 maja do 1 września. Wydłużenie terminu kursowania wynika z zapotrzebowania na tę ofertę.

- Zaczynamy kolejny sezon świetnej, autentycznej opowieści o tym, jakie owoce może wydawać współpraca Miasta i prawdziwych pasjonatów. Chciałbym podziękować członkom Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego za to, co robią. Podróżujemy na co dzień coraz nowocześniejszymi, coraz bardziej komfortowymi tramwajami i autobusami, ale ten dawny tabor rozbudza piękne wspomnienia – mówi wiceprezes MPK Przemysław Nowicki.

W każdy weekend Wrocławskie Linie Turystyczne WRO-TA będą obsługiwane przez dwa tramwaje (te będą jeździć do września włącznie) i jeden autobus (trasa obsługiwana do końca sierpnia). Obowiązuje miejska taryfa biletowa (4,6 zł - bilet normalny oraz 2,3 zł - bilet ulgowy). Bilety na linie zabytkowe można kupić u konduktora – honorowane są płatności kartą i gotówką.

- Tabor, który obsłuży kursy, będzie urozmaicony i praktycznie każdego dnia inny. Jeśli chodzi o tramwaje, będzie można przejechać się między innymi charakterystycznym przegubowym Konstalem 102Na, pierwszym powojennym polskim tramwajem typu N, czy też przedwojennym Linke-Hofmann Standard, który okazał się tak udaną konstrukcją, że służył we Wrocławiu do obsługi regularnych kursów pasażerskich aż do końca lat siedemdziesiątych – wylicza Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. W tym roku przypada setna rocznica rozpoczęcia produkcji tramwajów LH Standard w ówczesnym Breslau. W związku z tym KSTM przygotowuje niespodziankę, o której będzie informował niebawem.  

W sezonie 2025 na wrocławskich torach pojawi się też jedna nowość: doczepa Konstal ND z 1952 roku, którą Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wyremontował z miejskiej dotacji w ubiegłym roku. Może być ciągnięta zarówno przez tramwaje przedwojenne, jak i powojenne. Zobaczymy ją w mieście w obu tych konfiguracjach.

- Ciekawa flota pojazdów obsłuży również trasę autobusową: pojawią się Jelcze M11 oraz PR110, Ikarusy 280 oraz konstrukcja opracowana jeszcze w latach 50. – Jelcz 043, czyli słynny „ogórek” – przypomina Krzysztof Kołodziejczyk. W jeden z weekendów linia będzie obsługiwana przez zabytkowy autobus MPK Poznań, a w formie wymiany pojazd wrocławskiego Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego będziemy mogli spotkać w stolicy Wielkopolski.

Wrocławskie Linie Turystyczne mają swój fanpage na facebooku (facebook.com/WLTWRO). Będzie publikować informacje o tym, jakie pojazdy wyjadą na wrocławskie ulice danego dnia. Rozkłady jazdy oraz bieżące informacje o kursowaniu Wrocławskich Linii Turystycznych można znaleźć także na stronie
www.kstm.pl.

Warto przypomnieć, że Klub Sympatyków Transportu Miejskiego aktywnie uczestniczy w życiu Wrocławia nie tylko poprzez obsługę linii turystycznych. Bierze udział w Nocy Muzeów (17 maja), w ramach której będą organizowane bezpłatne przejazdy po Starym Mieście. Na przełomie września i października odbędzie się też tradycyjny Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, podczas którego każdy będzie mógł obejrzeć zabytkowy wrocławski tabor, przechowywany w tamtejszych halach.

To już prawie 150 lat

Pierwszy tramwaj, wtedy jeszcze konny, wyjechał na ulice ówczesnego Breslau w lipcu 1877 roku. Oznacza to, że już za dwa lata będziemy mieli 150. rocznicę inauguracji wrocławskiego ulicznego transportu szynowego. W 1893 roku pojawiły się natomiast tramwaje elektryczne – Wrocław to pierwsze miasto w obecnych granicach Polski, które zdecydowało się na tę nowinkę.   

 

Szczegóły kursowania linii:

Po Wrocławiu będą kursować dwie linie - tramwajowa „T” oraz autobusowa „B” (we wrześniu kursować będzie jedynie linia tramwajowa). Punktem startowym tramwaju i autobusu będzie przystanek muzealny zlokalizowany na pl. Teatralnym przy Operze Wrocławskiej. Poniżej publikujemy trasy stałe linii „T” i „B”, obsługiwanych zabytkowym taborem:

Linia tramwajowa „T”

Opera – Świdnicka – Arkady – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny).

Odjazdy z przystanku Opera o godzinach: 10:45, 12:00, 12:30, 13:30, 14:00, 15:00, 15:30, 16:30, 17:00, 17:45, 18:15 (dwa ostatnie kursy to zjazdy do zajezdni).

Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny) – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – Katedra – Wyszyńskiego – Ogród Botaniczny – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – Most Piaskowy – Hala Targowa – św. Katarzyny – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Odjazdy z przystanku Hala Stulecia/ZOO o godzinach: 11:25, 12:45, 13:15, 14:15, 14:45, 15:45, 16:15, 17:15, 17:45.

Linia autobusowa „B”

Opera – Świdnicka – Powstańców Śląskich – Swobodna – Stawowa – Dworzec Główny  (Peronowa) – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Wróblewskiego – Na Grobli – Hydropolis – Okólna – Rakowiecka – Na Niskich Łąkach – Krakowska – Aleja Wielkiej Wyspy – Wróblewskiego – Wystawowa (Hala Stulecia).

Odjazdy z przystanku Opera o godzinach: 10:00, 11:30, 13:00, 14:30, 16:00.

Wystawowa (Hala Stulecia) – Mickiewicza – Aleja Wielkiej Wyspy – Krakowska – Na Niskich Łąkach – Rakowiecka – Okólna – Hydropolis – Na Grobli – pl. Wróblewskiego – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera.

Odjazdy z przystanku Wystawowa (Hala Stulecia) o godzinach: 10:55, 12:25, 13:55, 15:25, 16:45.

Autobusy będą zatrzymywać się tylko na wybranych przystankach, więc przed wybraniem się w podróż polecamy zapoznać się z szczegółowym rozkładem jazdy.

Uwaga - ważna informacja!

Z powodu remontu torowiska na ulicy Piotra Skargi, linia tramwajowa „T” początkowo będzie kursować objazdem od Dworca Głównego przez ul. Małachowskiego, Pułaskiego, pl. Wróblewskiego do Mostu Grunwaldzkiego i dalej po stałej trasie do Zoo (pominięcie ul. Kołłątaja, Skargi i Galerii Dominikańskiej). Utrudnienia powinny zakończyć się jeszcze w maju. Oto przebieg tymczasowej trasy linii „T”. Godziny odjazdów z Opery i z Hali Stulecia podane wyżej nie ulegną zmianie.

Opera – Świdnicka – Arkady – Piłsudskiego – Dworzec Główny – Małachowskiego – Pułaskiego – pl. Wróblewskiego – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Zajezdnia „Dąbie” (Czasoprzestrzeń) – Wróblewskiego – Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny).

Hala Stulecia/ZOO (przystanek muzealny) – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – Katedra – Wyszyńskiego – Ogród Botaniczny – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – Most Piaskowy – Hala TargowaGrodzka – Uniwersytet Wrocławski – Nowy Świat – Rynek – Kazimierza Wielkiego – WidokOpera.

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)