MPK Wrocław: Tydzień przetargów. Zajezdnia na Nowych Żernikach coraz bliżej, a do tego rusza postępowanie na 21 autobusów elektrycznych

dzisiaj, 11 godz temu 139 0

To intensywny tydzień inwestycji w MPK Wrocław. W piątek, 16 maja, spółka otworzyła oferty w przetargu na projekt zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. Zaledwie trzy dni wcześniej – we wtorek, 13 maja – ogłoszono przetarg na zakup 21 nowoczesnych autobusów elektrycznych. Oba postępowania wpisują się w strategię rozwoju komunikacji miejskiej – nowoczesnej, ekologicznej i coraz bardziej dostępnej dla mieszkańców. 

Zajezdnia na Nowych Żernikach – siedem ofert na stole

MPK planuje budowę nowej zajezdni tramwajowej na zachodzie Wrocławia, przy ulicy Kosmonautów. To inwestycja, która nie tylko pozwoli obsłużyć nowe trasy tramwajowe, ale również odmieni sposób zarządzania taborem w zachodniej części miasta. Jest ona także niezbędna do dalszego rozwoju sieci tramwajowej. Po nowych trasach na Swojczyce, Maślice i Psie Pole pojadą bowiem nowe tramwaje – a ich zapleczem stanie się właśnie planowana zajezdnia.

W postępowaniu przetargowym wpłynęło siedem ofert, z czego cztery mieszczą się w założonym budżecie. Wśród zainteresowanych są wykonawcy z Krakowa, Gdańska, Warszawy, a także jedna firma z Francji. MPK rozpoczyna teraz szczegółową analizę dokumentacji, na podstawie której podejmie ostateczną decyzję dot. wykonawcy projektu.

Nowa zajezdnia będzie pierwszym tego typu obiektem budowanym od podstaw we Wrocławiu od kilkudziesięciu lat. Ma odciążyć obecne zaplecze, a jednocześnie stworzyć nowoczesną bazę z pełną infrastrukturą serwisową dla tramwajów.

Zajezdnia ma móc pomieścić 150 nowoczesnych wagonów i być wyposażona m.in. w hale serwisowe, myjnię, lakiernię, budynek centrali ruchu i nowoczesne systemy diagnostyczne. Całość zostanie zaprojektowana z myślą o zrównoważonym rozwoju i efektywności energetycznej – przewidziano m.in. panele fotowoltaiczne, zbiorniki na deszczówkę, pompy ciepła i systemy rekuperacji.

Nowe autobusy elektryczne – ruszył przetarg na 21 pojazdów

Drugim elementem „tygodnia przetargów” jest postępowanie ogłoszone 13 maja, dotyczące dostawy 21 fabrycznie nowych, całkowicie niskopodłogowych autobusów elektrycznych. Przetarg został podzielony na dwa zadania:

  • 9 przegubowych autobusów elektrycznych (MEGA) wraz z oprogramowaniem, wyposażeniem i uruchomieniem dwóch stanowisk szybkiego ładowania,
  • 12 autobusów solo (MAXI) z pełnym wyposażeniem, dokumentacją, jednym stanowiskiem szybkiego ładowania i 12 mobilnymi ładowarkami.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniu mają czas na złożenie ofert do 12 czerwca 2025 roku; sfinalizowanie przetargu zależy jednak od tego czy spółka pozyska na jego realizację środki zewnętrzne.

To kolejny etap rozbudowy floty zeroemisyjnej MPK Wrocław. Jeszcze w sierpniu 2023 roku spółka nie posiadała żadnego autobusu elektrycznego. Dziś po mieście jeździ już 13 elektryków, a w przetargach jest kolejnych kilkadziesiąt. A i tak – jak zapowiada MPK – to dopiero początek. W temacie wprowadzania nowoczesnych technologii spółka nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa i już dzisiaj rozpoczyna konsultacje w sprawie infrastruktury potrzebnej do obsługi autobusów wodorowych, które mają wzmocnić flotę MPK w kolejnych latach.

Stale monitorujemy polski rynek wodorowy, zarówno w zakresie autobusów zasilanych tą formą paliwa, jak i cen samego wodoru oraz przepisów dotyczących wymagań infrastrukturalnych i ppoż. dla hal naprawczych oraz taboru wodorowego  – tłumaczy Przemysław Nowicki, wiceprezes wrocławskiego MPK – W 2023 przeprowadziliśmy konsultacje rynkowe dotyczące taboru, regularnie testujemy też autobusy różnych producentów. Teraz przyszła kolej na dogłębną analizę wymaganej infrastruktury, a także zakresu dostosowania tej już posiadanej przez MPK do obsługi autobusów wyposażonych w ogniwa wodorowe .

MPK inwestuje w nowoczesną, ekologiczną komunikację

– Tydzień przetargów pokazuje, że nie składamy jedynie deklaracji, tylko konsekwentnie je realizujemy. Inwestujemy w tabor, rozbudowujemy infrastrukturę, szukamy środków zewnętrznych i rozwijamy się zgodnie z potrzebami mieszkańców i wymogami nowoczesnego miasta – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Wrocław nie czeka na przyszłość – sam ją kształtuje, inwestując w nowoczesną, funkcjonalną technologię.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)