Rekordowy finał kampanii Mosznowładcy zapewniającej bezpłatne badania dla mężczyzn w całej Polsce

środa, 11.12.2024 14:22 294 0

W nieco ponad dwa miesiące organizatorzy kampanii Mosznowładcy i wspierające ich instytucje zapewniły aż 18 dni badań na terenie kraju, dzięki czemu przebadano 9039 mężczyzn! To absolutny rekord akcji, pobijający wyniki wszystkich dotychczasowych edycji.

30 listopada zakończyło się główne tournée kampanii Mosznowładcy, ale ostatnie wydarzenia wspierające akcję miały miejsce jeszcze w pierwszy weekend grudnia. Każdego roku kampania rozrasta się, zapewniając bezpłatne badania dla panów w każdym wieku, którzy chcą sprawdzić stan swojego zdrowia. 

W trakcie 18 dni zrealizowanych w całej Polsce badań oraz ogromnej liczby mniejszych wydarzeń na terenie kraju, przeprowadzono 5920 badania USG jąder, wykrywając aż 58 przypadków wymagających pilnej interwencji. Zrealizowano także 3119 testów PSA, kierując 136 panów na dalszą diagnostykę w zakresie zdrowia prostaty. Sumarycznie tylko w tym roku przebadano 9039 osób. Dzięki partnerstwu z Nationale-Nederlanden organizatorzy kampanii przez ostatnie 10 edycji przebadali już łącznie 39 422 mężczyzn, wykrywając nowotwory jąder u 215 panów i kierując kolejnych 305 na diagnostykę pod kątem raka prostaty. 

Imponujące kolejki, towarzyszące wydarzeniom zdrowotnym w galeriach handlowych, świadczą o stale rosnącym zainteresowaniu akcją w całym kraju. Mężczyźni młodzi, w wieku 18-40 lat mogli skorzystać z bezbolesnych, niewymagających żadnych przygotowań badań USG jąder. To właśnie ten nowotwór jest najczęściej diagnozowanym typem raka u mężczyzn dwudziesto- i trzydziestoletnich. Ponieważ nie ma on uniwersalnych czynników ryzyka, może przydarzyć się każdemu, bez względu na styl życia i profilaktykę. Dlatego tak ważne jest realizowanie regularnych badań przesiewowych i dbanie o comiesięczne samobadanie, by potencjalne zmiany móc wychwycić we wczesnym etapie, kiedy choroba jest łatwa do całkowitego wyleczenia. 

W Polsce każdego roku diagnozuje się ponad 12 000 przypadków raka prostaty. Nowotwór gruczołu krokowego pozostaje od lat najczęściej występującym typem raka wśród mężczyzn, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Na wczesnych etapach nie daje zbyt wielu objawów, ale zmiany w prostacie można diagnozować poprzez ocenę obecności białka PSA we krwi pacjenta. Badanie PSA od lat pozostaje złotym standardem w diagnostyce i badaniach przesiewowych, dlatego organizatorzy, dzięki wsparciu marki Domowe Laboratorium firmy Hydrex, zapewniają bezpłatne testy jakościowe także dla panów 40 plus. 

Po raz dziesiąty kampania Mosznowładcy, kierująca się hasłem „Zrób to dla jaj!”, organizowana była dzięki zaangażowaniu Nationale-Nederlanden, firmy ubezpieczeniowej, która pomogła stworzyć format bezpłatnych badań i finansuje je od drugiej edycji akcji w Polsce. Jako partner strategiczny mogą świętować dekadę wspólnego działania z organizującymi akcję fundacjami. Powodów do dumy dostarcza także pobicie rekordu w zakresie ilości przebadanych osób – w tym roku przebadano o 657 mężczyzn więcej, niż w roku ubiegłym, który dotychczas był uznawany za rekordowy! 

– Już od dekady razem z Mosznowładcami zachęcamy mężczyzn do regularnych badań profilaktycznych i prowadzenia zdrowego stylu życia, udowadniając, że biznes może skutecznie wspierać ważne sprawy społeczne oraz edukację zdrowotną. Sukces akcji przełożył się już łącznie na blisko 40 000 przebadanych mężczyzn, cieszymy się więc, że z roku na rok zainteresowanie badaniami rośnie, a temat męskiego zdrowia przestaje być w naszym społeczeństwie tabu. Z wielką radością będziemy wspierać tę inicjatywę dalej, ponieważ wierzymy, że takie działania naprawdę zmieniają życie na lepsze – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej i Rzeczniczka Prasowa Nationale-Nederlanden. 

Kampania Mosznowładcy to jednak nie tylko badania. Organizatorzy zapewniają także rzetelną, opartą o zbierane na całym świecie dane i materiały edukację w zakresie męskiego zdrowia. Od 2020 roku prowadzą także spotkania on-line dla chętnych firm, szkół, uczelni i instytucji. W tym roku edukację onkologiczną prowadzili przez 198 godzin. 

– Każdego roku kampania rozrasta się w stabilnym tempie, zapewniając badania dla coraz większej liczby osób w całym kraju. Dzięki zaangażowaniu naszch odbiorców, ambasadorów i partnerów finansowych, medycznych oraz technicznych przez ostatnie lata zapewniliśmy badania przesiewowe dla blisko 40 000 osób. Od tego roku kampanię prowadzi nowy zespół, który nie tylko bezbłędnie poradził sobie z ogromnym zainteresowaniem mężczyzn w całej Polsce, ale i pobił kilka dotychczasowych rekordów. – mówi koordynator kampanii Mosznowładcy, Jakub Kajdaniuk. 

Tegoroczne badania organizowały Fundacja Kapitan Światełko, Fundacja Nie Warto i Stowarzyszenie Fizjosport. Organizację kampanii umożliwił po raz dziesiąty partner strategiczny, Nationale-Nederlanden. Badania wsparła także kolejny raz marka Olivia Garden, angażując do promowania profilaktyki wśród mężczyzn swoich ambasadorów w całej Polsce. Wsparcie kampanii zapewniły także galerie handlowe, w których odbywały się kolejne akcje – także dzięki ich wkładowi badania mogą nadal odbywać się w formacie bezpłatnych wydarzeń zdrowotnych.

Zaplecze medyczne w zakresie sprzętu i personelu zapewniły firmy W+B sp. z o.o., jako główny dostawca usług medycznych, oraz Hydrex z marką Domowe Laboratorium i Profimedical. 

Kampania Mosznowładcy co roku przyciąga większe zainteresowanie – nie tylko osób chcących bezpośrednio skorzystać z badań, czy mediów, ale także sektora prywatnego. Firmy i zakłady pracy coraz częściej chcą zadbać o zdrowie swoich pracowników i zapewnić podobne wydarzenia u siebie, finansując je z własnych środków. 

Jak co roku ciężar promocji akcji wzięli na siebie jej ambasadorzy, działając intensywnie w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Użyczyli oni nie tylko swoich wizerunków na potrzeby sesji zdjęciowej i innych materiałów promocyjnych, ale wzięli udział także w niezliczonej ilości spotkań i wywiadów, przybliżając kampanię swoim odbiorcom w całej Polce. Ambasadorami akcji 2024 byli Cyber Marian, Michał Bańka (z kanału Baniak Baniaka), Karol Modzelewski, prezenter Mateusz Jędraś, wokalista Krzysztof Sokołowski (Nocny Kochanek), Maciej Mazurek (znany jako Zuch) i Jakub Nowicki. 

Chociaż tegoroczna kampania dobiega końca, organizatorzy przypominają, że o swoje zdrowie należy dbać nie tylko, kiedy mówią o tym głośno instytucje charytatywne czy media. Dbanie o profilaktykę powinno być elementem naszych codziennych nawyków, a comiesięczne samobadanie należy realizować nie tylko jesienią.

  

Strona Kampanii Mosznowładcy 2024:

https://mosznowladcy.pl/

Regulamin korzystania z badań dostępny jest na stronie akcji http://www.mosznowladcy.pl/regulamin

 

 

Cele kampanii

Celem kampanii jest podnoszenie świadomości zarówno mężczyzn jak i kobiet w zakresie profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty, a także zapewnianie dostępu do bezpłatnych badań przesiewowych. Jako zdrowie intymne rozumiemy także zdrowie psychiczne z uwagi na rosnącą liczbę samobójstw wśród mężczyzn także w Polsce. Celem kampanii jest omawianie tematów tabu dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego.

Nowotwory Jądra

Nowotwór jądra jest najczęściej występującym nowotworem u chłopców mężczyzn przed 30 rokiem życia. Główna grupa ryzyka to 14-35 lat. Rak jądra nie ma dokładnie określonych czynników ryzyka – może przydarzyć się bez względu na styl życia czy historię nowotworów w rodzicie.

Rak jądra dotyka ok 2.000 mężczyzn w Polsce i odpowiada za niemal 300 zgonów każdego roku. Polska ma największą śmiertelność tego nowotworu z uwagi na późne wykrycie w wielu przypadkach (15% śmiertelność, dla porównania w Europie wynosi ona ok 5%).

Wcześnie wykryty rak jądra jest w niemal wszystkich przypadkach łatwo wyleczalny. Kluczowe jest obserwowanie swojego organizmu i regularne (comiesięczne) samobadanie. Porównywanie struktury i kształtu obu jąder pozwala zauważyć zmiany, które pojawiają się właściwie zawsze asymetrycznie, na jednym jądrze.

W ramach kampanii namawiamy do regularnego samobadania ponieważ znajomość własnego ciała pozwala ocalić zdrowie a nawet życie.

Nowotwory Prostaty

Nowotwór prostaty to najczęstszy typ nowotworu jaki dotyka mężczyzn w Polsce. Diagnozuje się coraz młodszych mężczyzn, dlatego zalecamy, aby diagnostykę w tym kierunku rozpocząć już po czterdziestce. Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi raka prostaty (stercza) są: palenie papierosów, ciężkostrawna dieta, czynniki genetyczne (historia w rodzinie) oraz niska aktywność seksualna.

Raka prostaty diagnozuje się corocznie u ponad 16.000 mężczyzn w Polsce. Jest przyczyną ponad 5000 zgonów każdego roku. Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, w którym śmiertelność raka prostaty zwiększa się – w pozostałych systematycznie spada.

Wcześnie wykryty nowotwór prostaty ma ogromne szanse na całkowite wyleczenie i kontrolowanie rozwoju choroby. Pierwsze objawy jakie można zauważyć to problemy z oddawaniem moczu oraz zaburzenia erekcji a także objawy bólowe. Pierwszą linią diagnostyki są regularne (coroczne) badania poziomu PSA we krwi oraz wizyty u urologa.

W ramach kampanii chcemy pokazać, że to nie kwestie wieku, a zdrowia wpływają na komfort życia mężczyzn, a także, że lekarza nie należy się obawiać, bo jego celem nie jest szukanie choroby, a poprawa naszego zdrowia.

Zdrowie psychiczne

Kwestie zdrowia psychicznego są dla mężczyzn w Polsce tematem równie niechętnie poruszanym jak kwestie zdrowia intymnego. Chociaż najczęściej problemy w tym obszarze dotykają mężczyzn między 35 a 45 rokiem życia to obserwujemy rosnące statystyki prób samobójczych wśród młodzieży oraz seniorów. Mimo zatrzymania wzrostu liczby samobójstw po 2020 roku w wielu krajach, w Unii Europejskiej Polska pozostaje jednym z ostatnich państw, gdzie statystyki te rosną każdego roku.

Nie sposób znaleźć wspólnego mianownika dla wszystkich borykających się ze swoim samopoczuciem dlatego tak ważne jest podchodzenie do każdej osoby z szacunkiem i wrażliwością.

Policja zarejestrowała 15133 zamachów samobójczych w 2023 roku, a wiele podobnych sytuacji mogło nie zostać zgłoszonych przez bliskich niedoszłych ofiar. Życie odebrało sobie 4404 mężczyzn (dla porównania 829 kobiet). Mężczyzn odbierających sobie życie jest ponad dwukrotnie więcej niż łączna ilość ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

Kwestie zdrowia psychicznego są trudne do jasnego wyjaśnienia i dla wielu osób nie do odróżnienia od gorszego humoru czy przejściowych problemów z samopoczuciem. Ogromnie istotna jest chęć rozmawiania ze swoimi bliskimi, przyjaciółmi czy znajomymi na temat własnego samopoczucia – niestety wielu mężczyzn nie czuje się komfortowo opisując swoje emocje i nastrój. Kluczowe dla przeciwdziałania samobójstwom są okazywane wsparcie oraz konsekwentne prowadzenie psychoterapii, której niestety wielu mężczyzn nie chce podejmować ze względu na lęk przed stereotypami, łatką „wariata” czy oskarżeń o nieumiejętność radzenia sobie ze swoimi problemami.

W ramach kampanii pokazujemy, że psychiatra czy psycholog to specjalista jak każdy inny i w przypadku problemów z jakimś aspektem naszego zdrowia, fizycznego czy mentalnego, należy rozpocząć „naprawę” aby uniknąć pogorszenia sytuacji.

Hasła przewodnie akcji:

- Zrób to dla jaj! – używane jako #ZróbTOdlaJAJ

- Zadbaj o swoje klejnoty!

Dodaj komentarz

Komentarze (0)