Wyróżnienie "Polityki" dla doktoranta Instytutu Filologii Polskiej UWr

czwartek, 3.12.2015 11:27 924 0

Rok temu redakcja tygodnika "Polityka" ogłosiła konkurs na najlepszą pracę magisterską poświęconą historii PRL. Wśród laureatów pierwszej edycji znalazł się Robert Dudziński z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Po najwyższe laury sięgnęła Anna Wiśniewska-Grabarczyk za pracę "»Czytelnik« ocenzurowany. Literatura w paratekstach-recenzjach cenzorskich okresu stalinizmu (na materiale GUKPPiW z 1950 roku)", napisaną pod kierunkiem dr hab. Marzeny Woźniak-Łabieniec, obronioną w Katedrze Literatury Polskiej XX i XXI wieku Uniwersytetu Łódzkiego.

Wyróżnienia otrzymali: Robert Dudziński z Uniwersytetu Wrocławskiego za "Produkcje sensacyjno-kryminalne Telewizji Polskiej w latach 1965–1989" (promotor dr hab. Paweł Kaczyński, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego) oraz Jakub Szumski z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego za "Rozliczenia z ekipą Edwarda Gierka (wrzesień 1980 – grudzień 1981)" (promotor dr hab. Marcin Zaremba).

Robert Dudziński (ur. 1990) jest doktorantem w Instytucie Filologii Polskiej UWr i członkiem Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji  Popkulturowej „Trickster”. Jego zainteresowania badawcze oscylują wokół problemów genologii, kultury masowej PRL-u i III RP oraz ludologii. O tematyce wyróżnionej pracy magisterskiej – obronionej w ubiegłym roku – mówi:

Kultura masowa Polski Ludowej jest wciąż tematem, który wymaga wielu badań i pogłębionej refleksji. Niestety o wielu kwestiach dziś nadal albo nie wiemy nic, albo też powtarzamy obiegowe półprawdy, uproszczone tezy i wartościujące sądy. Uważam, że jest to sytuacja niedopuszczalna – to jest nasza kultura i nikt tego za nas nie zbada.

W swojej pracy pisał o tych filmach i serialach, które eksploatowały konwencję sensacyjną i których akcja rozgrywała się współcześnie do momentu produkcji (m.in. „07 zgłoś się”, „Kapitan Sowa na tropie”, „Życie na gorąco” czy ulubiony „Ortalionowy dziadek"). Najbardziej interesował go w nich silny związek z pozafilmowym kontekstem – w filmach jak w zwierciadle odbijały się przemiany społeczno-polityczne tamtego okresu.

Najtrudniejsze było zdecydowanie docieranie do różnych materiałów z epoki oraz zdobycie wszechstronnej wiedzy o tym okresie – mówi Dudziński. –  Ponieważ interesowały mnie związki między poetyką tych filmów a ich historycznym kontekstem, musiałem dotrzeć do wielu opracowań i źródeł, które pozornie wydają się mieć z kryminałem niewiele wspólnego. Potrzebowałem opracowań nie tylko z zakresu historii mediów czy historii cenzury, lecz także historii politycznej i społecznej.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)